Ing. Gabriela Dlasková dlaskova@v8-europe.com ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková dlaskova@v8-europe.com.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ing. Gabriela Dlasková ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková
Advertisements

Podnikání Podnikáním se rozumí soustavná činnost prováděná samostatně podnikatelem vlastním jménem a na vlastní odpovědnost za účelem dosažení zisku. Podnikatelem.
Lokalizace průmyslových (ekonomických aktivit)
Akcie a akciové společnosti
Malé a střední podnikání Small and Medium Enterprise.
Malé a střední podnikání Small and Medium Enterprise.
Malé a střední podnikání Small and Medium Enterprise.
Malé a střední podnikání Small and Medium Enterprise.
VEŘEJNÁ OBCHODNÍ SPOLEČNOST
European Commission Enterprise and Industry Evropské rámcové programy – podpora inovací a rozvoje MSP Ing. Václav Suchý, CSc. Technologické centrum AV.
Podnikatelské prostředí: Makroprostředí
Cvičení č. 2 Řízení multinacionálních firem
Ing. Gabriela Dlasková ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková
ŘÍZENÍ VLASTNÍ STAVEBNÍ FIRMY Jana Frková - Přednášky na
Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Ing. Dana Gebauerová a Ing. Romana Venclíková. Střední škola hotelnictví a služeb a Vyšší.
Komora sociálních podniků Ing. Vojtěch Miler Hlavní principy sociálního podnikání obcí a MAS.
Podnik, jeho cíle a funkce
Registrační číslo: CZ.1.07/1.3.00/
Rizikový kapitál jako zdroj financí Jindřich Šimeček Mezinárodní grantový projekt MŠMT (nositelem VŠMIE; zpracován ve spolupráci s Ruskou federací) „1P05ME816.
VÝZNAM MSP. MSP jsou (1/2) významným stabilizujícím sociálním prvkem – absorpce uvolněných prac. sil, vyplňují tržní „niky“ tam, kde to pro velké podniky.
Ing. Gabriela Dlasková ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková
Výukový program: Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval : Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková
Ekonomika podniků garant Doc.Ing. Eva Rosochatecká, CSc.
Podnik 6.hodina. Podnik jako soubor osobních,hmotných a nehmotných složek podnikání Podnik je právně samostatný subjekt trhu, zakládaný a provozovaný.
Autor: Autor: MSc. Marcela Vojáčková MSc. Marcela Vojáčková Zpracováno: Ročník (obor) 2. ročník (Hotelnictví) M/01 2. ročník.
MARKETINGOVÉ CÍLE A STRATEGIE
Analýza vlastního podniku
2.Marketingové prostředí
Zpráva o finanční stabilitě 2005
Malé a střední podnikání Small and Medium Enterprise.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo n áměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_19_JAK.
Podnikatelský plán struktura plánu.
Ing. Gabriela Dlasková ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
Organizace a řízení nadnárodních společností
Ing. Josef Zrůst PEF MZLU v Brně Ústav managementu
Ing. Gabriela Dlasková ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_01_VZNIK.
Důvody vstupu na zahraniční trhy
Výjimka pro malé a střední podnikatele Úprava je obsažena v Nařízení Komise č. 70/2001 V roce byla provedena novelizace Nařízením Komise 364/2004.
Prof. Molnár1 Podnikové informační systémy Outsourcing IS/IT a ASP Prof. Ing. Zdeněk Molnár, CSc Ústav řízení a ekonomiky podniku
ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková
Tržní prostředí.
OBCHODNÍ JMÉNO PODNIKU. Označení materiálu:VY_32_INOVACE_EKO_1161 Ročník:1. Vzdělávací obor: Ekonomika podniku Tematický okruh:Právní formy podnikání.
Další vzdělávání v Moravskoslezském kraji Základy podnikání v praxi Ing. Iva Krejčí CZ.1.07/3.1.00/
Podniková ekonomika Ing. Sylva Talpová KPH ESF MU Brno
Podnikové finance Ing. Miroslav Sponer, Ph.D. - Základy financí.
1 Optimalizace daní a odvodů podniku VŠFS, Zima 2006 Jiří Přibyl.
Základy koncernového práva MV608K Právo obchodních společností 1.
PPSD Personální a poradenské družstvo Ing. Vojtěch Miler předseda družstva Hlavní principy sociálního podnikání obcí a MAS Informační seminář MAS Region.
Struktura podnikatelského plánu
TRŽNÍ EKONOMIKA A PODNIKÁNÍ Podnik Tento výukový materiál byl zpracován v rámci projektu EU peníze středním školám - OP VK 1.5. CZ.1.07/1.5.00/
Důvody sestavování podnikatelského piánu Struktura podnikatelského plánu poskytuje podnikateli užitečný kontrolní prostředek pro zpracování informací.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 12: Příčiny neúspěchu podnikání malých a středních podniků.
Podstata podniku a podnikání. Znaky podnikání Zisk Riziko Kapitál Zhodnocování Zákazníci.
Podnikatelský plán Vzor a struktura.
Ing. Veronika Dostálková MBA SAMOSTATNÉ OPAKOVÁNÍ Podnik a podnikání 3. ročník Srpen 2012.
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Podnik a podnikání Název vyučovací oblasti: Podnik Ročník / obor studia: II. – III. r./ Hotelnictví.
IS jako nástroj moderního personálního managementu Vít Červinka
Ekonomika provozu a podnikání Ekonomika podnikání
1. PODNIKÁNÍ Ing. Martina Kozáková.
Primární emise akcií (IPO) VOKT (P-10)
Řízení pohledávek Ing. Gabriela Dlasková.
Ekonomika malých a středních podniků
II. – III. r./ Hotelnictví a turismus
Životní cyklus organizace
Malé a střední podnikání
Ekonomika malých a středních podniků
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Transkript prezentace:

Ing. Gabriela Dlasková dlaskova@v8-europe.com ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková dlaskova@v8-europe.com

Literatura Povinná literatura: SRPOVÁ, J. -- ŘEHOŘ, V. Základy podnikání: teoretické poznatky, příklady a zkušenosti českých podnikatelů. Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-3339-5 Doporučená literatura: VEBER, J. -- SRPOVÁ, J. Podnikání malé a střední firmy. Praha: Grada, 2008. ISBN 978- 80-247-2409-6 Prezentace vychází a vznikla za použití výše uvedené povinné literatury.

3. Podnik Právní definice (obchodní zákoník): Soubor hmotných, jakož i osobních a nehmotných složek podnikání. K podniku náleží věci, práva a jiné majetkové hodnoty, které patří podnikateli a slouží k provozování podniku nebo vzhledem k své povaze mají k tomuto účelu sloužit. Obecně: Subjekt, kde dochází k přeměně vstupů na výstupy. Ekonomicky a právně samostatná jednotka, která existuje za účelem podnikání.

3. Podnik Všeobecné znaky podniku Kombinace výrobních faktorů Princip hospodárnosti Princip finanční rovnováhy Specifické znaky podniku Princip soukromého vlastnictví Princip autonomie Princip ziskovosti

3. Členění podniků podle doporučení Evropské komise (zdroj: http://cs

3. Podnik Podpora malého a středního podnikání SME (Small and Medium Enterprise) nebo SMB (Small and Medium Business) Zákon č.47/2002 Sb. o podpoře malého a středního podnikání v akt. znění Podniky ucházející se o podporu podle tohoto zákona musí splňovat 4 kritéria: Počet zaměstnanců Roční obrat Výše aktiv Nezávislost

3. Podnik Význam MSP v EU I. 99% všech evropských firem 70% všech pracovních míst v EU 60% HDP EU Nejdynamičtěji se rozvíjejí zásadní význam pro růst konkurenceschopnosti EU Jejich podpora priorita EU 2008 - Evropský akt pro malé a střední podniky („Small Business Act“ for Europe – SBA)

3. Podnik Význam MSP v EU II. Absorbují pracovní síly uvolněné velkými podniky Působí proti posilování monopolních tendencí Reprezentují místní kapitál Jejich existence stabilizuje společnost Garantují nejběžnější svobody

3. Podnik Hlavní výhody MSP Pružné reagování na změny (flexibilita) Rychlost přijímání podnikatelských rozhodnutí Jednoduchá organizační struktura Blízký vztah k zákazníkovi Méně rozsáhlá administrativa Menší náročnost na energie a suroviny

3. Podnik Omezení malých a středních podniků Negativní spol. vnímání podnikatelů Horší přístup ke kapitálu Vzdělávání v oblasti podnikání Omezení inovační kapacity Administrativní zátěž Důvody zániku malých a středních podniků Podkapitalizace Špatné cash flow Nedostatečné plánování a marketing Snaha vědět o všem a dělat vše sám Nekontrolovaný růst

3. Podnik Faktory spojené se selháváním MSP Nedostatek předchozích manažerských zkušeností, zkušeností v roli podnikatele Nedostatek marketingových dovedností Podnik je založen a řízen jednou osobou Nevyužívání obchodních poradců Závislost na jednom velkém zákazníkovi

3. Podnik Význam velkých podniků Přinášejí know-how, přístupy na zahraniční trhy Vytvářejí nová pracovní místa Negativa velkých podniků Ničí domácí konkurenci Po jejich odchodu z regionu zůstávají významné počty lidí bez práce

3. Podnik Výhody velkých podniků Postavení na trhu Kapitálová síla Centralizovaný nákup, distribuce, reklama Efekt nízkých nákladů vyplývajících z rozsahu Snadnější přístup ke kapitálu a zdrojům Omezení velkých podniků Méně pružné Vysoká míra byrokracie Vysoké náklady na správu firmy

3. Podnik – Životní cyklus podniku model Miller, Friesen; (Synek,2002)

3. Podnik Charakteristiky hlavních stádií vývoje podniku 1. Existence (Model Churchilla a Lewisové) 1. Existence umístění podniku na trhu, získání dostatečného počtu zákazníků 2. Přežití tvorba zisku, realizace pozitivního cash-flow, řízení rizika. 3. Úspěch rozhodování o expandování, variantní zpracování strategie růstu. 4. Rozlet problémy delegování pravomocí a dostatku financí, otázka rychlosti růstu. 5. Vyspělost zdrojů upevňování a kontrola finančních příjmů, které přinesl rychlý růst