Národní podpora využití potenciálu kulturního bohatství - možnosti spolupráce MK ČR a Svazu měst a obcí. 1.1.2019
Zaměření prioritní osy 3 v rámci IOP Integrovaný operační program - Prioritní osa 3 – Národní podpora územního rozvoje Zaměření prioritní osy 3 v rámci IOP na aktivity s přímým růstovým ekonomickým a sociálním efektem (vytváření pracovních míst, tvorba HDP) a s nepřímým efektem (zatraktivnění území pro obyvatele, návštěvníky a investory). - preferovány aktivity se synergickým a multiplikačním efektem. V oblasti kultury to znamená zejména projekty využívající kulturního potenciálu národního významu a mající dopad na celé území České republiky. 1.1.2019
Oblasti intervence prioritní osy 3 v rámci IOP Integrovaný operační program - Prioritní osa 3 – Národní podpora územního rozvoje Oblasti intervence prioritní osy 3 v rámci IOP Oblast intervence 3.1 – Národní podpora rozvoje cestovního ruchu, Oblast intervence 3.2 – Národní podpora využití potenciálu kulturního bohatství, Oblast intervence 3.3 – Zlepšení prostředí problémových sídlišť, Oblast intervence 3.4 – Modernizace a rozvoj systémů tvorby územních politik. 1.1.2019
Oblast intervence 3.2 IOP se zaměřuje na: Oblast intervence 3.2 – Národní podpora využití potenciálu kulturního bohatství Oblast intervence 3.2 IOP se zaměřuje na: a) obnovu (regeneraci a reanimaci) památek ve vlastnictví státu nebo zapsaných na seznamu národních kulturních památek či na seznamu a Indikativním seznamu kandidátů na zápis na seznam kulturního dědictví UNESCO b) ucelených souborů památek rozložených na území ČR – více NUTS 2. 1.1.2019
Oblast intervence 3.2 – Národní podpora využití potenciálu kulturního bohatství c) objekty využívané pro uchovávání a aktivizaci národního kulturního dědictví d) vybudování moderně vybavené infrastruktury pro zlepšení přístupu ke kultuře v celé její diverzitě. Tyto činnosti vytvoří podmínky pro poskytování moderních kulturních služeb s vyšší přidanou hodnotou. 1.1.2019
Nedostatečné využití potenciálu kulturního bohatství, Zdůvodnění podpory Nedostatečné využití potenciálu kulturního bohatství, zejména jeho hmotné podoby, a tím způsobená i jeho nedostatečná ekonomizace, nesystémový přístup k zachování, obnově a využívání kulturního bohatství, špatný fyzický stav kulturního bohatství, neefektivní ekonomizace kulturního bohatství, nedostatečná diverzifikace nabídky kulturních služeb v regionech. 1.1.2019
Globální cíl oblasti intervence 3.2 v rámci IOP Obnova a efektivní využití potenciálu kulturního bohatství národního významu a aktivizace moderních kulturních služeb s vyšší přidanou hodnotou. 1.1.2019
Specifické cíle oblasti intervence 3.2 v rámci IOP Regenerace a reanimace nemovitých kulturních památek a jejich šetrné ekonomické využití, uchování a zpřístupnění movitého a nehmotného národního kulturního bohatství, vybudování infrastruktury (objektů a jejich vybavení) pro moderní kulturní služby a kulturní průmysl s vyšší přidanou hodnotou, zvýšení zájmu veřejnosti o kulturní dědictví, kulturní služby a produkty kulturního průmyslu. 1.1.2019
Příjemci podpory 3.2 v rámci IOP organizační složky státu a jimi zřizované příspěvkové organizace, obce a jimi zřizované organizace, svazky obcí, NNO (církevní právnické osoby, o. p. s., občanská sdružení, nadační fondy) a zájmová sdružení právnických osob. 1.1.2019
Strategie resortu kultury pro plánovací období 2007 - 2013 1.1.2019
Zásadní strategické materiály a koncepce MK ČR Strategie resortu kultury pro plánovací období 2007 - 2013 Zásadní strategické materiály a koncepce MK ČR Aktualizace Kulturní politiky - dlouhodobý úkol (trvá) Koncepce účinnější podpory umění na léta 2007 – 2013 Koncepce rozvoje knihoven na léta 2004 – 2010 Koncepce účinnější péče o tradiční lidovou kulturu – 2003 Aktualizace Koncepce účinnější péče o památkový fond - ČR – úkol trvá Koncepce účinnější péče o movité kulturní dědictví na léta 2003 – 2008 1.1.2019
Strategie resortu kultury pro plánovací období 2007 - 2013 Strategické obecné zásady Společenství říjen 2006 – nově začleněna oblast kultury: kultura zařazena jako samostatná priorita v cíli Konvergence ERDF (European Regional Development Fund) EU (článek 4, bod 7) kultura se nově objevila i v cíli Soudržnost (2006/702/ES) ze dne 6.10.2006 v Obecné zásadě Přitažlivější Evropa a regiony pro investory a pracující, bod 1.1.2, a to ve vztahu k atraktivitě prostředí pro život a práci. 1.1.2019
