Zákon o svobodném přístupu k informacím I. část

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zápisy právních vztahů k nemovitostem
Advertisements

Poskytování informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů Krajský úřad Zlínského kraje odbor.
Omezení všeobecného osobnostního práva © Vladimír Plecitý, 2007.
Správní právo Pojem správního práva.
Vedení správního řízení
Nástroje územního plánování
Rozšíření kompetencí NKÚ jako nástroj boje proti korupci CELOSTÁTNÍ FINANČNÍ KONFERENCE SMO ČR Dopady reforem na hospodaření obcí a měst Stanislav.
Ochrana osobních údajů při poskytování informací
EVIDENCE OBYVATEL. Archivnictví  Archivnictví je upraveno zákonem č. 499/2004 Sb., o archivnictví a spisové službě. Archivnictví je řízeno vnitřní státní.
Živnostenské podnikání živnostenské úřady
JUDr. Marek Starý, Ph.D. Praha, 2011
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
Otázky a odpovědi k zákonu č. 300/2008 Sb. Zpracoval: Mgr. René Pleva Datum:
Nepřizpůsobiví uživatelé knihoven. Seminář pro pracovníky služeb knihoven. Středočeská vědecká knihovna v Kladně Metodické vyjádření Ministerstva.
Regulační prostředí Mediální právo České republiky.
Právo na informace Tereza Danielisová,
VEŘEJNÝ OCHRÁNCE PRÁV - činnost a působnost - podnět Veřejnému ochránci práv - náležitosti - možnosti řešení.
Vykonavatelé vlastnického práva státu
Archivnictví a spisová služba
Exekuční řád po novelách
Kontrola veřejné správy I.
Správní dokumenty Rozhodnutí, Odvolání
Základní informace Veřejná správa – činnost veřejnoprávní korporace spravující veřejné záležitosti ve veřejném zájmu financovaná z veřejných prostředků.
1 Soudní ochrana v oblasti správy věcí veřejných Jitka Bělohradová.
Novela zákona o svobodném přístupu k informacím David Kotris ISSS Hradec Králové
Vydávání výstupů z informačních systémů veřejné správy
Novela zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím Mgr. David Kotris ISSS 2005 Hradec Králové
Poskytování informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím Krajský úřad Zlínského kraje Odbor právní a Krajský živnostenský.
Sdílení dat ve veřejné správě Hradec Současný stav  V právním řádu neexistuje předpis, kterým by byla upravena jednotná pravidla pro sdílení.
Státní správa.
Soudní ochrana práva veřejnosti na účast ve veřejné správě 28. dubna 2010.
Správní právo procesní instituty Jana Jurníková. Procesní pojmy a instituty obecný úvod část druhá s.ř. Vztahují se na všechny fáze správního.
Úvod do zvláštní části správního práva Správa na úseku živnostenského podnikání Pro bakaláře.
Právo na informace 3. března Obecné poznámky zajištění práva veřejnosti získat informace, se kterými pracují a které mají k dispozici orgány veřejné.
Účast veřejnosti ve veřejné správě 12. května 2009.
Kontrola veřejné správy - Nejvyšším kontrolním úřadem - orgány státního zastupitelství - soudy (přehled) Olga Pouperová.
Správní řád -vybrané instituty
Přednáška Evropská Studia 2006 JUDr. Kateřina Ronovská, Ph.D.
Přednáška Evropská Studia 2008 JUDr. Kateřina Ronovská, Ph.D.
Svobodný přístup k informacím
Působnost Ministerstva spravedlnosti a správa státního zastupitelství JUDr. Jaroslav Picha.
Dotační program Podpora veřejně účelných aktivit seniorských a proseniorských organizací s celostátní působností Workshop Realizace politiky přípravy na.
Územní správa a samospráva RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.
Bezplatná právní pomoc Podporováno:. Průběh bloku  Lidské příhody a potřebnost právní pomoci  Bezplatná právní pomoc (BPP)  Dnešní právní úprava BPP.
Nástin přednášek – studijní pomůcky. Pojem správy  vedení, řízení, (ekonomická) péče o něco  záměrná činnost, sledující dosažení určitého cíle (účelu)
Kamerové systémy metodika Plzeňský kraj 7. března 2013 ÚOOÚ.
Registr smluv JUDr. Vít Šťastný vedoucí oddělení civilně-správní legislativy; odbor legislativy a koordinace předpisů Ministerstva vnitra Plzeň 26. března.
Spisová služba – základní pojmy
Školský zákon ve vztahu k zákonným zástupcům (pro ředitele málotřídní školy) Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném.
Obecná část rozpočtového práva III 21. března 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 24.
Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly Transpoziční novela zákona o svobodném přístupu k informacím Mgr. et Mgr. Tomáš Jirovec odbor veřejné.
PREZENTUJÍCÍ Registry ve veřejné správě Mgr. David Marek
PRÁVNÍ ŘÁD ČESKÉ REPUBLIKY
VEŘEJNÝ OCHRÁNCE PRÁV činnost a působnost
Právo člena zastupitelstva obce na informace
Novela zákona o místních poplatcích
Správní řízení I. Správní řád, rozsah jeho působnosti
Workshop Realizace politiky přípravy na stárnutí, Brno, 15. října 2015
Zákon o svobodném přístupu k informacím I. část
Zákon o svobodném přístupu k informacím II. část
Jak získat informace o životním prostředí?
Stavební právo.
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) I. část
Zákon o svobodném přístupu k informacím
VEŘEJNÝ OCHRÁNCE PRÁV činnost a působnost
Obecná část rozpočtového práva III
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
GDPR a budoucí redakční praxe
Obecná část rozpočtového práva III
Transkript prezentace:

Zákon o svobodném přístupu k informacím I. část Miroslav Jurman Svobodný přístup k informacím 1.blok – 19. 10. 2013

Zákon o svobodném přístupu k informacím I. Základní údaje Vyhlášen pod č. 106/1999 Sb. Účinnost od 1.1.2000 Pozor na novelizace! Dostupný též prostřednictvím www.otevrete.cz spolu s nejdůležitějšími soudními rozhodnutími Upravuje pravidla po poskytování informací a podmínky práva svobodného přístupu k nim Zákon o svobodném přístupu k informacím I.

Zákon o svobodném přístupu k informacím I. Základní ´údaje Příkazem zákona je: poskytneš informace! dopoledne – kdo, co + co ne. odpoledne – jak + jak postupovat, pokud ne. Zákon o svobodném přístupu k informacím I.

Zákon o svobodném přístupu k informacím I. Základ v Listině Zákon je realizací čl. 17/5 Listiny : „Státní orgány a orgány územní samosprávy jsou povinny přiměřeným způsobem poskytovat informace o své činnosti. Podmínky a provedení stanoví zákon.“ Je otázka, zda se použijí i limity dle ostatních odstavců čl. 17: „(1) Svoboda projevu a právo na informace jsou zaručeny. (2) Každý má právo vyjadřovat své názory slovem, písmem, tiskem, obrazem nebo jiným způsobem, jakož i svobodně vyhledávat, přijímat a rozšiřovat ideje a informace bez ohledu na hranice státu. (3) Cenzura je nepřípustná. (4) Svobodu projevu a právo vyhledávat a šířit informace lze omezit zákonem, jde-li o opatření v demokratické společnosti nezbytná pro ochranu práv a svobod druhých, bezpečnost státu, veřejnou bezpečnost, ochranu veřejného zdraví a mravnosti.“ Zákon o svobodném přístupu k informacím I.

Zákon o svobodném přístupu k informacím I. Povinné subjekty (§ 2) Subjekty s úplnou informační povinností Státní orgány Územní samosprávné celky a jejich orgány Veřejné instituce Subjekty s částečnou informační povinností Pouze v rozsahu, v němž jim zákon svěřil rozhodování o právech, právem chráněných zájmech a povinnostech osob v oblasti veřejné správy Zákon o svobodném přístupu k informacím I.

