Základní škola a Mateřská škola, Chvalkovice, okres Náchod CZ /1

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Česká republika a její sousedé N á zev sady: Výuka občanské nauky v 2.
Advertisements

Pojem a význam práva Souhrn norem, stanovených uznaných státem k dosažení určitých společenských účelů, jejichž zachování je vynucováno státní mocí Objektivní.
Co je právní řád a jeho historie Kdo může v ČR vydávat právní akty Právní odvětví ČR Soudy.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Postavení Nejvyššího kontrolního úřadu v rámci systému správy státu Jeho význam, fungování a systém kontrol.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství ročník III
Občanská společnost, participace občanů na politickém životě Demokratický právní stát.
Ústavní základy legislativy JUDr. Jan Kněžínek, Ph.D.
PARLAMENT ČR Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Charvátová. Dostupné z Metodického portálu ISSN
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Irena Čiháková Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Ú STAVNÍ SOUD Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_6.SV.20 2.Číslo.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice - Spořilov AUTOR: Hana Navrátilová NÁZEV: VY_32_INOVACE_VÝCHOVA K OBČANSTVÍ _18.MOC SOUDNÍ TEMA: MOC SOUDNÍ ČÍSLO PROJEKTU:
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr. Jana Volková Název: VY_32_INOVACE_01_OV9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma:Ústava ČR Anotace:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Ernest Seifert Název materiálu: VY_32_INOVACE_6_CLOVEK_JAKO_OBCAN_05.
GEOLOGICKÝ VÝVOJ A STAVBA ČR Př_161_Geologie_Geologický vývoj a stavba ČR Autor: Mgr. Jiří Sukaný Škola: Základní škola Velehrad, okres Uherské Hradiště,
Vláda ČR Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Charvátová. Dostupné z Metodického portálu ISSN
Výchova k občanství Právní základy státu - znaky státu.
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
4. Ústavní pořádek ČR a jeho základní ustanovení
Naplňuje přitom pravomoci dané Ústavou ČR a některými běžnými zákony.
Pojem přeměna obchodní společnosti
Česká republika Naše vlast
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
TEST 7. POLITOLOGIE
ZÁKONODÁRNÁ MOC LEGISLATIVA
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
NÁZEV ŠKOLY: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
1. ročník oboru Mechanik opravář motorových vozidel
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oborů Technické.
Anotace Objasnit důvody vzniku státu. Seznámit žáky se znaky státu, popsat různé historické typy států. Výukový materiál.
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Zákonodárná moc Klepněte a vložte poznámky. PRÁVO.
Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: Název: VY_52_INOVACE_19_ZEMĚPIS
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Zrušení a zánik obchodní společnosti
Anotace Žák se seznámí s problematikou teorie státu Autor
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
ČESKO-BRATRSKÁ CÍRKEV EVANGELICKÁ
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Název projektu: Moderní škola
Moc ve státě VY_32_INOVACE_03-44 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
ANOTACE POLOŽIT ŽÁKŮM NĚKTERÉ OTÁZKY Z OBLASTI PRÁVNÍHO VĚDOMÍ
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Volby v ČR Název školy: ZŠ Salvátor
Mgr. Rostislav Navláčil 20. Vznik, význam, vývoj a cíle EU
DUM - Digitální Učební Materiál
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Název projektu: Moderní škola
Právní dějiny na území Slovenska Ladislav Vojáček
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
EVROPSKÁ UNIE Hlavní orgány (11)
Magnetické vlastnosti látek
VY_32_INOVACE_VO.9.A.02 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.02_typy_a_formy_statu.
DUM - Digitální Učební Materiál
Anotace Vysvětlit rozdělení státní moci v ČR, objasnit moc zákonodárnou, moc výkonnou a moc soudní. Výukový materiál.
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Věcné učení Vláda, parlament, politické strany
6. ÚSTAVNÍ PRÁVO 1. M ON.
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
INSTITUCE EVROPSKÉ UNIE
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Odbor právní a Krajský živnostenský úřad
SPRÁVNÍ PRÁVO.
Stát – co to je? Výchova k občanství základní znaky státu
Transkript prezentace:

Základní škola a Mateřská škola, Chvalkovice, okres Náchod CZ. 1. 07/1 Základní škola a Mateřská škola, Chvalkovice, okres Náchod CZ.1.07/1.1.05/04.0031 „Rozvoj interaktivních způsobů výuky ve škole“ Mgr. Marie Šimková VOZ8_02 Zákonodárná moc

