Vodní plochy versus odnětí zemědělské půdy ze ZPF a odvody

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kutná Hora 26. května 2015 NOVELA STAVEBNÍHO ZÁKONA.
Advertisements

Rejstřík škol a školských zařízení Seminář pro ředitele škol zřizovaných LK.
Realizace společných zařízení pozemkových úprav v Olomouckém kraji 1.
Středoevropské centrum pro vytváření a realizaci inovovaných technicko-ekonomických studijních programů Registrační číslo CZ.1.07/2.2.00/ Tento.
Právo na informace Zák. č. 106/1999 Sb.,o svobodném přístupu k informacím.
EKONOMIKA MAJETKOVÉ DANĚ I. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Pozemkové úpravy Ing. Eva Schmidtmajerová CSc. Ing. Josef Sedláček Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských oblastí.
Ochrana urbanistických a architektonických hodnot zástavby poznatky veřejného ochránce práv Kancelář veřejného ochránce práv JUDr. Marek Hanák, JUDr. Jana.
Voda jak ji neznáme Povolení k nakládání s vodami k Ing. Jana Zmeškalová.
Dotace na zpracování územních plánů pro rok 2015 Krajský úřad Jihomoravského kraje odbor územního plánování a stavebního řádu prosinec 2014.
1 Umísťování symbolů a jiných uvítacích zařízení územní samosprávy při pozemních komunikacích Porada Ministerstva vnitra Praha.
Nástroje dotační politiky MŽP k ochraně půdy Ing. Jiří Klápště Odbor obecné ochrany přírody a krajiny MŽP.
Zadávání veřejných služeb v přepravě cestujících Ondřej Michalčík, František Vichta Ministerstvo dopravy Kroměříž, 29. září 2015.
Protipovodňová opatření vč. možnosti vyvlastňování Přehrady a povodně - možnosti regulace seminář Senát PČR 29. října 2013, Praha Král Miroslav.
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
Jihočeský kraj realizované projekty 1. Opatření ke zpřístupnění pozemků Realizátor stavby: Pobočka Prachatice Název: „Společná zařízení v katastrálním.
Návrh věcného záměru zákona o stavebních úřadech - co by bylo, kdyby… Ing. Jiří Štochel, VITA software s.r.o. 1.
Konec ochrany zemědělské půdy před zástavbou? Legislativní ochrana půdy před záborem 24. května 2016.
EIA novela 2015 STAVEBNÍ ÚŘADY Novela zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, (viz zákon č. 39/2015 Sb.,), účinná.
Krizové štáby. Zákon č. 240/2000 Sb., § 14 (1) Hejtman zajišťuje připravenost kraje na řešení krizových situací; ostatní orgány kraje se na této připravenosti.
1 Právní stav územního plánu po vydání změny Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje Oddělení územního plánování Porada s ÚÚP,
Zelená stuha Možnosti financování projektů obcí MŽP.
Příprava novely stavebního zákona
II. TÉMA Platné právní předpisy na ochranu dřevin rostoucích mimo les a povolování kácení (metodiky, ČSN, dohody)
Ochrana ZPF v územních plánech
Zahájení a průběh správního řízení
VY_62_INOVACE_ , daň z nemovitých věcí - pozemků
Brno, Příslušnost vodoprávních úřadů
Propagace zemědělských produktů spolufinancovaná EU v novém režimu Mgr
Modelový příklad smlouvy o spolupráci - zajištění ÚSVP ORP pro Obec
NÁLEŽITOSTI ROZHODNUTÍ A ODVOLÁNÍ SEMINÁŘ
Jednoduché účetnictví
Zpráva o uplatňování ÚP
Obecné zásady při aplikaci ZÚR JMK
Organizační zabezpečení práva životního prostředí
NOZ – Věci Katedra práva
Novela zákona ZPF č. 41/2015 Sb. – účinnost od 1. dubna 2015
Zákon o lesích (lesní zákon) č. 289/1995 Sb.
Roční seminář pro vodoprávní úřady
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
VYTYČOVÁNÍ HRANIC POZEMKU
SOUSTAVA CHRÁNĚNÝCH ÚZEMÍ EVROPSKÉHO VÝZNAMU
Zpráva o uplatňování územního plánu
Pozemkové úpravy.
Seminář SoMoPro III. - Právní část Mgr. Klára Benišová/1258
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) III. část
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
Zákon č. 183/2006 Sb., ve znění pozdějších předpisů
STAVEBNÍ ZÁKON.
© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
Vodní plochy jako VKP z pohledu práva
Zvládání sucha a stavu nedostatku vody
Zapisovatelé do informačního systému evidence obyvatel
Velkokapacitní skleníky
Implementace BAT závěrů do integrovaných povolení v Moravskoslezském kraji Krakow.
Hodnotící zpráva k výsledkům kontrol výkonu přenesené a samostatné působnosti svěřené orgánům obcí, krajů a hlavního města Prahy za léta 2014–2016.
Legislativní otázky (část 1)
Svaz měst a obcí RNDr. Ivo Šanc Stakeholder Meeting, Praha,
Daň z nemovitých věcí 28. listopadu 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
III. etapa programu Podpora prevence před povodněmi Ministerstva zemědělství RNDr. Pavel Punčochář, CSc., vrchní ředitel sekce vodního hospodářství.
Fiche 5 – Relax v lese Článek 25 Neproduktivní investice v lesích
Územní plán s prvky regulačního plánu
Vypouštění odpadních vod z průmyslu odbor ochrany vod (MŽP)
PŘÍLEŽITOSTI NOVÉ KRAJINY
SPRÁVNÍ PRÁVO.
v kontextu změn a potřeb moderního trhu práce
Trendy geologických prací ložiskového průzkumu v letech
Informace k územním studiím krajiny z hlediska metodického
Transkript prezentace:

Vodní plochy versus odnětí zemědělské půdy ze ZPF a odvody

o ochraně zemědělského půdního fondu, ve znění pozdějších předpisů Zákon č. 334/1992 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu, ve znění pozdějších předpisů ČÁST I ZEMĚDĚLSKÝ PŮDNÍ FOND § 1 (1) Zemědělský půdní fond je základním přírodním bohatstvím naší země, nenahraditelným výrobním prostředkem umožňujícím zemědělskou výrobu a je jednou z hlavních složek životního prostředí. Ochrana zemědělského půdního fondu, jeho zvelebování a racionální využívání jsou činnosti, kterými je také zajišťována ochrana a zlepšování životního prostředí. (2) Zemědělský půdní fond tvoří pozemky zemědělsky obhospodařované, to je orná půda, chmelnice, vinice, zahrady, ovocné sady, trvalé travní porosty a půda, která byla a má být nadále zemědělsky obhospodařována, ale dočasně obdělávána není (dále jen „zemědělská půda“).

(3) Do zemědělského půdního fondu náležejí též rybníky s chovem ryb nebo vodní drůbeže a nezemědělská půda potřebná k zajišťování zemědělské výroby, jako polní cesty, pozemky se zařízením důležitým pro polní závlahy, závlahové vodní nádrže, odvodňovací příkopy, hráze sloužící k ochraně před zamokřením nebo zátopou, technická protierozní opatření apod. (4) O tom, že jde podle odstavců 2 a 3 o součásti zemědělského půdního fondu, rozhoduje v pochybnostech orgán ochrany zemědělského půdního fondu.

ODNĚTÍ PŮDY ZE ZEMĚDĚLSKÉHO PŮDNÍHO FONDU ČÁST V ODNĚTÍ PŮDY ZE ZEMĚDĚLSKÉHO PŮDNÍHO FONDU § 9 (1) K odnětí zemědělské půdy ze zemědělského půdního fondu pro nezemědělské účely je třeba souhlasu orgánu ochrany zemědělského půdního fondu. Záměr, který vyžaduje odnětí zemědělské půdy ze zemědělského půdního fondu, nelze povolit podle zvláštních právních předpisů bez tohoto souhlasu, s výjimkou případů uvedených v odstavci 2. Při posouzení odnětí orgán ochrany zemědělského půdního fondu vychází z celkové plochy zemědělské půdy požadované pro cílový záměr.

