NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: Markéta Hanzalová Náprstková NÁZEV:VY_32_INOVACE_3.2.7.1.N09_Rozvíjející větné členy TEMA: Český jazyk pro 8. ročník ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/21.2976
Anotace Prezentace nejprve představuje přehled rozvíjejících větných členů s odpovídajícími příklady. Poté žáci doplňují tabulku o vlastní příklady. Seznamují se s holými, rozvitými a několikanásobnými větnými členy a opět vymýšlejí samostatně příklady. Na závěr konstruují věty podle zadaných vzorců. Žáci pracují samostatně v lavicích a střídají se při doplňování přímo na interaktivní tabuli.
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY vyjadřuje větný člen rozvíjí předmět sloveso přídavné jméno osobu, zvíře, věc, kterou slovesný děj zasahuje, které se týká. Čte knihu. Zavolal sestře. Vrtí ocasem. příslovečné určení příslovce různé okolnosti děje, vztahy Mluví nahlas. Ležící na zemi. velmi hlasitě přívlastek podstatné jméno bližší určení, omezení významu podstatného jména pilný žák Helenina kniha doplněk sloveso a zároveň podstatné jméno vlastnost nebo stav jména během děje Bratr odešel zklamaný. Bratra zvolili předsedou.
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY vyjadřuje větný člen rozvíjí předmět sloveso přídavné jméno osobu, zvíře, věc, kterou slovesný děj zasahuje, které se týká. příslovečné určení příslovce různé okolnosti děje, vztahy přívlastek podstatné jméno bližší určení, omezení významu podstatného jména doplněk sloveso a zároveň podstatné jméno vlastnost nebo stav jména během děje .
větné členy mohou být: 1. HOLÉ stojí ve své pozici samostatně ALE POZOR: - též předložka + podstatné jméno (Přijdu za hodinu) složený slovesný tvar (Byli bychom přišli) zvratné sloveso (Zasmáli jsme se) přísudek slovesný složený (Chtěl přijít) přísudek jmenný se sponou (Jsem už zdravý) 2. ROZVITÉ větný člen, který je postupně rozvíjen př. velmi silně okořeněná polévka - souřadné spojení výrazů, které mají stejnou větně členskou funkci. Např. Slyším syčení, hučení a šplouchání. 3. NĚKOLIKANÁSOBNÉ
Uveď příklady větného členu: 1. HOLÉHO ................................................................................... 2. ROZVITÉHO ............................................................................ 3. NĚKOLIKANÁSOBNÉHO......................................................
Vymysli věty, které budou mít následující schéma: 1. přívlastek – podmět – přísudek jmenný se sponou – příslovečné určení místa Sličná Helena bývala nejkrásnější ve městě. 2. příslovečné určení času – několikanásobný podmět – přísudek slovesný – předmět. V sobotu Jája a Pája posekají trávu. 3. nevyjádřený podmět - přísudek slovesný – předmět – příslovečné určení místa. Nekrm zvířata v ZOO.
ZDROJE: STYBLÍK, Vlastimil. Český jazyk pro 8. ročník základní školy a pro odpovídající ročník víceletých gymnázií. 2. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2000, 188 s. ISBN 80-723-5126-5.