Legislativní otázky (část 1)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mgr. Irena Fadrhoncová.  Definice: právní norma je obecně závazné pravidlo chování, které je vyjádřeno zvláštní státem uznanou formou a jehož zachování.
Advertisements

Koncepce organizace posudkové služby JUDr. Jiří Veselý, Ph.D. ředitel odboru výkonu posudkové služby MPSV.
Kutná Hora 26. května 2015 NOVELA STAVEBNÍHO ZÁKONA.
Rejstřík škol a školských zařízení Seminář pro ředitele škol zřizovaných LK.
Ekonomická, finanční, právní a insolvenční andragogika určená lektorům, poradcům a dalším účastníkům vzdělávání - cz.1.07/3.2.11/ Vzdělávací program:
Právní okénko Porada s řediteli škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem Liberec 3. dubna 2014.
HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČR - Pevný bod ve světě podnikání Okresní hospodářská komora Vyškov Představení – komory a aktivit v regionu 1. dubna 2016 seminář SOCIÁLNÍ.
Vztah předpisů na ochranu osobních údajů a předpisů k právu na informace Odborný seminář STMOÚ 23. – 25. říjen 2011 Špindlerův mlýn.
NOVÝ OBČANSKÝ ZÁKONÍK atd. NOVÝ OBČANSKÝ ZÁKONÍK atd. Porada s řediteli škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem Kořenov 26. – 27. září.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Veřejné rejstříky - Obchodní rejstřík.
Voda jak ji neznáme Povolení k nakládání s vodami k Ing. Jana Zmeškalová.
Page  1 YOUR LOGO STÁTNÍ Aktuálně k novele zákona o účetnictví v souvislosti s rekodifikací soukromého práva Odbor účetnictví a audit Ministerstvo financí.
Nový občanský zákoník - co přinese NNO JUDr. Hynek Pečinka XIV. krajský sněm Unie nestátních neziskových organizací Olomouckého kraje Olomouc /
Vodní díla na cizích pozemcích Praha
Pojem a význam práva Souhrn norem, stanovených uznaných státem k dosažení určitých společenských účelů, jejichž zachování je vynucováno státní mocí Objektivní.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Jana Kadlecová Název materiálu: VY_32_INOVACE_9_CLOVEK_A_PRAVO_08.
BEZPEČNOST JEŘÁBOVÉ DOPRAVY Při konstrukci a provozu jeřábů musí být přísně dbáno na zásady bezpečnosti, aby nebyl ohrožen život a zdraví osob a zabránilo.
Metodická porada zpracovatelů přestupkové agendy
Programové období 2014 – 2020 a proces SEA Mgr. Zuzana Plešková Ministerstvo životního prostředí 14. února 2014.
Integrovaná prevence v resortu MZe. IPPC – integrovaná prevence a omezování znečištění  IPPC = integrovaná povolení (IP) a integrovaný registr znečištění.
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
EIA novela 2015 STAVEBNÍ ÚŘADY Novela zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, (viz zákon č. 39/2015 Sb.,), účinná.
Zajištění závazků 1 Hradec Králové Datum CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o. Hradecká 1151, Hradec Králové.
Strana 1 INTEGROVANÉ POVOLOVÁNÍ V ČESKÉ REPUBLICE Adéla Švachulová Ministerstvo životního prostředí Oddělení IPPC Integrated and Planned Enforcement of.
Rozhodčí řízení Přednáška 5-6 VŠFS Rozhodčí soudy /RS/ stálé rozhodčí instituce -rozhodčí soudy (RS) Zřízeny podle právních předpisů státu, kde.
Veřejná podpora, veřejné zakázky (příklady z praxe) Ing. Josef Žid.
Novela školského zákona v návaznosti na předškolní vzdělávání a školní stravování Bc. Eva Martinková, odbor školství, mládeže, tělovýchovy a sportu Krajský.
Vyhláška č. 326/2006 Sb., o atestačním řízení pro elektronické nástroje Mgr. Martin Plíšek.
BYTOVÉ SPOLUVLASTNICTVÍ vznik a zánik
Příprava novely stavebního zákona
Ing. František Beneš, CSc., odborný mluvčí KSČM pro resort MMR
Zahájení a průběh správního řízení
Brno, Příslušnost vodoprávních úřadů
Pojem přeměna obchodní společnosti
Státní organizace.
Mgr. Michal Matouš Katedra správní vědy a správního práva, PrF MU
NÁLEŽITOSTI ROZHODNUTÍ A ODVOLÁNÍ SEMINÁŘ
Stipendijní řád MU Jiří Nantl 17. května 2006.
Název opory – Právní předpisy – požární ochrana
Zpráva o uplatňování ÚP
Stavební uzávěra základní informace
Daň z příjmů právnických osob Silniční daň veřejnoprávních poplatníků
Občanské soudní řízení I.
NOZ – Věci Katedra práva
Novela zákona ZPF č. 41/2015 Sb. – účinnost od 1. dubna 2015
Zrušení a zánik obchodní společnosti
Zákon o lesích (lesní zákon) č. 289/1995 Sb.
Název projektu: Moderní škola
Roční seminář pro vodoprávní úřady
Správní právo procesní
Katedra finančního práva a národního hospodářství
Účast veřejnosti při ochraně životního prostředí
SOUSTAVA CHRÁNĚNÝCH ÚZEMÍ EVROPSKÉHO VÝZNAMU
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
Legislativní změny na úseku EO, OP, CD (k datu )
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) III. část
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
Zákon č. 183/2006 Sb., ve znění pozdějších předpisů
STAVEBNÍ ZÁKON.
© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
Malotřídní škola a některé specifické momenty personální agendy
Profesní vzdělávání sociálních kurátorů Praha
Agenda služebního poměru předmětem přezkumu ve správním soudnictví
Implementace BAT závěrů do integrovaných povolení v Moravskoslezském kraji Krakow.
Hodnotící zpráva k výsledkům kontrol výkonu přenesené a samostatné působnosti svěřené orgánům obcí, krajů a hlavního města Prahy za léta 2014–2016.
Občanské soudní řízení I.
Občanské soudní řízení I.
Programové prohlášení Vlády ČR Urychlit a zjednodušit přípravu realizace staveb
Transkript prezentace:

Legislativní otázky (část 1) Mgr. Hana Nenutilová Ministerstvo životního prostředí Odbor legislativní Jednání pracovní skupiny „KÚ a IPPC“ - Jihlava 18. 06. 2014

Obsah Některé dopady nového občanského zákoníku - vztah stavby a pozemku - občanská sdružení Forma stanovení lhůty pro vyjádření účastníků řízení u tzv. nepodstatné změny integrovaného povolení Nahrazování závazného stanoviska podle stavebního zákona v integrovaném povolení Neposkytnutí součinnosti povolujícímu úřadu ze strany insolvenčního správce zařízení v režimu IPPC

Některé dopady nového občanského zákoníku – vztah stavby a pozemku Návrat k zásadě „stavba je součástí pozemku“ („superficies solo cedit“) Nutnost řešení otázky již realizovaných staveb, u nichž je vlastník stavby odlišný od vlastníka pozemku Stavba spojená se zemí pevným základem, která není podle dosavadních právních předpisů součástí pozemku, na němž je zřízena, a je ke dni nabytí účinnosti tohoto zákona ve vlastnictví osoby odlišné od vlastníka pozemku, se dnem nabytí účinnosti tohoto zákona nestává součástí pozemku a je nemovitou věcí (§ 3055 odst. 1) Totéž platí o stavbě ve spoluvlastnictví, je-li některý ze spoluvlastníků i vlastníkem pozemku nebo jsou-li jen někteří spoluvlastníci stavby spoluvlastníky pozemku

Některé dopady nového občanského zákoníku – vztah stavby a pozemku Vlastník pozemku, na němž je zřízena stavba, která není podle dosavadních právních předpisů součástí pozemku ke dni nabytí účinnosti tohoto zákona, má ke stavbě předkupní právo a vlastník stavby má předkupní právo k pozemku. (§ 3056 odst. 1) Předkupní právo vlastníka pozemku se vztahuje i na podzemní stavbu na stejném pozemku, která je příslušenstvím nadzemní stavby. K ujednáním vylučujícím nebo omezujícím předkupní právo se nepřihlíží Ve chvíli, kdy se vlastníkem pozemku i stavby stane jedna a táž osoba, se stavba stává součástí pozemku a pro tyto nemovitosti potom již superficiální zásada trvale platí Oblast ŽP – průmyslové stavby – ty nově postavené již budou vždy součástí pozemku

Některé dopady nového občanského zákoníku – vztah stavby a pozemku Vodní díla Specifická kategorie v aplikaci superficiální zásady Podle § 55 odst. 1 vodního zákona jsou všechna vodní díla stavbami – veřejnoprávní definice , která nemá žádné dopady do soukromoprávní sféry Tato definice neznamená, že jsou všechna vodní díla také stavbami a samostatnými nemovitými věcmi v občanskoprávním smyslu (podle NOZ) Samostatná problematika vodních děl „nespojených se zemí pevným základem (např. některé vodní nádrže, hráze, náhony, úpravy koryt vodních toků) - tato vodní díla nejsou stavbami a samostatnými věcmi ve smyslu NOZ (a nebyly ani podle OZ – též viz judikatura) - pro tato vodní díla vždy platí zásada „stavba je součástí pozemku“ od 1. 1. 2014, pokud byl vlastník pozemku a vlastník vodního díla odlišný, vlastník pozemku se stává vlastníkem vodního díla

