Základní práva a povinnosti vlastníků a provozovatelů VaK

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mgr. Irena Fadrhoncová.  Definice: právní norma je obecně závazné pravidlo chování, které je vyjádřeno zvláštní státem uznanou formou a jehož zachování.
Advertisements

Koncepce organizace posudkové služby JUDr. Jiří Veselý, Ph.D. ředitel odboru výkonu posudkové služby MPSV.
Hospodaření nepodnikatelských organizací 1 Daně, dotace.
Nový zákon o nemocenském pojištění. Vývoj průměrného procenta pracovní neschopnosti.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Ing. Milan Balcer oddělení obnovitelných zdrojů energie Energetická legislativa Novela vyhlášky č. 194/2007 Sb.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 1. prosince 2015.
Právo na informace Zák. č. 106/1999 Sb.,o svobodném přístupu k informacím.
Ing. Jan Bartoš Listopad 2010 Hodnocení smluv o poskytování služeb Liberecké informatické fórum.
Voda jak ji neznáme Povolení k nakládání s vodami k Ing. Jana Zmeškalová.
Domovní přípojky kanalizace 1. Projektová dokumentace a stavební povolení 2. Realizace domovní přípojky.
1 Umísťování symbolů a jiných uvítacích zařízení územní samosprávy při pozemních komunikacích Porada Ministerstva vnitra Praha.
Pojem a význam práva Souhrn norem, stanovených uznaných státem k dosažení určitých společenských účelů, jejichž zachování je vynucováno státní mocí Objektivní.
Zadávání veřejných služeb v přepravě cestujících Ondřej Michalčík, František Vichta Ministerstvo dopravy Kroměříž, 29. září 2015.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
Seminář pro žadatele o finanční podporu z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Krajský úřad Jihomoravského kraje Odbor regionálního rozvoje.
Novelizace předpisu D7/2 k organizování výlukových činností k Lenka Komínová GŘ SŽDC Odbor plánování a koordinace výluk Setkání s dopravci,
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S1_07.
Seminář pro žadatele k 3.,4. a 9. výzvě IROP Ing. Helena Mertová Výběrová a zadávací řízení
Základní informace k veřejné podpoře v OP LZZ Seminář pro žadatele 6. února 2009 Praha.
Krizové štáby. Zákon č. 240/2000 Sb., § 14 (1) Hejtman zajišťuje připravenost kraje na řešení krizových situací; ostatní orgány kraje se na této připravenosti.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Radoslava Benová Název materiálu:
Vnitřní předpisy účetní jednotky Porada odboru veřejné správy, dozoru a kontroly Ing. Tomáš Sluka Ministerstvo financí odbor Regulace a metodika účetnictví.
Vyhláška č. 326/2006 Sb., o atestačním řízení pro elektronické nástroje Mgr. Martin Plíšek.
Pravidla udělování autorizace podle zákona č. 179/2006 Sb.
Brno, Příslušnost vodoprávních úřadů
Stávající systém kontroly při těžbě dřeva
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Modelový příklad smlouvy o spolupráci - zajištění ÚSVP ORP pro Obec
Místní rozpočtové jednotky
Zabezpečení personálu a infrastruktury logistiky
Název opory – Právní předpisy – požární ochrana
Jednoduché účetnictví
Sekundární právo v oblasti sociální politiky
Stavební uzávěra základní informace
Daň z příjmů právnických osob Silniční daň veřejnoprávních poplatníků
Občanské soudní řízení I.
Povinnosti provozovatele střešních instalací při dodávkách přímým vedením
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Porada OÚPSŘ KrÚ JMK s vedoucími ÚÚP Územně analytické podklady ÚAP kraje s využitím ÚAP obcí ÚAP a změny v právních předpisech Ing. arch. Jana.
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
Správa sociálního zabezpečení
kpt. Ing. Tomáš Hoffmann HZS Karlovarského kraje
SOUSTAVA CHRÁNĚNÝCH ÚZEMÍ EVROPSKÉHO VÝZNAMU
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
Zákon o vodovodech a kanalizacích č. 274/2001 Sb
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) III. část
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
Zákon č. 183/2006 Sb., ve znění pozdějších předpisů
STAVEBNÍ ZÁKON.
Zvláštní odborná způsobilost
© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
PROVOZ A EKONOMIKA VODOVODŮ A KANALIZACÍ
Zákon o vodovodech a kanalizacích a jeho prováděcí vyhláška
Zvládání sucha a stavu nedostatku vody
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
Hodnotící zpráva k výsledkům kontrol výkonu přenesené a samostatné působnosti svěřené orgánům obcí, krajů a hlavního města Prahy za léta 2014–2016.
Občanské soudní řízení I.
Ekonomická část (oddělení nepřímých nákladů) Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem 12. prosince 2018 Ing. Michaela.
Občanské soudní řízení I.
Seminář AMG, Písek 2018 GDPR.
Kapitola 3 Hospodaření organizací
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
Modul „Ekonomika“ Modul „Formuláře“
Územní plán s prvky regulačního plánu
Sociální a dostupné byty
Transkript prezentace:

