Seminář pro všeobecné letectví

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Koncepce organizace posudkové služby JUDr. Jiří Veselý, Ph.D. ředitel odboru výkonu posudkové služby MPSV.
Advertisements

Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S1_05.
Zpráva o činnosti Státního úřadu inspekce práce za rok 2012 Mgr. Ing. Rudolf Hahn generální inspektor.
Důvod přijetí novely:  1. Přesunutí úpravy odškodňování pracovních úrazů a nemocí z povolání z přechodných ustanovení (§ 364 až § 390) do jedenácté části.
Vztah předpisů na ochranu osobních údajů a předpisů k právu na informace Odborný seminář STMOÚ 23. – 25. říjen 2011 Špindlerův mlýn.
Založení firmy postup. Postup založení firmy 1) Výběr oboru podnikání a vymezení předmětu živnosti 2) Volba právní formy podnikání 3) Určení názvu a umístění.
Rizika, specifikace administrace na konci programového období ve vazbě na eliminaci rizik z „přezávazkování“/nedočerpání Programu Přerov
BEZPEČNOSTNÍ TECHNOLOGIE I Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt: Vzdělávání pro bezpečnostní systém státu (reg. č.: CZ.1.01/2.2.00/ )
1 Zabezpečení kvality revitalizací bytových domů Ing. Simon Palupčík ředitel Úseku certifikace systémů řízení vedoucí Certifikačního orgánu pro certifikaci.
Sekce pro zaměstnanost Ministerstvo práce a sociálních věcí 1.
Bezpečnostní opatření Policie ČR se Státní plavební správou „VODA 2016“
BEZPEČNOST JEŘÁBOVÉ DOPRAVY Při konstrukci a provozu jeřábů musí být přísně dbáno na zásady bezpečnosti, aby nebyl ohrožen život a zdraví osob a zabránilo.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Programové období 2014 – 2020 a proces SEA Mgr. Zuzana Plešková Ministerstvo životního prostředí 14. února 2014.
Integrovaná prevence v resortu MZe. IPPC – integrovaná prevence a omezování znečištění  IPPC = integrovaná povolení (IP) a integrovaný registr znečištění.
NSK A SEKTOROVÉ DOHODY JAKO NÁSTROJE PRO PROVÁZÁNÍ POTŘEB ZAMĚSTNAVATELŮ A VZDĚLAVATELŮ Ilona Šimarová, Svaz průmyslu.
Návrh věcného záměru zákona o stavebních úřadech - co by bylo, kdyby… Ing. Jiří Štochel, VITA software s.r.o. 1.
Strategická východiska rozvoje dopravních sítí Ing. Tomáš Čoček, Ph.D. 1. náměstek - státní tajemník Ministerstvo dopravy ČR.
Představení společnosti 1997 založení společnosti 2000 RC letadla 2010 drony 2011 projekt MV bezpečnostní výzkum 2012 DJI Profi Line 2012 ÚCL 2012 projekt.
Prof. JUDr. Vladimír Týč, CSc. Právo jako společenský jev: PRÁVO 1.vnitrostátní, 2.mezinárodní a 3.evropské (EU) Masarykova univerzita Brno 2016.
Základní informace k veřejné podpoře v OP LZZ Seminář pro žadatele 6. února 2009 Praha.
Krizové štáby. Zákon č. 240/2000 Sb., § 14 (1) Hejtman zajišťuje připravenost kraje na řešení krizových situací; ostatní orgány kraje se na této připravenosti.
Strana 1 INTEGROVANÉ POVOLOVÁNÍ V ČESKÉ REPUBLICE Adéla Švachulová Ministerstvo životního prostředí Oddělení IPPC Integrated and Planned Enforcement of.
Zákon č. 258/2000 Sb. o ochraně veřejného zdraví Ústí nad Labem 2/2008 Ing. Jaromír Vachta.
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
Projekt Spolupráce Zlínska a Stredného Ponitria Přeshraniční spolupráce Otrokovice
Vyhláška č. 326/2006 Sb., o atestačním řízení pro elektronické nástroje Mgr. Martin Plíšek.
PROJEKT ISTI INFORMAČNÍ SYSTÉM TECHNICKÉ INFRASTRUKTURY VEŘEJNÉ SPRÁVY
K problematice schvalování drážních vozidel
Bezpečnost silniční a železniční dopravy
Brno, Příslušnost vodoprávních úřadů
Osvědčení o bezpečnosti provozovatele dráhy a osvědčení dopravce
Zákon o obcích 128/2000 Sb. + znění pozdějších předpisů
Seminář pro všeobecné letectví Jeneč,
Pojem přeměna obchodní společnosti
KVALITA – BEZPEČNOST - EFEKTIVITA
Zákon č. 22/ 1997 sb. o technických požadavcích na výrobky
Název opory – Právní předpisy – požární ochrana
Stavební uzávěra základní informace
Podmínky výchovně vzdělávacího procesu ve školní TV
Norma ČSN JUDr. Tomáš Koníček
o ochraně zvířat během přepravy a souvisejících činností …
Ing. Sylvie kršková, Státní zemědělská a potravinářská inspekce
Financování přímých NIV
Zákon o lesích (lesní zákon) č. 289/1995 Sb.
Název projektu: Moderní škola
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
2. ČNB a její role v platebním styku.
Důvodová zpráva a RIA 1. listopadu 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
Pozemkové úpravy.
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Zákon č. 183/2006 Sb., ve znění pozdějších předpisů
Pravidla a doporučené postupy pro vytváření studijních programů
STAVEBNÍ ZÁKON.
Způsobilost pilotů všeobecného letectví aktuality 2018
Čím vším se řídí reklama pro odborníky
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
Hodnocení korupčních rizik (CIA) Oddělení boje s korupcí Praha, 2018
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
POKRAČUJÍCÍ LETOVÁ ZPŮSOBILOST LETADEL
Implementace BAT závěrů do integrovaných povolení v Moravskoslezském kraji Krakow.
RIA a důvodová zpráva 31. října 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
Novelizace legislativy ve vztahu k RM ovocných rodů a druhů, podmínky pro UŘ v roce 2018 Lísek,
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
Novela vyhlášky MDS č. 108/1997 Sb.
Územní plán s prvky regulačního plánu
Ondřej Morávek, ŘLP ČR, s.p.
Mezinárodní právo Mezinárodní smlouva
Transkript prezentace:

Seminář pro všeobecné letectví leden 2018 Nová regulace dronů v právu EU, důsledky v ČR Mgr. Tomáš Pustina Ministerstvo dopravy

Pojmy Bezpilotní letadlo (UA) Bezpilotní systém (UAS) Bezpilotní prostředek (UAV) Model letadla Dron Dálkově řízené letadlo (RPAS) Letadlo (způsobilé létat) bez pilota (na palubě) Autonomní letadlo … synonyma + odlišnosti

Drony - Regulace ČR § 52 ZkCl + Letecký předpis L2 – Doplněk X alternativní možnost provozu x letadla s posádkou nevyžaduje se osvědčení letové způsobilosti + personálu („certifikace“) = (i) usnadnění provozu, ALE (ii) přísná omezení/limity Kategorie: BL > 150 kg – režim nař. EU 216/2008 profesionálně užívaná BL 0-150 Kg povolení ÚCL (§52) + registrace (není LR) BL/drony < 25kg užívané pro rekreační/sportovní účely = „model letadla“ flexibilnější režim

Drony - Regulace ČR (2) § 52 ZkCL Létání letadel bez pilota Letadlo způsobilé létat bez pilota může létat nad územím České republiky jen na základě povolení vydaného (ÚCL) a za podmínek v tomto povolení stanovených. Úřad povolení vydá, nebudou-li ohroženy bezpečnost létání ve vzdušném prostoru, stavby a osoby na zemi a životní prostředí. Viz čl. 8 Chicagské úmluvy (ÚMCL) § 2 odst. 2 ZkCL (2) Letadlem se rozumí zařízení schopné vyvozovat síly nesoucí jej v atmosféře z reakcí vzduchu, které nejsou reakcemi vůči zemskému povrchu. Pro účely tohoto zákona se nepovažuje za letadlo model letadla, jehož maximální vzletová hmotnost nepřesahuje 25 kg.

Drony - Regulace ČR (3) povolení dle § 52 Max 300m AGL (VP třídy G) Ad hoc vyhodnocení celkového rizika (UA, UAS, pilot, scénář) Max 300m AGL (VP třídy G) ATZ/CTR – jen pokud koordinace s letištěm/ATC pouze V-LOS (x B-VLOS, FPV) zákaz létání nad lidmi, ochrannými pásmy, v zakáz./omez. prostorech v zásadě: separace od okolního provozu + nezúč. osob. dodatečné povolení: letecké práce/činnosti možnost výjimek od ÚCL bezpečnostní opatření – vzduch+země

Drony a právo EU – strategický záměr záměr EU: jednotná/harmonizovaná pravidla pro UA/drony odstranění nejednotnosti úprav ve státech EU rozvoj sektoru a trhu + ochrana společnosti provozní bezpečnost, security, soukromí Regulace dle povahy provozu a míry rizika risk-based, operation-centric působnost na všechny kategorie UA/dronů (x ICAO) nejvýznamnější změna regulace UA za řadu let

Drony a právo EU – struktura více úrovní: 1. nové „Základní nařízení“ EU pro letectví nahrazuje nař. (ES) 216/2008 (Basic Regulation, EASA) nově: působnost na veškeré drony základní požadavky/principy, zmocnění pro EK 2. 2x nařízení Evropské komise prováděcí/delegované pro 2/3 kategorií provozu podrobnější pravidla a parametry regulace 3. další nástroje (EU) „soft law“, osvěta atd.

