Syntax (větná skladba)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“
Advertisements

Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí
Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
DRUHY VĚT PODLE POSTOJE MLUVČÍHO, VĚTA JEDNOČLENNÁ, DVOJČLENNÁ, VĚTNÉ EKVIVALENTY Mgr. Michal Oblouk.
VĚTA DVOJČLENNÁ VĚTA JEDNOČLENNÁ VĚTNÉ EKVIVALENTY
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
Významové poměry mezi souřadně spojenými větami
Větné členy.
Formální skladební vztahy ve větě jednoduché I.
Několikanásobné větné členy
Významové vztahy ve větě jednoduché
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_19 Tematická.
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí
Digitální učební materiál
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Číslo projektu, šablona: CZ 1.07/1.4.00/ , III/2 Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce Kdo vytvořil, ověřil: Dana Suchá, Dana.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Několikanásobné větné členy
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_ 365_Poměry mezi větami hlavními AUTOR: Mgr. Markéta Lyková.
Věta.
PŘÍVLASTEK (Pk) Mgr. Michal Oblouk.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Neohebné slovní druhy.
STAVBA VĚTY A TEXTU POŘÁDEK SLOV VE VĚTĚ
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Rozbor souvětí.
Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce
Grafické znázornění věty jednoduché
ZS 2013/2014 Božena Bednaříková
Formální skladební vztahy ve větě jednoduché II.
Poměry mezi větami hlavními v souvětí souřadném Mgr.Renata Telingerová
Syntax - druhy vedlejších vět
Podmět Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0107 Název sady:
VĚTA JEDNODUCHÁ, SOUVĚTÍ, sklaDEBNÍ VZTAHY
Spojky.
VĚTA DVOJČLENNÁ VĚTA JEDNOČLENNÁ VĚTNÝ EKVIVALENT
rozbor věty rozbor souvětí spojovací výrazy
MGR. MICHAL OBLOUK PŘÍSUDEK. základní větný člen s podmětem tvoří základní skladební dvojici, mluvnicky na něm závisí vyjadřuje, co podmět dělá, co se.
Neohebné slovní druhy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Skladba souvětí.
Komplexní jazykový rozbor
holé, rozvité, několikanásobné
Formální skladební vztahy
Věta jednočlenná, věta dvojčlenná, větný ekvivalent 7. třída ZŠ Polešovice Eva Andrýsková.
VY_32_INOVACE_Jir_II_18 Významové poměry mezi HV,VV a vět. členy Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Alena Dulová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_CJ_01 TÉMA:
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Věta a výpověď Tematická oblast:Česky jazyk a literatura pro 3. ročník oboru.
Souvětí souřadné Obsahuje 2 a více vět hlavních, mluvnicky na sobě nezávislých Věty spojeny:a) souřadicími výrazy b) pouze odděleny čárkou.
VY_32_Inovace_ Věty jednočlenné a dvojčlenné
STAVBA VĚTY A TEXTU POŘÁDEK SLOV VE VĚTĚ
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_274_ČJ8
3.Prezentace 9.tř..
VĚTA DVOJČLENNÁ VĚTA JEDNOČLENNÁ VĚTNÉ EKVIVALENTY
Věta dvojčlenná, věta jednočlenná, větný ekvivalent
Základní skladební dvojice Název projektu: OP VK
Větný ekvivalent VY_32_INOVACE_54_Vetny ekvivalent
Věta Hasiči museli vyjíždět v Příbrami několikrát kvůli spadlým stromům a větvím, ohrožujícím bezpečnost silničního provozu.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_38_ČJ4
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Syntax (větná skladba)
Významový poměr může vzniknout: mezi větami hlavními mezi větami vedlejšími stejného druhu závislými na společné větě řídící mezi jednotlivými částmi.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Transkript prezentace:

Syntax (větná skladba)

Syntax - úvod Jazykovědná disciplina, která se zabývá tvořením a stavbou vět a souvětí Základní jednotka – věta / výpověď VĚTA– teoretický vzorec vztahů mezi slovy („nikdo ji nikdy neviděl“) Např. (Po) – Př Pt 1 Pt 2

Syntax - úvod VÝPOVĚĎ – realizace věty v konkrétní komunikační situaci Je vždy jedinečná a vázaná na kontext Mluvčí ji vytváří s určitým záměrem – odpovídá komunikační funkci Např. Řeknu to tátovi. – jaké funkce může mít? Lze měnit slovosled (To řeknu tátovi. Tátovi to řeknu.) – jedna věta, ale různé výpovědi

Druhy vět / výpovědí Základem každé věty (výpovědi) je sloveso v určitém tvaru – proč? Druhy vět (výpovědí): 1) DVOJČLENNÁ VĚTA – tvořená podmětem a přísudkem (Eva je zdravá. Eva marodí.) Podmět nemusí být vyjádřen (obvykle 3. os. pl.: Psali to na internetu.) 2) JEDNOČLENNÁ VĚTA – chybí podmět a není pro něj vyjádření, obvykle ve 3. os. sg. („to“)

Jednočlenné věty - typy Přírodní jevy (Prší. Schyluje se k bouři.) Smyslové vjemy (V kamnech praská.) Subjektivní stavy (Zvoní mi v uších. Přitížilo se jí.) Vnější okolnosti (Došlo k nejhoršímu. Bylo vidět Sněžku.)

Druhy vět / výpovědí 3) VĚTNÝ EKVIVALENT Chybí přísudek Často expresivní zvolání či nápis na ceduli Náhradou přísudku může být: Podstatné jméno (Národní park Šumava.) Přídavné jméno (Skvělé!) Příslovce (Skvěle!) Infinitiv slovesa (Zavřít sešity!) Částice (Ano.) Citoslovce (Fuj!)

