Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Inovace & Železnice Ing. Pavel Surý Generální ředitel

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Inovace & Železnice Ing. Pavel Surý Generální ředitel"— Transkript prezentace:

1 Inovace & Železnice Ing. Pavel Surý Generální ředitel
Praha

2 Koncept RS v ČR Potřeba posílit naši konkurenceschopnost a zajistit do budoucna kvalitní dopravní spojení občanům ČR vedla Ministerstvo dopravy k definici konceptu Rychlých spojení RS. Rychlá spojení jsou tvořena novými tratěmi a modernizacemi stávajících tratí, smyslem je vytvořit provázaný systém, který propojí hlavní sídla v ČR, na rozdíl od původního projektu VRT, který byl určen primárně pro mezinárodní spojení, zahrnují i maximální míru využití pro vnitrostátní vlaky včetně meziregionálního spojení, cílem je spojení Prahy a všech významných regionálních center ČR do 2 hodin, tratě budou otevřeny i pro stávající typy expresních vlaků (např. Railjet nebo Pendolino).

3 Evropská spolupráce Rozsah vysokorychlostní sítě definuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1315/2013 o hlavních směrech Unie pro rozvoj transevropské dopravní sítě. Příprava jednotlivých tras RS probíhá ve spolupráci s DB Netz AG a  ÖBB  Infrastruktur AG. Spolupráce byla navázána i se zástupci High Speed Two Limited. Bundesverkehrswegeplan 2030 obsahuje jako projekty „potenciální potřeby“ k pověření i modernizované železniční spojení na Mnichov a  Drážďany.

4 Rozvoj a modernizace železniční sítě
VRT jsou příspěvek nejen v rámci evropské mobility obyvatelstva, přinesou také zvýšení kapacity hlavních konvenčních tratí vstupujících do velkých aglomerací v ČR. Nové tratě umožní segregaci dálkové, nákladní a příměstské dopravy. Nastane možnost využít uvolněnou kapacitu dálkové dopravy na konvenčních tratích pro zahuštění regionální obsluhy sídel a pro nákladní dopravu. Akcent na využitelnost VRT pro rozvoj regionů ČR je v  souznění s požadavkem vytvářet podmínky pro zkvalitnění dopravní dostupnosti obcí, které jsou přirozenými regionálními centry v území. Modernizované a nově budované stanice budou standardně přístupné pro osoby se sníženou schopností pohybu a orientace (včetně osob s  těžkými zavazadly, kočárky, jízdními koly či  malými dětmi) a budou vybaveny jednotným a přehledným informační a orientační systémem.

5 Interoperabilita Záměr EU je iniciovat integraci železničního průmyslu za pomoci interoperability, jakožto nástroje pro zvýšení konkurenceschopnosti železnice – silniční, letecká a vodní doprava jsou v současné době plně interoperabilní. Cíl: Zajistit bezpečný a nepřerušovaný provoz vlaků dosahujících stanovených úrovní výkonnosti. Nástroje: Tato schopnost je založena na všech předpisových, technických a provozních podmínkách, které musí být dodrženy v zájmu splnění základních požadavků. Jednotlivé body budou dále rozebrány podrobněji.

6 Bezpečná železnice Vysokorychlostní tratě se budují jako rychlá spojení mezi významnými aglomeracemi v rámci daného státu, ale zejména jako rychlá mezinárodní spojení. Je tedy nutné zajistit vzájemnou kompatibilitu řízení a zabezpečení jízdy vlaku mezi jednotlivými státy. Nově budované či rekonstruované tratě zařazené to systému vybrané železniční sítě TEN-T musí být vybavovány systémy třídy A., tzn. systémem jednotného systému řízení a zabezpečení. V současnosti splňuje parametry kladené na systém třídy A pouze systém ERTMS/ETCS. Evropský vlakový zabezpečovací systém ERTMS/ETCS má umožnit bezproblémovou přechodnost vlaků mezi jednotlivými státy bez výměny hnacích vozidel na hranicích. S nasazováním systému se počítá zejména na vysokorychlostních tratích, tranzitních koridorech a dalších vybraných tratích.

7 Možné využití družicových systémů na železnici
Poloha vlaku – základní informace Informační systémy (bez zaručení bezpečnosti) hlášení pro cestující ve vozidle Kontrolní činnost (bez zaručení bezpečnosti) sledování polohy vozidel na síti logistika – sledování polohy nákladu kontrola dodržování grafikonu vlakové dopravy Automatizační systémy pro podporu řízení vozidel například systém automatického vedení vlaku Údržba dopravní cesty Diagnostické systémy Jednotlivé body budou dále rozebrány podrobněji.

8 RADIOBLOK pro vedlejší tratě
„Radioblok je soubor technických prostředků a administrativních opatření tvořící systém řízení a zabezpečení vedlejších tratí, určený pro nasazení na dirigovaných tratích. „Informace o poloze vlaku zadává strojvedoucí po příjezdu do stanice formou odhlášky a GPS kontroluje práci strojvedoucího. Družicový polohový systém kontroluje pohyb vozidla (doplňková funkce) – pokud je vyhodnocen pohyb vozidla mimo dovolenou oblast, je strojvedoucí varován a následně dojde k nouzovému zastavení vlaku Pro přenos informací se využívá mobilní síť veřejného operátora s využitím přenosu dat GPRS. Určeno pro jednokolejné tratě s nejvyšší traťovou rychlostí 100 km/h Jednotlivé body budou dále rozebrány podrobněji.

9 Ekologizace železnice
Příspěvek ke snížení ekologické zátěže způsobené železniční dopravou je elektrizace tratí. V ČR elektrizováno pouze 34 % tratí (1774 km 3 kV DC a 1305 km 25 kV AC) => v elektrické trakci zaostáváme za mnoha státy EU. Rozvoj železniční sítě je významným počinem v ochraně životní prostředí a podpoře udržitelného rozvoje. Kapacitní a spolehlivý systém umožní převést část přeprav ze silnice na ekologicky příznivější druh dopravy v souladu se záměry evropské i národní dopravní strategie. Přesun dopravy na železnici také sníží hlukovou zátěž území.

10 Jednotná trakční soustava
Jednou z překážek interoperability je zatím elektrická trakce – značná fragmentace různorodých systémů napříč Evropou. Na některých úsecích stejnosměrném systému máme již dnes problémy s výkonem, které jsou umocněny provozem vysokovýkonných lokomotiv okolo 6 MW. Při rozvoji vysokorychlostní železniční dopravy se také narazilo na strop možností stejnosměrné trakce. VRT jsou dnes převážně elektrifikovány střídavým napětím. Tento systém napájení je dobře využitelný pro dnešní výkonné lokomotivy i pro vysokorychlostní jednotky dosahující rychlostí 300 km/h. Zpracována studie „Koncepce přechodu na jednotnou napájecí soustavu ve vazbě na priority programového období 2014 – 2020 a naplnění požadavků TSI ENE“ pořizovatelem koncepční studie Ministerstvem dopravy, řeší přechod v rámci celé České republiky na jednotnou trakční soustavu 25 kV, 50 Hz, Studie byla schválena Centrální komisí Ministerstva dopravy dne 20. prosince 2016.

11 Děkuji za pozornost!


Stáhnout ppt "Inovace & Železnice Ing. Pavel Surý Generální ředitel"

Podobné prezentace


Reklamy Google