Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Advertisements

Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Marketingový mix hotelových a restauračních sužeb Název vyučovací oblasti: Publicita v hotelnictví.
Ing. Veronika Dostálková MBA TRH PRÁCE Podnik a podnikání 3. ročník Srpen 2012.
Trh, tržní vztahy Trh Představuje určitý prostor, kde se setkávají kupující a prodávající. Na trhu se uskutečňuje akt koupě a prodeje – dochází ke směně.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Marketingový mix hotelových a restauračních sužeb Název vyučovací oblasti: Reklama a reklamní.
Ing. Veronika Dostálková MBA TRŽNÍ MECHANISMUS Podnik a podnikání 3. ročník Srpen 2012.
Datum: od Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_62_INOVACE_1 Jméno autora: Ing. Gabriela Hautová Název.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E19.11 Ročník1. ročník.
Hospodářský proces Hospodářský proces. Hospodářský proces Hospodářský proces rozdělujeme na následující fáze: a) výroba b) rozdělování a přerozdělování.
Pojistný trh nabídka a poptávka po pojistných produktech investování prostředků technických rezerv.
Základy nabídky a poptávky TNH 1 – 3. seminář Pavel Seknička.
Vítejte na Základech marketingu Vítejte na Základech marketingu.
TRŽNÍ EKONOMIKA A PODNIKÁNÍ
Měření výkonu ekonomiky 2. seminář – TNH 2
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
2 Marketingové koncepce
Obchod, trh Základy hospodaření.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Marketingový mix hotelových a restauračních sužeb
TNH 2 – 1. seminář Finanční trh a peníze
Autor: Ing. Alice Horáčková
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Chování spotřebitele: užitečnost, poptávka
PŘÍJMY – NEROVNOST, DISKRIMINACE, CHUDOBA
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Mezinárodní hotelnictví
Marketingový mix hotelových a restauračních sužeb
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
P2 MARKETINGOVÉ PROSTŘEDÍ
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Tržní rovnováha a efektivnost
Základy ekonomie TNH 1 – 1. seminář
VY_62_INOVACE_ – Monetární politika Autor Ing. Hana Sůvová
Obecná ekonomie 2 STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Cena (druhy, změny) Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu.
Ekonomika– národní hospodářství
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Ekonomická rovnováha Pokud může a dovede národní ekonomika vyrobit tolik, kolik sama spotřebuje, je v ekonomické rovnováze. Je zákonité, že ekonomika se.
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Marketing VY_32_INOVACE_41_822
II. – III. r./ Hotelnictví a turismus
2. P marketingového mixu Cena. 2. P marketingového mixu Cena.
Ekonomika– národní hospodářství
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
II. – III. r./ Hotelnictví a turismus
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Finanční trh a peníze TNH 2 (S-5)
RISKUJ 2 EKONOMIKA. RISKUJ 2 EKONOMIKA INFLACE NEZAMĚSTNANOST HDP
Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ
Ing. Veronika Dostálková MBA
TRŽNÍ EKONOMIKA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Zuzana Sýbková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ POJMY
2 JAK FUNGUJE TRH.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Organizace práce na prodejně
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Základy Ekonomie pro adiktology část Prof. Martin Dlouhý
Název projektu: ICT ve výuce
Zákony trhu. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Fungování tržního mechanismu - neviditelná ruka trhu
Téma 3 Spotřeba, úspory, investice
Transkript prezentace:

Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Marketing a řízení hotelu Název vyučovací oblasti: Marketing a trh Ročník / obor studia: IV. ročník / Hotelnictví a turismus Vypracoval: Ing. Kovač Lukáš Škola: Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Litoměřice (do 31.08.2012 – SŠHGS) Ověřeno : I. pololetí šk. r. 2013/2014 DUM 584 Klíčová slova:  Trh, poptávka, nabídka, konkurence Anotace: Odborná prezentace pro podporu výkladu učitele s využitím praktických cvičení.

Marketing a trh

Funkce trhu: Trh – uspořádání, při kterém na sebe vzájemně působí nabídka s poptávkou Místo, kde se setkává nabídka (prodávající) s poptávkou (kupujícím) a uskutečňuje se směna statků a služeb. Odpověď na otázku co? Řeší konkurence na straně poptávky; Jak? Určuje konkurence na straně nabídky. Pro koho? Se vyrábí, to určují důchody, které se formují na trhu výrobních faktorů (mzdy, renty, zisky a úroky).

Typy trhů Podle územního hlediska: Místní Národní Světové Podle počtu zboží, které na trhu sledujeme: Dílčí Agregátní Podle předmětu koupě a prodeje: Trh výrobních faktorů Trh peněz Trh produktů

Poptávka: Souhrn všech zamýšlených koupí na trhu – celková (agregátní) poptávka – Agregate Demand - AD; Individuální poptávkou rozumíme poptávku jediného kupujícího, nebo také poptávku po produkci jediného výrobce; Dílčí (tržní) poptávkou rozumíme poptávku po jednom výrobku – Market Demand – MD, resp. D.

