k věcnému záměru zákona o sociálních pracovních

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Úloha sektorových rad v systému uznávání výsledků dalšího vzdělávání
Advertisements

Nový způsob financování RF od roku 2004 Vít Richter Národní knihovna ČR tel , mobil Praha
Zákon o sociálních službách č. 108/2006 Sb.,. Vznik zákona •Na tento zákon jsme všichni čekali víc jak 10 let •Přináší veliké změny do sociální práce.
Podpora meziobecní spolupráce Prohlubování meziobecní spolupráce David Bohadlo Vedoucí právního týmu.
Oběh dokumentů mezi ústředními orgány státní správy k Ing. Jan Duben Vedoucí projektového týmu březen 2003.
Veřejné projednání P olitiky územního rozvoje ČR 2008 a Vyhodnocení vlivů PÚR ČR 2008 na udržitelný rozvoj území (včetně Zprávy o uplatňování PÚR ČR 2006)
Informace o postupu prací
Asistivní technologie a asistivní život ATIS workshop , Praha Mgr. Filip Novotný Odbor sociálních služeb a sociální práce Ministerstvo práce.
POPOROVANÉ AKTIVITY PROJEKTŮ
Problematika systému přípravy učitelů a stav výuky tělesné výchovy na vysokých školách Materiál pro 21. zasedání předsednictva Rady vysokých škol dne 20.
Projekt Svazu na podporu meziobecní spolupráce v ČR Prohlubování meziobecní spolupráce na území ORP Kutná Hora.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Systémová podpora profesionálního výkonu sociální práce
PRESENTACE SOCIÁLNÍCH SLUŽEB A SOCIÁLNÍ PRÁCE V O.S. ESTER PRO ROK ČLENĚNÍ PROGRAMŮ: PROGRAMY SE ZÁKONA Č. 108/2006 SB. (SOCIÁLNÍ SLUŽBY)
MUDr.Dana Kuklová, CSc. Státní zdravotní ústav Praha
Vzor titulní strany: Sociální služby 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Každý nový snímek musí mít logo a název projektu včetně čísla!!! Rozložení.
Odbor veřejné správy a eGovernmentu v roce 2013
Transformace systému práce s ohroženými dětmi a rodinami Tisková konference MPSV a MŠMT 30. dubna 2009.
Statistika RF, výroční zpráva, kontrola plnění RF Vít RICHTER Národní knihovna ČR 23. dubna 2002 Brno.
Název vzdělávacího materiálu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Pracovní a trestní právo Datum vytvoření20.
Registrace poskytovatelů sociálních služeb Odbor sociální péče a zdravotnictví MHMP.
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A6 Rozpočet a plánování tvorby projektů a jejich následná realizace.
Rozvíjení rovných příležitostí a podpora zaměstnatelnosti v Jihočeském kraji Záměr projektu do programu Equal (3.pilíř: Podpora adaptability) Tento příspěvek.
Reforma daňového systému Cíle vlády Efektivní veřejná správa Přátelské veřejné služby.
Finanční kontroly ve veřejné správě IT podpora kontrolovaných procesů při správě prostředků SR a EU Konference ISSS Hradec Králové, březen 2004 RNDr. Zdeněk.
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
Mgr. Daniel Rychlik , Ostrava
METODIKA - VÝKLAD MPSV pro poskytování dotací ze státního rozpočtu nestátním neziskovým subjektům v oblasti podpory rodiny pro rok 2008 Mgr. Ivana Grosskopfová,
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu „Podpora vzdělávání a supervize v sociální.
Návrh legislativních změn v oblasti náhradní rodinné péče (výstupy projektu) PhDr. Miloslav Macela Praha, 16. června 2015.
Odměňování pedagogických pracovníků
1 Inovace vzdělávacího procesu založeného na získávání kompetencí prostřednictvím výstupů z učení ve studijních oborech PODNIKÁNÍ
