Rodové stereotypy napříč generacemi

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Advertisements

ROSA – Pomoc dětem zasaženým domácím násilím Mgr. Eva Šilarová.
Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov43 Autor Mgr. et Mgr. Jitka.
Strategické otázky výzkumníka 1.Jaký typ výzkumu zvolit? 2.Na jakém vzorku bude výzkum probíhat? 3.Jaké výzkumné metody a techniky uplatnit?
Vyhodnocení chodu NO x na dvou stanovištích měřící sítě v Brně za období Vedoucí práce: Ing. Jan Svoboda, CSc. Vypracoval: Miloš Veselý.
Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích mladšího školního věku a především změny v dospívání. Výukový materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Psychologie osobnosti 1. Psychika, stavy, procesy a funkce 2. Osobnost a vývoj osobnosti.
Demografická prognóza předpoklady – postupy – výběr profesí.
O SOBNOST ČLOVĚKA. Člověk se všemi jeho psychickými, biologickými a sociálními znaky společensky významná osoba Individuální jednota biologických, psychologických.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Induktivní statistika
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
2 Marketingové koncepce
Ing. Kateřina Lichtenberková
Následky falešných nařčení ze sexuálního zneužití u dětí
PROJEKT OP LZZ „IMPLEMENTACE AGE MANAGEMENTU V ČR“ CZ /5. 1
VLASTNOSTI SCHOPNOSTI DOVEDNOSTI
Platformy projektu KAP LK
DOSPÍVÁNÍ RODINNÁ VÝCHOVA 8.ROČ. Mgr.Renata Šimková.
PODPORA KRAJSKÉHO AKČNÍHO PLÁNOVÁNÍ
Systém odměňování pracovníků
Martina Litschmannová
STATISTIKA Starší bratr snědl svůj oběd i oběd mladšího bratra. Oba snědli v průměru jeden oběd.
Příjmy z kapitálového majetku
Testování hypotéz vymezení základních pojmů
Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum:
Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace
ODHADOVÉ METODY.
Testování hypotéz Testování hypotéz o rozdílu průměrů
Marketingový výzkum. Marketingový výzkum Organizace marketingového výzkumu Cíl výzkumu Typ výzkumu Příprava výzkumného projektu Sběr dat Analýza výsledků.
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
Postnatální období–předškolní věk
ÚAPk Aktualizace 2013.
Základy pedagogické metodologie
Teorie a metodika výchovy
Základy zpracování geologických dat testování statistických hypotéz
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Tělesný, funkční a psychický vývoj dětí a mládeže
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
2. seminární úkol - projekt
9. Heterogenní a homogenní skupiny
Parametry polohy Modus Medián
SÁRA ŠPAČKOVÁ MARKÉTA KOČÍBOVÁ MARCELA CHROMČÁKOVÁ LUKÁŠ BARTOŠ B3E1
Marketingová komunikace ve vybrané společnosti
Test z Metodologie – náměty k přípravě
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Životní cyklus.
Střední hodnoty Udávají střed celé skupiny údajů, kolem kterého všechny hodnoty kolísají (analogie těžiště). Aritmetický průměr - vznikne součtem hodnot.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Bublina jménem GDPR Petra Dolejšová, advokátka
Psychologie test.
Úvod do praktické fyziky
Teorie chyb a vyrovnávací počet 1
Krajský metodický kabinet STROJÍRENSTVÍ
Výběrové řízení z hlediska právního a psychologického
OSOBNOST.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Centra kolegiální podpory
Výstupy z projektu PROGRESS
Zákon o sociálním podniku Mgr. Martina Štěpánková, MPA Úřad vlády ČR
Počty rozdaných, odevzdaných, vyřazených a použitých dotazníků
Centrální limitní věta
Přijetí nebo odmítání žáků s poruchou autistického spektra vrstevníky?
Rizikové skupiny 2 Pojetí normality, deviace a deviantní chování
Vzdělávání jako hlavní složka řízení lidských zdrojů
Vzdělávání a příprava na digitální budoucnost z pohledu Statutárního města Liberec Mgr. Šárka Prachařová.
Transkript prezentace:

Rodové stereotypy napříč generacemi Martina Hřebíčková Psychologický ústav AV ČR Brno

Definice a komponenty rodových stereotypů Definice „strukturovaný soubor přesvědčení o osobních atributech žen a mužů“ Komponety: osobnostní rysy, postoje a přesvědčení, vnější projevy chování a preference určitého druhu chování a fyzický vzhled.

Jak lze shrnout představy o mužích a ženách? Zaměření na druhé (communion): vztahovost, péče o druhé, potřeba být v souladu s druhými, přizpůsobování se druhým, potlačování vlastního ega, emocionální blízkost s druhými, vřelost, citlivost k potřebám druhých, jemnost a relativní pasivita. Aktérství (agency)sebeprosazování, aktivita, dominance, expanzivita, agresivita, snahu ovládat druhé

Pětifaktorový model osobnosti (N) Neuroticismus: do jaké míry se vyrovnáváme s psychickou zátěží (E)Extraverze: do jaké míry jsme společenští, aktivní a energičtí (O) Otevřenost vůči zkušenosti: do jaké míry jsme otevření novým zkušenostem, prožívání a aktivitám (P) Přívětivost: do jaké míry jsme přívětiví k druhým lidem (S) Svědomitost: do jaké míry plníme povinnosti

Metoda The National Character Survey (NCS) 30 bipolárních škál korespondujících s 30 subškálámi v NEO-PI-R

Posuzovatelé Mladší respondenti – studenti SŠ a VŠ ve věku 15-23 let (M = 19,44 let sd 2,49 let). 156 mladších respondentů posuzovalo muže (mezi posuzovateli bylo 42 mužů, 114 žen). 113 mladších respondentů posuzovalo ženy (mezi posuzovateli bylo 28 mužů, 85 žen). Starší respondenti – ve věku 24-80 let (M = 41,31 let, sd 15,61 let). 183 starších respondentů posuzovalo muže (mezi posuzovateli bylo 70 mužů, 113 žen). 201 starších respondentů posuzovalo ženy (mezi posuzovateli bylo 69 mužů, 132 žen).

Postup zpracování dat Standardizace hrubých skórů v šesti různých posouzeních rodových stereotypů, převod na z skóry (odečtením průměru získaných napříč všemi šesti skupinami a vydělením standardní odchylkou v šesti posouzeních rodových stereotypů Z skóry dívek/žen byly odečteny od z skórů chlapců/mužů. Statistická průkaznost rozdílů rodových stereotypů mezi dívkami/ženami a chlapci/muži u tří posuzovaných období u dvou skupin posuzovatelů byla ověřována párovými t testy.

Rozdíly průměrných z sórů posouzení typické dívky/ženy a typického chlapce/muže u dvou skupin posuzovatelů

Pořadové korelace mezi šesti sloupci uvedenými v tabulce 1 Dospívající starší pos. Dospělí mladší pos. starší pos. Seňoři Dospívající mladší pos. .62 .82 .77 .52 .65 .75 .76 .57 .70 Dospělí mladší pos. .94 .58 .78 Dospělí starší pos. .66 .84 Seňoři mladší pos. .89

Shrnutí výsledků Z porovnání profilů rodových stereotypů 30 dílčích vlastností osobnosti vyplývá, že percepce rodových stereotypů je konzistentní v různých vývojových obdobích i mezi posuzovateli různého věku.