Radek Čech Odbor koncepce a strategie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Koncepce organizace posudkové služby JUDr. Jiří Veselý, Ph.D. ředitel odboru výkonu posudkové služby MPSV.
Advertisements

Kutná Hora 26. května 2015 NOVELA STAVEBNÍHO ZÁKONA.
Vypracováno kolektivem autorů České společnosti pro technickou normalizaci Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
Prohlášení o dráze Jiří Černý 7. setkání s dopravci, Praha, 30.a
Praha, Ing. Miloš Futera Ph.D. Informace o implementaci TAF/TAP TSI Setkání dopravců a zástupců provozovatele dráhy.
Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb na kraje Konference Financování sociálních služeb pro města a obce.
Zadávání veřejných služeb v přepravě cestujících Ondřej Michalčík, František Vichta Ministerstvo dopravy Kroměříž, 29. září 2015.
Vypracováno kolektivem autorů České společnosti pro technickou normalizaci Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
ZAPOJENÍ SPOLEČENSTEV DO TVORBY NOREM VÝTAHOVÝ PRŮMYSL ČR.
BEZPEČNOST JEŘÁBOVÉ DOPRAVY Při konstrukci a provozu jeřábů musí být přísně dbáno na zásady bezpečnosti, aby nebyl ohrožen život a zdraví osob a zabránilo.
Integrovaná prevence v resortu MZe. IPPC – integrovaná prevence a omezování znečištění  IPPC = integrovaná povolení (IP) a integrovaný registr znečištění.
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
Praha, Ing. Petr Řádek Číslování vlaků - Rekapitulace Setkání dopravců a zástupců provozovatele dráhy.
Novelizace předpisu D7/2 k organizování výlukových činností k Lenka Komínová GŘ SŽDC Odbor plánování a koordinace výluk Setkání s dopravci,
Legislativa, finanční zajištění a návaznost ústředních orgánů na řešení problematiky dopravy a dopravní infrastruktury v Pardubickém kraji –
Strategická východiska rozvoje dopravních sítí Ing. Tomáš Čoček, Ph.D. 1. náměstek - státní tajemník Ministerstvo dopravy ČR.
Krizové štáby. Zákon č. 240/2000 Sb., § 14 (1) Hejtman zajišťuje připravenost kraje na řešení krizových situací; ostatní orgány kraje se na této připravenosti.
Principy Základních registrů Ing. Ondřej Felix, CSc.
Podpora napojení logistických center na železniční dopravu Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav technicko-technologický Autor.
Vyhláška č. 326/2006 Sb., o atestačním řízení pro elektronické nástroje Mgr. Martin Plíšek.
Připojení NS-VIS k CS-VIS EU projekt spolufinancovaný z ročního programu 2010 Fond pro vnější hranice (FVH)
Inovace & Železnice Ing. Pavel Surý Generální ředitel
PROJEKT ISTI INFORMAČNÍ SYSTÉM TECHNICKÉ INFRASTRUKTURY VEŘEJNÉ SPRÁVY
K problematice schvalování drážních vozidel
Bezpečnost silniční a železniční dopravy
Podpora dopravní infrastruktury z fondů EU
Pojem přeměna obchodní společnosti
Co je program CEF? Nástroj pro propojení Evropy (Connecting Europe Facility – CEF) je zaměřen na poskytování finanční pomoci Unie na transevropské sítě.
Paragrafované znění I 9. listopadu 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Průběžná informační povinnost emitenta kotovaných cenných papírů
Integrace VISION a VIS Mail do NS-VIS – VIS Mail fáze II projekt spolufinancovaný z ročního programu Fond pro vnější hranice (FVH)
Zákon č. 22/ 1997 sb. o technických požadavcích na výrobky
Sekundární právo v oblasti sociální politiky
Jednotný evropský železniční prostor
Podpora rozvoje dopravy s využitím ROP Střední Morava
Porada vedoucích Úřadů územního plánovaní
Směrnice OECD pro nadnárodní podniky – význam a role
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
RIZIKO.
IKI jako prostředek pro komunikaci mezi VS a občany Pavel Parma
SOUSTAVA CHRÁNĚNÝCH ÚZEMÍ EVROPSKÉHO VÝZNAMU
Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES
Rychlá železnice, kvalitní dopravní obslužnost, plány a realita
Rychlá železnice, plány a realita
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) III. část
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
Paragrafované znění I 8. listopadu 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Interoperabilita Přednášející: Radek Čech České dráhy, a.s.,
RIZIKO.
Technická Evidence Zdravotnických Prostředků 1
Kulatý stůl Rozvoj spolupráce SOŠ a členských firem HK
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
INFORMACE TAJEMNÍKA PROFESNÍCH UNIÍ
Hodnotící zpráva k výsledkům kontrol výkonu přenesené a samostatné působnosti svěřené orgánům obcí, krajů a hlavního města Prahy za léta 2014–2016.
Zařízení služeb provozované SŽDC a jí poskytované služby
RIA a důvodová zpráva 31. října 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Dlouhodobé plánování dočasných omezení kapacity
EVROPSKÁ UNIE.
Kapitola 3 Hospodaření organizací
Moravské dopravní fórum
Novela vyhlášky MDS č. 108/1997 Sb.
Ing. Pavlína Tomková Odbor drážní a vodní dopravy
Národní akční plán čisté mobility
Krajské ředitelství policie Ústeckého kraje Projekt Interreg V A č Mobilně a efektivně ve společném příhraničí Spolupráce policie.
Programové prohlášení Vlády ČR Urychlit a zjednodušit přípravu realizace staveb
Vítáme Vás v Luhačovicích
Priority rozvoje infrastruktury železniční dopravní cesty
Systém odměňování výkonu
Transkript prezentace:

Radek Čech Odbor koncepce a strategie Dopad interoperability železniční infrastruktury na intermodální dopravu Radek Čech Odbor koncepce a strategie 18.9.2018

Osnova Definice interoperability Evropská legislativa ERTMS Prioritní interoperabilní koridory Důsledky pro intermodální dopravu 18.9.2018

Definice interoperability „Schopnost železničního systému umožnit bezpečný a nepřerušovaný provoz vlaků dosahujících stanovených úrovní výkonnosti. Tato schopnost je založena na všech předpisových, technických a provozních podmínkách, které musí být dodrženy v zájmu splnění základních požadavků.“ 18.9.2018

Směrnice o interoperabilitě (1) směrnice 96/48/ES, 2001/16/ES byly nahrazeny směrnicí 2008/57/ES, která sjednocuje základní právní rámec pro vysokorychlostní i konvenční železniční systém a současně deklaruje záměr vytvoření technicky jednotného evropského železničního systému definují strukturální a provozní subsystémy stanovují základní požadavky pro každý subsystém předpokládají přijetí technických specifikací pro interoperabilitu (TSI) pro každý subsystém nebo jeho části stanovují povinnost splňovat TSI pro nové stavby, modernizované tratě i schvalovaná vozidla stanovují možnost výjimky z povinnosti aplikace TSI – rozpracovanost projektu, ohrožení ekonomické životnosti projektu, obnova po nehodě nebo přírodní katastrofě 18.9.2018

Směrnice o interoperabilitě (2) Stanoví členským státům, aby v případě nově budovaných nebo modernizovaných drah byly v zájmu jejich technické, konstrukční a bezpečnostní propojenosti dodržovány jednotné technické specifikace pro interoperabilitu (propojenosti – dále jen TSI) Povinnosti se dotýkají především vlastníků a provozovatelů drah a dopravců U nařízení určených všem subjektům, (např. telematické aplikace v nákladní dopravě) jsou za naplnění TSI (implementační plány a následné vybudování nebo přizpůsobení informačního systému) odpovědné dotčené subjekty (dopravci, vlastník a provozovatel dráhy) Rozhodnutí (ostatní TSI) jsou určená členským státům, který je povinen zajistit jejich naplnění (např. u schvalování vozidel, uvádění modernizované infrastruktury do provozu), je to však přímo platný právní předpis závazný pro všechny subjekty 18.9.2018

