Mentální modely (mentální modely a chyby)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Advertisements

Hodnocení kvality výuky 2014 – 2015 LS Říjen 2015.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: RNDr.Ivana Řehková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ R12_ Měřítko TEMA: Matematika 7. ročník.
Orbis pictus 21. století Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Systémy moderních elektroinstalací.
Autor:Ing. Pavel Brož Předmět/vzdělávací oblast:Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Anotace Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Manipulace s materiálem, inovuje výuku použitím multimediálních.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_30-03 Název školy Střední průmyslová škola stavební, České Budějovice, Resslova 2 AutorRNDr.
Základní škola a mateřská škola Lázně Kynžvart Autor: Mgr. Petra Šandová Název: VY_32_INOVACE_5B_INF3_16_ Téma: pro 4.,5.ročník ZŠ, vytvořeno:
Software Licence a distribuce Karel Nymsa Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Hospodářský proces Hospodářský proces. Hospodářský proces Hospodářský proces rozdělujeme na následující fáze: a) výroba b) rozdělování a přerozdělování.
Počitačová bezpečnost - je obor informatiky, který se zabývá zabezpečením informací v počítačích (odhalení a zmenšení rizik spojených s používáním počítače).
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Aleš Hladík Název: VY_32_INOVACE_6A_3_Vlastní a obecná jména Téma: 6A_ČJ7.roč.
Sub-projekt PF 098: Práva dítěte ve školské praxi Brno, 26. listopadu 2013 Autentická participace Petra Ali Doláková Realizátor projektu: Česko-britská.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
OneNote. Co to je?  OneNote patří k produktům Microsoftu, nyní je ke stažení zdarma  jde o aplikaci pro rychlou, snadnou a přehlednou správu různých.
ZŠ Brno, Řehořova 3 S počítačem snadno a rychle Informatika 9. ročník III
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Software =je v informatice sada všech počítačových programů používaných v počítači, které provádějí nějakou činnost. - Software je protiklad k hardwaru,
Základy automatického řízení 1
Bohumil Havel MoodleMoot.cz 2016
COM – Práce s objektovým modelem jiné aplikace
Inf Počítač a lidé s handicapem
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Povinnosti provozovatele střešních instalací při dodávkách přímým vedením
Úvod do filosofie a etiky v sociální práci
Základní informace o poskytovateli
Přístupový systém aneb kontrola vstupů
PB071 – Programování v jazyce C
Dostupné z Metodického portálu ; ISSN
Když slova nestačí Prezentace.
Filmová animace Náhodné změny Mgr. Jiří Mlnařík
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Hotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice,
Zpětná vazba – Johariho okno
ANOTACE POLOŽIT ŽÁKŮM NĚKTERÉ OTÁZKY Z OBLASTI PRÁVNÍHO VĚDOMÍ
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Poměr v základním tvaru.
1. Jak si rychle a jednoduše upravit vzor
Gymnasium Jižní Město Praha
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Autor: Mgr. Jana Burdzová
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Chování v dopravě VY_32_INOVACE_04_VÝCHOVA KE ZDRAVÍ_1_CHOVÁNÍ V DOPRAVĚ Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola, Školní jídelna a Školní.
Není příloha, jako příloha
Vliv reklamy na společnost
Přímá manipulace (mentální modely)
Technická Evidence Zdravotnických Prostředků 1
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Máte zájem o více informací?
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Reflexe: teorie a modely
Akreditovaný vzdělávací program
Nádherné prezentace navrhnete a předvedete snadno a s jistotou.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Počítačová podpora konstruování
Poměr v základním tvaru.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Podpora práce učitelů Podpora budování kapacit pro rozvoj základních pre/gramotností v předškolním a základním vzdělávání.
Podpora práce učitelů Podpora budování kapacit pro rozvoj základních pre/gramotností v předškolním a základním vzdělávání.
Podpora práce učitelů Podpora budování kapacit pro rozvoj základních pre/gramotností v předškolním a základním vzdělávání.
První pomoc.
Fond malých projektů Školení pro Konečné uživatele Zlín
Hromadné dokumenty opakující se pro kolekci osob
Komunitní navigace Waze
Digitální učební materiál
Základní ovládání „Windows“
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Transkript prezentace:

Mentální modely (mentální modely a chyby) Tomáš Bouda KISK 2012 Komunikace Člověk-počítač

Dobrý design budeme dělat tehdy, když víme… Co nám umožňuje rozhraní rychle ovládnout/naučit se ho používat? Co vede k chybám? Tomáš Bouda HCI na KISK

Příklad s dveřmi Každý den v roce je jedna z části dveří zavřená. Proč jsou na dveřích stejná madla. Proč nechává škola dělat studenty tolik chyb? Řešení: jedno madlo oddělat. Tomáš Bouda HCI na KISK

Příklad s ledničkou a mrazákem Zdroj: NORMAN, Donald A. Design pro každý den. 1. vyd. v českém jazyce. Praha: Dokořán, 2010, 271 s. ISBN 978-80-7363-314-1. Nakreslit dva mentální modely Jak by ovládání pochopil běžný spotřebitel – dva oddělené mrazící přístroje. Jak je vytvořil designér – jeden mrazící přístroj a přesměrovač. Tomáš Bouda HCI na KISK

