„Vymáhání pohledávek obcí (vč. místních poplatků)“ Projekt „Podpora vzdělávání volených zástupců obcí I. typu“ reg. č. CZ.03.4.74/0.0/0.0/16_033/0002997 je spolufinancován z EU. Webinář na téma „Vymáhání pohledávek obcí (vč. místních poplatků)“ Webinář je realizován v rámci aktivity Metodicko-právní poradenství (vzdělávání), která je součástí projektu „Podpora volených zástupců obcí I. typu“.
Vymáhání pohledávek obcí (vč. místních poplatků) JUDr. Jakub Blažek, advokát
Právní předpisy zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník (OZ) zákon č. 128/2000 Sb., zákon o obcích (OZř) Zákon č. 280/2009 Sb., daňový řád (DŘ) Zákon č. 565/1990 Sb., zákon o místních poplatcích (ZMP) zákon č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád (OSŘ) Zákon č. 500/2004 Sb., správní řád (SŘ) Zákon č. 17/2012 Sb., zákon o Celní správě České republiky Zákon č. 120/2001 Sb. zákon o soudních exekutorech a exekuční činnost (exekuční řád)
Pohledávka a dluh Pohledávka - právo věřitele na plnění od dlužníka Pohledávka (jako součást závazku) vzniká: Ze smlouvy Z protiprávního činu Z jiné právní skutečnosti – rozhodnutí státního orgánu, ze zákona, z kvazikontraktu, z kvazideliktu Dluh – povinnost dlužníka plnit
Pohledávky vzniklé ze smlouvy Smlouva je dvoustranným právním jednáním založeným na konsenzu – strany projevují vůli zřídit mezi sebou závazek Obec je při uzavírání soukromoprávních smluv ve stejném postavení jako smluvní partner, tj. jako jakákoliv jiná soukromá osoba Ale podléhá také OZř – např. nutnost zveřejnit záměr, nutnost schválit právní jednání v příslušném orgánu, povinnost nakládat s majetkem účelně a hospodárně, povinnost péče řádného hospodáře atd. – případ starostky obce, která uzavřela jednostranně nevýhodné smlouvy pro obec, nevýhodnost spočívala např. v nepřiměřených smluvních pokutách, apod.
Pohledávky vzniklé z deliktu Vzniká porušením právní povinnosti Smluvní odpovědnost – vzniká porušením smluvního závazku Mimosmluvní odpovědnost – vzniká porušením jiné povinnosti nebo škodní událostí Povinnost nahradit újmu na jmění a nemajetkovou újmu
Pohledávky vzniklé z jiného důvodu Nedají se podřadit pod ani jeden z předcházejících typů Na tyto závazky se přiměřeně použijí ustanovení o závazcích ze smluv Jedná se např. o Bezdůvodné obohacení (kvazidelikt) Nepřikázané jednatelství (kvazikontrakt) Právo na nálezné (kvazikontrakt) Záchrana cizí věci (kvazikontrakt) Rozhodnutí orgánu veřejné moci o uložení pokuty rozhodnutí soudu o náhradě při rozdělení spoluvlastnictví
Vymáhání pohledávek
Specifika při vymáhání pohledávek obcí Obecná povinnost obce využívat svůj majetek účelně a řádně v souladu s jejími zájmy a úkoly Obec musí svůj majetek chránit před neoprávněnými zásahy a včas uplatňovat právo na náhradu škody a bezdůvodné obohacení Obec také musí trvale sledovat, zda dlužníci včas a řádně plní své závazky a zabezpečit, aby nedošlo k promlčení nebo zániku z nich vyplývajících práv – porušení této povinnosti může zakládat i trestný čin Na mysli je ovšem třeba mít i účelnost vymáhání pohledávky – např. promlčené pohledávky, výjimečně „nedobytné“ pohledávky
