Jaká má být úloha ČŠI - podpora učitelů, nebo kontrola škol?

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Národní seminář k metodám evaluací aktivit v oblasti globálního rozvojového vzdělávání (GRV) Praha, 2010 Analýza monitoringu a evaluace globálního rozvojového.
Advertisements

ŠKOLNÍ ZPRÁVY O PŘEDBĚŽNÝCH VÝSLEDCÍCH MZ V ROCE 2011 PRVNÍ Z KROKŮ VYUŽITÍ STÁTNÍ MATURITY PRO ZVÝŠENÍ KVALITY VZDĚLÁVÁNÍ NA SŠ.
Evaluace v mateřské škole
Konference Asociace aktivních škol
Praktické informace k programu Škola pro udržitelný život.
Autoevaluace školy Základní škola a Mateřská škola Karla Klostermanna Železná Ruda, p.o. Zahradní Železná Ruda Ctirad Drahorád, ředitel školy.
Vlastní hodnocení školy
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
1 Evropská asociace pro testování a hodnocení jazykových dovedností
Autoevaluace školy a zřizovatel Má škola sdělovat výsledky autoevaluace svému zřizovateli?
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Cesta ke kvalitě v praxi
Autoevaluace škol v Moravskoslezském kraji
Autoevaluace z pohledu České školní inspekce
ŠVP na gymnáziích: od mírné skepse k chuti pokračovat Zkušenosti z projektu Pilot G/GP Lucie Slejšková Výzkumný ústav pedagogický v Praze.
Hodnocení škol a školských zařízení
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03/A7 AutorIng. Liběna Krchňáková Období vytvořeníŘíjen.
Jazykové vzdělávání v kontextu Lisabonského procesu Schopnost komunikovat v cizích jazycích - jedna ze základních dovedností občana Evropy.
Přístup k vlastnímu hodnocení ze strany ČŠI
Vzájemná hospitační činnost
Dotyková zařízení ve výuce​ KA4 Evaluace
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY z pohledu ČŠI "Cesta ke kvalitě"
ČŠI a vlastní hodnocení školy
Rozvoj Národní soustavy kvalifikací podporující propojení počátečního a dalšího vzdělávání Systémový projekt (NSK – Národní Soustava Kvalifikací)
 Jeho principy začala uplatňovat M. Thatcherová v reakci na zvyšující se tlak veřejnosti na politiky v 70. letech 20. století ve Velké Británii.  Veřejnost.
LIDSKÉ ZDROJE A KVALITA Národní konference kvality ve veřejné správě Simeona Zikmundová Brno
Vymezení pojmu kvality a její vnímání Projekt OP LZZ CZ 1.04/ / PRAHA 17. – Ing. Zuzana Freibergová Tento.
Možnosti hodnocení ředitelů škol
Konference projektu Cesta ke kvalitě
 Pro hodnocení není žádný jednoznačný předpis či návod, žádná kuchařka.  Existují principy, metody, formy a prostředky a také specifické podmínky školy.
Vlastní hodnocení školy ► evaluace = lat. valere – přeneseno do angličtiny= self-evaluation ► Scrivena, 1991 = „proces určování podstaty, hodnoty a ceny.
Inspekční hodnocení ŠVP víceletá gymnázia podle RVP ZV (víceletá gymnázia podle RVP G čtyřletá gymnázia podle RVP G) Mgr. Zdenka Spalová, Karlovarský inspektorát.
Autoevaluační nástroje na naší škole
Proč „komunitní knihovna“ Knihovnická dílna Zlata Houšková.
„Umět a znát, abychom si v životě věděli rady“
SETKÁNÍ S ŘEDITELI STŘEDOČESKÉHO KRAJE květen 2011
Každá (základní) škola má mít přehled o svých vzdělávacích výsledcích.
Vlastní hodnocení školy a školní vzdělávací program
RVP PV a jeho realizace v MŠ – předškolní vzdělávání v uplynulých 10 letech Zora Syslová.
EVALUACE REALIZACE ICT STRATEGIE EVALUACE ŠKOLY listopad 2006 (c) Radek Maca.
MŠ DUHA Soběslav na cestě ke kvalitě ve vzdělávání Mgr. Krejčová Alena.
Dobrá škola ?. Co je produktem školy? Výstupy: výsledky dlouhodobé efekty.
vlastní hodnocení školy
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY Zdeněk Hrkal Karlovy Vary, 12. listopadu 2009 Po každé dobré činnosti je radost z práce odměnou dvojnásobnou. (Euripides)
Základní norma zdravotnických znalostí pro pedagogické pracovníky
Autoevaluace školy RNDr. Irena Přádná Gymnázium F. X. Šaldy Liberec 2007
Marketingový průzkum Milan Mrázek Matematika & Business
Úloha kritérií a škál v modelu kvalitní školy
Hodnocení žáků. Zpráva OECD o hodnocení vzdělávání Česká republika 2012: Převládá sumativní hodnocení Velký důraz na známky Žáci jsou často zkoušeni ústně.
1 Evaluace a hodnocení EvaluaceAutoevaluace ©. 2 EVALUACE /Autoevaluace EVALUACE vyjadřuje souhrnně teorii, metodologii a praxi veškerého hodnocení nejrůznějších.
Vlastní hodnocení školy KA 03/5 Metodická setkávání „Vzdělávací tržiště“ Mgr. Pavlína Karlová.
Přínos programu SVES pro činnost ČŠI PaedDr. Jaroslav Müllner.
Porada ředitelů škol a školských zařízení Mgr. Ivana Přichystalová zástupkyně ředitelky Jihomoravského inspektorátu ČŠI Brno, 26. a 27. srpna 2015.
ČESKÁ ŠKOLNÍ INSPEKCE Fráni Šrámka Praha 5 Jak přistupují školy k autoevaluaci PhDr. Mgr. Milan Matějů Jak přistupují školy k autoevaluaci PhDr.
Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy. Název projektu: Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy Reg. číslo: CZ /0.0/0.0/15_005/ Realizátor.
ÚVOD Legislativní vymezení činnosti ČŠI § 173 – 176 Zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)
Kvalita a efektivita počátečního vzdělávání ve školním roce 2015/2016
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Kritéria kvality metod a výzkumného šetření
Evaluace v mateřských školách
Workshop k akčnímu výzkumu
Budování kapacit pro rozvoj škol II
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
Cíle, vize a obsah projektu PPUČ
Evaluace v mateřských školách
První zkušenosti s evaluací
AUTOEVALUACE CESTA KE KVALITĚ
Vítejte na třetí místní konferenci Strategické řízení a plánování
PS Vzdělávání NS MAS ČR pro IPo MAP
Standardy pro základní vzdělávání
Transkript prezentace:

