Nařízení Evropského parlamentu a Rady

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Teorie regionálního rozvoje 2: Rozvojové faktory, indikátory a jejich měření Teorie regionálního rozvoje 2: Rozvojové faktory, indikátory a jejich měření.
Advertisements

Priority a možnosti v programovém období a hlavní změny oproti programovému období prosince 2014, Liberec JUDr. Olga Letáčková.
1 Program EU pro zaměstnanost a sociální inovace (EaSI) Jitka Zukalová, MPSV, oddělení Evropské unie.
Strukturální fondy na MŠMT Setkání českých technologických platforem
Setkání k tvorbě Integrované strategie území MAS OS Aktivios na období Letiny
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Projekt: Místní akční plán rozvoje vzdělávání na území ORP Bystřice pod Hostýnem Informace o projektu.. Projekt „Místní akční plán rozvoje vzdělávání na.
Předpoklady poskytnutí dotace Společný technický sekretariát Drážďany.
Program rozvoje Ústeckého kraje Obsah prezentace Představení PRÚK účel zpracování struktura PRÚK struktura priorit a opatření indikátory.
ČR a Strategie EU pro Podunají (EUSDR) Výbor ČR pro programy nadnárodní a meziregionální spolupráce Praha, 4. února 2016 Eliška Gerthnerová,
Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb na kraje Konference Financování sociálních služeb pro města a obce.
Operační program Průmysl a podnikání Programové dokumenty OP – Průmysl a podnikání Národní rozvojový plán ostatní operační programy Socioekonomická.
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem Zvyšování kompetencí vedoucích pracovníků Liberec 20. srpna 2012 Hodnocení.
Spolupráce podniků s vysokými školami. Kolaboratorní výzkum Účinná spolupráce Smlouva o využití podpory Smluvní výzkum Úvod ČVUT – odbor rozvoje2.
Regionální management II prof. Ing. Magdalena Hrabánková, CSc., prof. h. c.
Mgr. Kamila Klemešová Cvičení č. 7.  Zakládající státy =  70. roky =  80. roky =  90. roky =  2004 =  2007 =  2013 =
Strategické dokumenty, řízení, plánování a směřování Jihočeského kraje Ing. Luboš Průcha vedoucí oddělení regionálního rozvoje KÚ JčK.
SEMINÁŘ K PROBLEMATICE EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU Porovnání obsahu a zaměření OP RLZ a JPD Cíl 3 * Městská knihovna, Praha.
INTERREG V-A AT-CZ Listopad 2015 Informace pro Pracovní skupinu/regionální kolegium pro cestovní ruch při RSK JMK.
Příprava programového období EU 2014 – 2020 Olomouc, 25. června 2014.
OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR.
II. Strategická práce. Evropská komise  velký důraz na posílení strategického přístupu a plánování při přípravě programového období  vyžaduje.
Strategická východiska rozvoje dopravních sítí Ing. Tomáš Čoček, Ph.D. 1. náměstek - státní tajemník Ministerstvo dopravy ČR.
Regionální politika EU v období Mgr. Oldřich Hájek.
IROP předpokládaná podoba implementace.
Evropský sociální fond 1 Jiří Švarc Evropská Komise Generální ředitelství pro zaměstnanost, sociální věci a rovné příležitosti Oddělení pro Českou republiku,
VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST ZKUŠENOSTI S PODPOROU ESF VE VELKÉ BRITÁNII.
Základní informace k veřejné podpoře v OP LZZ Seminář pro žadatele 6. února 2009 Praha.
UDRŽITELNÝ ROZVOJ JAKO PRINCIP POLITICKÉHO ROZHODOVÁNÍ.
1 5. Zasedání PS pro udržitelný rozvoj regionů, obcí a území Aktualizace SUR ČR Hlavní změny po veřejných diskusích Ing. Igor Hartmann Ministerstvo pro.
Příprava Jihomoravského kraje na programové období 2014–2020 Brno,
Dokumentace k výzvě č.02/ Olomouc Zlín Uherské Hradiště Velké Losiny.
Příprava Libereckého kraje na období Odbor regionálního rozvoje a evropských projektů KÚ LK
FONDY EU Předvstupní podpora Agenda 1999 – 2006 a její plnění v ČR.
koncepce rodinné politiky Dipl.-Pol. Jana Maláčová
AKTUÁLNÍ VÝZVY OPERAČNÍHO PROGRAMU ZAMĚSTNANOST
Inovace jako nedílná součást programů financovaných z ESIF
Mgr. Jiří Starý Odbor strategického rozvoje
Program meziregionální spolupráce INTERREG EUROPE
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem EDUCA 2011 MY JOBS Porada ředitelů Liberec
Dosavadní přínosy Kohezní politiky pro ČR
Tematicky zaměřený kulatý stůl
SPOLEČNÉ VZDĚLÁVÁNÍ V KONTEXTU OP VVV
Josef Středula, předseda ČMKOS
Regionální politika Mgr. Oldřich Hájek.
Členská schůze MAS Nepomuk,
Bezpečnost pacientů v EU a ČR
Aktuální témata v oblasti Evropských strukturálních a investičních fondů JUDr. Olga Letáčková, náměstkyně pro řízení sekce koordinace evropských fondů.
„IOP – šance pro váš rozvoj“
Způsoby podávání projektů na úrovni krajů
Plánování ve školní tělesné výchově
Sociální politika v EU. Charakteristika a vývoj sociální politiky EU
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
STRATEGICKÝ PLÁN ROZVOJE MĚSTA ČESKÁ LÍPA
Metodická podpora projektu P-KAP krajskému akčnímu plánování
PhDr. Dušan Bartůněk UK FTVS
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Olomouckém kraji pro roky
Příprava kohezní politiky – úroveň EU
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
Směrnice OECD pro nadnárodní podniky – význam a role
Aktualizace strategické vize Strategie rozvoje Jihomoravského kraje 2020 Brno, 5. prosince 2011.
Pozemkové úpravy.
Postup přípravy ROP Martin Černý.
Základní Listina Projekt: „Aktualizace procesu komunitního plánování sociálních služeb v ORP Šternberk“, reg. číslo CZ /0.0/0.0/16_063/
Martin VLASTNÍK, vedoucí oddělení politiky nerostných surovin
Podpora rovnosti osob LGBTI v Evropské unii
„Postup města Chrudim k udržitelnému rozvoji pomocí MA 21“
IX. Konference Finance pro města a obce
Transkript prezentace:

Nařízení Evropského parlamentu a Rady Setkání pracovníků městských a obecních úřadů - Zlín Zlín 4. 6. 2012 Nařízení Evropského parlamentu a Rady se vztahem ke kohezní politice 2014+

Charakteristika nařízení Definují představu Evropské komise o budoucnosti kohezní politiky: Musí být více zaměřena na evropské ekonomické priority Orientace na podporu opatření směřujících k růstu a tvorbě pracovních míst Navazují na Strategii Evropa 2020 Stanovují společná pravidla – sadu pravidel se společnou strukturou a logikou

Struktura nařízení 3 Obecné nařízení Nařízení pro ERDF Nařízení pro ESF Nařízení pro Kohezní fond Nařízení věnující se evropské územní spolupráci … Celý soubor nařízení by měl být přijat do konce roku 2012 tak, aby v roce 2013 bylo možno vyjednat podobu kohezní politiky mezi členskými státy a EK a následně zahájit jednotlivé programy v roce 2014

Výběr podstatných změn definovaných v nařízeních 4 Výběr podstatných změn definovaných v nařízeních Zaměření na priority Strategie Evropa 2020 (inteligentní, udržitelný, solidární růst) Oceňování výkonnosti v rámci kohezní politiky Podpora integrovaného programování Silnější zaměření na výsledky (sledování a vyhodnocování cílů) Zdravé makroekonomické a fiskální prostředí Posilování územní spolupráce Zjednodušování procesů spojených s implementací KP

Hierarchie základních dokumentů 5 Hierarchie základních dokumentů Společný strategický rámec – úroveň EU Smlouva o partnerství pro rozvoj a investice – mezi jednotlivými státy a EK Operační programy – na úrovni jednotlivých států

Obecné nařízení – smlouva o partnerství 6 Obecné nařízení – smlouva o partnerství Bude uzavírána s každým členským státem Základní nástroj pro řízení a implementaci KP na úrovni jednotlivých států (lze srovnat s rolí Národního strategického referenčního rámce) Definuje tématické cíle a závazky k jednotlivým konkrétním aktivitám – cíle je nutno definovat, musí být měřitelné Popisuje integrovaný přístup k územnímu rozvoji Popisuje naplnění předběžných podmínek Popisuje řešení platformy pro rozvoj měst včetně jejich seznamu

Obecné nařízení – další informace 7 Obecné nařízení – další informace Výkonnostní rezerva Bude tvořena 5 % z celkové alokace přidělené každému státu Přezkum výkonnosti Ověření v letech 2017 a 2019 Strategie místního rozvoje Nástroj k řízení KP v území (má sloužit k tomu, aby se projekty vzájemně podporovaly a investované finanční prostředky přinášely co nejvyšší efekty) Členské státy vymezí kritéria a postup zpracování strategií (nutno definovat) Formy podpor Granty (dotace Vratná pomoc Finanční nástroje kombinace

Obecné nařízení – ustanovení pro ERDF, ESF a FS 8 Obecné nařízení – ustanovení pro ERDF, ESF a FS V rámci celé filozofie budou sledovány cíle: Investice pro růst a zaměstnanost (podpora všemi fondy) Evropská územní spolupráce Důraz na rozvoj měst – urbánní dimenze Investice pro růst a zaměstnanost – kategorizace regionů Méně rozvinuté regiony – HDP < 75 % HDP EU-27 Přechodové regiony – HDP 75 – 90 % HDP EU-27 Rozvinutější regiony – HDP > 90 % HDP EU 27