Drony a právo EU – harmonogram „Základní nařízení“ 2016 – návrh Komise, projednáno v Radě EU 2017 – trialog schválení - počátek 2018 Prováděcí nařízení EK V. 2017 (předpoklad) přijetí EK: 2018 (předpoklad) aplikovatelnost 2021: (dílčí 2020)

Drony a právo EU – 3 kategorie provozu 3 kategorie provozu UA/dronů: „Open“ „nízká“ míra rizika = NE povolení CAA ani deklarace ale ANO omezení – kombinace: technické vlastnosti/požadavky, provozní omezení, kvalifikace pilota + „market regulation“ 3-4 pod-kategorie provozu + cca 5 tříd UAS pokud provoz vybočí pak ↓ „Specific“ střední míra rizika = ANO: analýza rizik provozovatelem (SORA) povolení CAA nebo deklarace / „samo-schválení“ držitelem LUC standardní scénáře „Certified“ vysoká míra rizika, certifikace techniky a personálu na úrovni letadel s posádkou

EASA NPA 2017-05 - Působnost Ano: všechny UA/drony na území EU všechny MTOM, rekreační i komerční účel kategorie: Open, Specific (hlavně) safety, (nepřímo též) security, ochrana soukromí Ne: kategorie Certified provoz uvnitř budov ANO/NE: státní bezpilotní letadla (vojenská, policejní, …)

EASA NPA 2017-05 - Struktura Část A = vlastní návrh + shrnutí „Cover Regulation“ – 16 článků Annex I – Part UAS – „letecké“ požadavky Annex II – Part MRK – požadavky zavádění na trh Část B = hodnocení dopadů regulace

EASA NPA 2017-05 – Open kategorie max: 25 kg; max. 150m AGL; VLOS + vzdálenost od lidí, věkový limit, technické požadavky, registrace, e-identif., geofencing, příbalový leták/nálepka, CE označení návrh, protinávrh ČS, kompromis podkategorie provozu A1(A0)-A3 – viz. tabulka A0 - („neškodná“) – 250g, 50m AGL, může nad lidi (ne shromáždění), bez požadavků A1 - 900g, 120m AGL, může nad lidi (ne shromáždění), EI když kamera A2 - 4 kg, 120 m AGL, safe distance (20m/50m), kurz, EI+G A3 – 25 kg, prostory bez lidí/obydlených oblastí , kurz, … třídy dronů/UA C1-C4 (technické parametry)

EASA NPA 2017-05 – Specific kategorie povolení CAA/deklarace analýza rizik provádí provozovatel, schvaluje CAA, SORA (JARUS) standardní scénáře nahrazují analýzu rizik, publikované EASA, nesmí se vybočit např. inspekce budov, přesné zemědělství, … (volitelné) osvědčení provozovatele UA schvalování vlastního provozu uznávání mezi ČS

EASA NPA 2017-05 – nové prvky regulace registrace plošná - od 250g provozovatel, od 900g UA/dron + štítek/nálepka na UA/dronu e-identifikace (v letu) geofencing regulace „by design“ zóny vyhlášené + publikované ČS (i) omezení/zákaz (ii) volnější režim

EASA NPA 2017-05 – nové prvky regulace požadavky na „piloty“/provozovatele odstupňované – např. jen proškolení, min. věk požadavky uvádění na trh příbalové letáky shoda s předepsanými vlastnostmi budoucí vazba na U-space /UTM komplexní uspořádání „nízkého“ vzdušného prostoru SESAR SJU Implementace v ČR

EASA NPA 2017-05 – security, ochrana soukromí NE hlavním předmětem regulace ALE možné pozitivní důsledky registrace, identifikace, geofencing, zóny atd.

EASA NPA 2017-05 – adaptace v ČR určení příslušných úřadů/subjektů vymezení a publikace zón zmocnění pro modelářské kluby systém převodu stávajících oprávnění

Děkuji za pozornost Nová regulace dronů v právu EU, důsledky v ČR Mgr. Tomáš Pustina tomas.pustina@mdcr.cz Ministerstvo dopravy