OSVÍCENSTVÍ 18. STOLETÍ VĚK ROZUMU
OČKOVÁNÍ
ROZUM + VZDĚLÁNÍ poznat přírodu a svět pochopit podstatu svět měnit a řídit ve prospěch všech Encyklopedie aneb Racionální slovník věd, umění a řemesel. Denis Diderot [deny didro] (1713–1784) Jean d´Alembert [žán dalambér] (1717–1783) přispívali i Voltaire [voltér], Montesquieu [monteskije], Rousseau [rusó] a mnoho dalších osvícenců.
POLITOLOGIE - principy moderního právního státu John Locke [džon lok] (1632–1704) vláda nemůže vládnout bez souhlasu lidu, Charles Louis Montesquieu [šárl luj monteskije] (1689–1775)O duchu zákonů (1748) rozdělit moc ve státě na moc zákonodárnou, výkonnou a soudní, na tři na sobě nezávislé a vzájemně se kontrolující složky
NÁBOŽENSTVÍ názorová tolerance a odpor k fanatismu deisté Bůh sice stvořil svět, ale ponechává jej dále jeho vlastním zákonům a do jeho běhu nezasahuje. panteisté Bůh je přítomen v přírodě ateisté žádný Bůh není
Přirozená práva člověka každý člověk od narození určitá nezcizitelná práva, a to bez ohledu na původ či bohatství. K nejzákladnějším lidským právům patřilo podle osvícenců i právo svobodně hlásat své názory bez obav z cenzury či pronásledování „Nesouhlasím s tím, co říkáte, ale budu do smrti bránit vaše právo to říkat.“ (Voltaire)
Vznik státu – společenská smlouva stát vznikl na základě tzv. společenské smlouvy, kterou uzavírají lidé dobrovolně mezi sebou z obavy před různým nebezpečím. posláním státu - starat se o bezpečnost lidí a ochránit jejich přirozená práva. občané mají právo se proti špatné vládě postavit na odpor. Jean Jacques Rousseau [žán žak rusó] O společenské smlouvě
Tržní hospodářství bez státních zásahů a bez cechovních omezení budou prý podnikatelé vyrábět to, co jsou schopni vyrobit nejlevněji a čeho jsou schopni nejvíce prodat. Přístup na trh musí být svobodný. Kdokoli je schopen a odhodlán podnikat, má tuto možnost mít. Adam Smith [edem smis] (1723–1790) svobodný trh a konkurence mají přivodit obecný pokles cen a růst blahobytu celé společnosti. O příčinách bohatství národů (1776)
Svět dětí a dospělých nové pojetí výchovy dětí vznik literatury pro děti Emil čili o výchově J.J.Rousseau
Otázky Které hlavní principy zastávali osvícenští filosofové? Co bylo hlavním cílem osvícenství a jakými prostředky chtěli tyto cíle dosáhnout? Kdo to byli encyklopedisté? Jak osvícenství ovlivnilo pohled na člověka? Jak se změnily názory na funkci a poslání státu? Jak měla být rozdělena v moderním státě moc a proč? Vysvětlete pojem „moderní právní stát“. Kdo a jakým způsobem ovlivnil pojetí rodiny a výchovy dětí?