OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR Květen/červen 2007
Novinky pro (administrativní rámec 1 ) Nařízení Rady (ES) č. 1083/2006 ze dne 11. července 2006 o obecných ustanoveních o ERDF, EFS a FS Nařízení Rady (ES) č. 1080/2006 ze dne 5. července 2006 o ERDF Nařízení Rady (ES) č. 1081/2006 ze dne 5. července 2006 o ESF
Novinky pro (administrativní rámec 2 ) Spolufinancování z národních zdrojů v průměru 15 % Křížové financování ESF/ERDF –Nákup vybavení (počítače, kancelářská technika) nad ,- Kč, nábytku, automobilů nejsou způsobilými výdaji z ESF - toto lze pouze v rámci křížového financování (ERDF) – nebo formou odpisů Zvýšení podpory de-minimis na EUR
Novinky pro (terminologie ) 2004 – – 2013 PrioritaPrioritní osa OpatřeníOblast podpory Grantové schémaGlobální grant Projekt (národní, systémový) Individuální projekt Konečný příjemce/uživatel Příjemce
Programové období –Operační programy v ČR –Novinky v období OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Co bude podporováno Pro koho je pomoc určena Realizace programu (implementace) Podmínky a pravidla realizace Finanční prostředky Vyjednávání s EK a časový rámec Dotazník absorpční kapacity Program
Programové období návaznost na zkrácené období finanční alokace pro ČR z fondů EU 26,6 mld. € (tj. 774 mld. Kč) hlavní koordinátor: Ministerstvo pro místní rozvoj ( koordinace tvorby operačních programů, na jejichž základě bude ČR čerpat finanční pomoc
Cíl Konvergence Tématické operační programy OP Životní prostředí (ERDF + FS) OP Vzdělávání pro konkurenceschopnostOP Vzdělávání pro konkurenceschopnost (ESF) OP Výzkum a vývoj pro inovace (ERDF) OP Podnikání a inovace (ERDF) OP Lidské zdroje a zaměstnanost (ESF) OP Doprava (ERDF + FS) Integrovaný operační program (ERDF) Regionální operační programy ROP NUTS II (7 OP - ERDF) Technická pomoc (ERDF) Cíl Konkurenceschopnost a regionální zaměstnanost OP Praha Konkurenceschopnost (ERDF) OP Praha Adaptabilita (ESF) Cíl Evropská územní spolupráce 5 OP přeshraniční,regionální a nadnárodní spolupráce (ERDF) Operační programy v ČR
ABY JE TŘEBA… PAK JESTLIŽE
Finanční alokace ESF v ČR celková alokace SF pro ČR na období 2007 – ,6 mld. €, tj. 774 mld. Kč Z toto více než 14% na ESF: MŠMT 2007 – 2013 – OP VK mil. € (2 151 mil. € včetně SR) (2 151 mil. € včetně SR) MPSV 2007 – 2013 – OP LZZ1 837 mil. € (2 161 mil. € včetně SR) (2 161 mil. € včetně SR) Praha 2007 – 2013 – OP PA 108 mil. € (127 mil. € včetně SR) (127 mil. € včetně SR)
OPPA OPLZZ ESF OPVK Cíl „Konvergence“ – celá ČR vyjma Prahy Cíl „Konkurenceschopnost a zaměstnanost“ – Praha Cíl „Evropská územní spolupráce“ – vybraná území
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost (OP VK) spolufinancování bude zajištěno z 85% z Evropského sociálního fondu (ESF) Tvorba: •na principu partnerství •při respektování vyšších programových dokumentů ČR (zejména Národní strategický referenční rámec) •na základě národních a evropských strategických dokumentů a ve vazbě na ostatní operační programy schválen vládou ČR v listopadu 2006 schvalován Evropskou komisí realizace: do , resp.2015 podrobnější rozpracování aktivit v Prováděcím dokumentu
Finanční alokace OP VK 1 828,7 mil. € z Evropského sociálního fondu pro léta (tj. 85%) – tj. cca 51,204 mld. Kč Celkem se spolufinancováním (15%) ze státního rozpočtu: 2.151,4 mil. €, tj. cca 6 0, 240 mld. Kč
Finanční alokace na Prioritní osy
Předložení OP VK Evropské komisi – Vyjednávání OP VK – od května 2007 Předpoklad dokončení vyjednávání –o OP VK – červen, max. září Vyhlášení OP VK a prvních výzev – září/říjen 2007 Postup vyjednávání s Evropskou komisí
Struktura OP VK •Analýza současné ekonomické a sociální situace v oblasti vzdělávání, včetně SWOT •Strategie OP VK •Prioritní osy a indikátory •Implementace programu •Finanční ustanovení
OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Globální cíl Rozvoj vzdělanostní společnosti za účelem posílení konkurenceschopnosti ČR prostřednictvím modernizace systémů počátečního, terciárního a dalšího vzdělávání, jejich propojení do komplexního systému celoživotního učení a zlepšení podmínek ve VaV Specifický cíl 1 Rozvoj a zkvalitňování systému počátečního vzdělávání s důrazem na zlepšení klíčových kompetencí absolventů Specifický cíl 2 Inovace systému terciárního vzdělávání směrem k propojení s výzkumnou a vývojovou činností Specifický cíl 3 Posílení adaptability a flexibility lidských zdrojů jako základního faktoru konkurenceschopnosti ekonomiky a udržitelného rozvoje ČR Prioritní osa 1 Počáteční vzdělávání Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj Prioritní osa 3 Další vzdělávání Prioritní osa 4 Systémový rámec celoživotního učení Specifický cíl 4 Prostřednictvím rozvoje systému celoživotního učení vytvoření kvalitního systému počátečního vzdělávání podporujícího naplňování cílů prioritní osy 1, v oblasti terciárního vzdělávání, výzkumu a vývoje realizovat inovace vzdělávání směrem k propojení s výzkumnou a vývojovou činností a dále k vytvoření systému, který by umožňoval vytvoření komplexního a efektivního systému podporujícího inovační proces jako celek a v oblasti DV vytvoření základních systémových opatření pro existenci fungujícího systému dalšího vzdělávání jakožto nedílné součásti celož. učení.
Prioritní osa 1 Počáteční vzdělávání Oblasti podpory: 1.1 Zvyšování kvality ve vzdělávání 1.2 Rovné příležitosti dětí a žáků, včetně dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami 1.3 Další vzdělávání pracovníků škol a školských zařízení
… OP - OBLAST PODPORY PD – OBLAST PODPORY VÝZVA K PODÁVÁNÍ PROJEKTŮ PŘÍRUČKA PRO ŽADATELE PŘÍRUČKA PRO PŘÍJEMCE …
Příklady projektů 1.1 Zvyšování kvality ve vzdělávání Spolupráce institucí počátečního vzdělávání a partnerů na rozvoji obcí (zapojení škol do komunitního rozvoje, otevření školy) Rozvoj klíčových kompetencí na školách (jazyky, ICT) 1.2 Rovné příležitosti žáků, včetně žáků se speciálními vzdělávacími potřebami Zlepšování organizačních metod výuky a vyučovacích metod podporujících rovný přístup Budování „záchytné sítě“ pro osoby ohrožené předčasným odchodem ze škol či osoby, které již systém opustily Prevence rasismu a xenofobie prostřednictvím podpory multikulturní výchovy Podpora individuálního přístupu k talentovaným žákům při jejich integraci v rámci třídy
1.3 Další vzdělávání pracovníků škol a školských zařízení Vytváření vzdělávacích programů a jejich realizace v oblasti odborných, pedagogických, manažerských dovedností Vzdělávání pedagogů v oblasti kurikulární reformy, jazykových dovedností, využívání ICT ve výuce
Příjemci podpory v Prioritní ose 1 Ústřední orgány státní správy Přímo řízené organizace ústředních orgánů státní správy Kraje, města a obce Školy a školská zařízení Vysoké školy zřízené na základě zákona č. 111/1998 Sb. o vysokých školách Nestátní neziskové organizace Profesní organizace zaměstnavatelů Profesní organizace odborové, zaměstnanecké, zaměstnavatelské a oborové Zaměstnavatelé Organizace působící ve vzdělávání a kariérovém poradenství Organizace působící v oblasti volného času dětí a mládeže
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj Oblasti podpory: 2.1 Vyšší odborné vzdělávání 2.2 Vysokoškolské vzdělávání 2.3 Lidské zdroje ve výzkumu a vývoji 2.4 Partnerství a sítě
Příklady projektů 2.1 Vyšší odborné vzdělávání Zapojení lokálních a sociálních partnerů do tvorby vzdělávacích programů při zohlednění vývojových trendů na trhu práce 2.2 Vysokoškolské vzdělávání Inovace studijních programů Modernizace kombinované a distanční formy studia Rozšíření výuky cizích jazyků, výchova k podnikatelství Praxe a stáže studentů u zaměstnavatelů
