Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0245 Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_C_11 Tematická oblast: SPOJOVACÍ A KLOUBOVÉ HŘÍDELE, JEJICH KLOUBY, ROZVODOVKY A DIFERENCIÁLY Téma: Druhy ozubení Autor: Ing. Miroslav Bodlák Datum vytvoření: prosinec 2012
Anotace Metodický pokyn Materiál je určen pro 3. ročník studijního oboru Silniční doprava, předmětu SILNIČNÍ VOZIDLA. Inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek – prezentace s názornými obrázky a schématy doplněných textem podporujícím výklad učitele. Metodický pokyn Materiál používá učitel při výkladu – pro větší názornost a atraktivnost výuky a zároveň jej mohou využívat žáci pro domácí přípravu na výuku.
DRUHY OZUBENÍ U jednotlivých stálých převodů jsou používány následující druhy ozubených soukolí: - kuželová, - hypoidní, - šneková, - čelní, - planetová. Nejrozšířenější je kuželové soukolí, které se vyskytuje téměř u všech typů. V tomto soukolí vznikají značné radiální a axiální síly, které mění smysl svého působení se změnou smyslu přenášeného momentu.
DRUHY OZUBENÍ Použitá kuželová kola mají výhradně zakřivené zuby (boční čára zubů tvoří část oblouku určité křivky). Tím se: - prodlužuje délka záběru, - zvyšuje únosnost, - zvyšuje trvanlivost, - zlepšuje tichost chodu. Vznikají zde však větší axiální síly, než u přímých zubů. Profil zubů je tvořen křivkou, která se velmi blíží evolventě. Tím se dosahuje: - čisté odvalování zubů při minimálním skluzu, - menší opotřebení zubů, - lepší mechanická účinnost soukolí.
DRUHY OZUBENÍ Podle tvaru boční čáry zubů rozlišujeme ozubení: a) GLEASON - s kruhovými oblouky - Výška i tloušťka zubů se směrem k vrcholu kužele zmenšují. - Výhody: lze jím dosáhnout poměrně velkého převodového poměru – až 10 při minimálním počtu zubů na pastorku 5.
DRUHY OZUBENÍ b) KLINGELNBERG – paloidní ozubení - Boční čára zubů tohoto ozubení je část oblouků evolventy (paloidy). - Charakteristické je, že výška i tloušťka zubů a šířka mezery mezi nimi je konstantní po celé délce zubů. - Vlastnosti tohoto ozubení jsou podobné, jako u ozubení Gleason.
DRUHY OZUBENÍ c) OERLIKON (nebo ELOID či SPIROMATIC – eloidní ozubení - Boční čáru zubů zde tvoří část prodloužené epicykloidy (eloidy). - Tato křivka vzniká odvalováním kružnice po kružnici, přičemž pohyblivá kružnice leží vně kružnice nehybné. - Ozubení má opět konstantní výšku i šířku zubů i mezery mezi nimi. - Vlastnosti ozubení jsou opět podobné jako u ozubení Gleason.
DRUHY OZUBENÍ d) Šípové ozubení - Toto ozubení bylo používáno např. u vozidel Citroen. - Jeho výhodou je, že nezatěžuje ložiska pastorku axiálními silami.
DRUHY OZUBENÍ OPAKOVÁNÍ: 1. Proč mají kuželová ozubená kola zakřivené zuby? 2. Proč je profil zubů tvořený evolventou? 3. Charakterizujte ozubení Gleason. 4. Charakterizujte ozubení Klingelnberg. 5. Charakterizujte ozubení Oerlikon.
Použité zdroje: VLK Klaus a kol. PŘÍRUČKA PRO ELEKTROTECHNIKA. Praha: Europa-Sobotáles cz, s.r.o., 2006, ISBN 80-86706-13-3. JAN, ŽDÁNSKÝ, ČUPERA: Automobily – Převodná ústrojí motorových vozidel (2). Nakladatelství Avid s.r.o. Brno 2007, ISBN 978- 80-87143-04-9. Příručka pro automech. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.