Základní práva a povinnosti vlastníků a provozovatelů VaK Ing. Věra Bogdanova, Odbor vodovodů a kanalizací

ZÁKON č. 274/2001 Sb. o vodovodech a kanalizacích („ZoVaK“) ZoVaK – Věcná působnost Tento zákon upravuje některé vztahy vznikající při rozvoji, výstavbě a provozu vodovodů a kanalizací (VaK) sloužících veřejné potřebě, přípojek na ně, jakož i působnost orgánů územních samosprávných celků a správních úřadů na tomto úseku. § 1 odst. 3 ZoVak Tento zákon se vztahuje na a) VaK, pokud je trvale využívá alespoň 50 fyzických osob, nebo pokud průměrná denní produkce z ročního průměru pitné nebo odpadní vody za den je 10 m3 a více, b) každý VaK, které provozně souvisejí s vodovody a kanalizacemi podle písmene a).

ZÁKON č. 274/2001 Sb. o vodovodech a kanalizacích („ZoVaK“) § 8 odst. 1 ZoVaK - Plynulé a bezpečné provozování Vlastník VaK je povinen zajistit jejich plynulé a bezpečné provozování, vytvářet rezervu finančních prostředků na jejich obnovu a dokládat jejich použití pro tyto účely. § 2 odst. 3 ZoVaK – Provozování Provozování VaK je souhrn činností, kterými se zajišťuje dodávka pitné vody nebo odvádění a čištění odpadních vod. Rozumí se jím zejména dodržování technologických postupů při odběru, úpravě a dopravě pitné vody včetně manipulací, odvádění, čištění a vypouštění odpadních vod, dodržování provozních nebo manipulačních řádů, kanalizačního řádu, vedení provozní dokumentace, provozní a fakturační měření, dohled nad provozuschopností VaK, příprava podkladů pro výpočet ceny pro vodné a stočné a další související činnosti;

ZÁKON č. 274/2001 Sb. o vodovodech a kanalizacích („ZoVaK“) § 6 odst. 2 ZoVaK – Povolení k provozování Krajský úřad vydá povolení k provozování vodovodu nebo kanalizace jen osobě, která: a) je oprávněna provozovat živnost podle zvláštního zákona* (*nevztahuje se na obce a sdružení obcí), b) je vlastníkem VaK nebo s vlastníkem uzavřela smlouvu, c) sama nebo její odborný zástupce splňuje kvalifikaci odpovídající požadavkům na provozování VaK § 8 odst. 2  ZoVaK - Odpovědnost Vlastník VaK může uzavřít smlouvu o provozování VaK s provozovatelem. Jestliže vlastník provozuje VaK svým jménem a na vlastní odpovědnost, vztahují se na něj všechna práva a povinnosti provozovatele. Povolení k provozování VaK vydává krajský úřad na žádost za podmínek přesně stanovených ZoVaK. Je tomu tak proto, že zásobování obyvatelstva pitnou vodou i odvádění odpadních vod klade značné nároky na kvalitu a odbornost těchto služeb a na přesné určení odpovědnosti, aby se tak zamezilo možným negativním důsledkům pro zdraví obyvatelstva či životního prostředí.

