Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Standardy pro základní vzdělávání

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Standardy pro základní vzdělávání"— Transkript prezentace:

1 Standardy pro základní vzdělávání
Konference MŠMT Praha PaedDr. Jiřina Tichá ředitelka odboru předškolního, základního a základního uměleckého vzdělávání MŠMT

2 Východiska pro tvorbu standardů
I. Programové prohlášení vlády „Vláda zavede pravidelné zjišťování výsledků vzdělávání v 5. a 9. ročníku ZV. Bude dále stimulovat transparentní zveřejňování výsledků škol potřebné pro jejich srovnávání s akcentováním rozdílů na úrovni vstupů (odlišné vzdělávání přijímaných žáků) pro optimální porovnatelnost poskytovaného vzdělávání“

3 Východiska II. Studie McKinsey & Company „Klesající výsledky českého základního a středního školství: fakta a řešení“ září 2010 Klesající výsledky ve vzdělávání ohrožují ekonomickou konkurenceschopnost ČR Od roku 1996 se výsledky trvale zhoršují Příležitost ke změně: A) nová vláda a vůdčí osobnost podporující regionální školství B) ekonomická krize C) zveřejnění kritické zprávy

4 Východiska III. Mezinárodní asociace pro hodnocení výsledků ve vzdělávání Výsledky našich žáků ve výzkumu TIMSS (Trends in Internatioonal Mathematics and Science Study) Př. „Čeští žáci se od roku 1995 do roku 2007 v matematice statisticky významně zhoršili. Jejich výsledek, který patřil v roce 1995 k nadprůměrným, byl v roce 2007 pouze podprůměrný…

5 Východiska Uvedené zhoršení čtvrťáků bylo největší ze všech zúčastněných evropských zemí a členských zemí OECD“ PISA - podobně neradostné výsledky (čtenářská gramotnost) TZ ČŠI ……

6 Současný stav Ověřování výstupů je další logický systémový krok
Všechny školy pracují podle svých ŠVP, školy odvedly obrovský kus práce V RVP chybí standardy (měly být nastaveny od začátku) – výstupy příliš obecné Jasná pravidla pro další období (jinak chaos) Ověřování výstupů je další logický systémový krok

7 Kurikulární reforma jako proces změny
1. fáze tvorba standardů 2. fáze ověřování výsledků žáka

8 Státní garance ověřování výsledků
Systém ověřování výstupů musí garantovat stát, který nese prvotní odpovědnost za vzdělávání a dává finanční prostředky ČR je jednou z posledních zemí, kde neprobíhá celostátní ověřování výsledků žáka Je třeba se poučit v zemích, kde dosahují vynikajících výsledků

9 Cíle systému ověřování výsledků
Zahájit poslední fázi procesu KR jako procesu změny Standardy by měly školám poskytovat vhodný nástroj k dalšímu vlastnímu využití Standardy by měly školám – učitelům, žákovi i rodičům poskytovat důležitou zpětnou vazbu pro další cestu Standardy (při opakovaných šetřeních) mohou poskytovat přidanou hodnotu

10 Diskuze Pozitiva Rizika Tvorba Časové hledisko Ověřování ….

11 Harmonogram Pilotní ověřování 1-2 roky Poté generální zkouška
Ostrý provoz

12 Výzva Jde o první materiál, který by měl vznikat z podnětu pedagogů
Opřeme se o zahraniční zkušenosti a budeme hledat nejlepší cesty k dosažení společného cíle společně s Vámi

13 Závěr Jednou se začít musí

14 Děkuji za pozornost Těším se na další spolupráci


Stáhnout ppt "Standardy pro základní vzdělávání"

Podobné prezentace


Reklamy Google