Naplňuje zásadní principy Evropské unie Postupná transformace oblasti kultury na celém území ČR – vize reformy v úzké spolupráci MK ČR s kraji, městy a obcemi Naplňuje zásadní principy Evropské unie maximální transparentnost toku finančních prostředků, odbornost, snižování potencionálních korupčních rizik, důraz na grantovou politiku, podpora nekomerčních aktivit, zapojování občanské společnosti, spolupráce na dotváření kulturní politiky státu a návazně krajů a obcí, maximální podpora vícezdrojového financování, podpora soukromého investování do kultury, cílená podpora NNO. 1.1.2019
1) veřejná správa – „smart administration“ Hlavní oblasti podpory, které MK ČR v rámci SF cíleně prosazuje pro kulturu 1) veřejná správa – „smart administration“ Navázání mnohem užší spolupráce s představiteli krajů, měst a obcí považuje MK ČR za zásadní pro budoucí realizaci reforem, systémových změn a transparentních principů vícezdrojového financování. S tím souvisí zdokonalování informačních systémů, digitalizace mj. v oblasti národního kulturního bohatství. 1.1.2019
2) národní podpora využití potenciálu kulturního bohatství Hlavní oblasti podpory, které MK ČR v rámci SF cíleně prosazuje pro kulturu 2) národní podpora využití potenciálu kulturního bohatství Konkrétně má MK ČR v úmyslu podpořit renovaci a revitalizaci objektů dvojího typu: - národní kulturní památky, památky zapsané na seznamu UNESCO a sítě kulturních památek (např. židovských) – ve spolupráci s NPÚ (Národní památkový ústav) a odborníky MK ČR vytipovat v každém kraji vhodné památkové objekty (nejméně jeden v každém kraji) – pro skutečný synergický efekt následného využití v koordinaci s kraji, městy a obcemi. V praxi jde o ekonomizaci provozu rekonstruovaných objektů a skutečnou revitalizaci, tedy hledání nových forem využití těchto objektů. 1.1.2019
Hlavní oblasti podpory, které MK ČR v rámci SF cíleně prosazuje pro kulturu - Chátrající a nevyužité objekty vhodné k rekonstrukci tak, aby mohly sloužit jako multifunkční centra současného umění s kvalitním technologickým vybavením odpovídajícím nárokům dnešní společnosti. Ideální je nalézt opět nejméně jeden objekt v každém kraji (v rámci NUTS2 1-3 objekty), který by se stal centrem s nadregionálním a mezinárodním významem a dopadem, neboť by umožnil prezentaci soudobých děl z oblasti divadla, tance, hudby i výtvarného umění a literatury. Taková centra mají schopnost starat se o marketing regionální kultury, dále poskytování kompletní informace o kulturním dění od drobných destinací v regionu až po kulturní aktivity konané v krajských městech, prezentovat regionální aktivity, vytvářet nadregionální sítě a integrovat do nich mladou generaci. Mohou být i poradenskými kancelářemi pro NNO v kulturní oblasti. 1.1.2019
MK ČR zásadní strategické cíle 1.1.2019
MK ČR zásadní strategické cíle: odstraňování disparit v úzké spolupráci se všemi kraji a zástupci měst a obcí, podpora ekonomického růstu, k níž kultura prokazatelně přispívá přímo i nepřímo (rozvoj cestovního ruchu a služeb, multiplikační ekonomické efekty, atraktivní prostředí pro investory), zvyšování atraktivity prostředí a výrazná prevence negativních jevů ve společnosti, aktivizace kvalitní nabídky služeb s tzv. vyšší přidanou hodnotou, vyšší diverzita kulturní nabídky, umožnění přístupu nejen k tradičním, ale i současným formám umění, oživení široké nabídky kulturních aktivit spojených s prací pro školy, mládež, dále orientace na minoritní skupiny obyvatel, propojení na informační sítě, turistické trasy a ostatní turistické produkty a generování nových pracovních příležitostí stejně jako kvalitního kulturního vyžití občanů i turistů, posilování partnerství s neziskovým sektorem, tedy výraznější podpora a zapojení nestátních neziskových organizací (NNO), posilování socio-ekonomických efektů při zapojení neziskového sektoru aktivního v regionech. 1.1.2019
Nabídka konkrétní spolupráce MK ČR a SMO ČR participace na vytipování vhodných objektů, garantujících synergický efekt, pořádání diskusí a workshopů pro metodické chápání a zavádění vícezdrojového financování , dopracování místních modelů kulturní politiky a grantových systémů - pro zástupce veřejné správy (metodicko-odborná pomoc MK ČR), pořádání workshopů v oblasti arts managementu, marketingu, fundraisingu – pro NNO působící v regionech (odborná pomoc MK ČR), prezentace modelů PPP (public and privat partnership) k aktivizaci doplňkových zdrojů financování, další možnosti spolupráce dle zájmu SMO ČR. 1.1.2019
náměstek ministra kultury E-mail: adolf.toman@mkcr.cz MgA. Adolf Toman náměstek ministra kultury E-mail: adolf.toman@mkcr.cz ve spolupráci s Poradním sborem 1.1.2019
DĚKUJI ZA POZORNOST Mgr.Yvona Kreuzmannová 1. poradkyně náměstka ministra kultury Telefon: +420 602 368 979 E-mail: adolf.toman@mkcr.cz 1.1.2019