ZÁKON č. 274/2001 Sb. o vodovodech a kanalizacích („ZoVaK“) § 9 odst. 5 ZoVaK – Přerušení nebo omezení dodávky nebo odvádění odpadních vod Provozovatel je oprávněn přerušit* nebo omezit* dodávku vody nebo odvádění odpadních vod bez předchozího upozornění jen v případech živelní pohromy, při havárii vodovodu nebo kanalizace, vodovodní přípojky nebo kanalizační přípojky nebo při možném ohrožení zdraví lidí nebo majetku. Přerušení nebo omezení dodávky vody je provozovatel povinen bezprostředně oznámit územně příslušnému orgánu ochrany veřejného zdraví, vodoprávnímu úřadu, nemocnicím, operačnímu středisku hasičského záchranného sboru kraje a dotčeným obcím. Tato povinnost se nevztahuje na přerušení nebo omezení dodávky vody pouze havárií vodovodní přípojky. * možnost stanovit podmínky a povinnost zajistit náhradní zásobování či odvádění odpadních vod v mezích technických možností

ZÁKON č. 274/2001 Sb. o vodovodech a kanalizacích („ZoVaK“) § 9 odst. 6 ZoVaK – Přerušení nebo omezení dodávky nebo odvádění odpadních vod a) při provádění plánovaných oprav, udržovacích a revizních pracích,* b) nevyhovuje-li zařízení odběratele technickým požadavkům tak, že jakost nebo tlak vody ve vodovodu může ohrozit zdraví a bezpečnost osob a způsobit škodu na majetku, c) neumožní-li odběratel provozovateli, po jeho opakované písemné výzvě, přístup k vodoměru, přípojce nebo zařízení vnitřního vodovodu nebo kanalizace d) bylo-li zjištěno neoprávněné připojení přípojky e) neodstraní-li odběratel závady na přípojce nebo na vnitřním vodovodu nebo vnitřní kanalizaci zjištěné provozovatelem a ve lhůtě jím stanovené, f) při prokázání neoprávněného odběru vody nebo vypouštění odpadních vod, g) v případě prodlení odběratele s placením podle sjednaného způsobu úhrady vodného nebo stočného po dobu delší než 30 dnů. * oznámit alespoň 15 dní dopředu, možnost stanovit podmínky a povinnost zajistit náhradní zásobování či odvádění odpadních vod v mezích technických možností

ZÁKON č. 274/2001 Sb. o vodovodech a kanalizacích („ZoVaK“)  § 8 odst. 3 a 4 ZoVaK – Provozně související VaK 4)  Vlastníci VaK, jakož i vlastníci vodovodních řadů, vodárenských objektů, kanalizačních stok a kanalizačních objektů provozně souvisejících, jsou povinni umožnit napojení VaK jiného vlastníka, pokud to umožňují kapacitní a technické možnosti. Současně uzavřou vlastníci těchto vodovodů a kanalizací písemnou dohodu. Možnost napojení k zabezpečení dodávek pitné vody nebo odvádění odpadních vod nesmí být podmiňována vyžadováním finančních nebo jiných plnění. Náklady na realizaci napojení VaK hradí vlastník, jemuž je umožněno napojení VaK. 3) Vlastníci VaK provozně souvisejících, popřípadě jejich částí provozně souvisejících, upraví svá vzájemná práva a povinnosti písemnou dohodou tak, aby bylo zajištěno kvalitní a plynulé provozování VaK. Tato dohoda je podmínkou kolaudačního souhlasu podle stavebního zákona.

