zpracovaný v rámci projektu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:* III/2Sada:* I. Ověření ve výuce: oktávaDatum:
Advertisements

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:* III/2Sada:* I. Ověření ve výuce: oktávaDatum:
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Renáta Burdová Název prezentace (DUMu): 3.1 – 3.4 Lineární rovnice, vyjádření neznámé ze vzorce Název sady:
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_42_INOVACE_12_31 Název materiáluExtrémy.
VY_32_INOVACE_81.  Datum :duben 2012  Autor : Šárka Šubertová  Materiál je určen pro 3. ročník čtyřletého oboru OPERÁTOR DŘEVAŘSKÉ VÝROBY a pro 2.ročník.
Úhel a jeho velikost Goniometrie Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ivana Mastíková. Dostupné z Metodického portálu
Funkce tangens Goniometrie Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ivana Mastíková. Dostupné z Metodického portálu
Funkce sinus a kosinus Goniometrie Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ivana Mastíková. Dostupné z Metodického portálu.
Integrační metody substituční metoda Základy infinitezimálního počtu.
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen: Mgr. Hana Němcová Matematika, seminář diferenciální a integrální počet Osmý ročník víceletého gymnázia.
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen: Mgr. Hana Němcová Matematika, seminář diferenciální a integrální počet Osmý ročník víceletého gymnázia.
Jednostranné limity Základy infinitezimálního počtu Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ivana Mastíková. Dostupné z Metodického.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu Slovní úlohy - Vennovy.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Škola pro 21. století
Pravděpodobnosti jevů
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Binomická věta 30. října 2013 VY_42_INOVACE_190212
1.1 – 1.7 Množiny, číselné obory, intervaly, slovní úlohy
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ŠKOLA: Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna,
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
Aritmetická posloupnost
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU 1 – Množiny – teorie
Základy infinitezimálního počtu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Základy infinitezimálního počtu
„EU peníze středním školám“
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Repetitorium z matematiky Podzim 2011 Ivana Vaculová
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Repetitorium z matematiky Podzim 2012 Ivana Medková
4.1 – 4.3 Lineární nerovnice i jednoduchý podílový tvar
Základy infinitezimálního počtu
Finanční matematika 4. (finanční gramotnost) Složené úrokování
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Základní vlastnosti funkcí – omezenost funkce
Kvadratické nerovnice
Parametrická rovnice přímky
Rovnice s absolutní hodnotou I.
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
4.8 Nerovnice s abs. hodnotami – Metoda nulových bodů
Vlastnosti funkcí tg x a cotg x
Základy infinitezimálního počtu
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
Název projektu: Podpora výuky v technických oborech
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
MATEMATIKA Obsah přednášky. Opakování, motivační příklady Funkce.
MATEMATIKA Obsah přednášky. Opakování, motivační příklady Funkce.
Primitivní funkce Přednáška č.3.
Základy infinitezimálního počtu
Základy infinitezimálního počtu
Základy infinitezimálního počtu
FUNKCE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na
Průměr
VÝRAZY Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Transkript prezentace:

zpracovaný v rámci projektu Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0178 Šablona:* III/2 Sada:* I. Ověření ve výuce: oktáva Datum: listopad-duben 12/13 *) Doplňte po konzultaci s ředitelem školy

Základy infinitezimálního počtu Anotace: Úvod do základu infinitezimálního počtu pro oktávu gymnázia. Výkladové prezentace s využitím VBA (nutno povolit makra) využitelné pro výuku s interaktivní tabulí, vhodné pro domácí přípravu, doplněné úlohami na procvičení jak přímo v prezentaci tak i formou pracovních listů. Jméno autora: Mgr. Ivana Mastíková Škola - adresa: Základní škola T. G. Masaryka a gymnázium Česká Kamenice, Palackého 535, 407 21 Česká Kamenice

Základy infinitezimálního počtu Určitý integrál

Určitý integrál V předchozích kapitolách jsme se zabývali určením primitivní funkce F(x) k dané funkci f(x) spojité na intervalu (a; b). Primitivní funkci jsme určovali výpočtem tak zvaného neurčitého integrálu 𝑓 𝑥 dx. Výsledkem integrace byla množina primitivních funkcí F(x) + c. V této kapitole se seznámíme s dalším pojmem integrálního počtu, určitým integrálem. Určitý integrál má využití v mnoha oborech. V mechanice, ekonomice, geometrii atd.. K jeho pochopení si zavedeme některé nové pojmy. Mějme dánu funkci f spojitou na intervalu a; b. Tento interval rozdělíme na n částí dělícími body 𝑥 𝑘 , kde 𝑘=0, 1, …, 𝑛 takovými, že 𝑎= 𝑥 0 < 𝑥 1 <… <𝑥 𝑛−1 < 𝑥 𝑛 =𝑏. m2 m5 m4= m3 m1 a=x0 x1 x2 x3 x4 x5= b Množinu intervalů D={ 𝑥 0 ; 𝑥 1 , 𝑥 1 ; 𝑥 2 ,…, 𝑥 𝑛−1 ; 𝑥 𝑛 }, nazveme dělení intervalu a; b. m – nejmenší funkční hodnota funkce f v každém intervalu množiny D. M – největší funkční hodnota funkce f v každém intervalu množiny D.