Jaká má být úloha ČŠI - podpora učitelů, nebo kontrola škol? David Greger david.greger@pedf.cuni.cz Univerzita Karlova v Praze Pedagogická fakulta Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání Kulatý stůl SKAV a EDUin, 19.11.2012

Zpráva OECD o evaluaci a hodnocení Hodnocení na všech úrovních (vzdělávací systém, škola, učitel, žák) má zdůrazňovat charakter formativního hodnocení (viz kulatý stůl 19.4.2012) Formativní hodnocení zahrnuje 3 procesy: Sděluje učícímu se (příp. škole, vzděl. systému), kam směřuje (tedy vzdělávací cíle). KAM SMĚŘUJI? Identifikuje a popisuje, kde se „učící se“ (příp. škola, vzděl. systém) na cestě k cíli nachází (co mu/ji jde a co nikoliv). KDE JSEM? Popisuje kroky, které mají být učiněny, aby „učící se“ (příp. škola, vzděl. systém) stanovených cílů dosáhl. JAK TAM DOJÍT? Bod 3 je nutnou součástí formativního hodnocení, a i zpráva OECD doporučuje ČR, aby inspekce dávala školám i podporu.

3 procesy formativního hodnocení a role ČŠI Cíle vzdělávání: KAM SMĚŘUJI? Není rolí ČŠI, ale stanovuje společnost (očekávání) a MŠMT (kodifikace) Hodnocení současného stavu ve vztahu k cílům (kritériím ČŠI?) KDE JSEM? Toto ČŠI primárně dělá, otázkou je, jak kvalitní zpětnou vazbu školám poskytuje, jak kvalitní je hodnocení? Jaká je kvalita dat (validita a reliabilita měřících nástrojů) ČŠI? Popisuje kroky, které mají být učiněny, aby „učící se“ (příp. škola, vzděl. systém) stanovených cílů dosáhl. JAK TAM DOJÍT? Toto ČŠI nedělá a říká, že to není její úloha; OECD doporučuje, že to dělat má, je to i trend v inspekčních systémech v Evropě. Tam, kde to inspekce nedělá, existuje jiný orgán (resp. proces), který školám poskytuje podporu pro zlepšování se (tzv. kritický přítel). V ČR nikdo jiný není!