ZÁKON č. 274/2001 Sb. o vodovodech a kanalizacích („ZoVaK“)  § 8 odst. 15 ZoVaK – Dohoda vlastníků provozně související VaK a) u písemné dohody vlastníků provozně souvisejících vodovodů strany dohody, předmět dohody včetně uvedení vlastnictví vodovodů, stanovení podmínek dodávky (jakost, množství, tlakové poměry, měření, kontrola podmínek, zajištění funkčnosti, postup v odstranění závad, vzájemná informovanost, řešení sporů), specifikace nákladů a jejich kontroly, způsob plateb, smluvní sankce, možnost změn a doba platnosti této dohody, b) u písemné dohody vlastníků provozně souvisejících kanalizací strany dohody, předmět dohody včetně uvedení vlastnictví kanalizací, stanovení podmínek odvádění odpadních vod (čištění odpadních vod, limity znečištění, množství a způsob jejich měření, kontrola podmínek, zajištění funkčnosti, postup v odstranění závad, vzájemná informovanost o významných situacích, řešení sporů), specifikace nákladů a jejich kontroly, způsob plateb, smluvní sankce, možnost změn a doba platnosti této dohody.

ZÁKON č. 274/2001 Sb. o vodovodech a kanalizacích („ZoVaK“) § 8 odst. 5 a 6 ZoVaK – Odběratelská smlouva (o dodávce vody a odvádění odpadních vod) 5)  Vlastník VaK, popřípadě provozovatel, pokud je k tomu vlastníkem zmocněn, je povinen umožnit připojení na VaK a dodávat pitnou vodu nebo odvádět odpadní vody a čistit odpadní vody, pokud to umožňují kapacitní a technické možnosti těchto zařízení. Připojení vodovodní nebo kanalizační přípojky a uzavření smlouvy o dodávce pitné vody nebo odvádění i čištění odpadních vod nesmí být podmiňovány vyžadováním finančních nebo jiných plnění. Náklady na realizaci vodovodní přípojky na vodovod nebo kanalizační přípojky na kanalizaci hradí osoba, které je umožněno připojení. Materiál na odbočení přípojek a uzávěr vodovodní přípojky hradí vlastník VaK. 6)  Vlastník VaK, popřípadě provozovatel, pokud je k tomu vlastníkem zmocněn, je povinen uzavřít písemnou smlouvu o dodávce vody nebo odvádění odpadních vod s odběratelem. Závazky vzniklé z této smlouvy přecházejí na právního nástupce vlastníka vodovodu nebo kanalizace a na právního nástupce provozovatele.

ZÁKON č. 274/2001 Sb. o vodovodech a kanalizacích („ZoVaK“) § 2 odst. 6 ZoVaK – Odběratel Odběratelem je vlastník pozemku nebo stavby připojené na VaK, není-li dále stanoveno jinak; u budov v majetku České republiky je odběratelem organizační složka státu, které přísluší hospodaření s touto budovou podle zvláštního zákona; u budov, u nichž spoluvlastník budovy je vlastníkem bytu nebo nebytového prostoru jako prostorově vymezené části budovy a zároveň podílovým spoluvlastníkem společných částí budovy), je odběratelem společenství vlastníků. U pozemků nebo budov předaných pro hospodaření příspěvkových organizací zřízených územními samosprávními celky jsou odběratelem tyto osoby. § 8 odst. 7 ZoVaK – Odběratelská smlouva Při uzavírání smlouvy o dodávce vody a odvádění odpadních vod se mohou strany dohodnout, že odběratelem je třetí osoba.