Úplná informační povinnost Státní orgány Ústavní orgány státu (Prezident, vláda, Parlament, Ústavní soud, státní zastupitelství, NKÚ, ČNB) Ústřední orgány státní správy (ministerstva, Český statistický úřad, Ú. zeměměřičský a katastrální, ÚOHS, SÚJB, NBÚ atd.) Územní orgány státní správy (finanční, pracovní, matriční, ČSSZ, katastrální, školské atd.) Veřejné ozbrojené a neozbrojené sbory (Policie, HZS, vězeňská služba) Zákon o svobodném přístupu k informacím I.

Zákon o svobodném přístupu k informacím I. Povinné subjekty Dlouhodobě se uvažuje o další změně ve vymezení povinných subjektů (původně „státní orgány a orgány územní samosprávy“, pak „státní orgány a orgány územní samosprávy a veřejné instituce hospodařící s veřejnými prostředky“, nyní „státní orgány, územní samosprávné celky a jejich orgány a veřejné instituce“.) Zákon o svobodném přístupu k informacím I.

Úplná informační povinnost Orgány územní samosprávy Orgány obcí a krajů (obecní a městský úřad, ÚMČ, magistrát, zastupitelstvo, rada, starosta či primátor, hejtman, městská policie Veřejné instituce Zřízeny aktem veřejné moci (zákonem, aktem moci výkonné nebo územní samosprávy) Povodí řek, Lesy ČR, České dráhy, školy, Česká televize, ČTK, Akademie věd, veřejné fondy a nadace atd. Zákon o svobodném přístupu k informacím I.

Zákon o svobodném přístupu k informacím I. Veřejné instituce Státní podniky: nález Ústavního soudu ze dne 24. 1. 2007, sp. zn. I. ÚS 260/06 „I. Mezi relevantní hlediska pro určení, zda se při poskytování informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, jedná o instituci veřejnou či soukromou, patří nejen způsob vzniku a zániku instituce (z pohledu přítomnosti či nepřítomnosti soukromoprávního úkonu), ale také hledisko osoby zřizovatele (z pohledu toho, zda je zřizovatelem instituce jako takové stát či nikoli), subjekt vytvářející jednotlivé orgány instituce (z pohledu, zda dochází ke kreaci orgánů státem či nikoli), existence či neexistence státního dohledu nad činností instituce a konečně veřejný nebo soukromý účel instituce. Zákon o svobodném přístupu k informacím I.

Částečná informační povinnost Subjekty na něž byl zákonem přenesen výkon veřejné moci v určité vymezené (úzce specializované) oblasti Veřejnoprávní korporace (profesní komory) Fyzické osoby nadané výkonem veřejné moci (soudní exekutor, notář, lesní stráž, děkan, ředitel školy atd.) Právnické osoby nadané výkonem veřejné moci (Burza cenných papírů) Zákon o svobodném přístupu k informacím I.

Výluka z působnosti zákona Infce, které jsou předmětem průmyslového vlastnictví (patenty, ochranné známky, označení původu) Další infce, pokud zvláštní zákon upravuje jejich poskytování, zejména vyřízení žádosti (náležitosti žádosti, lhůty, opravné prostředky) – např. zákon o právu na infce o životním prostředí Nahlížení účastníka řízení do spisu podle § 38 správního řádu z roku 2004 je natolik komplexně upraveným specifickým postupem poskytování informací, že je subsumovatelné pod § 2 odst. 3 zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím (ve znění před novelou provedenou zákonem č. 61/2006 Sb.), z něhož plyne, že zákon o svobodném přístupu k informacím se nevztahuje na poskytování informací podle zvláštního právního předpisu. (rozsudek NSS ze dne 13. 8. 2008, čj. 2 As 38/2007-78) Zákon o svobodném přístupu k informacím I.