Specifika při vymáhání pohledávek obcí U obce existují dva druhy pohledávek Ty, které vznikají ze soukromoprávních poměrů (soukromoprávní pohledávky)- obec může vymáhat pouze prostřednictvím soudu či soudního exekutora – např. nároky na náhradu škody, nájemné, půjčky občanům Ty, které vznikají rozhodnutím orgánu obce ukládající povinnost k peněžitému plnění (veřejnoprávní pohledávky) – obec je může vymáhat sama – např. nedoplatky na místních poplatcích, pokuty
Vymáhání soukromoprávních pohledávek
Vymáhání soukromoprávních pohledávek Pokud dlužník nesplní pohledávku dobrovolně, je třeba pohledávku vymáhat – např. podat žalobu k příslušnému soudu – poté, kdy pohledávka dospěje Nejméně 7 dní před zahájením soudního řízení (podáním žaloby je třeba zaslat na adresu pro doručování žalovaného předžalobní výzvu (výzvu k plnění) – pro možnost nárokování si náhrady nákladů řízení – u větších obcí může být nárok na náhradu nákladů řízení zamítnut z důvodu jeho neúčelnosti Dohoda o splátkovém kalendáři, dohoda o narovnání (uznání dluhu, utvrzení dluhu – zástavní právo, ručení, přistoupení k závazku, smluvní pokuta, smluvní prodloužení promlčecí lhůty, sepis notářského zápisu)
Vymáhání soukromoprávních pohledávek u soudu Podání žaloby u soudu – místní příslušnost obvykle v místě bydliště dlužníka, popř. sídle podnikání podnikatele Dvoustupňové soudní řízení Důkazní břemeno na žalobci – nutno prokázat hmotněprávní existenci nároku Právní moc Po právní moci se rozsudek stává vykonatelným a je platným exekučním titulem S platným exekučním titulem se lze domáhat výkonu rozhodnutí soudem, či pověřit vymáháním pohledávky soudního exekutora - rozdíly
Exekuční tituly Rozhodnutí soudu Rozhodčí nález Notářský zápis s přímou vykonatelností Schválený seznam pohledávek v insolvenčním řízení
Vymáhání soukromoprávních pohledávek prostřednictvím soudního exekutora Podání návrhu na exekuci u libovolného soudního exekutora – nejefektivnější Je vhodné uzavřít s exekutorem smlouvu, aby nepožadoval zálohu na náklady exekuce
Vymáhání soukromoprávních pohledávek prostřednictvím soudního výkonu rozhodnutí Je nutné určit způsob výkonu a označit majetek určený k výkonu rozhodnutí Primárně má být výkon proveden přikázáním pohledávky z účtu Lze požádat soud o zjištění účtu
Vymáhání veřejnoprávních pohledávek
Způsoby vymáhání Daňová exekuce – podle daňového řádu Vymáhání prostřednictvím soudního exekutora Uplatnění v insolvenčním řízení Přihlášení do veřejné dražby Způsob musí být volen tak, aby výše nákladů spojených s vymáháním nebyl ve zjevném nepoměru k výši nedoplatku Rozdíl u vymáhání plnění vzniklých na základě rozhodnutí podle správního řádu – speciální úprava SŘ Místních poplatků – speciální úprava ZMP
Daňová exekuce Postup upraven § 175 a následujícími DŘ Subsidiárně (pokud DŘ nestanoví jinak) se použije OSŘ (§ 177 DŘ) Provádí správce daně (poplatku) Správce daně může vhodným způsobem dlužníka upozornit na jeho nedoplatek (§ 153 odst. 3 DŘ) Je zapotřebí exekuční titul – výkaz nedoplatků sestavený z údajů správce daní; vykonatelné rozhodnutí, kterým je stanoveno peněžité plnění (např. i pokutový blok); vykonatelný zajišťovací příkaz Zahajuje se exekučním příkazem (§ 176 DŘ) – doručuje se dlužníkovi a dalším příjemcům rozhodnutí (např. poskytovatel platebních služeb, plátce mzdy)
Způsoby daňové exekuce Srážky ze mzdy (§ 187 – 189 DŘ) i z jiných příjmů (§ 299 OSŘ) Přikázáním pohledávky z účtů u poskytovatele platebních služeb (§ 190 DŘ) Přikázáním jiné peněžité pohledávky (§ 191 DŘ) Postižením jiných majetkových práv (§ 192 DŘ) Prodejem movitých nebo nemovitých věcí (§ 194 – 232 DŘ) Výkon rozhodnutí se nemůže týkat věcí uvedených v § 322 OSŘ
