„Vymáhání pohledávek obcí (vč. místních poplatků)“

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mgr. Irena Fadrhoncová.  Definice: právní norma je obecně závazné pravidlo chování, které je vyjádřeno zvláštní státem uznanou formou a jehož zachování.
Advertisements

Ekonomická, finanční, právní a insolvenční andragogika určená lektorům, poradcům a dalším účastníkům vzdělávání - cz.1.07/3.2.11/ Vzdělávací program:
Z ADLUŽENÍ A E XEKUCE Antonín Toman. E XEKUČNÍ PRÁVO – OBECNÝ ÚVOD Vykonávací řízení – „druh“ civilního soudního řízení ( x nalézací řízení.
Důvod přijetí novely:  1. Přesunutí úpravy odškodňování pracovních úrazů a nemocí z povolání z přechodných ustanovení (§ 364 až § 390) do jedenácté části.
Právo na informace Zák. č. 106/1999 Sb.,o svobodném přístupu k informacím.
Změny s účinností od /2009 Sb.. Přehled novelizujících zákonů  zákon č. 267/2014 Sb., kterým se mění zákon č. 586/1992 Sb., o daních z.
Mgr. Karel Šimek Registrační řízení 2. Obecně k nalézacímu řízení 3. Tvrzení daně 4. Stanovení daně 5. Lhůta pro stanovení daně Registrace.
Zadávání veřejných služeb v přepravě cestujících Ondřej Michalčík, František Vichta Ministerstvo dopravy Kroměříž, 29. září 2015.
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ ZÁVAZKOVÉ PRÁVO – ZMĚNA ZÁVAZKŮ Katedra práva.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Jana Kadlecová Název materiálu: VY_32_INOVACE_9_CLOVEK_A_PRAVO_08.
N AŘÍZENÍ O EVROPSKÉM PLATEBNÍM ROZKAZU (EPR) Prezentace 2016.
Metodická porada zpracovatelů přestupkové agendy
Programové období 2014 – 2020 a proces SEA Mgr. Zuzana Plešková Ministerstvo životního prostředí 14. února 2014.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 14. října 2015.
Subjekty správy daní Petr Mrkývka. Subjekty správy daní  Správa daní je účelový správní proces (postup) k zjištění a stanovení daní a zabezpečení jejich.
Vyměřovací řízení Michal Radvan. Řádné daňové přiznání Zásada dispoziční vs. zásada oficiality Zásada dispoziční vs. zásada oficiality Výhradně tiskopis.
Správní trestání. Tzv. správní trestání (správněprávní odpovědnost) - správní trestání v případech přestupků, - správní trestání v případech tzv. jiných.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Jana Kadlecová Název materiálu: VY_32_INOVACE_9_CLOVEK_A_PRAVO_12.
Rozhodčí řízení Přednáška 5-6 VŠFS Rozhodčí soudy /RS/ stálé rozhodčí instituce -rozhodčí soudy (RS) Zřízeny podle právních předpisů státu, kde.
Právo sociálního zabezpečení Pojistné na SZ Důchodové spoření Doplňkové penzijní spoření.
OCHRANA PROTI NESPRÁVNÉMU POSTUPU ZADAVATELE. PRAVOMOCI ÚOHS - § 112 vydává předběžná opatření, vydává předběžná opatření, rozhoduje, zda zadavatel při.
Daň z nabytí nemovitých věcí
Zahájení a průběh správního řízení
Pravidla udělování autorizace podle zákona č. 179/2006 Sb.
4. Ústavní pořádek ČR a jeho základní ustanovení
Zákon o obcích 128/2000 Sb. + znění pozdějších předpisů
Pojem přeměna obchodní společnosti
NÁLEŽITOSTI ROZHODNUTÍ A ODVOLÁNÍ SEMINÁŘ
Název opory – Právní předpisy – požární ochrana
Správa daní 26. října 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Téma 6: Zdanění příjmů ze závislé činnosti
Téma 2 Odměňování Mzdy a platy v odměňování zaměstnanců.
Občanské soudní řízení I.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Ing. Jana Kadlecová Název materiálu:
Licenční smlouva autorská JUDr. E. Kadlecová ZS 2011/12
Mimořádné opravné a dozorčí prostředky
Odpovědnost za poškození životního prostředí
Občanské právo procesní
Místní poplatky (kontrolní činnost KÚZK za období )
Řádné opravné prostředky
kpt. Ing. Tomáš Hoffmann HZS Karlovarského kraje
Právo sociálního zabezpečení
Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES
Správa sociálního zabezpečení
Správa daní AVR Současné daňové předpisy
Novela zákona o místních poplatcích účinná od
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) III. část
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
Občanské soudní řízení
© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
Základy podnikání živnostenské podnikání, postup při ohlášení živnosti
Malotřídní škola a některé specifické momenty personální agendy
Profesní vzdělávání sociálních kurátorů Praha
Finanční arbitr 25. dubna 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Zapisovatelé do informačního systému evidence obyvatel
Rodinné právo – vybrané otázky
Agenda služebního poměru předmětem přezkumu ve správním soudnictví
Občanské soudní řízení II.
Exekuční řízení v ČR Exekuční titul 25. dubna 2017 JUDr. Ing
Občanské soudní řízení I.
Řádné opravné prostředky
Občanské soudní řízení I.
Školení obcí Olomouckého kraje
Zákon o sociálním podniku Mgr. Martina Štěpánková, MPA Úřad vlády ČR
Návrh na daňové zvýhodnění u zaměstnavatelů – plátců mzdy, kteří provádí výkon rozhodnutí nebo exekuci srážkami ze mzdy formou možnosti uplatnění odčitatelné.
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
Mezinárodní osvojení, osvojitelnost dítěte
Mgr. et Mgr. Michal Tuláček 23. října 2017
SPRÁVNÍ PRÁVO.
Transkript prezentace:

„Vymáhání pohledávek obcí (vč. místních poplatků)“ Projekt „Podpora vzdělávání volených zástupců obcí I. typu“ reg. č. CZ.03.4.74/0.0/0.0/16_033/0002997 je spolufinancován z EU. Webinář na téma „Vymáhání pohledávek obcí (vč. místních poplatků)“ Webinář je realizován v rámci aktivity Metodicko-právní poradenství (vzdělávání), která je součástí projektu „Podpora volených zástupců obcí I. typu“.

Vymáhání pohledávek obcí (vč. místních poplatků) JUDr. Jakub Blažek, advokát

Právní předpisy zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník (OZ) zákon č. 128/2000 Sb., zákon o obcích (OZř) Zákon č. 280/2009 Sb., daňový řád (DŘ) Zákon č. 565/1990 Sb., zákon o místních poplatcích (ZMP) zákon č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád (OSŘ) Zákon č. 500/2004 Sb., správní řád (SŘ) Zákon č. 17/2012 Sb., zákon o Celní správě České republiky Zákon č. 120/2001 Sb. zákon o soudních exekutorech a exekuční činnost (exekuční řád)

Pohledávka a dluh Pohledávka - právo věřitele na plnění od dlužníka Pohledávka (jako součást závazku) vzniká: Ze smlouvy Z protiprávního činu Z jiné právní skutečnosti – rozhodnutí státního orgánu, ze zákona, z kvazikontraktu, z kvazideliktu Dluh – povinnost dlužníka plnit

Pohledávky vzniklé ze smlouvy Smlouva je dvoustranným právním jednáním založeným na konsenzu – strany projevují vůli zřídit mezi sebou závazek Obec je při uzavírání soukromoprávních smluv ve stejném postavení jako smluvní partner, tj. jako jakákoliv jiná soukromá osoba Ale podléhá také OZř – např. nutnost zveřejnit záměr, nutnost schválit právní jednání v příslušném orgánu, povinnost nakládat s majetkem účelně a hospodárně, povinnost péče řádného hospodáře atd. – případ starostky obce, která uzavřela jednostranně nevýhodné smlouvy pro obec, nevýhodnost spočívala např. v nepřiměřených smluvních pokutách, apod.

Pohledávky vzniklé z deliktu Vzniká porušením právní povinnosti Smluvní odpovědnost – vzniká porušením smluvního závazku Mimosmluvní odpovědnost – vzniká porušením jiné povinnosti nebo škodní událostí Povinnost nahradit újmu na jmění a nemajetkovou újmu

Pohledávky vzniklé z jiného důvodu Nedají se podřadit pod ani jeden z předcházejících typů Na tyto závazky se přiměřeně použijí ustanovení o závazcích ze smluv Jedná se např. o Bezdůvodné obohacení (kvazidelikt) Nepřikázané jednatelství (kvazikontrakt) Právo na nálezné (kvazikontrakt) Záchrana cizí věci (kvazikontrakt) Rozhodnutí orgánu veřejné moci o uložení pokuty rozhodnutí soudu o náhradě při rozdělení spoluvlastnictví