Některé dopady nového občanského zákoníku – občanská sdružení Zrušení zákona č. 83/1990 Sb., o sdružování občanů Tedy zrušení formy „občanské sdružení“ Do konce roku 2013 mohla občanská sdružení změnit formu na obecně prospěšnou společnost, souhlasili-li všichni členové Pokud občanská sdružení formu nezměnila, na základě NOZ nastala automatická přeměna na „spolek“ od 1. 1. 2014 Změna právní formy z občanského sdružení na spolek nemá žádný vliv z hlediska účastenství v řízení o vydání IP podle § 7 odst. 1 písm. e) V případě občanských sdružení přeměněných na spolky i nově zakládaných spolků je jednoznačně dána kontinuita s předchozí právní úpravou Pro účastenství v řízení je rozhodné, zda je předmětem činnosti spolku prosazování a ochrana profesních zájmů nebo veřejných zájmů podle zvláštní právních předpisů

Forma stanovení lhůty k vyjádření účastníků řízení u tzv Forma stanovení lhůty k vyjádření účastníků řízení u tzv. nepodstatných změn integrovaného povolení Zákon o integrované prevenci v tomto ohledu neobsahuje speciální právní úpravu (a neobsahoval ji ani před novelou č. 69/2013 Sb.) Je třeba vycházet ze správního řádu § 39 odst. 1 – usnesení o určení lhůty k provedení úkonu – pokud ji nestanoví zákon a je-li toho zapotřebí § 36 odst. 1 SŘ – usnesení, do kdy mohou účastníci řízení účastníci řízení činit své návrhy § 36 odst. 3 SŘ - právo účastníků mít možnost vyjádřit se k podkladům rozhodnutí, nestanoví-li zákon jinak Pokud tedy úřad stanoví účastníkům řízení lhůtu k vyjádření, je tak třeba učinit formou usnesení.

Nahrazování závazného stanoviska podle stavebního zákona v integrovaném povolení § 122 odst. 1 stavebního zákona – pro vydání kolaudačního souhlasu stavebník opatří závazná stanoviska dotčených orgánů vyžadovaná zvláštními právními předpisy (odkaz mj. na vodní zákon, zákon o ochraně ovzduší) § 33 písm. o) zákona o integrované prevenci (doplněno novelou č. 69/2013 Sb.) – KÚ dotčeným orgánem mj. při vydání kolaudačního souhlasu, pokud se vydání správních aktů, které jsou podkladem pro kolaudační souhlas, nahrazuje postupem v řízení o vydání integrovaného povolení KÚ dotčeným orgánem ve smyslu § 136 správního řádu, má oprávnění podle § 136 odst. 2 až 5 (nahlížení do spisu atd.) Úprava kompetencí dotčených orgánů až na výjimky ponechána na zvláštních právních předpisech Z pouhé skutečnosti, že je určitý správní orgán podle zvláštního zákona dotčeným orgánem, nevyplývá jeho kompetence k vydání závazného stanoviska Na KÚ jako dotčený orgán při vydání kolaudačního souhlasu se tedy ustanovení § 122 odst. 1 stavebního zákona nevztahuje.

Neposkytnutí součinnosti povolujícímu úřadu ze strany insolvenčního správce zařízení v režimu IPPC § 246 odst. 1 insolvenčního zákona – prohlášením konkursu přechází na správce oprávnění nakládat s majetkovou podstatou, jakož i výkon práv a plnění povinností, které přísluší dlužníku, pokud souvisí s majetkovou podstatou V rámci výše uvedených činností správce mj. zajišťuje provoz dlužníkova podniku Lze tedy dovodit, že správce je v souvislosti s provozem dlužníkova podniku povinen poskytnout potřebnou součinnost orgánům veřejné správy, včetně správních orgánů na úseku ochrany životního prostředí § 36 odst. 1 insolvenčního zákona – povinnost insolvenčního správce postupovat při výkonu funkce svědomitě a s odbornou péčí S případnou stížností na insolvenčního správce je třeba obrátit se na příslušný insolvenční soud Sankcí za neplnění povinností insolvenčního správce může být až zproštění funkce

Děkuji Vám za pozornost. Hana.Nenutilova@mzp.cz