ZÁKON č. 274/2001 Sb. o vodovodech a kanalizacích („ZoVaK“) § 36 odst. 2 ZoVaK – Zákaz diskriminace Vlastník VaK, popřípadě provozovatel, pokud byl k uzavírání smluv zmocněn, nesmí při uzavírání smlouvy o dodávce vody nebo odvádění odpadních vod jednat v rozporu s dobrými mravy, zejména nesmí odběratele diskriminovat. Zákaz diskriminace se vztahuje i na samotné jednání provozovatele s odběratelem a rovněž i na obsah smluvního vztahu. Za  diskriminaci tak lze považovat každé jednání ze strany vlastníka nebo provozovatele VaK, které bude nad rámec stanovený zákonem ukládat povinnosti odběrateli, který s nimi nebude souhlasit, nebo nebude mít možnost se k nim vyjádřit či dosáhnout jejich změny. § 36 odst. 3 a 4 ZoVaK - Informování Vlastník vodovodu nebo kanalizace, popřípadě provozovatel, pokud je k tomu vlastníkem zmocněn, je povinen předat obecnímu úřadu obce, v jejímž obvodu zajišťuje provoz vodovodu nebo kanalizace, informaci s platnými údaji pro možné odběratele k uzavření písemné odběratelské smlouvy. Obecní úřad v přenesené působnosti zajistí aby tyto informace byly veřejnosti zpřístupněny.

ZÁKON č. 274/2001 Sb. o vodovodech a kanalizacích („ZoVaK“) § 8 odst. 16 ZoVaK – Smlouva o dodávce vody Smlouva o dodávce pitné vody odběrateli musí obsahovat alespoň předmět smlouvy, smluvní strany, vlastníka a provozovatele vodovodu, vlastníka přípojky a připojené stavby, počet trvale připojených osob, stanovení podmínek dodávky (technické požadavky, podmínky přístupu k zařízení, účel odběru, zakázání odběru v rozporu s opatřením obecné povahy, pokuty, apod.), limity množství dodávaného a množství určujícího kapacitu vodoměru nebo profil přípojky, tlakové poměry v místě přípojky (maximální a minimální), ukazatele jakosti (minimálně hodnoty obsahu vápníku, hořčíku a dusičnanů), způsob stanovení ceny a jejího vyhlášení, způsob fakturace a způsob plateb, možnost změn a doba platnosti této smlouvy. § 16 odst. 1 ZoVaK – Měření pitné vody Množství dodané vody měří provozovatel vodoměrem, který je stanoveným měřidlem a podléhá ověření podle zákona č. 505/1990 Sb. o metrologii. Jiný způsob určení množství dodané vody může stanovit v odůvodněných případech pouze vlastník vodovodu, popřípadě provozovatel, pokud je k tomu vlastníkem zmocněn, a to se souhlasem odběratele. Vodoměrem registrované množství dodané vody nebo jiným způsobem určené množství dodané vody je podkladem pro vyúčtování dodávky (fakturaci) vody.

ZÁKON č. 274/2001 Sb. o vodovodech a kanalizacích („ZoVaK“) § 8 odst. 17 ZoVaK – Smlouva o odvádění odpadních vod Smlouva o odvádění odpadní vody odběrateli, nebo smlouva o odvádění a čištění odpadní vody odběrateli musí obsahovat alespoň předmět smlouvy, smluvní strany, vlastníka a provozovatele kanalizace, vlastníka přípojky a připojené stavby, počet trvale připojených osob, stanovení podmínek odvádění nebo odvádění a čištění (limity množství, způsob stanovení množství, limity znečištění, technické požadavky, přístup k zařízením, pokuty, apod.), způsob stanovení ceny a jejího vyhlášení, fakturace záloh a způsob plateb, možnost změn a doba platnosti této smlouvy. § 19 odst. 5 ZoVaK – Způsob stanovení množství Pokud není množství vypouštěných odpadních vod měřeno, předpokládá se, že odběratel, který odebírá vodu z vodovodu, vypouští do kanalizace takové množství vody, které odpovídá zjištění na vodoměru nebo směrným číslům roční potřeby vody, pokud nejsou instalovány vodoměry. V případě, kdy je měřen odběr z vodovodu, ale je také možnost odběru z jiných zdrojů, použijí se ke zjištění spotřeby vody směrná čísla roční potřeby nebo se k naměřenému odběru z vodovodu připočte množství vody získané z jiných, provozovatelem vodovodu měřených zdrojů.