2.3 Lidské zdroje ve výzkumu a vývoji Další vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje Vytváření kvalitních týmů Podpora zapojení do mezinárodních projektů a podpora mobility pracovníků 2.4 Partnerství a sítě Spolupráce institucí terciárního, soukromého a veřejného sektoru na tvorbě a realizaci studijních programů Spolupráce se zahraničními vzdělávacími institucemi Stáže studentů, pedagogických a vědeckých pracovníků v soukromém i veřejném sektoru
Příjemci podpory v Prioritní ose 2 Vysoké školy (všechny typy) Vyšší odborné školy Instituce vědy a výzkumu Vývojová a inovační centra Přímo řízené organizace ústředních orgánů státní správy Kraje, města a obce Školy a školská zařízení Zdravotnická zařízení Nestátní neziskové organizace Odborové, zaměstnanecké a oborové profesní organizace Profesní organizace zaměstnavatelů, zaměstnavatelé Organizace působící ve vzdělávání a kariérovém poradenství
Prioritní osa 3 Další vzdělávání Oblasti podpory: 3.1 Individuální další vzdělávání 3.2 Podpora nabídky dalšího vzdělávání
Příklady projektů 3.1 Individuální další vzdělávání Národní a regionální podpůrné programy na stimulaci poptávky po individuálním vzdělávání, včetně informačních a poradenských služeb Schéma financování jazykového a ICT vzdělávání pro všechny 3.2 Podpora nabídky dalšího vzdělávání Vytváření vzdělávacích modulů provazujících počáteční a další vzdělávání Rozvoj sítí a partnerství institucí v oblasti dalšího vzdělávání Poradenství při zavádění moderních a inovativních vzdělávacích technologií a metod
Příjemci podpory v Prioritní ose 3 Ústřední orgány státní správy Přímo řízené organizace ústředních orgánů státní správy Kraje, města a obce Školy a školská zařízení Instituce terciárního vzdělávání Nestátní neziskové organizace Zaměstnavatelé, profesní organizace zaměstnavatelů a zaměstnanců, podnikatelů Organizace působící ve vzdělávání a kariérovém poradenství
Prioritní osa 4 Systémový rámec celoživotního učení Oblasti podpory: 4.1 Systémový rámec počátečního vzdělávání 4.2 Systémový rámec terciárního vzdělávání a rozvoje lidských zdrojů ve výzkumu a vývoji 4.3 Systémový rámec dalšího vzdělávání
Příklady projektů 4.1 Systémový rámec počátečního vzdělávání Tvorba zavádění systému řízení kvality a metod evaluace a autoevaluace 4.2 Systémový rámec terciárního vzdělávání Návrh a implementace optimálního systému financování terciárního vzdělávání 4.3 Systémový rámec dalšího vzdělávání Realizace systému hodnocení kvality dalšího vzdělávání Vytváření systému uznávání výsledků předchozího učení
Příjemce podpory v Prioritní ose 4 Ústřední orgány státní správy
Typy projektů Individuální projekty (v Prioritní ose 1, 2, 3, 4) Národní – připravuje MŠMT na celonárodní úrovni Ostatní – připravují a realizují jiné instituce na regionální nebo nadregionální úrovni Globální granty (v Prioritní ose 1 a 3) -vyhlašovatelem a správcem GG je kraj -kraj je zodpovědný za dodržení podmínek dohodnutých s MŠMT
Schéma předkládání a schvalování individuálních projektů Řídící orgán MŠMT Zprostředkující subjekt CERA Žadatel
Schéma předkládání a schvalování grantových projektů Zprostředkující subjekt Krajský úřad Žadatel
Podmínky a pravidla pro realizaci programu Výzvy k předkládání projektů (2.pol.2007) Příručka pro žadatele OP VK Příručka pro příjemce
Praktické informace pro žadatele - grantové a individuální projekty Projektová přihláška - formulář „Žádost o přidělení finanční podpory z OP VK“, který bude k dispozici on-line (v systému Benefit 7+). - předkládá se elektronicky (on-line vyplnění a odeslání žádosti) a 1x v listinné podobě (na adresu ZS).