Hodnocení kvality a bezpečí zdravotních služeb
Personální plán pro podnikatelský plán
Dotační program Podpora veřejně účelných aktivit seniorských a proseniorských organizací s celostátní působností Workshop Realizace politiky přípravy na.
Úřad práce České republiky Krajská pobočka v Ústí nad Labem Dvořákova 1609/18 Ústí nad Labem-centrum Ústí nad Labem
Kam směřuje reforma terciárního vzdělávání a proč je třeba ji udělat Tisková konference MŠMT 9. dubna
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
 Významný pokles počtu žáků na základních školách  Dlouhodobější demografické trendy  Zvýšené nároky na rozpočet města při financování provozu škol.
Konference Transformace a deinstitucionalizace sociálních služeb a Hradec Králové Národní centrum podpory transformace sociálních služeb.
Další vzdělávání v sociálních službách Potřeba nebo netřeba?
1 Systém sociálních služeb a sociální práce - stávající stav a návrhy změn PhDr. Radek Suda Lipnice
1 Novela zákona o pedagogických pracovnících. 2 Hlavní cíle změn Zvýšit prostupnost kvalifikací pro jednotlivé druhy a stupně škol Zrušení některých zbytečných.
Systém sociálních služeb a sociální práce - stávající stav a návrhy změn Seminář APSS ČR, 15. – , Chotoviny Mgr. David Pospíšil ředitel Odboru.
PRESTIŽ SOCIÁLNÍCH PRACOVNÍKŮ A JEJÍ SOUVISLOST S PŘIPRAVOVANOU PROFESNÍ KOMOROU A-FORUM, z. s.
Podpora profesního rozvoje učitelů Programové prohlášení vlády Vláda bude prosazovat následující priority rozvoje ČR: Rozvoj kvalitních a všeobecně dostupných.
Seminář „Jak dál v přípravě zákona pro nelékařská zdravotnická povolání“ Výstupy z pracovní skupiny pro nelékařská zdravotnická povolání – směřování, cíl.
Jak se staví ke vzniku Komory sociálních pracovníků nezisková organizace Seminář v PS PRAHA,
Standardizace orgánů sociálně-právní ochrany PhDr. Miloslav Macela Odbor rodiny a ochrany práv dětí.
Příležitosti a rizika profesní komory pro sociální pracovníky v sociálních službách Presentace pro seminář Výboru pro sociální politiku PČR Daniela.
1 Plánování sociálních služeb z pohledu MPSV Brno
Požadavky na průběžné vzdělávání zaměstnanců zdravotnických zařízení
Projekt na podporu neformální péče v ORP Hodonín
Kvalita v sociálních službách jako proces
Minimální standard sociální práce orgánu pomoci v hmotné nouzi
Krajský úřad Ústeckého kraje 9. února 2009
PhDr. Radek Suda, odbor sociálních služeb a sociální práce, MPSV
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Kam směřuje reforma terciárního vzdělávání a proč je třeba ji udělat
Workshop Realizace politiky přípravy na stárnutí, Brno, 15. října 2015
Bc. Jana Řezníčková, sociální pracovnice
Role sektorových rad jako reprezentantů zaměstnavatelů v procesech NSK
Společnost sociálních pracovníků ČR
Sociální práce TEĎ a TADY II
Bc. Petra Karbanová Krajská metodička projektu APIV B
Územní systém ekologické stability (ÚSES) krajina v územním plánování Informace z metodické porady MŽP s krajskými úřady porada KrÚ JMK s ÚÚP JMK
METODICKÝ A SUPERVIZNÍ SEMINÁŘ K PRAXI IV.
V rámci Operačního programu Zaměstnanost
Lékařská fakulta MU v Brně Katedra porodní asistence a zdravotnických záchranářů základní legislativa pa.
PODNIKATELSKÁ RADA 23. zasedání
Transkript prezentace:

