Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0245 Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_A_03 Tematická oblast: SPOJKY Téma: Spojka s obvodovými pružinami Autor: Ing. Miroslav Bodlák Datum vytvoření: prosinec 2012
Anotace Metodický pokyn Materiál je určen pro 3. ročník studijního oboru Silniční doprava, předmětu SILNIČNÍ VOZIDLA. Inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek – prezentace s názornými obrázky a schématy doplněných textem podporujícím výklad učitele. Metodický pokyn Materiál používá učitel při výkladu – pro větší názornost a atraktivnost výuky a zároveň jej mohou využívat žáci pro domácí přípravu na výuku.
SPOJKA S OBVODOVÝMI PRUŽINAMI Popis: 1 – setrvačník 2 – spojkový kotouč 3 – přítlačný kotouč 4 – obvodová vinutá pružina 5 – táhlo 6 – vypínací páčka 7 – štít spojky 8 – vypínací ložisko 9 – spojkový hřídel 10- ovládací páka
SPOJKA S OBVODOVÝMI PRUŽINAMI Činnost: Sepnutý stav – přenos hnacího momentu Řidič nepůsobí na spojkový pedál a proto je vypínací ložisko (8) oddáleno o nezbytnou vůli od vypínacích páček (6). Obvodové pružiny (4) tlačí přítlačný kotouč (3) na spojkový (2), který je druhou stranou přitlačený na setrvačník (1). Tření mezi jejich třecími plochami zajistí přenos max. hnacího momentu motoru na spojkový kotouč (2) a spojkový hřídel (9).
SPOJKA S OBVODOVÝMI PRUŽINAMI Činnost: Rozepnutí spojky Sešlápnutím spojkového pedálu se ovládacím ústrojím uvede do činnosti vypínací ústrojí spojky. Vypínací ložisko zatlačí na vypínací páčky, které jsou výkyvně uloženy na štítu spojky a působí jako dvojzvratné páky. Jejich pohyb se pomocí táhel přenese na přítlačný kotouč, který se tak oddálí od spojkového kotouče. Tím se obvodové pružiny stlačí. Tření mezi třecími plochami setrvačníku, spojkového a přítlačného kotouče zmizí – hnací moment se již nepřenáší.
SPOJKA S OBVODOVÝMI PRUŽINAMI Činnost: Sepnutí spojky Vše probíhá opačně než při rozepnutí spojky.
Vlastnosti spojek s obvodovými pružinami: SPOJKA S OBVODOVÝMI PRUŽINAMI Vlastnosti spojek s obvodovými pružinami: Výhody: Konstrukční jednoduchost a levná výroba. Při poškození jen některé z pružin spojka zůstává funkční alespoň pro nouzový dojezd vozidla. Nevýhody: Omezená velikost přenášených momentů. Ke vzniku dostatečné přítlačné síly je nutno použít více pružin. Větší počet pružin zvyšuje složitost spojky a její ekonomickou náročnost.
SPOJKA S OBVODOVÝMI PRUŽINAMI OPAKOVÁNÍ: 1. Vyjmenujte hlavní části spojky s obvodovými pružinami. 2. Jak je zajištěn v sepnutém stavu přenos hnacího momentu? 3. Popište proces rozepnutí spojky. 4. Jakými vlastnostmi se vyznačují spojky s obvodovými pružinami?
Použité zdroje: VLK Klaus a kol. PŘÍRUČKA PRO ELEKTROTECHNIKA. Praha: Europa-Sobotáles cz, s.r.o., 2006, ISBN 80-86706-13-3. JAN, ŽDÁNSKÝ, ČUPERA: Automobily – Převodná ústrojí motorových vozidel (2). Nakladatelství Avid s.r.o. Brno 2007, ISBN 978- 80-87143-04-9. Příručka pro automech. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.