Ad 2) Jaká je kvalita měřících nástrojů ČŠI? Odborná veřejnost o validitě a reliabilitě používaných nástrojů neví nic. Měly by být odborně vytvářeny i oponovány. Jsou? Měly by (nejen) dle OECD dobře pokrývat/hodnotit významné aspekty kvality procesů vzdělávání ve škole? Pokrývají? Existují indicie toho, že je co zlepšovat: Např. společný projekt ČŠI a SBI (Sächsisches Bildungsinstitut) a z jeho závěrečné zprávy cituji (s. 41-43): evaluátoři SBI poukázali na možný problém s reliabilitou: „Jedna z velmi důležitých pozitivních zkušeností, která by měla být předána českým kolegům spočívá v důležitosti jednotného náhledu na vnímání kvality, která by mohla být dosažena například společnými celorepublikovými hospitacemi inspektorů nebo větším důrazem na sjednocení celého procesu. … Vytváření závěrečného hodnocení školy je u ČŠI ponecháno do značné míry na úvaze inspektorů. Zprůměrování výsledných hodnot by možná mohlo přispět k větší objektivitě celého procesu.

Ad 2) Zhodnocení spolupráce ČŠI a SBI z pohledu českých inspektorů: Vzhledem k rozdílnosti obou systémů je zřejmé, že oblast externí evaluace tvoří v Sasku komplexní systém oddělený od kontroly a není tudíž tolik vázaný dohledem nad dodržováním platných předpisů… saští kolegové provádějí „jenom“ interní evaluaci… (D.G. ovšem díky tomu důkladněji) … Hospitační záznam ani sledování vyučovacích hodin nemá v našem současném systému a pojetí hodnocení školy jako instituce tak výraznou a komplexní roli jako v systému saském… Rovněž rozhovor se žáky, rodiči a učiteli jako standardní nástroj evaluace … bychom mohli v ČR převzít jako příklad dobré praxe… Konečně nás zaujal i způsob prezentace výsledků externí evaluace ve škole, při které je přítomen celý pedagogický sbor.

Ad 2) kvalita měření (dat) ČŠI? Validita a reliabilita Validita = obsahová platnost → Validní je takové měření, které skutečně měří to, co jsme zamýšleli měřit. Reliabilita = spolehlivost měření → Reliabilní je takové měření, které nám při opakované aplikaci dává shodné výsledky, pokud se stav pozorovaného objektu nemění. → Jaké jsou pozorovací archy, a další používané nástroje ČŠI? Jaká je shoda hodnotitelů? (inter-rater reliability) Nereliabilní měření nemůže být ani validní!!! Bylo by vhodné zadat odborné a nezávislé posouzení reliability a validity nástrojů ČŠI, případně tvorba nových nástrojů.

Ad 2) Názory ředitelů na inspekční činnost (N = 43 ředitelů ZŠ, kde proběhla v minulém roce inspekční návštěva) Aneb Je co zlepšovat! Inspektoři shromáždili dostatečné množství dat k náležitému zhodnocení školy. (souhlas ČR = 61 %, IRL = 73 %, NED = 72 %, Štýrsko/AUT = 75 %, SWE = 60 %). Zpětná vazba získaná od inspektorů byla pro naší školu užitečná. (souhlas ČR = 54 %, NED = 83 %, Štýrsko/AUT = 72 %, SWE = 83 %). Celkově jsem přesvědčen/a, že hodnocení škol inspekcí je smysluplná věc. (souhlas ČR = 42 %, IRL = 76 %, NED = 71 %, Štýrsko/AUT = 56 %, SWE = 80 %).

Ad 2) Názory ředitelů na inspekční činnost (N = 43 ředitelů ZŠ, kde proběhla v minulém roce inspekční návštěva) Výsledná písemná inspekční zpráva nám pomohla identifikovat oblasti, ve kterých se musíme jako škola zlepšit. (souhlas ČR = 35 %, IRL = 82 %, NED = 71 %, Štýrsko/AUT = 66 %, SWE = 86 %). Inspektoři poukázali na slabá místa (problémové oblasti) školy, která jsme si sami dostatečně neuvědomovali. (souhlas ČR = 15 %, IRL = 35 %, NED = 21 %, Štýrsko/AUT = 32 %, SWE = 35 %).

