Finanční gramotnost Inflace ZŠ Hejnice Mgr. Jan Kašpar.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Advertisements

NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: RNDr.Ivana Řehková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ R16_Jednoduché úrokování TEMA: Matematika.
Období vzniku: duben _inovace_FG.9.48 Autor : Vladimír TesaříkČlověk a svět práce, finanční gramotnost, nové auto.
Trh, tržní vztahy Trh Představuje určitý prostor, kde se setkávají kupující a prodávající. Na trhu se uskutečňuje akt koupě a prodeje – dochází ke směně.
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.
Mgr. Bedřich Myšička vrchní ředitel sekce ekonomické Sekce ekonomická.
Inflace. Inflace je projevem ekonomické nerovnováhy, která se projevuje vzestupem cen v ekonomice (růstem celkové cenové hladiny). Opakem inflace je deflace,
Právo sociálního zabezpečení Důchodové pojištění.
Ing. Veronika Dostálková MBA TRŽNÍ MECHANISMUS Podnik a podnikání 3. ročník Srpen 2012.
Mgr. Bedřich Myšička vrchní ředitel sekce ekonomické Sekce ekonomická 10. dubna 2014.
EU_62_A_sada 1_03_M_Vznik peněz_Pol Název školy Střední škola, Základní škola a Mateřská škola, Karviná, p. o. Autor Ing. Jana Poliačíková Anotace Materiál.
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.
Hospodářský proces Hospodářský proces. Hospodářský proces Hospodářský proces rozdělujeme na následující fáze: a) výroba b) rozdělování a přerozdělování.
Název školy : Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Autor : Mgr. Irena Nešněrová Datum : Prosinec.
Název školy : Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Autor : Mgr. Irena Nešněrová Datum : květen.
AnotacePrezentace pro žáky k finanční gramotnosti - Úvěry AutorHolomková Lenka JazykČeština Očekávaný výstup seznámení se základními pojmy úvěrové politiky.
Datum: od Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_62_INOVACE_23 Jméno autora: Ing. Gabriela Hautová.
Základy nabídky a poptávky TNH 1 – 3. seminář Pavel Seknička.
Obchod, trh Základy hospodaření.
EU_62_A_sada 2_18_M_Termínovaný vklad_Duch
PŘÍJMY A VÝDAJE DOMÁCNOSTÍ
BANKOVNICTVÍ.
Kurz finanční gramotnosti OA Neveklov
Daňová evidence STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
TNH 2 – 1. seminář Finanční trh a peníze
Ekonomie 1 Bakaláři Druhá přednáška Peníze
EU_62_A_sada 2_02_M_Finanční produkty_Pol
Digitální učební materiál
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Ing. Veronika Poláčková Název materiálu:
Měnová soustava, měnová politika
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a svět práce, Finanční gramotnost, Mzda Autor: Pavla Lukešová.
Základní makroekonomické ukazatele
Příjmy z kapitálového majetku
Chování spotřebitele: užitečnost, poptávka
Jednoduché úrokování Tematická oblast
PŘÍJMY – NEROVNOST, DISKRIMINACE, CHUDOBA
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
FINANČNÍ GRAMOTNOST Splátka nebo úvěr
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
VY_62_INOVACE_ – Monetární politika Autor Ing. Hana Sůvová
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Ekonomika Inflace 4. Ing. Miroslava Farmačková
NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_18_M9_Hanak TÉMA: Finanční matematika
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Makroekonomie E 7 - otázky.
INFLACE.
Období: září – prosinec 2011
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Finanční matematika 4. (finanční gramotnost) Složené úrokování
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Základy finanční matematiky 1
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Měření makroekonomických agregátů
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Finanční trh a peníze TNH 2 (S-5)
RISKUJ 2 EKONOMIKA. RISKUJ 2 EKONOMIKA INFLACE NEZAMĚSTNANOST HDP
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_21-01
Autor: Mgr. Yvetta Kałužová
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Ekonomie INFLACE. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Tisková konference ČMKOS
Inflace a měna Národní hospodářství
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Seminář o stavebním spoření
36 FINANČNÍ MATEMATIKA.
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
Transkript prezentace:

Finanční gramotnost Inflace ZŠ Hejnice Mgr. Jan Kašpar

Několik základních pojmů: Inflace – všeobecný růst cen (cenové hladiny) Udává se v procentech je-li míra inflace 5%, znamená to, že za zboží, které stálo loni 1000,- letos zaplatíme o 5% více - 1050,-Kč Míra inflace se zjišťuje porovnáním cen stejných výrobků a služeb po určitém období v celém státě (tyto výrobky a služby určují tzv. spotřební koš) Pokud hodnota spotřebního koše roste = inflace

…ještě pár pojmů Nominální mzda = vyjádřena v penězích Reálná mzda = co si za ni mohu koupit Při inflaci zůstává nominální mzda stejná, ale reálná mzda klesá tím více, čím vyšší je míra inflace. Co pro občana znamená pokles reálné mzdy?

Míra inflace v ČR Míra inflace vyjádřená přírůstkem průměrného ročního indexu spotřebitelských cen vyjadřuje procentní změnu průměrné cenové hladiny za 12 posledních měsíců proti průměru 12-ti předchozích měsíců Rok 95 96 97 98 99 00 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 9,1 8,8 8,5 10,7 2,1 3,9 4,7 1,8 0,1 2,8 1,9 2,5 6,3 1,0 1,5 Tab.1

Důsledky inflace: Klesá hodnota peněz za stejně peněz méně zboží či služeb Klesá životní úroveň občanů se stálými příjmy např. důchodci, Znehodnocují se vklady a úvěry za uložené peníze si koupíme méně než dříve banky proto zvyšují úrokové sazby

Příklad znehodnocování úspor: Meziroční inflace je 5%, občan má uloženy úspory v bance s úrokem 2%. V praxi to tedy znamená, že za rok hodnota našeho vkladu reálně klesne o 3%. Půjčíme-li si od kamaráda bezúročně 10 000,- na jeden rok, během něhož bude míra inflace 10%, vrátíme mu po roce reálně o 10% méně (tedy jinak řečeno: za těch 10 000,-, co mu letos vrátíme, si koupí zboží či služby v hodnotě pouze 9.000,-)

Valorizace příjmů Dosáhne-li míra inflace určité hranice, navyšují se příjmy (především od státu) – valorizují se stát zvedne důchody, sociální dávky, mzdy státních zaměstnanců tak, aby pokryl míru inflace a udržel stávající životní úroveň

Použité zdroje: Tab.1: ČSÚ [online]. 2011 [cit. 2011-05-16]. Míra inflace. Dostupné z WWW: <http://www.czso.cz/csu/redakce.nsf/i/mira_inflace>