k věcnému záměru zákona o sociálních pracovních Seminář k tematickým okruhům Pracovní materiály k věcnému záměru zákona o sociálních pracovních 18. března 2014, Praha PhDr. Melanie Zajacová Mgr. Filip Novotný Odbor sociálních služeb Ministerstvo práce a sociálních věcí

Úvodem k dnešnímu semináři Téma 1: obecně k záměru zákona Osnova Úvodem k dnešnímu semináři Téma 1: obecně k záměru zákona Téma 2: sociální pracovníci Téma 3: vzdělání a kvalifikace Téma 4: supervize Téma 5: sociální klinika Téma 6: profesní komora Shrnutí

Úvodem k dnešnímu semináři

Úvodem k dnešnímu semináři Kde jsme teď: Předložili jsme k diskusi pracovní materiály Přišlo 86 připomínek prostřednictvím elektronických formulářů od 38 fyzických osob a 24 e-mailů s obsáhlými připomínkami od organizací, asociací i jednotlivců Nyní máme velmi zajímavé podněty pro další práci Dnes představíme nejčastěji zmiňovaná témata S ohledem na rozsah a rozmanitost připomínek byla zvolena metoda kódování – z důvodu omezené časové dotace dnešního setkání i času, který byl vyhrazen pro naši práci

Úvodem k dnešnímu semináři - I Kam směřujeme: Hledáme konsensus – formulace, které jsou akceptovatelné pro většinu sociálních pracovníků = vnímáme rozmanitost i protichůdnost přání a vyjádřených připomínek Dnešní setkání jako první pracuje s možnými variantami úprav a tématy k další diskusi S ohledem na počet připomínkujících a připomínek nelze hovořit o reprezentativním zastoupení - nicméně, vzhledem například k četnosti, se tato témata jeví jako důležitá a hodná pozornosti Je zjevné, že většina připomínkujících nahlíží na dokument úhlem pohledu buď svého odvětví nebo organizace, což je pochopitelné a akceptovatelné, nicméně to má vliv na hledání konsensuálního znění

Úvodem k dnešnímu semináři - II Jak vznikala dnešní témata: Soupis všech došlých připomínek v chronologickém pořadí Kategorizace (kódování) do témat, k nimž přišly připomínky Soupis jednotlivých připomínek k tématům (kódům) Kategorizace (kódování) připomínek dle četnosti Co bude následovat: Diskuse se subjekty, od nichž jsme obdrželi připomínky, aby došlo k vzájemnému vyjasnění sdělení (duben, květen) Zásadní témata a návrhy předložíme odbornému kolegiu (duben) Materiály projdou revizí a budou opět předloženy k diskusi (květen, červen)

Úvodem k dnešnímu semináři - III Varianta A Po této fázi materiály zpracujeme do formy věcného záměru zákona a bude spuštěn připomínkovací proces Připomínky budou zpracovány Materiál bude předložen Vládě Varianta B V konzultačním procesu bude pokračováno a přeložení materiálu Vládě bude odloženo na pozdější termín. Varianta C ?

Téma 1: Obecně k záměru zákona

Téma 1: obecně k záměru zákona - I Je zapotřebí více času na připomínkování a podrobné projednání záměru zákona Předpis připravovat společně se sociálními pracovníky Přizvat co nejvíce organizací a institucí k debatě o zákonu Je potřeba, aby text byl srozumitelný Lepší prezentace návrhu ze strany MPSV Znát kontext plánovaných změn v tzv. velké novele zákona 108/2006 a provázat tyto změny s věcným záměrem zákona

Téma 1: obecně k záměru zákona - II PRO Vytvořit společnou normu pro sociální pracovníky napříč resorty. Jednoznačnost, přehlednost a komplexní vymezení. Současné vymezení v zákoně 108/2006 Sb., nedává sociální práci exkluzivitu, resp. monopol na určité specifikované činnosti, které nemůže vykonávat nikdo jiný než sociální pracovník. Vítáme zákon, pokud chceme změnu, něco dokázat a chtít, aby nás někdo respektoval. Jsme rádi, že MPSV a další instituce vynaložily velké úsilí o zlepšení prestiže profese. Domníváme se, že zákon přinese posílení postavení sociální práce v rámci organizací a i ve společnosti.