Určitý integrál Potřebujeme ještě tuto důležitou větu: Je-li funkce f spojitá v každém bodě intervalu a; b, pak existuje právě jedno  takové, že platí: sn(D,f)   Sn(D,f) , pro libovolné dělení D intervalu a; b Číslo  je společnou limitou posloupnosti dolních integrálních součtů a posloupnosti horních integrálních součtů . Dolní integrální součet − 𝒔 𝒏 𝐷,𝑓 = 𝑚 1 𝑥 1 − 𝑥 0 +…+ 𝑚 𝑛 𝑥 𝑛 − 𝑥 𝑛−1 Horní integrální součet − 𝑺 𝒏 𝐷,𝑓 = 𝑀 1 𝑥 1 − 𝑥 0 +…+ 𝑀 𝑛 𝑥 𝑛 − 𝑥 𝑛−1 a=x0 x1 x2 x3 x4 x5= b a=x0 x1 x2 x3 x4 x5= b

Určitý integrál Pak Pro výpočet určitého integrálu je pro nás velmi důležitá následující věta: a při výpočtu určitých integrálů platí pro funkce spojité na intervalu a; b stejná pravidla, která jsme používali při výpočtu primitivní funkce. 𝐼= 𝑙𝑖𝑚 𝑛→∞ 𝑠 𝑛 𝐷,𝑓 = 𝑙𝑖𝑚 𝑛→∞ 𝑆 𝑛 𝐷,𝑓 se nazývá určitý integrál funkce f od a do b a značí se: 𝐼= 𝑎 𝑏 𝑓 𝑥 𝑑𝑥 ; Interval a; b se nazývá integrační obor, číslo a dolní mez číslo b horní mez určitého integrálu. Základní věta integrálního počtu Nechť je funkce f spojitá na intervalu a; b a funkce F je na tomto intervalu funkce k ní primitivní , pak platí: 𝑎 𝑏 𝑓 𝑥 𝑑𝑥 =𝐹 𝑏 −𝐹 𝑎 vzorec Newtonův-Leibnizův.

Určitý integrál cvičení 1 Příklad: Vypočtěte určitý integrál 1 5 2𝑥−3 𝑑𝑥: určíme primitivní funkci k funkci f(x) = 2x – 3  1 5 2𝑥−3 𝑑𝑥=2 1 5 𝑥𝑑𝑥−3 1 5 𝑑𝑥 =2∙ 𝑋 2 2 −3𝑥= 𝒙 𝟐 −𝟑𝒙 1 5 2𝑥−3 𝑑𝑥=2 1 5 𝑥𝑑𝑥−3 1 5 𝑑𝑥 =2∙ 𝑋 2 2 −3𝑥= 𝒙 𝟐 −𝟑𝒙 2. použijeme Newtonův-Leibnizův vzorec 𝑎 𝑏 𝑓 𝑥 𝑑𝑥 =𝐹 𝑏 −𝐹 𝑎 . 2∙ 1 5 𝑥𝑑𝑥−3∙ 1 5 𝑑𝑥 = 𝒙 𝟐 1 5 − 𝟑𝒙 1 5 = 5 2 − 1 2 − 15−3 =12 Vypočtěte: F(5) – F(1) F(5) – F(1) −1 2 𝑥 2 +1 𝑑𝑥 −3 3 4𝑥 3 − 𝑥 2 +2𝑥−5 𝑑𝑥 𝑥 2 +2𝑥− −3 3 4𝑥 3 − 𝑥 2 +2𝑥−5 𝑑𝑥 −3 −1 𝑑𝑥 𝑥 2