Obecné nařízení – strategický přístup 9 Obecné nařízení – strategický přístup Tématické cíle (podpora inteligentního a udržitelného růstu podporujícího začlenění) Posílení výzkumu, technologického rozvoje a inovací Zlepšení přístupu, využití a kvality informačních a komunikačních technologií Zvýšení konkurenceschopnosti malých a středních podniků Podpora přechodu na nízkouhlíkové hospodářství Podpora přizpůsobení se změnám klimatu Ochrana životních prostředí a podpora účinného využívání zdrojů Podpora udržitelné dopravy a odstraňování překážek v klíčových síťových infrastrukturách Podpora zaměstnanosti a podpora mobility pracovních sil Podpora sociálního začleňování a boj proti chudobě Investice do vzdělávání, dovedností a celoživotního učení Posilování institucionální kapacity a účinné veřejné správy

Obecné nařízení – kondicionality 10 Obecné nařízení – kondicionality Zavedení kondicionalit – snaha o posílení výkonnosti kohezní politiky (motivace pro státy k zaměření programů na naplnění strategie Evropa 2020 i zavedení lepší ekonomické a fiskální disciplíny) Kondicionality ex-ante Jejich naplnění tvoří podmínky pro efektivní využívání podpory Pomáhají překonat nedostatky v národních pravidlech, postupech a strukturách Některé jsou přímo propojeny s tématickými cíly, jiné platí průřezově Kondicionality ex-post Budou posuzovat výkon kohezní politiky a jejich splnění bude ovlivňovat vyplácení tzv. výkonnostní rezervy Jejich nenaplňování může vést k pozastavování financování a v kritických případech k rušení programů

Obecné nařízení – příklady kondicionalit 11 Obecné nařízení – příklady kondicionalit Investice do dovedností, vzdělání a celoživotního učení: Existence komplexních strategií pro prevenci předčasného ukončení školní docházky sladěné s aktuálním doporučením Rady; pro vyšší vzdělávání zahrnující zvýšenou míru dosahování terciárního vzdělání, zvýšení jeho kvality a efektivity v souladu s modernizační agendou pro VŠ: vzdělávání, výzkum a inovace; pro celoživotní učení na národní a/nebo regionální úrovni ve shodě s dokumenty EU.

Obecné nařízení – podíly alokací 12 Obecné nařízení – podíly alokací

13 Nařízení k ERDF Nutnost zaměřit se na trvale udržitelný rozvoj měst (min 5 % alokace) – zřízení platformy pro rozvoj měst 50 % prostředků nutno zaměřit na řešení ekonomicky úsporné energetiky a inovací Každý členský stát vypracuje seznam měst, kde budou řešena integrovaná opatření pro udržitelný rozvoj měst včetně orientační alokace podpory Max. počet měst – 20 za členský stát (celkem za EU 300), města musí mít zpracovánu strategii pro integrovaná opatření Je nutno předem definovat ukazatele a jejich výpočet tak, aby bylo možno hodnotit efektivitu podpory – existuje základní seznam společných ukazatelů pro ERDF

14 Nařízení k ESF Nutnost zaměřit se na vytváření udržitelných pracovních míst, vzdělávání, odborné přípravy, sociální začleňování – celková podpora sociální soudržnosti a konkurenceschopnosti. Minimální podíl na celkové alokaci – 25 % Nebude nutno řešit udržitelnost Zaměření na tématické cíle: Podpora zaměstnanosti a mobility pracovníků Investice do vzdělávání, dovedností a celoživotního učení Podpora sociálního začleňování a boj proti chudobě Posilování institucionální kapacity a účinné veřejné správy Programy jsou povinny zohlednit podporu rovnosti žen a mužů, podporu rovných příležitostí a nediskriminaci, podporu sociálních inovací a nadnárodní spolupráci.

15 Info k tématu najdete: Návrhy nových nařízení kohezní politiky (čeština): http://www.mmr.cz/Kohezni-politika-EU/Navrhy-novych-narizeni-kohezni-politiky-pro-obdobi Návrh nařízení Evropské komise k fondům EU pro roky 2014 – 2020 (ing. Petr Zahradník): http://www.csas.cz/banka/content/inet/internet/cs/euspa_navrh_narizeni_evropske_komise_k_fondum_eu_pro_roky_2014-2020.pdf?archivePage=EUspec_archive&navid=nav00202_eu_spec_analyzy Evropa 2020: http://ec.europa.eu/europe2020/index_cs.htm#

DĚKUJI VÁM ZA POZORNOST Jana Pšejová, odbor strategického rozvoje ZK jana.psejova@kr-zlinsky.cz