Výluky z působnosti zákona Dotazy na názory co si úřad myslí o … Budoucí rozhodnutí jak úřad rozhodne o … Vytváření nových informací Zákon o svobodném přístupu k informacím I.

Základní pojmy zákona (§ 3) odst. 2 – internetový přístup odst. 3 – vymezení pojmu informace „jakýkoli obsah nebo jeho část v jakékoliv podobě, zaznamenaný na jakémkoliv nosiči, zejména obsah písemného záznamu na listině, záznamu uloženého v elektronické podobě nebo záznamu zvukového, obrazového nebo audiovizuálního“ (Informací podle zákona o svobodném přístupu k informacím není selektivní sdělení obsahu smlouvy, nýbrž text smlouvy v její celistvosti jako takový. Jestliže žadatel požádal o poskytnutí informace kopií smlouvy, na jejíž obsah se nevztahuje ochrana obchodního tajemství, je povinný subjekt povinen pořídit fotokopii, případně jinak hodnověrným způsobem poskytnout žadateli obsah smlouvy v kompletní podobě. - rozsudek NSS ze dne 7. 5. 2008, čj. 1 As 17/2008-67) odst. 4 výslovně vylučuje počítačový program Zákon o svobodném přístupu k informacím I.

Zákon o svobodném přístupu k informacím I. Základní pojmy zákona odst. 5 – zveřejněná informace „… umístěná v knihovně poskytující veřejné knihovnické a informační služby…“ odst. 6 – doprovodná informace úzce souvisí s požadovanou infcí – důležité zejména v souvislosti s odepřením poskytnutí infce Zákon o svobodném přístupu k informacím I.

Poskytování informací (§ 4) Poskytnutím na žádost - § 13 a násl. Ve formátu a jazyce dle žádosti odst. 5 preferuje elektronickou komunikaci (s přihlédnutím k povaze žádosti) Zveřejněním Ve všech formátech a jazycích v nichž byla vytvořena elektronicky též v dostupném formátu Zákon o svobodném přístupu k informacím I.

Zveřejňování informací (§ 5) Informace zveřejněné ze zákona - § 5 odst. 1 písm. a) – j) Informace zpřístupněné ze zákona – odst. 2 obojí podle odst. 4 též na internetu (nevztahuje se na fyzické osoby) Informace zveřejněné v návaznosti na jejich poskytnutí na žádost – odst. 3 Dostupnost veřejných registrů na internetu – odst. 5 (obchodní rejstřík, katastr nemovitostí) Zákon o svobodném přístupu k informacím I.

Omezení práva na informace Ochrana utajovaných infcí Ochrana osobních údajů Ochrana obchodního tajemství Ochrana důvěrnosti majetkových poměrů Další omezení Za podmínek § 12 – infce se poskytne za vyloučení zákonem stanovených výjimek právo odepření trvá pouze po dobu, po kterou trvá důvod odepření Zákon o svobodném přístupu k informacím I.

Ochrana utajovaných informací (§ 7) Odkazuje na zákon o ochraně utajovaných informací a o bezpečnostní způsobilosti Čtyři stupně utajení (a bezpečnostních prověrek) Vyhrazené Důvěrné Tajné Přísně tajné Zákon o svobodném přístupu k informacím I.

Ochrana osobních údajů (§ 8a a 8b) Infce týkající se osobnosti, projevů osobní povahy, soukromí fyzické osoby a osobní údaje budou poskytnuty jen v souladu se zákonem o ochraně osobních údajů Rozsudek č. j. 5 As 57/2010 – 79 ze dne 27. května 2011 - týká se povinnosti zveřejňování platů a odměn veřejné správy. Základní osobní údaje v rozsahu § 8b odst. 3 budou poskytnuty o příjemci veřejných prostředků – s výjimkou veřejných prostředků v oblastech dle odst. 2 Zákon o svobodném přístupu k informacím I.