Směrnice o interoperabilitě (3) Rozdělují železniční systém do řady subsystémů (strukturální a provozní) zahrnujících infrastrukturu i dopravu Pro každý subsystém se stanovují základní požadavky na konstrukční a provozní podmínky Pro jednotlivé subsystémy resp. součásti subsystémů jsou zpracovány TSI V TSI jsou podrobně definovány vzájemné vazby s dalšími subsystémy a vazby na evropské normy Pro zabezpečení interoperability železnic jsou členské státy Unie povinny na vybraném okruhu sítě železniční dopravní cesty garantovat dodržení stanovených konstrukčních, výkonových a bezpečnostních parametrů (v novele rozšířeno na celou evropskou železniční síť) 18.9.2018

Nová směrnice o interoperabilitě 2008/57/ES Sjednocuje vysokorychlostní a konvenční systém z hlediska vyšší právní normy Nemá přímý dopad na geografickou působnost stávajících TSI před jejich revizí Předpokládá rozšíření interoperability mimo TEN-T Zvýší se počet kategorií tratí v TSI infrastruktura i počet národních systémů řízení a zabezpečení tzv. třídy B 18.9.2018

Interoperabilní síť 18.9.2018

Hlavní požadavky na subsystémy bezpečnost provozu spolehlivost a dostupnost ochrana zdraví ochrana životního prostředí technická kompatibilita E K O N O M I C K Á E F E K T I V I T A 18.9.2018

TSI V TSI je uvedeno, kdy a na co bude použito Jsou přímo platné právní předpisy Společenství Lze je nalézt v Úředním věstníku EU a to i česky, i na webu MD ČR Platí po přijetí Komisí a následné notifikaci členským státům, účinné jsou po dalších šesti měsících Revize TSI jsou účinné i platné obvykle od přijetí Komisí a následné notifikaci – je uvedeno na konci každého dokumentu V TSI je uvedeno, kdy a na co bude použito 18.9.2018

Kdy musí být systém nebo výrobek v souladu s TSI Nový výrobek nebo nově zaváděný systém v případě, že jsou již schváleny relevantní TSI a jsou platné i účinné Modernizovaný systém, rekonstruovaný výrobek pokud se mění parametry definované v relevantních TSI – musím mít nové schválení DÚ 18.9.2018

Podmínky interoperability v oblasti řízení a zabezpečení Technické podmínky a pravidla pro implementaci jsou stanoveny v: TSI subsystému řízení a zabezpečení (TSI CCS) Implementačním plánu TSI CCS Hlavní rozhraní k ostatním subsystémům: Vozidla konvenční i vysokorychlostní Provoz a řízení dopravy 18.9.2018

Třídy subsystémů CCS z hlediska interoperability Třída A – jednotný systém řízení a zabezpečení (jen interoperabilní zařízení – ERTMS) Třída B – systémy existující před uvedením směrnice 2001/16/ES v platnost, národní systémy uvedené v příloze B TSI CCS pro ČR rádiový systém TRS a vlakový zabezpečovač LS. TSI obsahuje i základní technické specifikace systémů, které ale není možné měnit. 18.9.2018

Úrovně ERTMS 18.9.2018

Prioritní koridory z hlediska implementace interoperability 18.9.2018

Koridor E 18.9.2018

Tradiční železniční tepna střední Evropy 18.9.2018

Tradiční železniční tepna střední Evropy 18.9.2018

Tradiční železniční tepna střední Evropy tratě vybudované v trase koridoru E byly jedny z prvních ve střední Evropě (např. úseky mezi Drážďany a Budapeští hotovy do roku 1851) i v dalších letech byl o budování tratí v tomto směru velký zájem po roce 1918 se v západní části koridoru posílila vazba Českých zemí na německý přístav Hamburk také po 2. světové válce je tato trasa jednou z nejvytíženějších v mezinárodní nákladní i osobní dopravě v 90. letech se stává součástí IV. panevropského multimodálního koridoru v rozhodnutí č. 884/2004/ES označena jako součást prioritního evropského projektu č. 22 jeden ze 6 prioritních koridorů nákladní dopravy – koridor E 18.9.2018