Cvičení PRACOVNÍ SEŠIT, s. 48/4 a, b) Vyjádřete jednočlennou větou, že: Děti pociťují stesk po rodičích. Uhodil blesk a zaduněl hrom. V noci přišel déšť a vítr. Nastal soumrak. Chlapec měl pláč na krajíčku. Po operaci pocítil pacient úlevu. Ozval se zvonek na konci hodiny.

Syntaktické vztahy Např. Mladý hospodář přinesl rychle chléb a slaninu. Vztahy mezi větnými členy ve větě (výpovědi) – 2 typy: PODŘADNOST – vztah mezi členem řídícím a členem závislým Tyto členy tvoří skladební dvojici Řídící člen určuje tvar a částečně i význam závislého členu Např. mladý hospodář, hospodář přinesl, přinesl chléb SOUŘADNOST – vztah mezi členy na stejné úrovni Tyto členy tvoří skladební skupinu Např. chléb a slaninu

Syntaktické vztahy - VÝZNAMOVÉ Vztahy založené na věcném významu větných členů 1) U PODŘADNOSTI (skladebních dvojic): A) Predikace (přisuzování) B) Determinace (určování) 2) U SOUŘADNOSTI (skladebních skupin): A) Koordinace (přiřazování) B) Apozice (přistavování)

1. PODŘADNOST A) PREDIKACE (přisuzování) Vztah mezi podmětem a přísudkem („základní skladební dvojice“), zakládá větu Vyskytuje se pouze u dvojčlenných vět Např. hospodář přinesl B) DETERMINACE (určování) Jedno slovo blíže určuje význam slova druhého Např. mladý → hospodář přinesl ← chléb přinesl ← rychle

2. SOUŘADNOST A) KOORDINACE (přiřazování) Vztah mezi členy, které mají ve větě se stejnou funkci, ale každý označuje něco jiného Např. chléb a slaninu; Smetana i Dvořák se proslavili v cizině B) APOZICE (PŘISTAVOVÁNÍ) Vztah mezi členy, které mají ve větě se stejnou funkci a každý z nich označuje jinými slovy totéž Tzv. přístavek se odděluje čárkami z obou stran! Např. Božena Němcová, slavná česká spisovatelka, se proslavila povídkou Babička. Václav, syn Karla IV., se nevyrovnal schopnostem svého otce.

Typy koordinace – tzv. poměry SLUČOVACÍ – mezi členy stejné důležitosti Spojky a, i, ani, jak – tak, jednak – jednak Např. koupil jablka a hrušky STUPŇOVACÍ – jeden člen je důležitější než druhý Spojky dokonce, ba i, nejen – ale i Např. koupil jablka, a dokonce i hrušky; nejen chytrý, ale i pilný ODPOROVACÍ – jeden člen popírá význam druhého Spojky ale, avšak, nýbrž Např. koupil jablka, ale ne hrušky; mladý, a přesto zkušený

Typy koordinace – tzv. poměry VYLUČOVACÍ – platí jen jeden z členů (silné / slabé vylučování – ovlivní psaní čárky) Spojky nebo, či, buď – nebo Např. koupím jablka nebo hrušky; Být, či nebýt? PŘÍČINNÝ – jeden člen vyjadřuje příčinu druhého Spojka neboť DŮSLEDKOVÝ – jeden člen vyjadřuje důsledek druhého Spojky (a) proto, tedy, tudíž, a tak VYSVĚTLOVACÍ – jeden člen objasňuje obsah druhého Spojky vždyť, totiž

Cvičení – určete typ poměru: postižena byla jak flóra, tak fauna neumím číst ani psát úraz těžký, ne-li smrtelný mladší, ale již šedivý vlajkové či světelné signály neobjevili doupě, nýbrž skrýš nejen krása, ale i dobrota levný, a proto přijatelný modrý, a sice azurový ať bylo hezky, nebo ošklivo

Cvičení – určete významové vztahy: Mladý hospodář přinesl rychle chléb a slaninu. Za dřevěným plotem si hráli Jeníček a Mařenka. Pavel, nadějný astronom, přesně viděl pohyblivý bod na obloze. Honza dostal od otce novou knihu.

Syntaktické vztahy - FORMÁLNÍ Vztahy založené na formální (vnější) podobě slov Týkají se jen členů ve vztahu podřadnosti, u souřadně spojených členů se nevyjadřují! 3 typy: A) SHODA B) ŘÍZENOST C) PŘIMYKÁNÍ

Formální vztahy A) SHODA: člen řídící a člen závislý se shodují ve svých tvarech (mluvnických kategoriích) V pádě, čísle a rodu: mladý ← hospodář, ten ← hospodář V osobě, čísle a rodu (= shoda podmětu s přísudkem): hospodář → přinesl

Formální vztahy B) ŘÍZENOST: Řídící člen určuje tvar (mluvnické kategorie) členu závislého, aniž by se shodovaly Např. přinesl → chléb; stavba → mostu; podobný → otci C) PŘIMYKÁNÍ: Řídící člen nemůže ovlivnit tvar členu závislého, jejich vztah je jen významový Např. přinesl → rychle; píseň → o lásce

Shrnutí – syntaktické vztahy Základní vztah Významový vztah Formální vztah Příklad PODŘADNOST PREDIKACE shoda hospodář přinesl DETERMINACE mladý hospodář řízenost přinesl chléb přimykání přinesl rychle SOUŘADNOST KOORDINACE xxx chléb a slaninu APOZICE chléb, pečivo z mouky a pšenice