VYHLÁŠKA č. 428/2001 Sb. Příloha č. 12 k vyhlášce č. 428/2001 Sb. SMĚRNÁ ČÍSLA ROČNÍ POTŘEBY VODY - I. BYTOVÝ FOND Byty. na jednu osobu bytu s tekoucí studenou vodou mimo byt za rok 15 m3 na jednu osobu bytu bez tekoucí teplé vody (teplé vody na kohoutku) za rok 25 m3 na jednu osobu bytu s tekoucí teplou vodou (teplá voda na kohoutku) za rok 35 m3 Rodinné domy. Na jednu osobu bytu v rodinném domu (max. 3 byty - 3 rodiny) se připočítává 1 m3 na spotřebu spojenou s očistou okolí rodinného domu i s očistou osob při aktivitách v zahradě apod. Kropení zahrady a provoz bazénů je samostatnou položkou a nespadá pod bytový fond. Rekreační chaty (chalupy). Na jednu osobu rekreační chaty (chalupy) se spotřeba vypočte jako u položek č. 1, 2, 3 i s připočtením 1 m3 jako u rodinného domu, vše s přihlédnutím k době, po kterou je chata během roku využívána. Tento výpočet se v případě, že odběr pitné vody není měřen vodoměrem, uvede do odběratelské smlouvy.

ZÁKON č. 274/2001 Sb. o vodovodech a kanalizacích („ZoVaK“) § 19 odst. 7 ZoVaK – Smlouva o odvádění odpadních vod – odpočet ze stočného Jestliže odběratel vodu dodanou vodovodem zčásti spotřebuje bez vypuštění do kanalizace a toto množství je prokazatelně větší než 30 m3 za rok, zjistí se množství vypouštěné odpadní vody do kanalizace buď měřením, nebo odborným výpočtem podle technických propočtů předložených odběratelem a ověřených provozovatelem, pokud se předem provozovatel s odběratelem nedohodli jinak. Příloha č. 12 vyhlášky – Směrná čísla Pokud je rozdíl mezi množstvím vodoměrem změřené pitné vody a množstvím stanoveným podle směrných čísel (položek č. 1, 2 a 3) v odběru pro bytový fond větší než 30m3 , stanoví se množství nevypouštěných vod, je-li důvodem kropení zahrady, podle položek 63 až 66 směrných čísel. Osazení podružného vodoměru Osazení podružného vodoměru za účelem měření vody vodovodem dodané a nevypouštěné do kanalizace. V těchto případech se odečet ze stočného uplatňuje po celou dobu, kdy měření probíhá (v době platnosti ověření vodoměru) a to i v případě, že takto naměřené množství nedosáhne 30 m3 za rok.

ZÁKON č. 274/2001 Sb. o vodovodech a kanalizacích § 19 odst. 6 ZoVaK – Smlouva o odvádění odpadních vod – srážkové vody Není-li množství srážkových vod odváděných do jednotné kanalizace přímo přípojkou nebo přes uliční vpust měřeno, vypočte se toto množství způsobem, který stanoví prováděcí právní předpis, kterým je vyhláška č. 428/2001 Sb. Výpočet množství srážkových vod odváděných do jednotné kanalizace musí být uveden ve smlouvě o odvádění odpadních vod. § 31 vyhlášky č. 428/2001 Sb., - Výpočet srážkových vod Množství srážkových vod odváděných do kanalizace se vypočte podle vzorce uvedeného v příloze č. 16 na základě dlouhodobého srážkového normálu v oblasti, ze které jsou srážkové vody odváděny do kanalizace, zjištěného u příslušné regionální pobočky ČHMÚ a podle druhu a velikosti ploch nemovitostí a příslušných odtokových součinitelů uvedených v příloze č. 16.   § 20 odst. 6 ZoVaK - Osvobození Povinnost platit za odvádění srážkových vod do kanalizace pro veřejnou potřebu se nevztahuje na plochy dálnic, silnic, místních komunikací a účelových komunikací veřejně přístupných, plochy drah celostátních a regionálních včetně pevných zařízení potřebných pro přímé zajištění bezpečnosti a plynulosti drážní dopravy s výjimkou staveb, pozemků nebo jejich částí využívaných pro služby, které nesouvisí s činností provozovatele dráhy nebo drážního dopravce, zoologické zahrady , veřejné a neveřejné pohřebiště a plochy nemovitostí určených k trvalému bydlení a na domácnosti.

