Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Modifikace Expertní skupiny pro snižování administrativní zátěže podnikatelů Systémová opatření Ing. Pavel Vinkler, Ph.D., ředitel odboru podnikatelského.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Modifikace Expertní skupiny pro snižování administrativní zátěže podnikatelů Systémová opatření Ing. Pavel Vinkler, Ph.D., ředitel odboru podnikatelského."— Transkript prezentace:

1 Modifikace Expertní skupiny pro snižování administrativní zátěže podnikatelů Systémová opatření Ing. Pavel Vinkler, Ph.D., ředitel odboru podnikatelského prostředí a vnitřního obchodu MPO

2 Modifikace Expertní skupiny pro snižování administrativní zátěže podnikatelů
Modifikace činnosti schválena členy ES v září 2018 Zavedení půlročního rotačního předsednictví jejích členů včetně MPO Zvýšení četnosti zasedání na 6x/rok První jednání v novém formátu , předsedající HK ČR Témata příštího jednání: kontrolní web, zákon o právu na digitální služby, stavební řízení, témata průběžně řešená v rámci ES Podnikatelská rada Zřízena Opatřením ministra průmyslu a obchodu č. 34/2007 v souladu s usnesením vlády ČR č. 439 ze dne 25. dubna 2007. Předsedou Rady je ministryně/ministr průmyslu a obchodu, místopředsedou pak náměstek, v jehož gesci je Rada (Ing. Eduard Muřický). Nejvyšším orgánem Rady je plénum. Působnost, složení a způsob jednání Rady stanovuje její Statut a jednací řád. Rada, která má 29 členů, je svolávána 2-3x ročně. Členy pléna Rady jsou vysocí zástupci veřejného (na úrovni náměstků) i soukromého (na úrovni nejvyšších představitelů podnikatelských asociací a svazů) sektoru. Zástupce má v plénu i Českomoravská konfederace odborových svazů na úrovni svého předsedy. Posláním Rady je nastavovat trendy v podnikatelském prostředí; diskutovat legislativní normy týkající se podnikatelského prostředí; společným konsensem dosahovat systémových řešení vedoucích k podpoře hospodářského růstu a mezinárodní konkurenceschopnosti ČR a schvalovat finální návrhy řešení. V pořadí 21. zasedání pléna Podnikatelské rady se konalo dne 17. dubna 2018. Expertní skupina Pro zvýšení flexibility součinnosti státní správy a soukromého sektoru a zvýšení efektivity procesu snižování zátěže při podnikání bylo navrhnuto využít stávající Expertní skupinu pro snižování administrativní zátěže podnikatelů při MPO s touto modifikací. Zavedení "rotujícího půlročního předsednictví" Expertní skupiny jednotlivými členy, např. AMSP, HK ČR, SP aj., které by zahrnovalo vedení jednání, přípravu programu, schvalování návrhů témat na řešení. MPO se bude také v předsednictví střídat a zároveň bude plnit funkci sekretariátu. Pro zintenzivnění práce Expertní skupiny by nově jednání probíhala 6-8x ročně. Pro zvýšení flexibility součinnosti státní správy a soukromého sektoru a zvýšení efektivity procesu snižování zátěže při podnikání bylo navrhnuto využít stávající Expertní skupinu pro snižování administrativní zátěže podnikatelů při MPO s touto modifikací. Zavedení "rotujícího půlročního předsednictví" Expertní skupiny jednotlivými členy, např. AMSP, HK ČR, SP aj., které by zahrnovalo vedení jednání, přípravu programu, schvalování návrhů témat na řešení. MPO se bude také v předsednictví střídat a zároveň bude plnit funkci sekretariátu.