Zákon poptávky: S rostoucí cenou poptávka klesá! P P1 P2 P3 P4 0 10 20 40 Q D i Pi Qi 1 40 10 2 30 3 20 4

Faktory ovlivňující poptávku Změny cen a jiného zboží Substitut Nahrazuje sledované zboží (jablka místo hrušek) Komplement Nutně doprovází sledované zboží (auto + benzín) Změny výše důchodů Demografické změny Počet obyvatel, věková struktura Změny v preferencích Zvyky, móda, tradice

Poptávka – zadání příkladu Poptávka po rajčatech se bude vyvíjet tak, že při ceně 35,- Kč bude poptávané množství 1 000 kg, při ceně Kč 30,- to bude 1 600 kg a tak dále podle tabulky: Sestrojte graf vývoje poptávky. Cena rajčat za 1 kg Poptávané množství v kg 35 1000 30 1600 24 2000 20 2400 18 2900 12 3500 8 4500

Poptávka – řešení příkladu

Nabídka Souhrn všech zamyšlených prodejů, se kterými přicházejí výrobci na trh – celková (agregátní) nabídka – Aggregate Supply – AS; Individuální nabídkou rozumíme nabídku jednoho výrobce; Dílčí (tržní) nabídkou – Market Supply – MS, resp. S rozumíme nabídku jediného výrobku od různých výrobců.

Zákon rostoucí nabídky: S růstem ceny nabídka roste! P P4 P3 P2 P1 S i Pi Qi 1 10 2 20 30 3 40 4 45 0 10 30 40 45 Q

Pozadí nabídkové křivky – faktory nabídky: Náklady produkce Technologický pokrok Ceny vstupů Počet výrobců Jiné faktory (počasí, nemoc, válka..)

Nabízené množství a nabídka: Změna celkové nabídky: b) P P3=P´3 P2=P´2 P1=P´1 P S S´ S B A C Q Q1 Q2Q´1Q3 Q´2 Q´3 Q

Nabídka – zadání příkladu Při ceně pronájmu 1.500,- Kč za 1 měsíc se nabízí 1 000 volných místností, při ceně 3.000,- Kč za 1 měsíc již 2 500 volných místností a tak dále podle tabulky: Sestrojte graf vývoje nabídky. Cena pronájmu za 1 měsíc v Kč Nabízené množství místností 1 500 1 000 3 000 2 500 4 500 3 100 5 000 4 400 6 900 5 100 8 500 6 500 9 000 7 000

Nabídka – řešení příkladu

Rovnovážná a tržní cena: Cena = směnná hodnota vyjádřená v penězích. P PE S E D QE Q

Tržní rovnováha: Formování rovnováhy na trhu: P P´ PE S E D QD Q´D QE Q´S QS Q

Vliv změny nabídky a poptávky na rovnováhu: S´ S S´´ S D´´ D D D´ Q´ Q Q´´ Q Q´ Q Q´´ Q

Tržní rovnováha Shodnou-li se při určité výše ceny kupující a prodávající, pak se nabízené a poptávané množství dostane do rovnováhy. Dochází k uspokojení prodávajícího i kupujícího a dochází k tzv. „vyčištění trhu“ – není co prodávat i kupovat. Podmínky pro tržní rovnováhu: Existuje trh jednoho zboží Existuje dokonalá konkurence

Účastníci trhu Patří sem: Firmy Domácnosti Stát Prodávají své výrobky, služby, hledají faktory pro výrobu Domácnosti Nabízí výrobní faktory, nakupují zboží a služby Stát Ovlivňuje celý tržní mechanismus

Konkurence Proces, kdy se střetnou zájmy účastníků působících na trhu Nabídka x poptávka =) konkurence mezi nabídkou a poptávkou napříč trhem Podnik se potýká s otázkou jak zvládnout boj s konkurencí =) vytvoří si situační analýzu, z které vyhodnotí jak s konkurencí bojovat

Konkurenční analýza Podnik je v situaci kdy např. bude usilovat o uspokojení zákazníka v konkurenci s jinou značkou nebo výrobcem stejného (srovnatelného) produktu: Potřebuje znát nabídku konkurentů, její přednosti, slabiny Odhadnout sílu konkurentů, jejich taktiku, podnikovou politiku Musí posoudit svou pozici na trhu Znát postoje zákazníků ke konkurenčním značkám a výrobkům

Typy konkurence Konkurence dokonalá Na trhu jsou pro všechny účastníky stejné podmínky Mnoho výrobců vyrábí výrobky stejnorodé výrobky Žádný výrobce nemůže ovlivnit cenu produkce Volný vstup firmám do jednotlivých odvětví Stejná míra informovanosti pro všechny subjekty trhu

Typy konkurence Konkurence nedokonalá Monopol Oligopol v odvětví působí jediný výrobce určitého produktu – určuje své postavení na trhu, reguluje ceny – má absolutní moc Oligopol Několik firem v odvětví s různým výrobkem

Typy konkurence Monopson Oligopson Opak monopolu – několik výrobců v odvětví – jeden zákazník – zpravidla stát Oligopson Mnoho výrobců proti kterým stojí jen několik kupujících

Otázky k procvičení Popište funkci trhu? Definujte zákony nabídky a poptávky? Co vyjadřuje tržní rovnováha? Co rozumíme pojmem konkurence? Jaké typy konkurence rozlišujeme?

Použitá literatura KOČÍ, Jana a Lenka ŠAMŠOVÁ. Základy ekonomiky: pro střední a vyšší hotelové školy. 1. vyd. Praha: Fortuna, 2009, 143 s. ISBN 978-80-7373-059-8. KYNCLOVÁ, Jaroslava a Eva KARÁSKOVÁ. Marketing a management: pro střední a vyšší hotelové školy. 1. vyd. Praha: Fortuna, 2009, 152 s. ISBN 978-80-7373-061-1.