Cenová regulace MF - věcné usměrňování cen: ZÁKON č. 526/1990 Sb. o cenách Cenová regulace MF - věcné usměrňování cen: § 6 odst. 1 písm. c) - závazný postup při tvorbě ceny nebo při kalkulaci ceny Do ceny pro vodné a stočné lze zahrnout pouze oprávněné náklady, přiměřený zisk a DPH vyhláška č. 450/2009 Sb., kterou se provádí zákon o cenách - kalkulace Výměr MF ČR zveřejněném MF ČR v Cenovém věstníku - pitná voda dodávaná odběratelům - pitná voda dodávaná do vodovodní sítě pro veřejnou potřebu jiné osobě, než je odběratel („voda předaná“) - odpadní voda odvedená kanalizací nečištěná a odpadní voda odvedená kanalizací čištěná - odpadní voda převzatá do kanalizace od jiného vodohospodářského subjektu („převzatá voda“) Vyhláška č. 428/2001 Sb. příloha č. 19 resp. 19a Výpočet (kalkulace) cen pro vodné a stočné pro kalendářní rok

VYHLÁŠKA č. 428/2001 Sb. - § 35a odst. 7 vyhlášky V rámci nákladů pro výpočet ceny pro vodné a stočné uvádí zpracovatel v jednotlivých nákladových položkách veškeré skutečné náklady spojené s provozováním VaK a nepřenáší tyto náklady na jiné činnosti vykonávané vlastníkem nebo provozovatelem VaK. Kalkulace musí být zpracována tak, aby výsledná cena pro vodné a stočné odpovídala ceně, která bude odběratelům skutečně účtována. V případě, že bude cena nižší, než jsou ÚVN, uvádí se částka, o kterou je výsledná cena pro vodné a stočné dotována, do položky „Kalkulační zisk“ se záporným znaménkem, tedy jako ztráta. Tímto způsobem se sníží celkové náklady, a při vydělení celkovým množstvím vody fakturované, je vypočtena cena, která bude odběratelům skutečně fakturována. Cena = (ÚVN + přiměřený zisk)/fakturované množství - § 35b vyhlášky Do kalkulace cen pro vodné a stočné se zahrnují prostředky na obnovu VaK řádků 8 a 16 tabulky plánu financování obnovy vodovodů a kanalizací podle přílohy č. 18.

ZÁKON č. 274/2001 Sb. o vodovodech a kanalizacích („ZoVaK“) § 8 odst. 1 a 11 ZoVAK – Plán financování obnovy (PFO) 1) Vlastník VaK je povinen zajistit jejich plynulé a bezpečné provozování, vytvářet rezervu finančních prostředků na jejich obnovu a dokládat jejich použití pro tyto účely. 11) Vlastník VaK je povinen zpracovat a realizovat plán financování obnovy vodovodů nebo kanalizací, a to na dobu nejméně 10 kalendářních let. Obsah plánu financování obnovy VaK včetně pravidel pro jeho zpracování stanoví prováděcí právní předpis, kterým je vyhláška č. 428/2001 Sb. § 13 vyhlášky - Obsah a pravidla pro zpracování PFO