Vymáhání pohledávek

Specifika při vymáhání pohledávek obcí Obecná povinnost obce využívat svůj majetek účelně a řádně v souladu s jejími zájmy a úkoly Obec musí svůj majetek chránit před neoprávněnými zásahy a včas uplatňovat právo na náhradu škody a bezdůvodné obohacení Obec také musí trvale sledovat, zda dlužníci včas a řádně plní své závazky a zabezpečit, aby nedošlo k promlčení nebo zániku z nich vyplývajících práv – porušení této povinnosti může zakládat i trestný čin Na mysli je ovšem třeba mít i účelnost vymáhání pohledávky – např. promlčené pohledávky, výjimečně „nedobytné“ pohledávky

Specifika při vymáhání pohledávek obcí U obce existují dva druhy pohledávek Ty, které vznikají ze soukromoprávních poměrů (soukromoprávní pohledávky)- obec může vymáhat pouze prostřednictvím soudu či soudního exekutora – např. nároky na náhradu škody, nájemné, půjčky občanům Ty, které vznikají rozhodnutím orgánu obce ukládající povinnost k peněžitému plnění (veřejnoprávní pohledávky) – obec je může vymáhat sama – např. nedoplatky na místních poplatcích, pokuty

Vymáhání soukromoprávních pohledávek

Vymáhání soukromoprávních pohledávek Pokud dlužník nesplní pohledávku dobrovolně, je třeba pohledávku vymáhat – např. podat žalobu k příslušnému soudu – poté, kdy pohledávka dospěje Nejméně 7 dní před zahájením soudního řízení (podáním žaloby je třeba zaslat na adresu pro doručování žalovaného předžalobní výzvu (výzvu k plnění) – pro možnost nárokování si náhrady nákladů řízení – u větších obcí může být nárok na náhradu nákladů řízení zamítnut z důvodu jeho neúčelnosti Dohoda o splátkovém kalendáři, dohoda o narovnání (uznání dluhu, utvrzení dluhu – zástavní právo, ručení, přistoupení k závazku, smluvní pokuta, smluvní prodloužení promlčecí lhůty, sepis notářského zápisu)

Vymáhání soukromoprávních pohledávek u soudu Podání žaloby u soudu – místní příslušnost obvykle v místě bydliště dlužníka, popř. sídle podnikání podnikatele Dvoustupňové soudní řízení Důkazní břemeno na žalobci – nutno prokázat hmotněprávní existenci nároku Právní moc Po právní moci se rozsudek stává vykonatelným a je platným exekučním titulem S platným exekučním titulem se lze domáhat výkonu rozhodnutí soudem, či pověřit vymáháním pohledávky soudního exekutora - rozdíly

Exekuční tituly Rozhodnutí soudu Rozhodčí nález Notářský zápis s přímou vykonatelností Schválený seznam pohledávek v insolvenčním řízení

Vymáhání soukromoprávních pohledávek prostřednictvím soudního exekutora Podání návrhu na exekuci u libovolného soudního exekutora – nejefektivnější Je vhodné uzavřít s exekutorem smlouvu, aby nepožadoval zálohu na náklady exekuce

Vymáhání soukromoprávních pohledávek prostřednictvím soudního výkonu rozhodnutí Je nutné určit způsob výkonu a označit majetek určený k výkonu rozhodnutí Primárně má být výkon proveden přikázáním pohledávky z účtu Lze požádat soud o zjištění účtu

Vymáhání veřejnoprávních pohledávek

Způsoby vymáhání Daňová exekuce – podle daňového řádu Vymáhání prostřednictvím soudního exekutora Uplatnění v insolvenčním řízení Přihlášení do veřejné dražby Způsob musí být volen tak, aby výše nákladů spojených s vymáháním nebyl ve zjevném nepoměru k výši nedoplatku Rozdíl u vymáhání plnění vzniklých na základě rozhodnutí podle správního řádu – speciální úprava SŘ Místních poplatků – speciální úprava ZMP

Daňová exekuce Postup upraven § 175 a následujícími DŘ Subsidiárně (pokud DŘ nestanoví jinak) se použije OSŘ (§ 177 DŘ) Provádí správce daně (poplatku) Správce daně může vhodným způsobem dlužníka upozornit na jeho nedoplatek (§ 153 odst. 3 DŘ) Je zapotřebí exekuční titul – výkaz nedoplatků sestavený z údajů správce daní; vykonatelné rozhodnutí, kterým je stanoveno peněžité plnění (např. i pokutový blok); vykonatelný zajišťovací příkaz Zahajuje se exekučním příkazem (§ 176 DŘ) – doručuje se dlužníkovi a dalším příjemcům rozhodnutí (např. poskytovatel platebních služeb, plátce mzdy)

