Seminář „Existuje jiná ekonomika, než digitální?“ TEREZA ŠAMANOVÁ 9. 5. 2016 www.spcr.cz
Existuje jiná ekonomika, než digitální? ZÁKLADNÍ OTÁZKA Existuje jiná ekonomika, než digitální? 23/2/19
ODPOVĚĎ NA ZÁKLADNÍ OTÁZKU Neexistuje, ale je třeba, aby se s touto situací smířili: vláda zákonodárci sociální partneři firmy občané, kteří nemají přirozenou afilitu k digitálním řešením 23/2/19
NEJPALČIVĚJŠÍ PROBLÉMY FIREM Na úrovni eu: GDPR – obrovská nejistota v oblasti nových povinností pro správce a zpracovatele v oblasti ochrany osobních údajů EU-US Privacy Shield – nový mechanismus pro transatlantický přenost dat s nejistou budoucností Nové legislativní iniciativy EK – Komise sice deklaruje: zájem o rozvoj jednotného digitálního trhu, ale její legislativní návrhy tomu neodpovídají snižování regulace, ale reguluje stále více snižování administrativní zátěže, ale zátěž pro firmy se zvyšuje 23/2/19
NEJPALČIVĚJŠÍ PROBLÉMY FIREM Na národní úrovni: Nedořešená vládní koordinace za digitální agendu: vláda je ve svých strategických záměrech i legislativních návrzích nekonzistentní – více než 30 strategických materiálu v oblasti podpory digitální ekonomiky činnost vládních pracovních a poradních orgánů postrádá synergie – viz překryvy v činnosti RVIS a RVKHR Průmysl 4.0: firmy nevnímají dostatek podpory vlády pro své aktivity, vláda nemá své strategické řešení pro reakci na 4. průmyslovou revoluci Rozvoj vysokorychlostních internetových sítí: je třeba stavět a je vhodné pro výstavbu čerpat prostředky z fondů EU, legislativní podpora výstavby i splnění předběžné podmínky pro čerpání ale stojí eGovernment: ČR je na chvostu mezinárodních srovnání výkonu veřejné správy v digitální oblasti, vláda ale s rozvojovými projekty stále váhá 23/2/19
OCHRANA OSOBNÍCH ÚDAJŮ Vymezení problému: Obecné nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR) formálně přijato, očekáváme publikaci v Úředním věstníku a zahájení implementační lhůty K EU-US Privacy Shield se skepticky vyjádřila Article 29 Working Party (poradní skupina EK složená ze zástupců národních úřadů na ochranu osobních údajů) Koordinujeme aktivity v oblasti nadnárodní spolupráce SP ČR (BUSINESSEUROPE a CEE Iniciativa) tak, aby implementační zákon v ČR byl co nejvíce business-friendly a negativní důsledky pro firmy co nejmenší Současný stav: Iniciovali jsme pracovní podskupinu ET k tématu ochrany osobních údajů Navázali jsme aktivní spolupráci s ÚOOÚ V rámci přípravy na SK PRES úzce koordinujeme aktivity se slovenskými kolegy (RÚZ) 23/2/19
KYBERNETICKÁ BEZPEČNOST Vymezení problému: Na úrovni EU přijata nová směrnice o kybernetické bezpečnosti V ČR platí od 1. 1. 2015 zákon o kybernetické bezpečnosti, který bude třeba (spolu s dalšími předpisy) novelizovat NBÚ připravuje transpozici směrnice Současný stav: Zahájena činnost: meziresortní PS na NBÚ (SP ČR členem) odborné pracovní skupiny pro transpozici NIS na NBÚ (SP ČR členem) Společným cílem je podpořit digitální rozvoj a eliminovat jeho rizika (vč. bezpečnostních rizik útoků) Předpokladem funkčnosti transpozičních opatření je úzká spolupráce s firmami z dotčených odvětví Veškeré úkony související s transpozicí směrnice musejí být digital by default Je třeba se zaměřit na funkčnost transpozičních opatření a maximálně eliminovat byrokratickou zátěž pro firmy 23/2/19
