Porovnání vlastností vodíku a kyslíku CHEMIE Porovnání vlastností vodíku a kyslíku On-line diskuse k virtuální hospitaci – 11. 10. 2011 Gymnázium Pierra de Coubertina Tábor Vyučující: RNDr. Petr Koloros Expert: prof. PhDr. Martin Bílek, Ph.D.
Struktura hodiny Opakování informací o vodíku a kyslíku z předchozí výuky Demonstrační důkazové pokusy provedené žáky Upozornění na předkreslené schéma na tabuli (pojmová mapa k tématu hodiny) Frontální důkazové pokusy s využitím žákovských souprav Demonstrační pokusy učitele (příprava vodíku v Kippově přístroji, redukční vlastnosti vodíku, příprava kyslíku atd.) Zápisy poznatků z experimentů do schématu na tabuli Shrnutí hodiny
Poznámky a připomínky k vyučovací hodině Experimenty „nabitá“ vyučovací hodina chemie Zkušený učitel – experimentátor Využívání různých typů školního chemického experimentu Zajímavý pokus o propojení pojmové mapy a experimentální činnosti Zájem studentů o experimentování, i přes přemíru různých aktivit dodržena kázeň a sled učitelem navozovaných činností Výborné komunikační schopnosti učitele
Otázky k diskusi Experimentální náplň hodiny: Jak dlouho trvala příprava všech laboratorních pomůcek a chemikálií a zápisu na tabuli? Jak často se toto dá ve školním roce připravit? Pojmová mapa: Jak ji uvést do vyučování? Jaký byl cíl pro její využití ve vztahu k tématu hodiny? Je rozdíl v pojmech „pojmová mapa“ a „myšlenková mapa“? Bezpečnost práce: Je má kritika týkající se nevyužitých ochranných pomůcek relevantní? Využíváte ochranné pomůcky v laboratorních cvičeních i v hodinách? Jaký máte názor na použití ochranných brýlí? Didaktická technika: Pomohla by prezentaci didaktická technika jako např. vizualizér s dataprojektorem? Nebo jde spíše o další komplikaci provedení i „odreálnění“ demonstračního pokusu?
Děkuji za pozornost. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a rozpočtem České republiky.