Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
KAREL KRYL (1944 KROMĚŘÍŽ – 1994 MNICHOV).  zpočátku chtěl být hrnčířem po pradědečkovi, brzy se ale rozhodl věnovat hudbě a poezii  první vydanou.
Advertisements

SOUSTAVY ROVNIC Metoda sčítací VY_42_INOVACE_26_01.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Bc. Naďa Prejzová Název DUM: VY_32_Inovace_ Základní skladební dvojice Název sady: Český jazyk a literatura.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_1.2.6 Báseň Název sady: Český jazyk 4. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
TŘENÍ Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_18_29.
VAR Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_04_32.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Monika Šléglová NÁZEV:VY_32_INOVACE_06B_19_Výroba železa TEMA:Kovy ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Ing.Mirjam Civínová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10C_18_Tlak_plynu_z_hlediska_molekulové_.
Figury a obrazná pojmenování Texty k procvičení učiva Jazyková vrstva uměleckého díla.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Základní větné členy Název sady: Český jazyk 6. ročník.
Skládání rovnoběžných a různoběžných sil-souhrnná cvičení
Podstatná jména hromadná, pomnožná, látková
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_M_20_Rovinné útvary
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a svět práce, Finanční gramotnost, Mzda Autor: Pavla Lukešová.
AUTOR: Mgr. Gabriela Hnátková NÁZEV: VY_52_INOVACE_03_PRV_4
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Autor: Mgr. Anna Dyková Název : VY_12_INOVACE_16_ Vánoce Téma: Vánoce
VY_32_Inovace_ Základní skladební dvojice
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_05_FAZE_MESICE Název materiálu:
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Kolín V., Mnichovická 62
Informatika 9. ročník (volitelný předmět)
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.400/
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Název školy: Speciálnízákladníškola,Louny Poděbradova640, příspěvková organizace Autor: Mgr. Erika Pospíšilová Název materiálu: VY__32_INOVACE_04_IV_Z6_pohyby_země.
AUTOR: Lenka Šilhánková NÁZEV: VY_32_INOVACE_77_ČESKÁ HYMNA
Autor: Mgr. Anna Dyková Název: VY_12_INOVACE_34_Prázdninové plány
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Autor: Mgr. Anna Dyková Název : VY_12_INOVACE_36_ Domácí zvířata
Jaroslav Seifert NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Český jazyk 6. ročník ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Milena Brádlová; datum:
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Jan Burian NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová
Autor: Mgr. Eva Procházková Název : VY_32_INOVACE_23_Požár Téma: Požár
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek Autor:
NÁZEV ŠKOLY BRÁNA, základní škola a mateřská škola  Kollárova 456, Nová Paka ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV PROJEKTU Rozvoj čtení a.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
CZ.1.07/1.4.00/ Autor Mgr. Zbyněk Jícha Škola
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Pavla Balejová Název materiálu: VY_12_INOVACE_ČJ.1.Bal.17_Báseň Datum: 25.
Autor : Mgr. Venuše Nováková Název materiálu:
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lenka.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Autor: Mgr. Jitka Šteflová
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_CERTOVSKE_RYMOVANI Název materiálu:
ANOTACE Materiál je určen pro žáky 3. a 4. ročníku. Patří do vzdělávací oblasti Jazyk a jazyková komunikace. Žáci procvičuji vyjmenovaná slova po M a slova.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
VY_32_ INOVACE_O7_ ČESKÝ JAZYK 3
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Skládání rovnoběžných a různoběžných sil-souhrnná cvičení
Předmět VY_32_INOVACE_03-24 Ročník: 6. Vzdělávací oblast:
Autor : Mgr. Venuše Nováková Název materiálu:
Autor: Mgr. Eva Procházková Název: VY_32_INOVACE_14_Les - shrnutí
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: Olga.
AUTOR: Mgr. Eva Nedomová
Hromadné dokumenty opakující se pro kolekci osob
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Ilona Micková NÁZEV: VY_12_INOVACE_01A_20 _Karel Kryl TEMA: Česká literatura 20.století ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/34.0816 DATUM TVORBY: 2. 2. 2013

ANOTACE Tento materiál je určen pro interaktivní výuku V daných pracovních listech jsou vybrány ukázky z díla Karla Kryla. Studenti na základě textů a znalostí analyzují po stránce obsahové a jazykové dané ukázky. Vhodné je poslechnout si Krylovy texty zhudebněné. S prezentací je možno inovativně pracovat na tabuli s fixem nebo na interaktivní tabuli pomocí elektronického pera, případně přímo v počítači. Texty je možno žákům vytisknout v papírové podobě a pracovat s nimi. Materiál je určen pro žáky 4. ročníku SŠ.

Karel Kryl 12.4.1944 – 3.3.1994

http://www.karelkryl.cz/ Poslechněte si některou z Krylových písní. Prostudujte následující internetovou stránku a doplňte informace o autorovi a jeho tvorbě. http://www.karelkryl.cz/ Poslechněte si některou z Krylových písní.