Téma 1: obecně k záměru zákona - III PROTI Zákon nezmění prestiž sociální práce – způsobeno cílovou skupinou, státem a veřejností. Dojde ke zvýšení administrativní zátěže a nákladů. Není třeba něco měnit, máme zákon 108/2006 Sb. Materiál obsahuje málo informací, je nepřehledný a nedostatečně konkretizovaný.

Téma 1: obecně k záměru zákona - IV Otázky a témata Začlenit do zákona pracovníky v sociálních službách x oddělit pracovníky v sociálních službách? Změní se radikálně situace všech cílových skupin a příjemců sociální práce? Diskutovat o prováděcím předpisu společně se zákonem. Určit maximální počet klientů na sociálního pracovníka. Téma finančního ohodnocování Historie vzniku stávajících materiálů a kdo se podílel na jejich obsahu?

Téma 2: Sociální pracovníci

Téma 2: sociální pracovníci - I Je zapotřebí více rozpracovat a specifikovat kompetence, práva a povinnosti sociálního pracovníka. Nerozumíme smyslu členění sociálních pracovníků Zrušení členění, zachování jedné profese Jak jsou myšleny specializace Zrušit termín socionom Přidali bychom pozici asistent sociálního pracovníka Další zátěž sociálních pracovníků.

Téma 2: sociální pracovníci - II V důsledku zvýšení nákladů na zaměstnávání sociálního pracovníka dojde u zaměstnavatelů, kteří hradí převážně svoji činnost z dotací a grantů, ke snížení mzdového ohodnocení sociálních pracovníků. Kdo bude vykonávat dohled nad všeobecným sociálním pracovníkem? Každý si bude chtít zvýšit kvalifikaci a všeobecné pak budou dělat jen studenti? Stanovení počtu 10 pracovníků pro specialistu, proč toto číslo? Nestane se ze socionoma za pár let jen teoretik bez potřebné praxe v terénu?

Téma 3: Vzdělání a kvalifikace

Téma 3: vzdělání a kvalifikace - I Schází přechodné ustanovení pro sociální pracovníky, kteří splňují kvalifikaci podle z. 108/2006, aby si znovu nemuseli dodělávat vzdělání. Kvalifikační vzdělávání - zařazení a uznání kvalifikace pro SP pouze sociální práci nebo i pro jiný obor? Vzdělávat by neměli jen socionomové, ale i lidé z praxe, i když nemají patřičné vysokoškolské tituly – v některých oborech by bylo těžké hledat kvalitní socionomy. Zákon by se měl zaměřit na vzdělávání studentů sociální práce na vysokých školách, aby absolvent vyšel lépe vybaven do praxe. Více praxe pro studenty sociální práce.

Téma 3: vzdělání a kvalifikace - II Tlak na prohlubování dovedností a další vzdělávání je značný, ale na výsledcích a kvalitě se to projevuje minimálně. Aby se na kurzy nedocházelo podle nákladů a mělo to nějakou strukturu. Zásadní slabinou je dnes kontrola kvality vzdělávacích programů. Větší nároky na kvalifikaci odvádí sociální pracovníky od přímé práce s klienty.

Téma 3: vzdělání a kvalifikace - III Co znamená zabezpečit vzdělávání? Objednat? Uhradit? Kdo finančně zabezpečuje povinné další vzdělávání? Jak bude ošetřena nostrifikace vzdělání v sociální práci získaná v zahraničí?

Téma 4: Supervize

Téma 4: supervize Vágní definice supervize Stanovit povinnost supervize v minimálním počtu hodin Oceňujeme zavedení supervize jako součást sociální práce V některých odvětvích není supervize uplatnitelná Kdo bude hradit supervize? Sociální pracovníci, zaměstnavatel, komora…? Kdo bude garantovat kvalitu supervize?