(2) Souhlasu podle odstavce 1 není třeba, má-li být ze zemědělského půdního fondu odňata zemědělská půda a) v zastavěném území pro 1. stavbu včetně souvisejících zastavěných ploch o výměře do 25 m2, nebo 2. veřejně prospěšnou stavbu umísťovanou v proluce o velikosti do 0,5 ha, b) pro umístění 1. signálů, stabilizačních kamenů a jiných značek pro geodetické účely, vstupních šachet podzemního vedení a stožárů nadzemních vedení, mobilních sítí, pokud v jednotlivých případech nejde o plochu větší než 30 m2, 2. přečerpávacích stanic, vrtů, studní a stanic nadzemního nebo podzemního vedení a větrných jam, pokud v jednotlivých případech nejde o plochu větší než 55 m2, nebo 3. záměrů na nezastavěné části zastavěného stavebního pozemku, c) pro obnovu přirozených a přírodě blízkých koryt vodních toků, nebo d) k nezemědělským účelům po dobu kratší než jeden rok včetně doby potřebné k uvedení zemědělské půdy do původního stavu, je-li termín zahájení nezemědělského využívání zemědělské půdy nejméně 15 dní předem písemně oznámen orgánu ochrany zemědělského půdního fondu uvedenému v § 15, e) uložení tuhých statkových hnojiv na zemědělské půdě před jejich použitím.

Omezení působnosti zákona č. 334/1992 Sb Omezení působnosti zákona č. 334/1992 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu, v platném znění jinými právními předpisy

Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů § 59 odst. 3 „Na pozemky nezbytné k uskutečnění opatření, projektů a plánů tvorby systému ekologické stability podle § 4 odst. 1 se nevztahují ustanovení o ochraně ZPF.“ Posouzení záměru, z jehož názvu jednoznačně nevyplývá realizace ÚSES (např. revitalizace krajiny, tůně, mokřady…): Záměr je dle platné ÚPD v plochách s funkčním využitím ÚSES Záměr bude plnit funkci ÚSES (vyjádření orgánu ochrany přírody) Souhlas k odnětí NENÍ třeba

Zákon č. 139/2002 Sb., o pozemkových úpravách a pozemkových úřadech, ve znění pozdějších předpisů § 9 Návrh pozemkových úprav (8) Návrhu nového uspořádání pozemků vlastníků předchází zpracování plánu společných zařízení, kterými jsou zejména opatření sloužící ke zpřístupnění pozemků jako polní nebo lesní cesty, mostky, propustky, brody, železniční přejezdy a podobně, protierozní opatření pro ochranu půdního fondu jako protierozní meze, průlehy, zasakovací pásy, záchytné příkopy, terasy, větrolamy, zatravnění, zalesnění a podobně, vodohospodářská opatření sloužící k neškodnému odvedení povrchových vod a ochraně území před záplavami jako nádrže, rybníky, úpravy toků, odvodnění, ochranné hráze, suché poldry a podobně, opatření k ochraně a tvorbě životního prostředí, zvýšení ekologické stability jako místní územní systémy ekologické stability, doplnění, popřípadě odstranění zeleně a terénní úpravy a podobně. V případě společných zařízení technického charakteru jde o nové stavby nebo o rekonstrukce, popřípadě modernizace staveb stávajících.

(10) Pozemkový úřad předloží zpracovaný plán společných zařízení dotčeným orgánům státní správy, které vyzve k uplatnění stanovisek ve lhůtě 30 dnů ode dne doručení výzvy. K později uplatněným stanoviskům se nepřihlíží. Jejich souhlasné stanovisko nahrazuje opatření (rozhodnutí, souhlas, povolení výjimky) podle zvláštních právních předpisů21). (14) Odvody za odnětí půdy ze zemědělského půdního fondu a poplatky za odnětí pozemků určených k plnění funkcí lesa se v řízení o pozemkových úpravách nepředepisují. 21) Například zákon č. 334/1992 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu, ve znění pozdějších předpisů.

RESUMÉ Vodní plochy, které nejsou řešeny v rámci: - ÚSES - plánu společných zařízení (v pozemkových úpravách) vyžadují souhlas k odnětí zemědělské půdy ze ZPF.