Způsoby daňové exekuce Srážky ze mzdy (§ 187 – 189 DŘ) i z jiných příjmů (§ 299 OSŘ) Přikázáním pohledávky z účtů u poskytovatele platebních služeb (§ 190 DŘ) Přikázáním jiné peněžité pohledávky (§ 191 DŘ) Postižením jiných majetkových práv (§ 192 DŘ) Prodejem movitých nebo nemovitých věcí (§ 194 – 232 DŘ) Výkon rozhodnutí se nemůže týkat věcí uvedených v § 322 OSŘ

Vyloučení majetku z daňové exekuce Přiměřeně se použijí ustanovení OSŘ – excindační žaloba Dále na návrh osoby, které svědčí právo k majetku nepřipouštějící provedení exekuce nebo osoby, které je ukládána povinnost vyloučí správce daně z daňové exekuce majetek, jemuž svědčí právo nepřipouštějící provedení exekuce – popřípadě z moci úřední

Exekuční náklady Dlužník hradí exekuční náhrady Náhrada nákladů za nařízení daňové exekuce a náhrada nákladů za výkon prodeje – 2 % z částky, pro kterou je daňová exekuce nařízena (nejméně ale 500,- a nejvíce 500.000,- Kč) Náhrada nákladů hotových výdajů vzniklých při provádění daňové exekuce

Lhůta pro vymáhání nedoplatků Nedoplatek nelze vybrat ani vymáhat po uplynutí šesti let – lhůta začíná běžet dnem splatnosti daně/poplatku Přerušení běhu lhůty (lhůta běží od začátku) Zahájení exekučního řízení Zřízení zástavního práva Oznámení rozhodnutí o posečkání nebo rozhodnutím, kterým se mění stanovená doba posečkání

Lhůta pro vymáhání nedoplatků Lhůta neběží po dobu Vymáhání daně soudem nebo soudním exekutorem Přihlášení daňové pohledávky do insolvenčního řízení nebo do veřejné dražby Odkladu daňové exekuce odložené na návrh Daňové exekuce srážkami ze mzdy Dožádání mezinárodní pomoci při vymáhání nedoplatku Lhůta končí nejpozději uplynutím 20 let od jejího počátku Je-li nedoplatek zajištěn zástavním právem zapisovaným do veřejného registru zaniká právo vymáhat uplynutím 30 let od zápisu

Pořádková pokuta, pokuta za nesplnění povinností nepeněžité povahy Správce daně může uložit pořádkovou pokutu do 50.000,- Kč tomu, kdo závažně stěžuje správu daní (rušení pořádku i po napomenutí, neuposlechnutí pokynu úřední osoby, urážlivé chování i po napomenutí) Do 500.000,- Kč tomu, kdo závažně ztěžuje nebo maří správu daní tím, že bez dostatečné omluvy nevyhoví výzvě ke splnění procesní povinnosti nepeněžité povahy stanovené zákonem nebo správcem daně Do 1 roku ode dne jednání, které je důvodem uložení Pokutu za nesplnění povinnosti nepeněžité povahy do 500.000,- Kč může správce daně uložit tomu, kdo Nesplní registrační, ohlašovací nebo jinou oznamovací povinnost Nesplní záznamní nebo jinou evidenční povinnost Pokutu je nutné uložit do 3 let ode dne porušení povinnosti

Vymáhání prostřednictvím soudního exekutora Vymáháním daně (poplatku) může být pověřen i soudní exekutor Náklady na vymáhání se ovšem značně zvyšují a je třeba mít na paměti požadavek, přiměřenosti nákladů k vymáhanému nedoplatku

Vymáhání plnění vzniklých na základě rozhodnutí podle správního řádu Je třeba rozlišovat exekuce na peněžitá a nepeněžitá plnění Exekučním titulem jsou Vykonatelná rozhodnutí Vykonatelný smír Obecní úřad je exekučním správním orgánem je-li současně orgánem, který vydal rozhodnutí v prvním stupni nebo schválil smír nebo pokud rozhodnutí vydal jiný orgán ÚSC Obecní úřad může o provedení exekuce požádat též soud nebo soudního exekutora (§ 105 odst. 2 správního řádu)