Vzpomeneš si jak se dělí státní moc? Moc ve státě Zopakujme si definici státu: Stát je organizované společenství lidí, žijících na ohraničeném území. Státní moc je nezávislá, neodvozená od žádné jiné (suverenita a svrchovanost státu). Vnitřní i vnější záležitosti si řeší každý stát sám. Vzpomeneš si jak se dělí státní moc? V demokratickém státě existuje systém tří mocí: zákonodárné, výkonné a soudní. Demokratický, svobodný systém věnuje velkou pozornost ústavním pojistkám, které omezují moc státu a zabraňují tak zneužití státní moci zejména v oblasti lidských práv. Moc zákonodárná, moc výkonná a moc soudní jsou na sobě nezávislé, demokraticky kontrolovatelné a vzájemně vyvažované do rovnováhy.

Poznáš ve které zemi mají tuto budovu parlamentu? Zákonodárná moc (legislativa) je oprávnění vydávat zákony, což je svěřeno zákonodárnému sboru = parlamentu. V České republice je představitelem zákonodárné moci dvoukomorový parlament, skládající se z Poslanecké sněmovny a Senátu. Z hlediska možných oblastí právní úpravy není zákonodárce, tedy poslanec či senátor, ničím omezen. Může tedy zákonem upravovat kteroukoli oblast společenských vztahů, aniž by k tomu potřeboval nějaké zvláštní zmocnění. Ale samotné oprávnění upravovat prostřednictvím zákonů různé oblasti společenských vztahů zvláštní zmocnění potřebuje a to je obsaženo v ústavě. Díky tomu pak může dojít k tomu, že zákon nebo některé jeho ustanovení odporuje ústavnímu řádu a v takovém případě tento zákon nebo jeho část může zrušit Ústavní soud. Poznáš ve které zemi mají tuto budovu parlamentu? Ano, je to Velká Británie.

Historie vývoje zákonodárného sboru v ČR Parlament ČR Parlament České republiky je dvoukomorový zákonodárný sbor České republiky. Je tvořen Poslaneckou sněmovnou (dolní komora) a Senátem (horní komora). Historie vývoje zákonodárného sboru v ČR Na českém území se vystřídalo plno druhů a typů Parlamentů, od Říšské rady za Rakouska - Uherska až po současný Parlament České republiky. Revoluční národní shromáždění byl jednokomorový parlament Československé republiky v letech 1918 až 1920 (do přijetí Ústavní listiny Československé republiky). Za první republiky byl Parlament podobný tomu dnešnímu, Senát však měl 150 senátorů a Poslanecká sněmovna 300 poslanců. Obě komory byly voleny poměrným systémem a volební období bylo delší. (poslanec 6 let, dnes 4 roky; senátor 8 let, dnes 6 let). Za třetí republiky a po převzetí moci KSČ v roce 1948 až do roku 1968 tvořilo legislativu jednokomorové Národní shromáždění s 300 členy, kteří byli voleni na čtyři roky.

Od roku 1968, kdy byl přijat Ústavní zákon o československé federaci, tvořilo moc zákonodárnou na federální úrovni dvoukomorové Federální shromáždění, tvořené Sněmovnou lidu, do které byli poslanci voleni podle počtu obyvatel v daném státu (Česko a Slovensko), a Sněmovnou národů, do které se volil z každého státu stejný počet poslanců. Na území jednotlivých států ČSSR (ČSFR) pak jako zákonodárné sbory fungovaly tzv. národní rady. Parlament České republiky vznikl k 1. lednu 1993 z České národní rady, která se stala Poslaneckou sněmovnou. Ta až do roku 1996 vykonávala i funkce Senátu.

Poslanecká sněmovna Dolní komoru parlamentu tvoří 200 poslanců, kteří jsou poměrným volebním systémem voleni na dobu čtyř let z řad svéprávných občanů České republiky starších 21 let. Vznikla k 1. lednu 1993, kdy nahradila dosavadní Českou národní radu. Sídlí ve Sněmovní ulici na Malé straně v Praze. Poslanecká sněmovna je usnášení schopná pouze za přítomnosti tzv. kvora, tedy nejméně 67 poslanců. Na rozdíl od Senátu může být Poslanecká sněmovna rozpuštěna prezidentem republiky v případech uváděných Ústavou, ne však v posledních třech měsících před skončením jejího volebního období. Obr. 1.