Ochrana obchodního tajemství (§ 9) § 17 obchodního zákoníku: Obchodní tajemství tvoří veškeré skutečnosti obchodní, výrobní či technické povahy související s podnikem, které mají skutečnou nebo alespoň potenciální materiální či nemateriální hodnotu, nejsou v příslušných obchodních kruzích běžně dostupné, mají být podle vůle podnikatele utajeny a podnikatel odpovídajícím způsobem jejich utajení zajišťuje. Musí být za obchodní tajemství označena předem: rozsudek NSS ze dne 27. 2. 2004, sp. zn. 6 A 136/2002, rušící rozhodnutí o neposkytnutí informací z důvodu ochrany obchodního tajemství, neboť v době vydání rozhodnutí nebyl ve správním spise důkaz o tom, že informace má mít tuto povahu (2006/2 – publ. pod č. 768) Nelze to zjišťovat ex post (dotazovat se), (nesmí za takové zjišťování být vyžadována záloha – 6 A 147/2002). § 9 odst. 2 ZSPI – to, že někdo je příjemcem veřejných prostředků a v jakém rozsahu, nemůže být obchodním tajemstvím Zákon o svobodném přístupu k informacím I.

Ochrana důvěrnosti majetkových poměrů § 10 ZSPI Nelze se úspěšně ptát finančního úřadu na výši daňové povinnosti osoby (II. Údaje o daňových subjektech, jimž bylo prominuto příslušenství daně, identifikovaných jménem, příjmením, datem narození, bydlištěm, a údaje o částkách, které těmto subjektům byly prominuty, bezpochyby podávají obraz o jejich majetkových poměrech, byť se jedná o obraz částečný a neúplný. I z těchto informací ale může příjemce získat znalost nejen o existenci a výši příslušenství daně, ale i zprostředkovaně povědomost o daňové povinnosti, potažmo daňovém základu dotčeného daňového subjektu. – rozsudek NSS ze dne 25. 6. 2008, čj. 5 As 53/2007-85 ) ČSSZ na výši dávek sociální podpory konkrétní osoby Zdravotní pojišťovny na výši pojistného placeného konkrétní osobou atd. Zákon o svobodném přístupu k informacím I.

Zákon o svobodném přístupu k informacím I. Další omezení (§ 11) Poskytnutí lze omezit u vnitřních pokynů a personálních předpisů povinného subjektu a u nové informace vzniknuvší při přípravě rozhodnutí (dokud nebude rozhodnuto) (Spisy agendy podnětů ke stížnostem pro porušení zákona vedené Ministerstvem spravedlnosti sloužily výhradně ministru spravedlnosti k zaujetí stanoviska k podnětu nebo návrhu na podání stížnosti pro porušení zákona v trestních věcech. Ministerstvo spravedlnosti mohlo omezit poskytnutí požadovaných informací z těchto spisů, neboť je lze s ohledem na jejich charakter zařadit do kategorie vnitřních pokynů – rozsudek NSS ze dne 30. 4. 2004, čj. 7 A 168/2002-39 Informace nebude poskytnuta dále např. Pokud by byla narušena ochrana autorských práv třetích osob Pokud se jedná o informace poskytnuté při kontrole kontrolovaným; poskytují se výstupy kontrolujícího Zákon o svobodném přístupu k informacím I.

Zákon o svobodném přístupu k informacím I. Další omezení Nebude poskytnuta informace o: Probíhajícím trestním řízení Rozhodovací činnosti soudů, s výjimkou pravomocných rozsudků Plnění úkolů zpravodajských služeb Kontrolách NKÚ či činnosti ministerstva vnitra při boji proti legalizaci výnosů z trestné činnosti Zákon o svobodném přístupu k informacím I.

Zákon o svobodném přístupu k informacím I. Otázky a komentáře Děkuji za pozornost. mirek@jurman.cz Zákon o svobodném přístupu k informacím I.