Nařízení Evropského parlamentu a Rady Setkání pracovníků městských a obecních úřadů - Zlín Zlín 4. 6. 2012 Nařízení Evropského parlamentu a Rady se vztahem ke kohezní politice 2014+
Charakteristika nařízení Definují představu Evropské komise o budoucnosti kohezní politiky: Musí být více zaměřena na evropské ekonomické priority Orientace na podporu opatření směřujících k růstu a tvorbě pracovních míst Navazují na Strategii Evropa 2020 Stanovují společná pravidla – sadu pravidel se společnou strukturou a logikou
Struktura nařízení 3 Obecné nařízení Nařízení pro ERDF Nařízení pro ESF Nařízení pro Kohezní fond Nařízení věnující se evropské územní spolupráci … Celý soubor nařízení by měl být přijat do konce roku 2012 tak, aby v roce 2013 bylo možno vyjednat podobu kohezní politiky mezi členskými státy a EK a následně zahájit jednotlivé programy v roce 2014
Výběr podstatných změn definovaných v nařízeních 4 Výběr podstatných změn definovaných v nařízeních Zaměření na priority Strategie Evropa 2020 (inteligentní, udržitelný, solidární růst) Oceňování výkonnosti v rámci kohezní politiky Podpora integrovaného programování Silnější zaměření na výsledky (sledování a vyhodnocování cílů) Zdravé makroekonomické a fiskální prostředí Posilování územní spolupráce Zjednodušování procesů spojených s implementací KP
Hierarchie základních dokumentů 5 Hierarchie základních dokumentů Společný strategický rámec – úroveň EU Smlouva o partnerství pro rozvoj a investice – mezi jednotlivými státy a EK Operační programy – na úrovni jednotlivých států
Obecné nařízení – smlouva o partnerství 6 Obecné nařízení – smlouva o partnerství Bude uzavírána s každým členským státem Základní nástroj pro řízení a implementaci KP na úrovni jednotlivých států (lze srovnat s rolí Národního strategického referenčního rámce) Definuje tématické cíle a závazky k jednotlivým konkrétním aktivitám – cíle je nutno definovat, musí být měřitelné Popisuje integrovaný přístup k územnímu rozvoji Popisuje naplnění předběžných podmínek Popisuje řešení platformy pro rozvoj měst včetně jejich seznamu
Obecné nařízení – další informace 7 Obecné nařízení – další informace Výkonnostní rezerva Bude tvořena 5 % z celkové alokace přidělené každému státu Přezkum výkonnosti Ověření v letech 2017 a 2019 Strategie místního rozvoje Nástroj k řízení KP v území (má sloužit k tomu, aby se projekty vzájemně podporovaly a investované finanční prostředky přinášely co nejvyšší efekty) Členské státy vymezí kritéria a postup zpracování strategií (nutno definovat) Formy podpor Granty (dotace Vratná pomoc Finanční nástroje kombinace
Obecné nařízení – ustanovení pro ERDF, ESF a FS 8 Obecné nařízení – ustanovení pro ERDF, ESF a FS V rámci celé filozofie budou sledovány cíle: Investice pro růst a zaměstnanost (podpora všemi fondy) Evropská územní spolupráce Důraz na rozvoj měst – urbánní dimenze Investice pro růst a zaměstnanost – kategorizace regionů Méně rozvinuté regiony – HDP < 75 % HDP EU-27 Přechodové regiony – HDP 75 – 90 % HDP EU-27 Rozvinutější regiony – HDP > 90 % HDP EU 27
Obecné nařízení – strategický přístup 9 Obecné nařízení – strategický přístup Tématické cíle (podpora inteligentního a udržitelného růstu podporujícího začlenění) Posílení výzkumu, technologického rozvoje a inovací Zlepšení přístupu, využití a kvality informačních a komunikačních technologií Zvýšení konkurenceschopnosti malých a středních podniků Podpora přechodu na nízkouhlíkové hospodářství Podpora přizpůsobení se změnám klimatu Ochrana životních prostředí a podpora účinného využívání zdrojů Podpora udržitelné dopravy a odstraňování překážek v klíčových síťových infrastrukturách Podpora zaměstnanosti a podpora mobility pracovních sil Podpora sociálního začleňování a boj proti chudobě Investice do vzdělávání, dovedností a celoživotního učení Posilování institucionální kapacity a účinné veřejné správy