3 Systémová opatření Zavedení principu „One-in, one-out“ při tvorbě právních norem Zavedení Jednotných dat účinnosti (k 1.1. a 1.7.) pro právní normy s dopady na podnikatele Důsledné provádění RIA v podobě ex-ante i ex-post RIA Provádění RIA i v případě poslaneckých a senátních návrhů Zřízení tzv. „Antibyrokratických komisí“ na ústředních orgánech státní správy Redukce četnosti legislativních změn – legisvakanční lhůta Gold-plating „One-in, one-out“ - tzn. za jednu novou povinnosti zrušit minimálně jednu starou povinnost či regulační požadavek. Množství právních norem v ČR neustále roste a proto je potřeba omezit jejich počet. Jednotná data účinnosti - stanovení pouze dvou dnů v průběhu roku, ve kterých budou nabývat účinnosti právní předpisy s dopadem na podnikatelské prostředí a které nejsou transpozicí právních aktů EU. JDÚ by podnikatelům snížila administrativní zátěž spočívající v neustálém sledování změn v právních předpisech. Hodnocení dopadů regulace (RIA) - je souborem kroků analyzujících očekávané dopady navrhovaných právních předpisů. Jedná se o efektivní nástroj zvyšující kvalitu legislativy a jako podklad pro politická rozhodnutí. Je nedílnou součástí legislativního procesu a nabývá stále většího významu. RIA u poslaneckých a senátních návrhů - v současné době nejsou dopady navrhovaných změn u těchto návrhů vyhodnocovány, a tudíž chybí jeden z důležitých prvků pro kvalitní rozhodování při schvalování legislativy. Antibyrokratické komise - zřídit na resortech antibyrokratické komise či obdobné platformy, které by důsledně hodnotily návrhy nové regulace ve vztahu k očekávaných přínosům, předcházely vzniku neopodstatněné zátěže, hledaly nová řešení jak snížit stávající zátěž vůči podnikatelům. Redukce četnosti legislativních změn - Omezení množství legislativních změn u právních předpisů. Vždy je třeba počítat s dostatečnou legisvakanční lhůtou, aby se podnikatelé dokázaly na změny připravit. Stanovit legisvakanční lhůtu v délce minimálně 3 měsíců v případě dopadů na podnikatelské prostředí. Gold-plating - Při transpozici právních předpisů EU do národní legislativy nejít nad rámec nutného minima daného právem EU. Zavést povinné explicitní uvedení v Důvodové zprávě, zda jde návrh vnitrostátního právního předpisu nad rámec požadavku stanovených předpisem EU či nikoliv. „One-in, one-out“ - tzn. za jednu novou povinnosti zrušit minimálně jednu starou povinnost či regulační požadavek. Množství právních norem v ČR neustále roste a proto je potřeba omezit jejich počet. Jednotná data účinnosti - stanovení pouze dvou dnů v průběhu roku, ve kterých budou nabývat účinnosti právní předpisy s dopadem na podnikatelské prostředí a které nejsou transpozicí právních aktů EU. JDÚ by podnikatelům snížila administrativní zátěž spočívající v neustálém sledování změn v právních předpisech. Hodnocení dopadů regulace (RIA) - je souborem kroků analyzujících očekávané dopady navrhovaných právních předpisů. Jedná se o efektivní nástroj zvyšující kvalitu legislativy a jako podklad pro politická rozhodnutí. Je nedílnou součástí legislativního procesu a nabývá stále většího významu. RIA u poslaneckých a senátních návrhů - v současné době nejsou dopady navrhovaných změn u těchto návrhů vyhodnocovány, a tudíž chybí jeden z důležitých prvků pro kvalitní rozhodování při schvalování legislativy. Antibyrokratické komise - zřídit na resortech antibyrokratické komise či obdobné platformy, které by důsledně hodnotily návrhy nové regulace ve vztahu k očekávaných přínosům, předcházely vzniku neopodstatněné zátěže, hledaly nová řešení jak snížit stávající zátěž vůči podnikatelům. Redukce četnosti legislativních změn - Omezení množství legislativních změn u právních předpisů. Vždy je třeba počítat s dostatečnou legisvakanční lhůtou, aby se podnikatelé dokázaly na změny připravit. Stanovit legisvakanční lhůtu v délce minimálně 3 měsíců v případě dopadů na podnikatelské prostředí. Gold-plating - Při transpozici právních předpisů EU do národní legislativy nejít nad rámec nutného minima daného právem EU. Zavést povinné explicitní uvedení v Důvodové zprávě, zda jde návrh vnitrostátního právního předpisu nad rámec požadavku stanovených předpisem EU či nikoliv.

4 Děkuji za pozornost


Stáhnout ppt "Modifikace Expertní skupiny pro snižování administrativní zátěže podnikatelů Systémová opatření Ing. Pavel Vinkler, Ph.D., ředitel odboru podnikatelského."

Podobné prezentace


Reklamy Google