Anděl Z rozmlácenýho kostela Pak hlídali jsme oblohu v krabici s kusem mýdla přinesl jsem si anděla Polámali mu křídla Díval se na mě oddaně já měl jsem trochu trému tak vtiskl jsem mu do dlaně lahvičku od parfému A proto prosím věř mi chtěl jsem ho žádat aby mi mezi dveřmi pomohl hádat co mě čeká a nemine co mě čeká a nemine Pak hlídali jsme oblohu pozorujíce ptáky debatujíce o Bohu a hraní na vojáky Do tváře jsem mu neviděl pokoušel se ji schovat To asi ptákům záviděl že mohou poletovat (...) Když novinky mi sděloval u okna do ložnice já křídla jsem mu ukoval z mosazné nábojnice A tak jsem pozbyl anděla on oknem odletěl mi avšak přítel prý mi udělá nového z mojí helmy A proto prosím věř mi chtěl jsem ho žádat (....)

Otázky k textu Anděl Interpretujte báseň Na jakou situaci (časové období) reaguje? V textu podtrhněte slova, která mají souvislost s tímto obdobím. 4) Co autor naznačuje ve čtvrtém verši první sloky? 5) Označte, v jaké části textu se autor obrací na čtenáře? Jazyková rovina textu: -podtrhněte básnickou figuru a pojmenujte ji -v první sloce vyznačte do textu rýmové schéma -vyznačte v textu tvar přechodníku (určete jeho druh)

Píseň neznámého vojína Zpráva z tisku: „Obě delegace položily pak věnce na hrob neznámého vojína.“ A co na to neznámý vojín? V čele klaka pak ctnostné rodiny a náruč chryzantém černá saka a žena hrdiny pod paží s amantem Kytky v dlaních a pásky smuteční civí tu před branou Ulpěl na nich pach síně smuteční s bolestí sehranou Co tady čumíte? Vlezte mi někam! Copak si myslíte že na to čekám? Co tady civíte? Táhněte domů! Pomníky stavíte Prosím vás komu? Jednou za čas se páni ustrnou a přijdou poklečet Je to trapas když s pózou mistrnou zkoušejí zabrečet Pak se zvednou a hraje muzika písničku mizernou Ještě jednou se trapně polyká nad hrobem s lucernou

že jsem chtěl zdechnout? Z lampasů je nám zle proč nám sem leze? Co tady civíte? Zkoušíte vzdechnou Copak si myslíte že jsem chtěl zdechnout? Z lampasů je nám zle proč nám sem leze? Kašlu vám na fángle! Já jsem chtěl kněze! Nejlíp je mi když kočky na hrobě v noci se mrouskají ježto s těmi co střílej po sobě vůbec nic nemají Mňoukaj tence a nikdy neprosí Neslouží hrdinům Žádné věnce pak na hrob nenosí Neznámým vojínům Kolik vám platějí za tenhle nápad? Táhněte raději s děvkama chrápat! Co mi to říkáte? Že šel bych zas? Rád? Odpověď čekáte? Nasrat! Jo nasrat!

Otázky k textu Píseň... Jaký námět má báseň? Z jakého pohledu je báseň psána? Co vyjadřuje autor verši: Co tady civíte? Zkoušíte vzdechnout Copak si myslíte že jsem chtěl zdechnout Proč motiv kočky? Charakterizujte slovní zásobu textu Podtrhněte slova nespisovná Označte v textu slova: klaka, amant, lampas, fángle. Jaký slovník použijete k jejich vysvětlení?

Bratři Vám poděkování Tak vás tu máme bratři a vřelá objetí za provokování a střelbu do dětí A naše domovy nechť jsou vám domovem Svědky jsou hřbitovy páchnoucí olovem Vím byla to chyba plivat na pomníky Nám zbývá naděje My byli jsme a budem Balšoje vam spasíbo Braťja zachvátčiki Spasíbo bóľšeje Nikagda nězabúděm! Nikagda nězabuděm!!! Tak vás tu máme bratři z krve Kainovy Poslové noci která do zad bodá dýku vnuci Stalinovi Však ne tak jako včera Dnes už bez šeříků Však díky za železné holubičky míru a díky za polibky s chutí hořkých mandlí V krajině přelíbezné zavraždili víru Na cestě rudé šípky jako pomník padlých

Otázky k textu Bratři: 1.Jaká období báseň zachycuje?(vyznačte v textu) 2.Přeložte poslední čtyřverší básně a naznačte, co jimi chtěl autor říct. 3. Označte do textu metafory a vysvětlete jejich význam 4. Interpretujte 2 sloku 5. Naznačte do textu rýmové schéma 1 sloky

CITACE KRYL, Karel. Kníška Karla Kryla. Praha: Mladá fronta, 1990, ISBN 80-204-0206-3.