Supervizní konference 2017 Čím je supervize pro zadavatele? Co zadavatel očekává od supervizora? Proměny v čase Adéla Michková Supervizní konference 2017
SUPERVIZE V SOCIÁLNÍ PRÁCI s nástrojem pracuje/využívá jej Supervize je jedním z nástrojů užívaných k podpoře/zajištění poskytování kvalitní služby klientovi SUPERVIDOVANÝ PRACOVNÍK ZADAVATEL Jak moc supervizi využívají? K čemu má supervize zadavatelům sloužit? Jak na supervizi nahlížejí? Podle čeho si vybírají supervizora?
DATA, ČÍSLA, PROCENTA… ODKUD? Výzkumné šetření „Využití supervize v sociální práci“ - r. 2007 a r. 2016 295 424 136 55 60 96 Respondenti: Přímí nadřízení sociálních pracovníků → střední management (obv.) r. 2007: 446 respondentů r. 2016: 620 respondentů Nejvýznamnější podsoubory Sociální služby Státní správa a samospráva („úřady“)
MÍRA VYUŽITÍ SUPERVIZE 2007 2016 Oddělení sociálně-právní ochrany dětí → využití supervize ve 100 %
Kdo nechce, ten nechce… Organizace supervizi 2007 2016 využívá 288 64,57% 502 80,97% nevyužívá, ale má zájem 84 18,83% 39 6,29% nevyužívá a nemá zájem 45 10,09% 67 10,81% nezná 29 6,50% 12 1,94% 446 100,00% 620 „Nejsem příznivcem supervize, kterou považuji za ztrátu času. Zvláště pro zaměstnance, kteří trpí podobnou averzí navrhuji raději osobní volno.“ (respondent č. 347)
Supervize jako POVINNOST Povinnost zajistit pracovníkům supervizi upravují Standardy kvality sociálních služeb (r. 2006) Standardy kvality sociálně-právní ochrany dětí (r. 2012) R. 2007: supervizi využívá 76,9 % sociálních služeb R. 2007: supervizi využívá 34,5 % sociálních odborů úřadů* R. 2016: supervizi využívá 100 % oddělení SPOD 50 % sociálních služeb začalo supervizi využívat v letech 2005 – 2007 R. 2016: supervizi využívá 87,5 % sociálních služeb 75 % OSPODů začalo supervizi využívat po r. 2012 57 % OSPODů začalo supervizi využívat v letech 2012 - 2014 * Nerozlišováno SPOD a sociální péče
Z přesvědčení x z povinnosti nařídili mi to, musím SUPERVIZE ZAVÁDĚNÁ VÝHRADNĚ „Z POVINNOSTI“ chci, pracovníci to chtějí SUPERVIZE ZAVÁDĚNÁ „Z PŘESVĚDČENÍ“ AKTUÁLNĚ POVAŽUJE SUPERVIZI ZA PŘÍNOSNOU 80,9 % 92,4 % 60 % respondentů se domnívá, že supervize má být povinná
Supervize pro zadavatele je… … vedení, cesta k tomu, abych si na problém sama našla řešení, protože to, co si vymyslím sama, je vždy pro mě to nejlepší. Podpora. … podpora týmu, prostor pro řešení klientských témat i týmových třenic, pravidelné zastavení a zamyšlení nad tím kde to jsem a co děláme … nenásilné vedení, zpětná vazba, pohled z druhé strany. Zejména pak něco, bez čehož si výkon své profese nedovedu představit. … účinný způsob, jak v týmu udržet harmonii, jak řešit problémy hned v zárodku, jak pomoci zaměstnancům průběžně zpracovávat náročné stránky jejich povolání a získávat/obnovovat duševní klid. … komunikace, rozhovor s osobou, která zná supervizní techniky. Dokáže, aby se člověk zamyslel nad jistou věcí jinak, nabídne jiný uhlem pohledu, dodá zpětnou vazbu. Je to super.
Supervize ale také pro zadavatele je… … spolupráce s jinou osobou s většími zkušenostmi ve stejném oboru nebo okruhu činnosti formou vedení, rady … metodická podpora a vedení zkušeným kolegou, v daném oboru SUPERVIZI NEVYUŽÍVAJÍ OK? SUPERVIZI VYUŽÍVAJÍ … oddělené, soukromé pohovory supervizora se zaměstnanci a pozorování kolektivu … terapie pracovníků … psychologická pomoc
Co chtějí od supervize CO MÁ DĚLAT? Řešit… 198 Podpořit… 129 Zlepšit/zkvalitnit… 96 Předcházet… 69 Pomoci… 51 Rozvíjet… 44 Pečovat… 25 Vzdělávat… 16 Udržet… 12 Kontrolovat/dohlížet… 6 CO MÁ DÁT? Nový pohled 87 Možnost 39 Prostor 13 Rada 9 NA CO SE ZAMĚŘIT? Problém 93 Vyhoření 75 Vztahy 68 (Sebe)reflexe 32 Odbornost 30 Komunikace 25 KOMU SLOUŽIT? Tým 171 Pracovník 152 Klient 129
Zkušenosti s různými supervizory Nejčastěji zkušenost se 2 supervizory (nejvíce: 20) Se čtyřmi či více supervizory má zkušenost 25 % respondentů 82 % respondentů spokojeno se současným supervizorem 3 % procenta chtějí změnit supervizora, protože např. Zaujímá hodnotící postoje Dostatečně neošetří rozjitřené emoce Příliš obecný, chce se zavděčit, nerad kontroluje Malá znalost sociální problematiky Málo termínů, zdlouhavá domluva Malá odvaha jít a dořešit konfliktní situace Zaměstnance až příliš podporuje při jejich negativních projevech a přesvědčeních pod záštitou vyššího principu
Kritéria výběru supervizora – když hledají poprvé… 2007 Znalost oboru organizace 111 Zkušenost/praxe v poskytování supervize 87 Komunikativnost 78 Vzdělání v supervizi 36 Finanční požadavky 20 Časová a místní dostupnost 9 2016 Dojem při osobním kontaktu 117 Profesionalita, odbornost (obecně) 68 Znalost oboru organizace 56 Zkušenost/praxe v poskytování supervize 40 Vzdělání v supervizi 12
Kritéria výběru – zkušení zadavatelé 2007 Reference 205 Zkušenost/praxe v poskytování supervize 191 Znalost oboru organizace 139 Dojem při osobním kontaktu Časová a místní dostupnost 100 Finanční požadavky 96 Vzdělání v supervizi 86 Předchozí osobní zkušenost 52 2016 Reference 650 Profesionalita/odbornost (obecně) 341 Časová a místní dostupnost 208 Finanční požadavky 205 Předchozí osobní zkušenost 200 Dojem při osobním kontaktu 171 Vzdělání v supervizi 168 Znalost oboru organizace 81
Děkuji vám za pozornost Adéla Michková adela.michkova@upce.cz