Téma 5: Sociální klinika

Téma 5: sociální klinika - I Jasněji specifikovat kompetence, práva a povinnosti takového pracoviště Název vzbuzuje pocit zdravotnického zařízení a klinika obecně znamená založené pracoviště pro studenty Dojde k prohloubení nerovného postavení mezi nestátními neziskovými poskytovateli sociálních služeb a ostatními zaměstnavateli sociálních pracovníků při získání výhod plynoucích ze statutu pracoviště sociální kliniky Zvýhodní to větší pracoviště Může být limitující pro pracoviště v rámci úřadu veřejné správy. Výdaje na personální zabezpečení do počtu pracovníků schvaluje samospráva a nebude ji nic motivovat k tomu, aby byl úřad také pracoviště sociální kliniky

Téma 5: sociální klinika - II Jaké další resorty by spadaly do sociálních klinik? Co se stane s pracovištěm, když se nestane sociální klinikou? Kdo bude garantovat kontinuitu financování klinik? Když odejde specialista nebo konkrétní pracovník, znamená to, že se ruší statut sociální kliniky? Jaké jsou podmínky pro udělení statutu sociální klinika? Jedná se o inspekci kvality? Audit? A kdo bude hradit a z jakých prostředků udělení licence? Kdo bude rozhodovat o sporech při neudělení statutu? Jaké jsou výhody plynoucí ze statutu pracoviště sociální kliniky? Klinika znamená obecně pracoviště pro klienty, znamená to podporu při praxích pro studenty?

Téma 6: Profesní komora

Téma 6: profesní komora - I Očekávání – podpora a ochrana, prestiž sociální práce, právní, metodická a praktická problematika Profesní komora může být významným subjektem posilujícím odborné stanovisko sociálního pracovníka. PROTI Odmítání profesní komory – jako zbytečné, další zátěže administrativní a finanční, škatulkování, byrokratizace Nezaručí kvalitu výkonu sociální práce a zlepšení prestiže RIZIKA Otázka nezávislosti na státu, ekonomické soběstačnosti a tendence k příklonu k odborovým aktivitám na úkor odborných

Téma 6: profesní komora - II Členství v profesní komoře by mělo být povinné PROTI Členství v profesní komoře by mělo být dobrovolné Komora by měla být nestátní, nezávislá Zástupce MPSV v profesní komoře – z jakého důvodu? Otázka vlivu komory na již zastřešené stávající organizace

Téma 6: profesní komora - III Otázky: Jak bude financována komora sociálních pracovníků? Kdo bude platit příspěvek do komory? Sociální pracovník nebo zaměstnavatel? Jaká bude výše příspěvků v profesní komoře? V době nezaměstnanosti a mateřské/rodičovské bude sociální pracovník platit příspěvek? Když nezaplatí příspěvek, bude vyloučen z komory a přijde o zaměstnání? Jaké výhody budou z členství? Slevy na kurzy, právní pomoc, lepší finanční ohodnocení…?

Téma 6: profesní komora - IV Otázky: Jakých závazných právních dokumentů se komora bude držet? Jak budou voleny orgány komory? Podmínky odvolatelnosti budou jaké? Orgány komory – jaké přesně budou? Není jasné, co vykonávají? Jak jsou kontrolovány? Jde o čestné nebo placené funkce v orgánech komory? Jak bude řešen spor mezi komoru a sociálním pracovníkem? V případě, že bude sociální pracovník jako OSVČ, dá se poplatek za komoru odečíst z daní?

Shrnutí

Shrnutí Je zjevné, že většina připomínkujících nahlíží na dokument úhlem pohledu buď svého odvětví nebo organizace, což je pochopitelné a akceptovatelné, nicméně to má vliv na hledání konsensuálního znění K tématům jsme shromáždili řadu podnětů, připomínek, ale i otázek, které naznačují, že téma nebylo dostatečně vysvětleno. Jsme k dispozici a nabízíme svůj čas ke konstruktivním debatám.

Kontakty posta@mpsv.cz +420 221 921 111 melanie.zajacova@mpsv.cz +420 221 923 965 filip.novotny2@mpsv.cz +420 221 922 572

Web Sociální práce na webu MPSV http://www.mpsv.cz/cs/14279 http://sluzbyprevence.mpsv.cz

Děkujeme Vám za pozornost