Porovnání výkonů na koridorech koridory tvoří 20 % objemu nákladní dopravy v EU 18.9.2018

Nový pokrok V červnu 2009 byl Evropskou komisí přijat Evropský zaváděcí plán ERTMS, který mění hlavu 7 TSI CCS Hlavní úspěch: propojení koridoru E a F u Drážďan díky aktivitě ČR. Termín propojení 31.12.2020 - nejdéle Díky tomu přímé spojení po koridoru ERTMS do nizozemských přístavů a Porýní, ale i do Polska (Wroclaw) napojení ČR na ostatní koridory ERTMS v roce 2020 Součástí TSI je seznam terminálů, které budou napojeny na síť ERTMS – přístavy, překladiště silnice – železnice (v ČR Praha a Lovosice) 18.9.2018

Interoperabilita a intermodální doprava Největší přínos interoperability evropských koridorů bude pro intermodální dopravu Bude umožněno vedení přímých kontejnerových vlaků mezi terminály bez výměn lokomotiv i personálu Dojde ke zvýšení kapacity železniční dopravní cesty – odstranění úzkých hrdel – další zrychlení Dojde ke zkrácení jízdních dob díky lepšímu využití infrastruktury Díky aplikaci ERTMS dojde ke zvýšení bezpečnosti Telematické aplikace umožní přesnou predikci dojezdu vlaku i sledování zásilek po celou dobu přepravy Lze očekávat pozitivní dopad standardizace na cenu nákladní dopravy Přínosy pro dopravce efektivnější využití hnacích vozidel, snížení provozních nákladů, posílení konkurenceschopnosti železniční dopravy Zjednodušení schvalování vozidel určených pro více zemí 18.9.2018

Podmínky pro interoperabilitu intermodální dopravy Napojení terminálů na interoperabilní síť Umožnění jízdy interoperabilních vozidel na tratích vedoucích do terminálů bez dalších schvalovacích procedur Umožnění jízdy ETCS vozidel do terminálů Napojení na telematický systém železnice Respektování výměny hlášení dle TSI provoz a řízení dopravy Včasné vybudování ERTMS v rámci koridorového přístupu Sjednocení a standardizace průjezdného průřezu a nápravového tlaku 18.9.2018

Železniční nákladní koridor ČR – Nizozemí Akční plán schválen v říjnu 2008 spolupráce provozovatelů infrastruktury,bezpečnostních a regulačních orgánů z cílem usnadnění mezinárodní dopravy důraz na krátkodobá opatření realizovatelná v horizontu 5 let 18.9.2018

Význam budování interoperability na koridoru E nejen pro intermodální dopravu snížení doby přepravy – nákladní vlak Dresden – Budapest: æ 4 hodiny efektivnější využití lokomotiv nižší náklady na vybavení lokomotiv snížení nákladů na přepravu – vyšší konkurenceschopnost železnice v osobní dopravě – vyšší traťová rychlost (v ČR jedna z podmínek zavedení rychlosti 200 km/h) Možnost zvýšení délky vlaku 18.9.2018

Interoperabilita – aktuální informace ES: www.europa.eu ERA: www. era.europa.eu   MD: www.mdcr.cz CEN: www.cenorm.be CENELEC: www.cenelec.org Literatura: Čech, Březina: Interoperabilita, Univerzita Pardubice, 2007 Čech, Březina: Interoperabilita z pohledu železničního dopravce, Univerzita Pardubice, 2008 18.9.2018

Správa železniční dopravní cesty, státní organizace Railway Infrastructure Administration, State organization Address: Správa železniční dopravní cesty, státní organizace Dlážděná 1003/7 186 00 Praha 8 - Karlín E-mail: cech@szdc.cz http: www.szdc.cz 18.9.2018