Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu."— Transkript prezentace:

1 Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu

2 Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky MEII - 3.1 Měření základních elektrických veličin Obor:Mechanik elektronik Ročník:2. Vypracoval:Jiří Kolář

3 Význam elektrického měření ● Základní dovedností každého elektrotechnika ● Základ úspěšné práce ● Nejčastěji měříme elektrické napětí, proud a odpor

4 Rozdělení měřicích přístrojů ● Analogové (ručkové) a digitální (číslicové) ● Jednoúčelové a univerzální ● Panelové

5 Měřicí metody ● Přímá - měřenou hodnotu veličiny odečítáme přímo z měřícího přístroje ● Nepřímá - měřenou hodnotu získáme výpočtem z několika vhodně zvolených a změřených hodnot přímou metodou

6 Měření elektrického napětí ● Uvědomit si, jaké napětí budeme měřit (stejnosměrné – DCV, střídavé – ACV). ● Pokud nevíme, jak velké napětí může na měřeném obvodu očekávat, na měřicím přístroji (MP) zvolíme nejvyšší rozsah a ten dle potřeby snižujeme. ● Správně zapojit měřicí hroty do MP podle zvoleného rozsahu. ● Voltmetr vždy zapojujeme do obvodu paralelně. ● Měříme buď úbytky napětí na spotřebiči nebo úbytky napětí vůči zemi.

7

8 Měření elektrického proudu ● Uvědomit si, jaký proud budeme v obvodu měřit (stejnosměrný – DCA, střídavý – ACA). ● Pokud přibližně nevíme, jaká velikost proudu bude obvodem protékat, na měřicím přístroji (MP) zvolíme nejvyšší rozsah a ten dle potřeby snižujeme. ● Správně zapojit měřicí hroty do MP podle zvoleného rozsahu. ● Rozsah ampérmetru do 250mA je v MP jištěn pojistkou. Vyšší rozsahy (do 10A, 20A) jištěny nejsou. ● Ampérmetr zapojujeme do obvodu sériově.

9

10 Měření elektrického odporu ● Před měřením odhadnout přibližnou hodnotu rezistoru z čárového kódu anebo číselného vyjádření hodnoty na pouzdru a podle toho nastavit rozsah na MP. ● Pokud není možné určit hodnotu rezistoru, na MP nastavíme nejvyšší rozsah a ten dle potřeby snižujeme. ● Správně zapojit měřicí hroty do MP podle zvoleného rozsahu. ● Měření se musí provádět v bezproudovém stavu zařízení. ● Rezistoru se při měření dotýkáme pouze hroty MP. ● Lepší je rezistory měřit vypájené z obvodu. Při měření v obvodu se může stát, že nám přesnost měření ovlivňují ostatní součástky svým vnitřním odporem.

11

12 Použitá literatura 1.MALINA, V.: Poznáváme elektroniku I. České Budějovice: Kopp, 1995. ISBN 80-85828-25-1. 2.TKOTZ, K. A KOL.: Příručka pro elektrotechnika. Praha: Sobotáles, 2002. ISBN 80-86706-00-1.

13 Děkuji Vám za pozornost Jiří Kolář Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Střední průmyslová škola Uherský Brod, 2010


Stáhnout ppt "Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu."

Podobné prezentace


Reklamy Google