Vyloučení majetku z daňové exekuce Přiměřeně se použijí ustanovení OSŘ – excindační žaloba Dále na návrh osoby, které svědčí právo k majetku nepřipouštějící provedení exekuce nebo osoby, které je ukládána povinnost vyloučí správce daně z daňové exekuce majetek, jemuž svědčí právo nepřipouštějící provedení exekuce – popřípadě z moci úřední
Exekuční náklady Dlužník hradí exekuční náhrady Náhrada nákladů za nařízení daňové exekuce a náhrada nákladů za výkon prodeje – 2 % z částky, pro kterou je daňová exekuce nařízena (nejméně ale 500,- a nejvíce 500.000,- Kč) Náhrada nákladů hotových výdajů vzniklých při provádění daňové exekuce
Lhůta pro vymáhání nedoplatků Nedoplatek nelze vybrat ani vymáhat po uplynutí šesti let – lhůta začíná běžet dnem splatnosti daně/poplatku Přerušení běhu lhůty (lhůta běží od začátku) Zahájení exekučního řízení Zřízení zástavního práva Oznámení rozhodnutí o posečkání nebo rozhodnutím, kterým se mění stanovená doba posečkání
Lhůta pro vymáhání nedoplatků Lhůta neběží po dobu Vymáhání daně soudem nebo soudním exekutorem Přihlášení daňové pohledávky do insolvenčního řízení nebo do veřejné dražby Odkladu daňové exekuce odložené na návrh Daňové exekuce srážkami ze mzdy Dožádání mezinárodní pomoci při vymáhání nedoplatku Lhůta končí nejpozději uplynutím 20 let od jejího počátku Je-li nedoplatek zajištěn zástavním právem zapisovaným do veřejného registru zaniká právo vymáhat uplynutím 30 let od zápisu
Pořádková pokuta, pokuta za nesplnění povinností nepeněžité povahy Správce daně může uložit pořádkovou pokutu do 50.000,- Kč tomu, kdo závažně stěžuje správu daní (rušení pořádku i po napomenutí, neuposlechnutí pokynu úřední osoby, urážlivé chování i po napomenutí) Do 500.000,- Kč tomu, kdo závažně ztěžuje nebo maří správu daní tím, že bez dostatečné omluvy nevyhoví výzvě ke splnění procesní povinnosti nepeněžité povahy stanovené zákonem nebo správcem daně Do 1 roku ode dne jednání, které je důvodem uložení Pokutu za nesplnění povinnosti nepeněžité povahy do 500.000,- Kč může správce daně uložit tomu, kdo Nesplní registrační, ohlašovací nebo jinou oznamovací povinnost Nesplní záznamní nebo jinou evidenční povinnost Pokutu je nutné uložit do 3 let ode dne porušení povinnosti
Vymáhání prostřednictvím soudního exekutora Vymáháním daně (poplatku) může být pověřen i soudní exekutor Náklady na vymáhání se ovšem značně zvyšují a je třeba mít na paměti požadavek, přiměřenosti nákladů k vymáhanému nedoplatku
Vymáhání plnění vzniklých na základě rozhodnutí podle správního řádu Je třeba rozlišovat exekuce na peněžitá a nepeněžitá plnění Exekučním titulem jsou Vykonatelná rozhodnutí Vykonatelný smír Obecní úřad je exekučním správním orgánem je-li současně orgánem, který vydal rozhodnutí v prvním stupni nebo schválil smír nebo pokud rozhodnutí vydal jiný orgán ÚSC Obecní úřad může o provedení exekuce požádat též soud nebo soudního exekutora (§ 105 odst. 2 správního řádu)
Vymáhání peněžitých plnění vzniklých na základě rozhodnutí podle správního řádu Peněžitá plnění vzniklá na základě rozhodnutí podle správního řádu se vymáhají obdobným postupem jako daně a poplatky – podle daňového řádu (§ 106 odst. 3 správního řádu) Na žádost obecního úřadu provede exekuce místně příslušný obecný správce daně – celní úřad (§ 8 odst. 2 zákona o Celní správě České republiky
