zpracovaný v rámci projektu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Střední odborné učiliště stavební, odborné učiliště a učiliště
Advertisements

Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Střední odborné učiliště stavební, odborné učiliště a učiliště
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Integrovaná střední škola, Slaný
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Velkoplošné aglomerované materiály.
Integrovaná střední škola, Slaný
Označení materiálu:. VY_32_INOVACE_JANJA_VYRZARIZENI_T_18
Střední odborné učiliště stavební, odborné učiliště a učiliště
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Ohýbání dřeva Patří mezi speciální kategorie obrábění dřeva. Jedná se o rovinné nebo prostorové tvarování masivních dřevěných dílců. Výsledkem musí být.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Řezání na kotoučových pilách
Řezání dřeva Patří mezi třískové obrábění. Jako rotační nástroj je zde pilový kotouč nebo oběžný nástroj – nekonečný pilový pás. Materiál je řezán v kruhovém.
Stolní kotoučová pila Název školy
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Technologie výroby dýh
Technologie dýháren: - příprava suroviny k plastifikaci – pily pásové, zkracovací, odkorňovací stroje, - hydrotermická úprava dřeva –pařící jámy s příslušenstvím,
Výroba hranolků Z fošen nebo desek podélně příčným nebo příčně podélným způsobem. Třídění hranolků Podle kvality na hranolky vhodné pro ohýbání a hranolky.
Anotace: Anotace: Materiál je určen pro 2. ročník učebního oboru zedník – vyučovací předmět “materiály“. Je použitelný i pro výuku dané problematiky u.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_660_STROJNÍ OBRÁBĚNÍ MATERIÁLŮ Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada: Dnešní svět Ověření ve výuce: Třída: Datum:
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Technologie výroby nábytku
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
DUM - Digitální Učební Materiál
Výroba sedacího nábytku lamelového
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
zpracovaný v rámci projektu
VÝUKOVÝ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
VÝUKOVÝ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Registrační číslo projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
zpracovaný v rámci projektu
VÝUKOVÝ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
VÝUKOVÝ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Registrační číslo projektu
zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
zpracovaný v rámci projektu
VÝUKOVÝ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Transkript prezentace:

zpracovaný v rámci projektu Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/340618 Šablona: III/2 Sada: 6/2 Výstup: VY_32_INOVACE_6PO208 Ověření ve výuce: Materiály Datum ověření: 17. 10. 2013 Třída: 2.TR

DÝHY Materiály Předmět: Ročník: 2. Klíčová slova: Dýha, výroba dýhy, dýhárenský výřez Jméno autora Ing. Jitka Poláková Škola – adresa: Soukromá střední odborná škola a Střední odborné učiliště s. r. o., Znojemská 1027, Třebíč

Průřezová témata ODS - váží si materiálních a duchovních hodnot, dobrého životního prostředí a snaží se je chránit a zachovat pro budoucí generace CZP - chápe vlastní odpovědnost vůči ochraně přírody a snaží se na ní aktivně podílet CSP - identifikuje a formuluje vlastní priority IKT - pracuje s informacemi, vyhledává je, vyhodnocuje a využívá

ANOTACE Cílem je seznámit žáky s nejstarší technologií výroby dýh řezáním. Dalším úkolem je vysvětlit žákům důvody a způsoby přípravy dřevní suroviny před samotnou výrobou technologií krájením a loupáním dýh.

DÝHY technologie výroby dýh řezáním, příprava dřevní suroviny před výrobou krájením a loupáním

Jak se vyrábí řezané dýhy? Řezání dýh je nejstarší způsob výroby dýh Řezané dýhy vznikají postupným ořezáváním dřeva různé tloušťky z dýhárenského výřezu rámovou, kotoučovou nebo pásovou pilou. obr. 22

Technologií řezání se vyrábí dýhy převážně z exotů, které nesnáší tepelnou úpravu dýhárenských výřezů před vlastním procesem řezání. Charakteristickým znakem řezaných dýh jsou stopy po pilových listech nebo kotoučích na povrchu dýh. Nevýhodou tohoto způsobu výroby dýh je malá výtěž materiálu, až 50% tvoří odpad ve formě pilin

Na dobové kresbě můžeme vidět ruční výrobu řezaných dýh pomocí rámové pily obr. 23

Jak se musí dřevní surovina připravit před krájením nebo loupáním? Před krájením nebo loupáním musíme dřevo nejdříve plastifikovat, což je jeden ze způsobů hydrotermické úpravy dřeva. Plastifikací pomocí zvýšené teploty a vlhkosti dosáhneme změkčení dřeva a tím dokonalejší výroby dýh.

Jaké jsou optimální teploty u plastifikace dřevní suroviny? Optimální plastifikační úpravy dosáhneme u různých dřevin při různé teplotě. u tvrdých listnatých dřevin kolem 90°C u jehličnatých dřevin kolem 70°C měkkých listnatých dřevin kolem 45°C

Jak se provádí plastifikace? Plastifikace se provádí: změkčováním ve vodě ohříváním ve vodě (vařením) pařením změkčování elektrickým proudem

Fotografie pařící komory obr. 24

Jaké další operace musíme provést před krájením nebo loupáním dýh? Odkorňování – lze ho provádět před hydrotermickou úpravou nebo po ní, v celých délkách nebo již ve zkrácených výřezech. Provádí se nejčastěji na frézovacích odkorňovačích. Zkracování – úprava délky výřezů se provádí s ohledem na technické parametry navazujícího výrobního zařízení a na konečné rozměry výsledného produktu. Na tuto operaci se používají kotoučové nebo řetězové zkracovací pily.

Podélné dělení – důležitá operace především před výrobou technologií krájením, která rozhoduje o využití suroviny a o kvalitě dýh. Je převážně orientováno tak, aby směr krájení probíhal ve směru radiálním, nebo tangenciálním, aby vznikla dýha s pěknou texturou. Podélné dělení se provádí na pásových nebo kotoučových pilách

Co je to dýhárenský výřez? Dřevní surovina, která byla upravena plastifikací, odkorněním, zkracováním a podélným dělení je připravena pro výrobu dýh krájením nebo loupáním. Takto upravenou vstupní dřevní surovinu nazýváme dýhárenský výřez.

Schéma výroby krájených a loupaných dýh obr. 25

Použité zdroje ŽÁK, Jaroslav. Materiály. Praha: Informatorium, 1994, ISBN 80- 85427-58-3. JANÁK, Karel; KRÁL, Pavel. Technologie I. Praha: Informatorium, 2003, ISBN 80-7333-003-2. TRÁVNÍK, Arnošt. Výroba dřevěného nábytku část I.. Brno: Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně, 1996, ISBN 80-7157-203-9. obr. 22 AUTOR NEUVEDEN. google.cz[online]. [cit. 29.11.2013]. Dostupný na WWW: http://oidnes.cz/11/122/cl6/BMA3fdd76_rezana.jpg

Použité zdroje Obr. 23 AUTOR NEUVEDEN. google.cz [online]. [cit. 2.12.2013]. Dostupný na WWW: http://www.moebelrestaurierung-mueller-steinborn.de/mediapool/50/501007/resources/3596635.jpg Obr. 24 AUTOR NEUVEDEN. google.cz [online]. [cit. 29.11.2013]. Dostupný na WWW: http://www.poziadavka.sk/img_pon/full/150/141734.gif Obr. 25 AUTOR NEUVEDEN. google.cz [online]. [cit. 29.11.2013]. Dostupný na WWW: http://fld.czu.cz/~bohm/images/diagram_dyhy.gif