Oprávněnost žadatele –Žadateli oprávněnými předkládat návrhy projektů v rámci OP VK mohou být právnické osoby splňující následující podmínky: –mít sídlo v České republice (v případě, že žadatel má sídlo v regionu Praha, musí prokázat, že projekt je zaměřen na cílový region v rámci OP VK, tedy celá ČR kromě Prahy) –být přímo zodpovědný za přípravu a řízení projektu, nesmí působit jako prostředník
Partnerství –Skupina dvou a více subjektů, které si vybraly jeden druhého za účelem spolupráce při dosahování cílů projektu •A) obecné (podpůrné konzultace před a při přípravě projektu) •B) projektové (na smluvním základě se podílejí na přípravě a realizaci projektu)
Projektové partnerství –partneři jsou uvedeni v projektové žádosti –partner je právnická osoba splňující stejná kritéria oprávněnosti jako žadatel –žadatel je příjemce dotace –žadatel i partner musí při realizaci projektu uskutečnit 51% všech aktivit (resp. 51% z celkového rozpočtu)
Partner společná příprava a realizace projektu za předem sjednaných podmínek role je do podrobností vymezena v žádosti a ve smlouvě bez jeho přispění nemůže být projekt realizován (nenahraditelnost) jeho role má neziskový charakter bez přímého finančního plnění (vzájemně si s žadatelem neúčtují a neposkytují peníze) Dodavatel role v projektu je pouze podpůrná výběr se řídí zákonem č.137/06 Sb., o veřejných zakázkách poskytuje žadateli službu
Kraje a obce – výjimka –zákon 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, 218/2000 Sb., rozpočtová pravidla, 128/2000 Sb., o obcích, 129/2000 Sb., o krajích –kraj či obec mohou mít partnery s finančním plněním (školy, školská zařízení…)
BUĎME … INOVATIVNĚ OPTIMISTIČTÍ REALISTICKY SKEPTIČTÍ
Finanční limity pro jednotlivé projekty –grantové projekty (Prioritní osa 1 a 3) •Minimální částka pro jeden projekt bude Kč •Maximální částka bude stanovena ve výzvě –individuální projekty (Prioritní osa 1, 3 a 4) •Minimální i max. částka pro jeden projekt bude stanovena ve výzvě –individuální projekty (Prioritní osa 2) Oblast podpory min. částka Kč - max. částka Kč - max. částka Kč Oblast podpory min. částka Kč - max. částka Kč – 20 mil. Kč - max. částka Kč – 20 mil. Kč Oblast podpory min. částka Kč - max. částka Kč - max. částka Kč Oblast podpory min. částka Kč - max. částka Kč - max. částka Kč
Kritéria výběru Hlavní kritéria formálního hodnocení •kontrola úplnosti a správnosti údajů v projektu; •dodržení vazeb na příslušné prioritní osy a oblasti podpory programu; •oprávněnost žadatele a činností; •způsobilé výdaje; •přiměřenost a správnost rozpočtu
Věcná kritéria 1. Zdůvodnění projektu (zdůvodnění záměru, přínos pro cílovou skupinu) 2. Cílová skupina (přiměřenost cílové skupiny a zapojení cílových skupin) 3. Realizace projektu (klíčové aktivity a stadia realizace, připravenost projektu na možná rizika, předchozí zkušenosti s řízením obdobných projektů, publicita, udržitelnost projektu) 4. Finanční řízení (přiměřenost rozpočtu, vzhledem k cílům a obsahu projektu, provázanost rozpočtu s klíčovými aktivitami, nastavení vnitřního kontrolního systému) 5. Výsledky a výstupy (kvantifikace a zajištění výsledků a výstupů, monitorování projektu) 6. Horizontální témata (rovné příležitosti, udržitelný rozvoj) 7. Specifické požadavky (subkritéria 1-3)