Vymáhání nepeněžitého plnění vzniklých na základě rozhodnutí podle správního řádu Nepostupuje se podle DŘ ale podle SŘ Jiný správní orgán může požádat obecní úřad obce s rozšířenou působností, v jehož správním obvodu má správní orgán sídlo, aby exekuci provedl Exekuce se nařizuje exekučním příkazem Způsoby provedení exekuce Náhradním výkonem Přímým vynucením (zejména vyklizení, odebrání movité věci, předvedení) Ukládáním donucovacích pokut
Vymáhání nepeněžitého plnění vzniklých na základě rozhodnutí podle správního řádu Exekuční náklady Hradí povinný Paušální částka 2 000,- Kč a náhrada hotových výdajů Odložení nebo přerušení exekuce – ze závažných důvodů může orgán usnesením odložit nebo přerušit provedení exekuce (§ 113 SŘ) Zastavení exekuce – na žádost nebo z moci úřední (§ 115 SŘ) Např. v případě že, po nařízení exekuce povinnost zanikla; byl zrušen exekuční titul, průběh naznačuje velké nebo mimořádné obtíže ad. Lhůta – nařízení exekuce – nejpozději do 5 let, provádění - nejpozději do 10 let, co měla být povinnost splněna dobrovolně
Rozdíly ve vymáhání místních poplatků Řízení o místních poplatcích vede obecní úřad v přenesené působnosti (§ 14 a § 15 ZMP) – formální náležitosti písemností Vymáhání prostřednictvím institutů daňového řádu s určitými rozdíly Vyměření poplatku platebním výměrem nebo hromadným předepsaným seznamem (§ 11 odst. 1 ZMP) Neuplatňují se penále, úroky a pokuty podle DŘ s výjimkou pořádkových pokut a pokut za nesplnění povinnosti nepeněžité povahy (§ 11 odst. 4 ZMP) Včas nezaplacené nebo neodvedené poplatky mohou být zvýšeny až na trojnásobek (§ 11 odst. 3 ZMP) Místo nezletilého poplatníka nebo poplatníka s omezenou svéprávností zavázán jeho opatrovník nebo zákonný zástupce (§ 12 ZMP) Ohlašovací povinnost poplatníka podle § 14 a § 14a ZMP
Vymáhání místních poplatků - postup Při nezaplacení místního poplatku – správce místního poplatku poplatek vyměří platebním výměrem nebo hromadným předpisným seznamem (náležitosti v § 102 DŘ) Vyměřený místní poplatek je splatný do 15 dnů (§ 139 DŘ) ode dne právní moci rozhodnutí. Rozhodnutí je v právní moci pokud: Je účinné – okamžikem oznámení (doručením nebo jiný zaprotokolovaný způsobem seznámení) - § 101 odst. 5 a 6 DŘ Nelze se proti němu odvolat (do 30 dnů ode dne doručení rozhodnutí) - § 109 – 116 DŘ Doručení rozhodnutí hromadného předpisného seznamu – 30 dnů po jeho zpřístupnění (§ 50 DŘ) Vyměřit daň lze do 3 let ode dne, kdy se daň stala splatnou (§ 148 DŘ) Po marném uplynutí lhůty pro splatnost (15 dnů) je rozhodnutí vykonatelné → postup podle Daňového řádu + speciální úpravy ZMP
Prominutí místního poplatku Obecní úřad může na žádost poplatníka z důvodu odstranění tvrdosti předpisu prominout poplatek za svoz komunálního odpadu – lze-li to vzhledem k okolnostem případu ospravedlnit (§ 16a ZMP) Obecní úřad může prominout jakýkoliv poplatek při mimořádných (zejména živelních událostech) - § 16b ZMP Poplatek se promíjí všem, jichž se důvod prominutá týká
DĚKUJI ZA POZORNOST
Advokátní kancelář JUDr. Jakuba Blažka www.blazekpartners.cz blazek@blazekpartners.cz + 420 721 886 021 Na Březince 1232/16, Praha 5, 150 00