VYHLÁŠKA č. 428/2001 Sb. § 13 odst. 4 vyhlášky - Zpracování PFO Plán financování obnovy VaK musí být zpracován tak, aby sloužil k vytváření rezervy finančních prostředků na obnovu vodovodů a kanalizací. Prostředky na obnovu by měly být tvořeny rovnoměrně, přičemž minimální roční teoretická potřeba finančních prostředků na obnovu musí odpovídat podílu hodnoty majetku vyjádřené v reprodukční pořizovací ceně a teoretické životnosti infrastruktury. § 2 odst. 9 ZoVaK – Obnova Obnovou je výměna části vodovodu, úpravny vody, kanalizace nebo čistírny odpadních vod, která je inventárně sledovanou částí majetku vlastníka nebo samostatnou položkou uvedenou ve vybraných údajích majetkové evidence, za účelem prodloužení životnosti stavby a s ní související technologie.

PFO Příloha č. 18 k vyhlášce č. 428/2001 Sb. + Finanční prostředky získané z vodného a stočného: např. nájemné, odpisy účetní, opravy, popř. prostředky účelově určené pro obnovu tímto plánem   ++ Finanční prostředky ostatní jedná se o jiné než získané z vodného a stočného; v komentáři vlastník popíše způsob členění a stanovení této hodnoty např. zdroje z příjmů obcí, úvěry, dotace apod. Pozn. ÚV pořízena z dotace

PFO Příloha č. 18 k vyhlášce č. 428/2001 Sb. + Finanční prostředky získané z vodného a stočného: např. nájemné, odpisy účetní, opravy, popř. prostředky účelově určené pro obnovu tímto plánem   ++ Finanční prostředky ostatní jedná se o jiné než získané z vodného a stočného; v komentáři vlastník popíše způsob členění a stanovení této hodnoty např. zdroje z příjmů obcí, úvěry, dotace apod. Pozn. ÚV pořízena z dotace

PFO Příloha č. 18 k vyhlášce č. 428/2001 Sb. Přehled o tvorbě a čerpání prostředků na obnovu ve vazbě na PFO v jednotlivých letech se uvádí a komentuje v rámci Porovnání podle § 36 odst. 5 ZoVaK v rámci přílohy č. 20

ZÁKON č. 274/2001 Sb. Zasílání hlášení 30.4. porovnání 28.2. vúme, Vúpe 31.3. Surová voda § 5 odst. 3 ZoVaK vlastník VaK je povinen předávat v elektronické podobě a ve stanoveném formátu územně příslušnému vodoprávnímu úřadu vybrané údaje z majetkové evidence VaK a z jejich provozní evidence § 13 odst. 3 ZoVaK provozovatel vodovodu je povinen provádět odběr vzorků surové vody a jejich rozbory předávat krajskému úřadu a příslušnému správci povodí prostřednictvím databáze ČHMÚ § 36 odst. 5 ZoVaK vlastník VaK, popř. provozovatel je povinen zaslat v elektronické podobě a ve stanovené formě MZe porovnání všech položek výpočtu ceny podle cenových předpisů pro vodné a stočné a dosažené skutečnosti Zveřejnit také na úřední desce! http://portal.mze.cz/public/web/mze/voda/vodovody-a-kanalizace/vybrane-udaje-z-majetkove-a-provozni-evidence-vodovodu-a-kanalizaci/vstupni-formulare-aplikace-vybranych.html https://surovavoda.chmi.cz http://portal.mze.cz/public/web/mze/voda/vodovody-a-kanalizace/porovnani-vsech-polozek-vypoctu-ceny-pro-vodne-a-pro-stocne-na-kalendarni-rok/aplikace-porovnani-vsech-polozek-vypoctu.html

Děkuji za pozornost Ing. Věra Bogdanova tel. : 221 813 036 vera Děkuji za pozornost Ing. Věra Bogdanova tel.: 221 813 036 vera.bogdanova@mze.cz