Vymáhání peněžitých plnění vzniklých na základě rozhodnutí podle správního řádu Peněžitá plnění vzniklá na základě rozhodnutí podle správního řádu se vymáhají obdobným postupem jako daně a poplatky – podle daňového řádu (§ 106 odst. 3 správního řádu) Na žádost obecního úřadu provede exekuce místně příslušný obecný správce daně – celní úřad (§ 8 odst. 2 zákona o Celní správě České republiky

Vymáhání nepeněžitého plnění vzniklých na základě rozhodnutí podle správního řádu Nepostupuje se podle DŘ ale podle SŘ Jiný správní orgán může požádat obecní úřad obce s rozšířenou působností, v jehož správním obvodu má správní orgán sídlo, aby exekuci provedl Exekuce se nařizuje exekučním příkazem Způsoby provedení exekuce Náhradním výkonem Přímým vynucením (zejména vyklizení, odebrání movité věci, předvedení) Ukládáním donucovacích pokut

Vymáhání nepeněžitého plnění vzniklých na základě rozhodnutí podle správního řádu Exekuční náklady Hradí povinný Paušální částka 2 000,- Kč a náhrada hotových výdajů Odložení nebo přerušení exekuce – ze závažných důvodů může orgán usnesením odložit nebo přerušit provedení exekuce (§ 113 SŘ) Zastavení exekuce – na žádost nebo z moci úřední (§ 115 SŘ) Např. v případě že, po nařízení exekuce povinnost zanikla; byl zrušen exekuční titul, průběh naznačuje velké nebo mimořádné obtíže ad. Lhůta – nařízení exekuce – nejpozději do 5 let, provádění - nejpozději do 10 let, co měla být povinnost splněna dobrovolně

Rozdíly ve vymáhání místních poplatků Řízení o místních poplatcích vede obecní úřad v přenesené působnosti (§ 14 a § 15 ZMP) – formální náležitosti písemností Vymáhání prostřednictvím institutů daňového řádu s určitými rozdíly Vyměření poplatku platebním výměrem nebo hromadným předepsaným seznamem (§ 11 odst. 1 ZMP) Neuplatňují se penále, úroky a pokuty podle DŘ s výjimkou pořádkových pokut a pokut za nesplnění povinnosti nepeněžité povahy (§ 11 odst. 4 ZMP) Včas nezaplacené nebo neodvedené poplatky mohou být zvýšeny až na trojnásobek (§ 11 odst. 3 ZMP) Místo nezletilého poplatníka nebo poplatníka s omezenou svéprávností zavázán jeho opatrovník nebo zákonný zástupce (§ 12 ZMP) Ohlašovací povinnost poplatníka podle § 14 a § 14a ZMP

Vymáhání místních poplatků - postup Při nezaplacení místního poplatku – správce místního poplatku poplatek vyměří platebním výměrem nebo hromadným předpisným seznamem (náležitosti v § 102 DŘ) Vyměřený místní poplatek je splatný do 15 dnů (§ 139 DŘ) ode dne právní moci rozhodnutí. Rozhodnutí je v právní moci pokud: Je účinné – okamžikem oznámení (doručením nebo jiný zaprotokolovaný způsobem seznámení) - § 101 odst. 5 a 6 DŘ Nelze se proti němu odvolat (do 30 dnů ode dne doručení rozhodnutí) - § 109 – 116 DŘ Doručení rozhodnutí hromadného předpisného seznamu – 30 dnů po jeho zpřístupnění (§ 50 DŘ) Vyměřit daň lze do 3 let ode dne, kdy se daň stala splatnou (§ 148 DŘ) Po marném uplynutí lhůty pro splatnost (15 dnů) je rozhodnutí vykonatelné → postup podle Daňového řádu + speciální úpravy ZMP

Prominutí místního poplatku Obecní úřad může na žádost poplatníka z důvodu odstranění tvrdosti předpisu prominout poplatek za svoz komunálního odpadu – lze-li to vzhledem k okolnostem případu ospravedlnit (§ 16a ZMP) Obecní úřad může prominout jakýkoliv poplatek při mimořádných (zejména živelních událostech) - § 16b ZMP Poplatek se promíjí všem, jichž se důvod prominutá týká

DĚKUJI ZA POZORNOST

Advokátní kancelář JUDr. Jakuba Blažka www.blazekpartners.cz blazek@blazekpartners.cz + 420 721 886 021 Na Březince 1232/16, Praha 5, 150 00