Ing. Gabriela Dlasková dlaskova@v8-europe.com ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková dlaskova@v8-europe.com
Literatura Povinná literatura: SRPOVÁ, J. -- ŘEHOŘ, V. Základy podnikání: teoretické poznatky, příklady a zkušenosti českých podnikatelů. Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-3339-5 Doporučená literatura: VEBER, J. -- SRPOVÁ, J. Podnikání malé a střední firmy. Praha: Grada, 2008. ISBN 978- 80-247-2409-6 Prezentace vychází a vznikla za použití výše uvedené povinné literatury.
3. Podnik Právní definice (obchodní zákoník): Soubor hmotných, jakož i osobních a nehmotných složek podnikání. K podniku náleží věci, práva a jiné majetkové hodnoty, které patří podnikateli a slouží k provozování podniku nebo vzhledem k své povaze mají k tomuto účelu sloužit. Obecně: Subjekt, kde dochází k přeměně vstupů na výstupy. Ekonomicky a právně samostatná jednotka, která existuje za účelem podnikání.
3. Podnik Všeobecné znaky podniku Kombinace výrobních faktorů Princip hospodárnosti Princip finanční rovnováhy Specifické znaky podniku Princip soukromého vlastnictví Princip autonomie Princip ziskovosti
3. Členění podniků podle doporučení Evropské komise (zdroj: http://cs
3. Podnik Podpora malého a středního podnikání SME (Small and Medium Enterprise) nebo SMB (Small and Medium Business) Zákon č.47/2002 Sb. o podpoře malého a středního podnikání v akt. znění Podniky ucházející se o podporu podle tohoto zákona musí splňovat 4 kritéria: Počet zaměstnanců Roční obrat Výše aktiv Nezávislost
3. Podnik Význam MSP v EU I. 99% všech evropských firem 70% všech pracovních míst v EU 60% HDP EU Nejdynamičtěji se rozvíjejí zásadní význam pro růst konkurenceschopnosti EU Jejich podpora priorita EU 2008 - Evropský akt pro malé a střední podniky („Small Business Act“ for Europe – SBA)
3. Podnik Význam MSP v EU II. Absorbují pracovní síly uvolněné velkými podniky Působí proti posilování monopolních tendencí Reprezentují místní kapitál Jejich existence stabilizuje společnost Garantují nejběžnější svobody
3. Podnik Hlavní výhody MSP Pružné reagování na změny (flexibilita) Rychlost přijímání podnikatelských rozhodnutí Jednoduchá organizační struktura Blízký vztah k zákazníkovi Méně rozsáhlá administrativa Menší náročnost na energie a suroviny
3. Podnik Omezení malých a středních podniků Negativní spol. vnímání podnikatelů Horší přístup ke kapitálu Vzdělávání v oblasti podnikání Omezení inovační kapacity Administrativní zátěž Důvody zániku malých a středních podniků Podkapitalizace Špatné cash flow Nedostatečné plánování a marketing Snaha vědět o všem a dělat vše sám Nekontrolovaný růst
3. Podnik Faktory spojené se selháváním MSP Nedostatek předchozích manažerských zkušeností, zkušeností v roli podnikatele Nedostatek marketingových dovedností Podnik je založen a řízen jednou osobou Nevyužívání obchodních poradců Závislost na jednom velkém zákazníkovi
3. Podnik Význam velkých podniků Přinášejí know-how, přístupy na zahraniční trhy Vytvářejí nová pracovní místa Negativa velkých podniků Ničí domácí konkurenci Po jejich odchodu z regionu zůstávají významné počty lidí bez práce
3. Podnik Výhody velkých podniků Postavení na trhu Kapitálová síla Centralizovaný nákup, distribuce, reklama Efekt nízkých nákladů vyplývajících z rozsahu Snadnější přístup ke kapitálu a zdrojům Omezení velkých podniků Méně pružné Vysoká míra byrokracie Vysoké náklady na správu firmy
3. Podnik – Životní cyklus podniku model Miller, Friesen; (Synek,2002)
3. Podnik Charakteristiky hlavních stádií vývoje podniku 1. Existence (Model Churchilla a Lewisové) 1. Existence umístění podniku na trhu, získání dostatečného počtu zákazníků 2. Přežití tvorba zisku, realizace pozitivního cash-flow, řízení rizika. 3. Úspěch rozhodování o expandování, variantní zpracování strategie růstu. 4. Rozlet problémy delegování pravomocí a dostatku financí, otázka rychlosti růstu. 5. Vyspělost zdrojů upevňování a kontrola finančních příjmů, které přinesl rychlý růst