VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.08 Střední škola oděvní, služeb a ekonomiky Červený Kostelec, 17. listopadu 1197 PSYCHOLOGIE SOCIÁLNÍ VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.08 1. 9. 2012 Mgr. Renata Kuldová obor: Ekonomika a podnikání ročník: 4. předmět: Psychologie prodeje
XIII. SOCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE OSOBNOST V SOCIÁLNÍM PROSTŘEDÍ
CÍL Student na základě pojmového aparátu charakterizuje osobnost v sociálním prostředí Řeší simulační situace lidského soužití ve skupině
ČLOVĚK VE SKUPINĚ Skupina Soubor určitého počtu osob, které vstupují do sociálního styku /interakce/ a v těchto vztazích se snaží dosáhnout určitého cíle Znaky skupiny interakce společné cíle a motivy /jak skupina bude jednat/ trvalé vzájemné vztahy – předpisy chování, systém pozic, statusů a rolí /
Pozice – umístění ve skupině Role – očekávané a realizované chování, předpis, patří k určitému místu ve skupině Norma – daná skupinou
Struktura skupiny mocenská sociometrická komunikační
Klasifikace /třídění/ skupin Primární Sekundární Malá skupina Velká skupina
Klasifikace /třídění/ skupin Formální Neformální Referenční Členská
Formování – vývin skupin 1/ seznamování se navzájem 2/ bouření 3/ normování 4/ optimální výkon 5/ ukončení skupiny
Možnosti jak ve skupině uspět skupině se podřídím – skupinový konformismus změna mých norem a postojů ponechám si odchylné chování – skupinový tlak – podřízení odchod ze skupiny /sám nebo vyloučení/
KONTROLNÍ OTÁZKY 1/ Popiš jak se vyvíjejí a formují soc. skupiny 2/ Definuj pojem sociální skupina 3/ Co značí pojem skupinový konformismus
Děkuji za pozornost
Použitá literatura Helus, Z. PSYCHOLOGIE. 2. vyd. Praha: Fortuna, 1997. s. 119. ISBN 80-7168-406-6 Bedrnová, E., Pauknerová, D. PSYCHOLOGIE OBCHODNÍ ČINNOSTI. 1. vyd. Praha: Fortuna, 2004. s. 128. ISBN 80-7168-899-1 Kliparty z webu Office.com, poskytnutí: iStockphoto