Ad 3) Poskytnout škole podporu, aby se zlepšovala (popsat kroky, jak dál) Zpráva OECD formuluje jasná doporučení, aby se ČŠI zaměřila na podporu škol, neříká však, jak to má probíhat! V ČR není žádný jiný systém (organizace či proces), který by mohl poskytovat podporu. Je to tedy otázka pro MŠMT, chce zřídit nějaký jiný způsob podpory školám, nebo tuto roli očekává od ČŠI? Mělo by být jasné zadání od MŠMT! MŠMT by mělo vycházet ze zjišťování potřeb terénu (komunikovat s jeho zástupci).

Citace ze závěrů zprávy OECD, s. 5 …jednu z výzev pro ČR představuje skutečnost, že stávající externí hodnocení (ČŠI) se spíše zaměřuje na soulad se zákony, než na zlepšování kvality škol… Proto by se proces externího hodnocení měl více zaměřit na zkvalitňování práce škol a odklonit se od současného modelu, který je postaven na „dodržování předpisů“.

Citace ze závěrů zprávy OECD, s. 5 To by znamenalo doporučovat kroky ke zlepšování všem hodnoceným školám a nesoustřeďovat se pouze na ty, které vykazují nižší úroveň. Rámec pro hodnocení škol, jednotlivá kritéria i otázky, na jejichž základě se formují úsudky a volí metody hodnocení, by měly být jednoznačněji zacíleny na proces vzdělávání a výuky a na vztah mezi její kvalitou a výsledky žáků.

Ad 3) ČŠI a podpora učitelů/škol OECD však nespecifikuje, jak přesně to má fungovat. Tuto otázku řeší i v jiných vzdělávacích systémech a inspekce v Evropě se typicky spíše vyhýbají poskytování „jakýchkoliv rad“. Zvláště netypické je dávat doporučení učitelům k tomu, jak zlepšit výuku (dočetl jsem se, že to dělají pouze v Estynu – Wales). Trend směřuje k většímu poskytování zpětné vazby i doporučení pro další rozvoj školy, ovšem formy jsou všude opatrné!

Ad 3) ČŠI a podpora učitelů/škol To, že většina inspekcí v Evropě neposkytuje zpětnou vazbu a doporučení učitelům, však neznamená, že to nemůžeme a nemáme dělat, jako např. Estyn (inspekce ve Walesu). Nedívejme se pouze, co dělají inspekce v Evropě dnes, ale ptejme se, kde budou/mohly by být za 20 let! Inspektoři mají unikátní znalosti, zkušenosti a informace o systému a fungování škol, mají srovnání řady škol a zkušenosti z návštěv mnoha škol. Tyto informace mohou být užitečné pro další rozvoj kvality vzdělávání a jednotlivých škol, proto inspektoráty v Evropě hledají cesty, jak toho využít, především větší otevřeností a zapojením také dalších osob krom inspektorů do inspekční činnosti, sdílením zkušeností nejlepší praxe (publikováním, předáváním doporučení na dobrou praxi v okolí pro vedení školy , apod.)

Ad 3) Možné (dílčí) inspirace pro změnu inspekční činnosti ze zahraničí, má doporučení Odejmout ČŠI kontrolní funkci, převést ji na jiné orgány státní správy (fin. úřady, zřizovatelé apod.) a zaměřit se více na evaluaci fungování škol s důrazem na procesy vzdělávání spíše než na soulad s legislativou. Toto by měla být priorita i před tematickými zprávami (příliš mnoho tematických šetření za rok může odvádět od hlavní činnosti. Jiné úkoly od MŠMT, které odvádějí od hlavní činnosti – evaluace škol. Zapojit do inspekce další osoby, které mohou mít vzít užitek z účasti na inspekci a snáze tyto zkušenosti přenášet do fungování (svých) škol. V zahraničí vidíme zapojování především ředitelů, ale také rodičů (zástupci rad škol), dokonce i zástupci zřizovatelů.

Ad 3) Možné (dílčí) inspirace ze zahraničí pro změnu inspekční činnosti v ČR, aneb některá má doporučení 3) Některé inspekční systémy např. omezují funkční období inspektora, který se po jejím uplynutí vrací (se všemi získanými zkušenostmi) zpět do školy. 4) Publikování příkladů dobré praxe, především v souvislosti s tematicky zaměřenými inspekcemi. ČŠI (2010) např. Tematická zpráva „Podpora rozvoje čtenářské gramotnosti v předškolním a základním vzdělává“ k tomu vznikla i publikace Košťálová, Šafránková, Hausenblas, Šlapal: „Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka“ pro podporu učitelů při rozvíjení čtenářské gramotnosti ve školách. Je však i zde se kam posouvat, viz. srovnání s tematickou zprávou Estyn na téma Effective practice in tackling poverty and disadvantage in schools.