Proces výběru akce Počet pracovních dnů od ukončení předchozí činnosti Počet kalendářních dnů od konečného termínu pro předkládání Vyhlášení výzvy Ukončení výzvy /uzávěrka příjmu žádostí/ + 30 (6 týdnů) Formální hodnocení (od registrace) - vyzvání žadatelů k doplnění údajů - doručení přepracovaných žádostí od doručení Vyrozumění neúspěšných do 5 pracovních dnů (včetně žadatelů, kteří ve stanovené lhůtě neupravili formální nedostatky) + 10 Ihned po zjištění nedostatků Věcné hodnocení (včetně zaslání podkladů hodnotitelům a výběrové komisi) Výběrová komise (studium podkladů i výběr)
Pravidla realizace Monitorovací zprávy Plnění monitorovacích indikátorů Průběžné žádosti o platby Kontroly na místě Publicita projektu Archivace (10 let po ukončení programu)
Grantové projekty Schválení žádostí orgány kraje (na nejbližším zasedání) Vydání Rozhodnutí o poskytnutí dotace (cca do 30 dnů) Celý proces od vyhlášení výzvy Cca 7 měsíců Individuální projekty Schválení žádostí ŘO Vydání Rozhodnutí o poskytnutí dotace (cca do 30 dnů) Celý proces od vyhlášení výzvy Cca 7 měsíců
Způsobilé výdaje –takové výdaje, které byly vynaloženy za účelem dosažení cíle projektu. Jejich vynaložení musí být prokazatelné (zpravidla výpisem z účtu) –takové výdaje, které byly uskutečněny v průběhu trvání projektu (zpravidla od den vydání Rozhodnutí o poskytnutí dotace) –musí být doložitelné účetními doklady, např. fakturami, pokladními doklady, kupními smlouvami (s povinnými náležitostmi podle Zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví) –pouze výdaje, které splňují principy hospodárnosti a efektivity. Dodržení těchto principů pomohou zajistit limity zejména v oblasti osobních a režijních výdajů a výdajů na nákup zařízení (podrobně budou stanoveny v Příručce pro příjemce) –Viz přiložený materiál
Rozpočet předpokládaných způsobilých výdajů v Rozhodnutí o poskytnutí dotace bude obsahovat: –osobní výdaje související s realizací projektu (zejména mzdové náklady, a to ve výši hrazené zaměstnavatelem – tj. včetně odvodů 26 % na sociální a 9 % na zdravotní pojištění) –cestovní náhrady související s realizací projektu –zařízení související s realizací projektu (dlouhodobý nehmotný majetek, drobný hmotný majetek, nájem, operativní leasing, daňové odpisy) –náklady na provoz kanceláře (režijní výdaje, ostatní výdaje – administrativní výdaje, provoz vozidla) –nákup služeb souvisejících s realizací projektu –přímá podpora (mzdové příspěvky zaměstnavateli pro pracovníka v době jeho účasti na dalším vzdělávání) –DPH, pokud u ní nevzniká nárok na odpočet
Křížové financování –Obecně: •Křížové financování umožňuje financovat výdaje, které nejsou způsobilé v programech ESF, ale lze je uskutečnit v rámci pravidel způsobilosti ERDF. –Pro OP VK: •Křížové financování může být použito, je-li to účelné, na pořízení nábytku, vybavení, vozidel, infrastruktury, nemovitostí a pozemků, avšak pouze v situaci, kdy si příjemce nemůže uplatnit odpisové náklady ve smyslu čl. 11, odst. 3c Nařízení Rady (ES) 1081/2006 o obecných ustanoveních o Evropském sociálním fondu a o zrušení nařízení (ES) č. 1784/1999.
EUČR VNITŘNÍ
Kontakty a další informace Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy - Odbor programů ESF možnost registrace na webu – informace o akcích k ESF (odkaz Evropská unie a ESF)
Děkuji za pozornost Ivo Jupa CSR consult