Předsedkyně Poslanecké sněmovny: Miroslava Němcová, ODS Vedení a orgány PS Předsedkyně Poslanecké sněmovny: Miroslava Němcová, ODS Místopředsedové Poslanecké sněmovny: Lubomír Zaorálek, ČSSD Výbory - podle Jednacího řádu Poslanecké sněmovny je komora povinna zřídit: mandátový a imunitní výbor, petiční výbor, rozpočtový výbor, kontrolní výbor, organizační výbor, volební výbor, výbor pro evropské záležitosti. Obr. 2.

Složení Poslanecké sněmovny Stav k 18. červnu 2012. Česká strana sociálně demokratická – zvoleno 56 poslanců Občanská demokratická strana – zvoleno 53 poslanců, členy klubu 51 poslanců TOP 09 a Starostové – zvoleno 41 poslanců, členy klubu 41 poslanci Komunistická strana Čech a Moravy – zvoleno 26 poslanců, členy klubu 26 poslanců Věci veřejné – zvoleno 24 poslanců, členy klubu 12 poslanců Nezařazení – 16 poslanců

Senát Představuje tzv. horní komoru parlamentu, kterou tvoří 81 senátorů volených většinovým volebním systémem na šest let. Každé dva roky se volí jedna třetina. Senátorem se může stát pouze svéprávný občan České republiky starší 40 let. První volby do obnoveného Senátu České republiky se uskutečnili v roce 1996 za poměrně malé volební účasti. Sídlí v areálu Valdštejnského paláce, jeho součástí je rovněž Valdštejnská zahrada, jízdárna, Kolovratský palác a Malý Fürstenberský palác. Senát je prakticky nerozpustitelný. Měl by fungovat jako klidnější a stabilnější protiváha Poslanecké sněmovny, jako prvek vytvářející předpoklady pro kvalitnější legislativní proces. Obr. 2.

Složení Senátu ČSSD – 41 křesel ODS – 24 křesel KDU-ČSL – 6 křesel KSČM – 2 křesla Starostové – 5 křesel Severočeši.cz – 2 křesla Nestraníci – 1 křeslo

Česká strana sociálně demokratická Malý úkol na konec. Ke zkratkám politických stran připiš jejich celý název. ČSSD ODS KDU-ČSL KSČM VV Česká strana sociálně demokratická ________________________________________________________ Občanská demokratická strana ________________________________________________________ Křesťanská a demokratická unie – Česká strana lidová ___________________________________________________ Komunistická strana Čech a Moravy _______________________________________________________ Věci veřejné _________________________________________________________

Neslučitelnost funkcí Najdi ve slovníku cizích slov význam slova inkompatibilita. Bude se nám to v této kapitolce velmi hodit. Obě komory Parlamentu fungují jako nezávislé orgány, mezi nimiž Ústava zakotvuje tzv. inkompatibilitu, což znamená, že není možné, aby jedna osoba byla členem Poslanecké sněmovny tak Senátu. Rovněž je neslučitelná s funkcí poslance a senátora funkce prezidenta republiky, soudce a mnoha dalších, o nichž to stanoví zákon. Zásada inkompatibility je pojistkou k zajištění nezávislosti a nestrannosti legislativy na zbývajících „státních mocech“, aby nedocházelo k prolínání funkcí představitelů exekutivy s funkcemi v orgánech moci zákonodárné a soudní. Nebylo by totiž nejen žádoucí, ale bylo by to přímo popření dříve uvedeného principu dělby státní moci, kdyby její jednotlivé součásti (tj. jednotlivé oddělené moci) zároveň reprezentovaly stejné osoby, kdyby tedy zákon umožňoval průnik těchto mocí navzájem.

Anotace: Prezentace slouží jako textový a obrazový materiál k výuce kapitoly Zákonodárná moc. Je doplněna o interaktivní prvky umožňující snadnější a záživnější zapamatování učiva. Obr. 1.: Budova_snemovny. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2012-08-28]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Zasedac%C3%AD_s%C3%A1l_Poslaneck%C3%A9_sn%C4%9Bmovny.jpg Obr.2.:Miroslava_Nemcova. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2012-08-28]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Miroslava_N%C4%9Bmcov%C3%A1_at_UNESCO_celebrations_in_T%C5%99eb%C3%AD%C4%8D,_cropped_portrait.jpg Obr. 3.: Senat_Wallenstein_palace. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2012-08-28]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Senat_Wallenstein_palace_Prague_4677.JPG Obr. 4.: Logo_of_the_Czech_Republic. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2012-08-28]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Senate_of_the_Czech_Republic_-_logo.png Ostatní obrázky galerie Klipart.