𝑎 𝑏 𝑢 𝑥 ∙𝑣′ 𝑥 𝑑𝑥= 𝑢 𝑥 𝑣(𝑥) 𝑎 𝑏 − 𝑎 𝑏 𝑢 ′ 𝑥 ∙𝑣 𝑥 𝑑𝑥 Určitý integrál Při určení primitivní funkce k výpočtu určitého integrálu používáme nám známé metody výpočtu pomocí metody per partes a také substituční metodu. Příklad: 0 𝜋 2 𝑥𝑐𝑜𝑠𝑥𝑑𝑥 Primitivní funkci určíme metodou per partes volíme u(x) = x, u(x)’ = 1 a v(x)’ = cosx pak v(x) = sinx  0 𝜋 2 𝑥𝑐𝑜𝑠𝑥𝑑𝑥= 𝑥𝑠𝑖𝑛𝑥 0 𝜋 2 − 0 𝜋 2 𝑠𝑖𝑛𝑥𝑑𝑥= 𝑥𝑠𝑖𝑛𝑥 0 𝜋 2 + 𝑐𝑜𝑠𝑥 0 𝜋 2 = 𝜋 2 𝑠𝑖𝑛 𝜋 2 −0𝑠𝑖𝑛0 + 𝑐𝑜𝑠 𝜋 2 −𝑐𝑜𝑠0 = 𝜋 2 −1 Mají-li funkce u(x) a v(x) v intervalu a; b spojité derivace, pak v tomto intervalu platí: 𝑎 𝑏 𝑢 𝑥 ∙𝑣′ 𝑥 𝑑𝑥= 𝑢 𝑥 𝑣(𝑥) 𝑎 𝑏 − 𝑎 𝑏 𝑢 ′ 𝑥 ∙𝑣 𝑥 𝑑𝑥

𝑎 𝑏 𝑓 𝑔 𝑥 ∙𝑔′(𝑥)𝑑𝑥= 𝑔(𝑎) 𝑔(𝑏) 𝑓 𝑡 𝑑𝑡 Určitý integrál Při výpočtu určitého integrálu substituční metodou si musíme uvědomit, že zavedením nové proměnné se nám změní meze určitého integrálu. Při tomto výpočtu vycházíme z věty o substituci určitého integrálu. Příklad 2: 0 𝜋 2 𝑐𝑜𝑠 2 𝑥∙𝑠𝑖𝑛𝑥𝑑𝑥 𝑡=𝑐𝑜𝑠𝑥, 𝑡 ′ =−𝑠𝑖𝑛𝑥, 𝑑𝑥= −𝑑𝑡 𝑠𝑖𝑛𝑥 ;𝑔 𝑎 =𝑐𝑜𝑠0=1, 𝑔 𝑏 =𝑐𝑜𝑠 𝜋 2 =0  Protože g(a) > g(b) musíme zaměnit meze a změnit znaménko integrálu  0 𝜋 2 𝑐𝑜𝑠 2 𝑥∙𝑠𝑖𝑛𝑥𝑑𝑥 = 1 0 𝑡 2 ∙𝑠𝑖𝑛𝑥 𝑑𝑡 𝑠𝑖𝑛𝑥 =− 0 1 𝑡 2 𝑑𝑡= − 𝑡 3 3 0 1 =− 1 3 Vše si procvičíme v následujících úlohách. Jsou-li funkce 𝑡=𝑔(𝑥) a její derivace 𝑔′(𝑥) spojité v uzavřeném intervalu a; b a je-li zároveň spojitá i funkce 𝑓(𝑡) pro všechna 𝑡=𝑔(𝑥), kde 𝑥∈ 𝑎;𝑏 , pak platí 𝑎 𝑏 𝑓 𝑔 𝑥 ∙𝑔′(𝑥)𝑑𝑥= 𝑔(𝑎) 𝑔(𝑏) 𝑓 𝑡 𝑑𝑡

Určitý integrál cvičení 2 Vypočtěte: 0 1 𝑥 𝑥 2 +1 2 𝑑𝑥 1 𝑒 𝑙𝑛𝑥 𝑑𝑥 𝜋 6 𝜋 2 𝑠𝑖𝑛 3 𝑥𝑐𝑜𝑠𝑥 𝑑𝑥 0 1 𝑥 2 𝑥 2 −1 10 𝑑𝑥 1 2 3𝑥+2 𝑙𝑛𝑥 1 2 3𝑥+2 𝑙𝑛𝑥 𝑑𝑥

Použitá literatura Přehled užité matematiky, Karel Rektorys a spolupracovníci Přehled středoškolské matematiky, Josef Polák Matematika pro gymnázia – Diferenciální a integrální počet, RNDr. Dag Hrubý, RNDr. Josef Kubát Matematika, příprava k maturitě a přijímacím zkouškám – Jindra Petáková