Obecné nařízení – kondicionality 10 Obecné nařízení – kondicionality Zavedení kondicionalit – snaha o posílení výkonnosti kohezní politiky (motivace pro státy k zaměření programů na naplnění strategie Evropa 2020 i zavedení lepší ekonomické a fiskální disciplíny) Kondicionality ex-ante Jejich naplnění tvoří podmínky pro efektivní využívání podpory Pomáhají překonat nedostatky v národních pravidlech, postupech a strukturách Některé jsou přímo propojeny s tématickými cíly, jiné platí průřezově Kondicionality ex-post Budou posuzovat výkon kohezní politiky a jejich splnění bude ovlivňovat vyplácení tzv. výkonnostní rezervy Jejich nenaplňování může vést k pozastavování financování a v kritických případech k rušení programů
Obecné nařízení – příklady kondicionalit 11 Obecné nařízení – příklady kondicionalit Investice do dovedností, vzdělání a celoživotního učení: Existence komplexních strategií pro prevenci předčasného ukončení školní docházky sladěné s aktuálním doporučením Rady; pro vyšší vzdělávání zahrnující zvýšenou míru dosahování terciárního vzdělání, zvýšení jeho kvality a efektivity v souladu s modernizační agendou pro VŠ: vzdělávání, výzkum a inovace; pro celoživotní učení na národní a/nebo regionální úrovni ve shodě s dokumenty EU.
Obecné nařízení – podíly alokací 12 Obecné nařízení – podíly alokací
13 Nařízení k ERDF Nutnost zaměřit se na trvale udržitelný rozvoj měst (min 5 % alokace) – zřízení platformy pro rozvoj měst 50 % prostředků nutno zaměřit na řešení ekonomicky úsporné energetiky a inovací Každý členský stát vypracuje seznam měst, kde budou řešena integrovaná opatření pro udržitelný rozvoj měst včetně orientační alokace podpory Max. počet měst – 20 za členský stát (celkem za EU 300), města musí mít zpracovánu strategii pro integrovaná opatření Je nutno předem definovat ukazatele a jejich výpočet tak, aby bylo možno hodnotit efektivitu podpory – existuje základní seznam společných ukazatelů pro ERDF
14 Nařízení k ESF Nutnost zaměřit se na vytváření udržitelných pracovních míst, vzdělávání, odborné přípravy, sociální začleňování – celková podpora sociální soudržnosti a konkurenceschopnosti. Minimální podíl na celkové alokaci – 25 % Nebude nutno řešit udržitelnost Zaměření na tématické cíle: Podpora zaměstnanosti a mobility pracovníků Investice do vzdělávání, dovedností a celoživotního učení Podpora sociálního začleňování a boj proti chudobě Posilování institucionální kapacity a účinné veřejné správy Programy jsou povinny zohlednit podporu rovnosti žen a mužů, podporu rovných příležitostí a nediskriminaci, podporu sociálních inovací a nadnárodní spolupráci.
15 Info k tématu najdete: Návrhy nových nařízení kohezní politiky (čeština): http://www.mmr.cz/Kohezni-politika-EU/Navrhy-novych-narizeni-kohezni-politiky-pro-obdobi Návrh nařízení Evropské komise k fondům EU pro roky 2014 – 2020 (ing. Petr Zahradník): http://www.csas.cz/banka/content/inet/internet/cs/euspa_navrh_narizeni_evropske_komise_k_fondum_eu_pro_roky_2014-2020.pdf?archivePage=EUspec_archive&navid=nav00202_eu_spec_analyzy Evropa 2020: http://ec.europa.eu/europe2020/index_cs.htm#
DĚKUJI VÁM ZA POZORNOST Jana Pšejová, odbor strategického rozvoje ZK jana.psejova@kr-zlinsky.cz