Problém je v odlišných mentálních modelech Design by měl signalizovat ten pravý mentální model. Uživatelé si mentální model vytvářejí na základě používání rozhraní. Designéři si často myslí, že uživatelé automaticky mají ten samý mentální model. Často tomu tak není. Nakreslit mentální modely – (designérův mentální model, uživatelský mentální model, systémový mentální model): http://www.interaction-design.org/images/figures/mental_models.gif Jak by tento problém vyřešili studenti? (dvě oddělené ovládání nebo přidaný diagram, jak je lednička vlastně ovládána) Je třeba, aby do tvorby designu byli přizvání uživatelé a aby bylo zajištěno, že designér má stejný mentální model, jaký má uživatel). Tomáš Bouda HCI na KISK

Odlišné mentální modely způsobují: Nepochopení Malou výkonost systému Chyby Frustraci… Atd. Tomáš Bouda HCI na KISK

Jak vznikají mentální modely? - Lidé rozumějí novým věcem na základě minulých zkušeností. „Office je jaké psací stroj.“ - Disponujeme mentálními modely našeho chování, chování našich přátel, funkčností věcí, softwarových řešení apod. - Naše modely jsou neúplné, nekonzistentní, často se mění a jsou ovlivněné předsudky. Zdroj: CARROLL, John M., Judith Reitman OLSON a Nancy S. ANDERSON. Mental Models in Human- Computer Interaction. Research Issues about What the User of Software Knows. (Washington, District of Columbia,: Workshop on Software Human Factors: Users' Mental Models May (15-16, )., 1984. Dostupné z: http://books.google.cz/books?id=mTgrAAAAYAAJ&dq=Carroll+Olsen+Mental+Models&lr=&source=gbs_navl inks_s Tomáš Bouda HCI na KISK

Mentální modely v GUI Využíváním správných mentálních modelů při designu aplikací a webů zvýšíte úspěšnost projektu. Tomáš Bouda HCI na KISK

Zkraty (Slips) Vs. Omyly (Mistakes) Dva druhy chyb Mentální modely způsobují chyby. Zkraty (Slips) Vs. Omyly (Mistakes) Tomáš Bouda HCI na KISK

Zkraty Nevědomé chyby Náš mentální model, který jsme si vytvořili, je správný, bohužel jsme udělali nevědomou zkratovitou chybu. Nahodilé stisknutí špatného tlačítka. Například chci zmáčknout správný knoflík, ale omylem zmáčknu knoflík jiný… Mobil pro seniory. Tomáš Bouda HCI na KISK

Zkraty Odhalujeme pozorováním Zkraty odstraníme, když vylepšíme graficky a vizuálního designu (větší tlačítka). Například chci zmáčknout správný knoflík, ale omylem zmáčknu knoflík jiný… Mobil pro seniory. Tomáš Bouda HCI na KISK

Omyly Vědomé chyby Máme osvojený špatný mentální model a konáme podle něj. Jsme přesvědčeni, že když odbočíme na příští křižovatce doprava, dostaneme se tam, kam chceme. Bohužel, odbočili jsme o jednu ulici dříve. Tomáš Bouda HCI na KISK

Omyly Špatně odhalitelné Neznáme příčinu Napravíme je poskytováním lepší zpětné vazby nebo rozšířením o další možností. Zviditelňujeme – poskytujeme evidentnější afordance rozhraní. Tomáš Bouda HCI na KISK

Jaké je zde nebezpečí chyby? Omyl – mentální model, který jsme si o hlasovacím lístku vytvořili je špatný, proto špatně kroužkujeme. Řešení – standardizace a elektronické hlasování. Zdroj: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Butterfly_large.jpg a http://arts.bev.net/roperldavid/politics/fl2000.htm Tomáš Bouda HCI na KISK

Dobrým mapováním předcházíme omylům Mercedes s500 Tomáš Bouda HCI na KISK

Přímá manipulace usnadňuje: Využívání metafor z reálného prostředí. Fyzické metafory v GUI umožňují poznat, jak jednotlivé objekty fungují. Rozhrání samo prozrazuje, jak jej používat. Tomáš Bouda HCI na KISK

Propast tu bude vždy Technologie má přinášet něco nového a užitečného… inovativního a na to nejsme zvyklí. Propast mezi technologiemi a reálným světem tu bude vždy. Reálný svět Našim úkolem je tuto propast minimalizovat. Technologie Tomáš Bouda HCI na KISK

Přemostění propastí Zdroj: http://www.tabacka.sk/sk/show/486-dj-workshop Tomáš Bouda HCI na KISK

Tomáš Bouda boudatomas@gmail.com KISK 2012 Komunikace Člověk-počítač Děkuji za pozornost Tomáš Bouda boudatomas@gmail.com KISK 2012 Komunikace Člověk-počítač