Platba odvodů za odnětí zemědělské půdy § 11a (1) Odvody za trvale odňatou půdu se nestanoví, jde-li o odnětí zemědělské půdy ze zemědělského půdního fondu pro stavby drah včetně jejich součástí, je-li stavebníkem a následně vlastníkem stát, stavby dálnic, silnic a místních komunikací, včetně jejich součástí a příslušenství, stavby zemědělské prvovýroby uskutečňované evidovaným zemědělským podnikatelem podle zákona o zemědělství, výstavbu účelových komunikací sloužících k obhospodařování zemědělských a lesních pozemků,

e) stavby a zařízení protierozní ochrany, f) stavby čistíren odpadních vod, g) změnu druhu pozemku na druh pozemku ostatní plocha se způsobem využití zeleň, bude-li dotčený pozemek veřejným prostranstvím, h) zalesnění na pozemcích ve IV. a V. třídě ochrany, i) stavby ve veřejném zájmu, jejichž hlavním účelem je ochrana před povodněmi, j) cyklistické stezky nebo jejich části, budované v souladu s platnými zásadami územního rozvoje nebo s platným územním plánem, nebo

k) zajištění zájmů ochrany přírody a krajiny převedením pozemku na druh pozemku 1. ostatní plocha se způsobem využití neplodná půda nebo zamokřená plocha, nebo 2. vodní plocha se způsobem využití zamokřená plocha nebo rybník, nebo l) registrovaný významný krajinný prvek nebo přechodně chráněnou plochu změnou souhlasu podle § 10 odst. 2 (tj. změna ZS pro těžbu nerostných surovin rámci DP z důvodu ochrany přírody, max. 10 % plochy), m) změnu druhu pozemku na druh pozemku lesní pozemek se způsobem využití pozemek určený k plnění funkcí lesa, s výjimkou půdy v I. a II. třídě ochrany,

n) vodní nádrže, o) stavby k vodohospodářským melioracím, zavlažování a odvodňování pozemků, p) realizace prvků schválených plánů společných zařízení v souvislosti s opatřeními uvedenými pod písmeny d), e) a i) a opatřeními pro ochranu a tvorbu životního prostředí.

Rybník s chovem ryb / vodní drůbeže: Dle ust. § 1 odst. 3 zákona o ochraně ZPF je součástí ZPF X Dle § 11a odst. 1 písm. c) zákona o ochraně ZPF se odvody za trvale odňatou půdu nestanoví, jde-li o odnětí zemědělské půdy ze zemědělského půdního fondu pro stavby zemědělské prvovýroby uskutečňované evidovaným zemědělským podnikatelem podle zákona o zemědělství, V praxi řešeno formou: trvalého odnětí (bez odvodů za splnění dikce ust. § 11a odst. 1 písm. c) dočasného odnětí (po dobu realizace stavby, s odvody za dočasné odnětí)

Příklad z praxe V lednu 2011 řešil KrÚ JMK, OŽP žádost o odnětí zemědělské půdy ze ZPF pro záměr „Realizace retenční nádrže v rámci ÚSES (LBC Pískovna)“. Z Vyhodnocení důsledků navrhovaného umístění stavby na ZPF vyplývalo, že plocha bude primárně využita k těžbě písků a štěrkopísků, takto vytěžený prostor bude využit pro realizaci části biocentra v rámci územních systémů ekologické stability. Na základě této skutečnosti krajský úřad vymezil platbu odvodů.

viz § 11a odst. 1 písm. n) - v účinnosti již od 1.7.2017 Výjimka z platby odvodů za trvalé odnětí zemědělské půdy pro „vodní nádrže“ viz § 11a odst. 1 písm. n) - v účinnosti již od 1.7.2017 Od 20.7.2016 podána žádost KrÚ JMK, OŽP o výklad na LO MŽP. Žádost byla několikrát urgována, dle posledního neoficiálního sdělení z 5.1.2018 se k žádosti dosud nevyjádřil věcný odbor MŽP.

Děkuji za pozornost Ing. Petr Krejzek, Ph.D. Ing. Pavel Illek 541 652 638 541 652 632 krejzek.petr@kr-jihomoravsky.cz illek.pavel@kr-jihomoravsky.cz