POPÁVKA, UŽITEK A CHOVÁNÍ SPOTŘEBITELE TNH 1 (S-3)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
„ MNOHO LIDÍ SE DOSTALO D Á L, NEŽ MOHLI, PROTOŽE SI O NICH NĚKDO JINÝ MYSLEL, ŽE MOHOU.“ Centrum pro sluchově postižené Hodonínsko, o.p.s.
Advertisements

1 Mikroekonomie Rovnováha spotřebitele. 3 Existují dva teoretické přístupy k řešení rovnováhy spotřebitele: 1.Teorie užitku 2.Teorie indiference V obou.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Trh, tržní vztahy Trh Představuje určitý prostor, kde se setkávají kupující a prodávající. Na trhu se uskutečňuje akt koupě a prodeje – dochází ke směně.
Lidská společnost digitálního věku
Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.
Ing. Veronika Dostálková MBA TRŽNÍ MECHANISMUS Podnik a podnikání 3. ročník Srpen 2012.
TRANSFORMÁTOR Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_18_32.
Úvod do problematiky, definice základních pojmů
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.
Datum: od Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_62_INOVACE_1 Jméno autora: Ing. Gabriela Hautová Název.
Hospodářský proces Hospodářský proces. Hospodářský proces Hospodářský proces rozdělujeme na následující fáze: a) výroba b) rozdělování a přerozdělování.
Název školy : Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Autor : Mgr. Irena Nešněrová Datum : květen.
Základy nabídky a poptávky TNH 1 – 3. seminář Pavel Seknička.
Marketing obchodní firmy. Obsah 1. Volba lokality 2. Volba vhodných forem prodeje 3. Analýza chování zákazníka ve vztahu k prodejně.
Měření výkonu ekonomiky 2. seminář – TNH 2
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
2 Marketingové koncepce
POPTáVkA po VÝROBNÍCH Faktorech
TNH 2 – 1. seminář Finanční trh a peníze
Neoklasická ekonomie TNH 1 (DET-5)
Dějiny daňových teorií
Rakouská škola TNH 1 (DET-6)
Ekonomie 1 Bakaláři Druhá přednáška Teorie chování spotřebitele
Dokonale konkurenční odvětví
Poměr.
Analýza nákladů 1 TNH 1 (S-4)
Chování spotřebitele: užitečnost, poptávka
POPÁVKA, UŽITEK A CHOVÁNÍ SPOTŘEBITELE TNH 1 (S-3)
RASC Standardy řízení služeb
PŘÍJMY – NEROVNOST, DISKRIMINACE, CHUDOBA
Analýza chování spotřebitele
Základní formy prodeje
Model důchod-výdaje.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Snížení nákladů na vytápění budov
Rozhodování spotřebitele
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Výkon, účinnost VY_32_INOVACE_11_218
Tržní rovnováha a efektivnost
Základy ekonomie TNH 1 – 1. seminář
Základní pojmy, principy a zákony
Klasická politická ekonomie TNH 1 (DET-4)
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Odměňování zaměstnanců
Úvod do etiky v podnikání (vztah etiky a ekonomie)
Teorie reálných hospodářských cyklů (RBC)
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Měření makroekonomických agregátů
Právo sociálního zabezpečení
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Hospodářská politika - cíle, nástroje a nositelé TNH 2 (S-4)
Finanční gramotnost Inflace ZŠ Hejnice Mgr. Jan Kašpar.
2. Tržní poptávka a elasticita
Finanční trh a peníze TNH 2 (S-5)
RISKUJ 2 EKONOMIKA. RISKUJ 2 EKONOMIKA INFLACE NEZAMĚSTNANOST HDP
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka) TNH 2 (S-7)
TRŽNÍ EKONOMIKA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Zuzana Sýbková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Finance TNH 2 (S-5) Pavel Seknička.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
2 JAK FUNGUJE TRH.
Právo sociálního zabezpečení
Trh a tržní mechanismus TNH 1 – 1. seminář
Základy Ekonomie pro adiktology část Prof. Martin Dlouhý
Zákoník práce 2 – Vznik a zánik pracovního poměru
Název projektu: ICT ve výuce
Zákony trhu. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Fungování tržního mechanismu - neviditelná ruka trhu
Transkript prezentace:

POPÁVKA, UŽITEK A CHOVÁNÍ SPOTŘEBITELE TNH 1 (S-3) Pavel Seknička

Užitek a mezní (marginální) užitek Užitek znamená uspokojení, týká se subjektivního potěšení nebo užitečnosti, které člověk získává spotřebováním zboží nebo služby. Mezní (marginální) užitek je dodatečný či další užitek, který poměřujeme k užitku posledního spotřebovaného statku.

Zákon klesajícího mezního užitku Zákon klesajícího mezního užitku tvrdí, že roste-li množství spotřebovaného statku, mezní užitek tohoto statku obvykle klesá.

Zákon rovnosti mezních užitků Zákon rovnosti mezních užitků na korunu tvrdí, že každý statek je považován až do té doby, dokud je mezní užitek posledního koruny, která byla na něj vynaložena, přesně stejný mezní užitek poslední koruny vynaložené na jakýkoliv jiný statek.

Tržní poptávka Sčítáním individuálních poptávek při každé ceně nakonec dostaneme křivku tržní poptávky.

Spotřebitelský přebytek Spotřebitelský přebytek ukazuje dodatečný užitek, který spotřebitelé získali navíc oproti tomu, co zaplatili za statek. Pojem spotřebitelského užitku je mimořádně významný při přijímání mnoha rozhodnutí o veřejných statcích. V praxi byl vyzužíván při rozhodování o letištích, silnicích, železnicích, přehradách apod.

Kardinalistický a ordinalistický přístup k poptávce (užitku) V předchozím konceptu poptávky jsme předpokládali, že spotřebitel dokáže ocenit užitek určitým číslem nebo dokáže říci, o kolik či kolikrát je pro něj jeden statek užitečnější než jiný. Tomu se říká kardinalistický přístup. Mnozí ekonomové se domnívají, že spotřebitel tohoto není schopen, tj. uvědomuje si obrysy užitu – tj. zda spotřeboval více, stejně nebo méně užitku, a proto byla rozpracována metoda ordinalistická (F. Y. Edgeword – 1881; V. Pareto – 1909). Ordinalistické a kardinalistické pojetí poptávky není v žádném rozporu. Obojí vede ke konstrukci stejné poptávkové funkce.

Geometrická analýza spotřebitelské rovnováhy – ordinalistický přístup Indiferenční křivka – zákon substituce, tj. čím vzácnější je statek, čím větší je jeho relativní substituční hodnot: Jeho mezní užitek vzhledem meznímu užitku statku, který se stal hojný, roste. Indiferenční křivka je kombinace dvou statků, které přinášejí spotřebiteli stejné uspokojení. Indiferenční mapa Rozpočtová přímka – limituje dosažitelnost určité indiferenční křivky Rovnovážná poloha tečny Odvození poptávkové křivky