PRŮMYSL 4.0 Naše činnost v uplynulém období: SP ČR s nadějí spolupracoval na Národní iniciativě pro Průmysl 4.0 - ve výsledku však jde o deklaratorní dokument bez implementačního plánu V rámci jednání RHSD jsme požádali MPO o předložení Akčního plánu k Iniciativě Existují silné tendence využít německého modelu Industrie 4.0 pro ČR – SP ČR však prosazuje „českou cestu“ Navázali jsme mezinárodní spolupráci (AT, DE, NE, CH, JP, perspektivně US) s cílem sdílení best practices a zachování flexibility českých firem ve vazbě na mezinárodní prostředí Současný stav: Národní iniciativa Průmysl 4.0: proběhlo meziresortní připomínkové řízení SP ČR iniciátorem Národní platformy pro Průmysl 4.0 jako neformálního konzultačního a poradního orgánu 23/2/19
ROZVOJ VYSOKORYCHLOSTNÍCH INTERNETOVÝCH SÍTÍ Vymezení problému: Zákon o opatřeních o opatřeních ke snížení nákladů na budování internetových sítí vrácen z LRV předkladateli (MPO) k přepracování, legislativní proces přerušen Příliš pomalu pokračují práce na Národním plánu rozvoje sítí nové generace, proběhlo mapování a běží analýza bílých míst na ČTÚ Hrozí sankce za netranspozici směrnice 2014/61/EU a současně i nesplnění předběžné podmínky Infrastruktura přístupových sítí nové generace do 31.12.2016 Současný stav: Pod neformálním vedením SP ČR a HK ČR pracuje Platforma odborné veřejnosti pro vysokorychlostní internetové sítě, aktuálním úkolem expertní spolupráce s MPO na tvorbě NPRSNG Zpracovali jsme vlastní expertní návrh zákona o usnadňování výstavby, kterým chceme napomoci urychlit proces jeho schvalování Problematická kumulace pravomocí na MV ČR bude novou verzí návrhu eliminována 23/2/19
EGOVERNMENT Vymezení problému: DESI index 2016 - opět propad ČR v oblasti digitalizace služeb veřejné správy MV se zaměřuje na podchycení ICT služeb pro veřejnou správu, inhousing zakázek na ICT a budování/správu neveřejných sítí riziko distorze trhu absence plnění veřejnoprávních funkcí, které se od MV očekávají Současný stav: Národní strategie cloud computingu - jsme připraveni podpořit, očekáváme užší verzi materiálu S.p. NAKIT směřuje k úplnému převzetí funkcí OZ ČP ICT služby a deklaruje, že nemá zájem o ingerence v tržním prostředí, resp. hodlá se věnovat výlučně rozvoji neveřejných internetových sítí 23/2/19
VLÁDNÍ KOORDINACE ZA DIGITÁLNÍ AGENDU Únor 2014 > ICT sektor předkládá vládě svou I. výzvu – zapracování podpory digitální ekonomiky do programového prohlášení vlády Únor 2015 > ICT sektor předkládá vládě svou II. výzvu – k plnění programových priorit vlády Červenec 2015 > představitelé českého průmyslu a obchodu předkládá vládě svou III. výzvu – k plnění programového prohlášení a vládní koordinvaci v oblasti digitální agendy Březen 2016 > MPO předkládá svůj návrh Vládní zmocněnec pro digitální agendu ČR Květen 2016 > ÚV předkládá svůj návrh s názvem Návrh řešení koordinace digitální agendy na vládní úrovni 23/2/19
DĚKUJI ZA VAŠI POZORNOST Mgr. Tereza Šamanová Svaz průmyslu a dopravy ČR tajemnice Expertního týmu SP ČR pro digitální ekonomiku tsamanova@spcr.cz 23/2/19