Základní pojmy, principy a zákony

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní pojmy, principy a zákony
Advertisements

Nová doba a ekonomika £ Jaký ekonomický systém je typický pro středověk? £ Proč už nyní nestačí? £ V čem se doba změnila? £ Nová doba si žádá nová řešení,
Kalkulace S tudent. Osnova výkladu 1.Kalkulace nákladů a způsoby jejího rozlišení 2.Kalkulační vzorec nákladů 3.Stanovení nákladů na kalkulační jednici.
Trh, tržní vztahy Trh Představuje určitý prostor, kde se setkávají kupující a prodávající. Na trhu se uskutečňuje akt koupě a prodeje – dochází ke směně.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.
Ing. Veronika Dostálková MBA TRŽNÍ MECHANISMUS Podnik a podnikání 3. ročník Srpen 2012.
Datové tržiště zaměřené na faktory ovlivňující vzdělávání dospělých a rozvoj lidských zdrojů s ohledem na trhu práce.
Datum: od Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_62_INOVACE_1 Jméno autora: Ing. Gabriela Hautová Název.
Hospodářský proces Hospodářský proces. Hospodářský proces Hospodářský proces rozdělujeme na následující fáze: a) výroba b) rozdělování a přerozdělování.
Základy nabídky a poptávky TNH 1 – 3. seminář Pavel Seknička.
Měření výkonu ekonomiky 2. seminář – TNH 2
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
2 Marketingové koncepce
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
POPTáVkA po VÝROBNÍCH Faktorech
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Autor: Ing. Alice Horáčková
Rakouská škola TNH 1 (DET-6)
STATISTIKA Starší bratr snědl svůj oběd i oběd mladšího bratra. Oba snědli v průměru jeden oběd.
Dokonale konkurenční odvětví
Účetní systémy 1 3. přednáška.
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Poměr.
Analýza nákladů 1 TNH 1 (S-4)
Výrobní faktory v organizaci
Chování spotřebitele: užitečnost, poptávka
Matematika 3 – Statistika Kapitola 4: Diskrétní náhodná veličina
PŘÍJMY – NEROVNOST, DISKRIMINACE, CHUDOBA
Ing. Daniela Bednáriková , Praha
Model důchod-výdaje.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
IAS 36 Snížení hodnoty aktiv.
IAS 36 Snížení hodnoty aktiv.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Tržní rovnováha a efektivnost
Základy ekonomie TNH 1 – 1. seminář
Základní pojmy, principy a zákony
8.1 Aritmetické vektory.
Seminář 1. Předmět ekonomie
Ekonomika– národní hospodářství
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Úvod do etiky v podnikání (vztah etiky a ekonomie)
Teorie her, suboptimální řešení
2. P marketingového mixu Cena. 2. P marketingového mixu Cena.
CW-057 LOGISTIKA 34. PŘEDNÁŠKA Lineární programování – 4/G Leden 2017
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Obecná ekonomie 2 STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Název školy Střední zdravotnická škola a vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu.
RISKUJ 2 EKONOMIKA. RISKUJ 2 EKONOMIKA INFLACE NEZAMĚSTNANOST HDP
Mikroekonomie II – přednáška č. 6: Monopol
Základy firemních financí
POPÁVKA, UŽITEK A CHOVÁNÍ SPOTŘEBITELE TNH 1 (S-3)
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ POJMY
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Hranice výrobních možností
Digitální učební materiál
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Základy Ekonomie pro adiktology část Prof. Martin Dlouhý
Seminář o stavebním spoření
Trh kapitálu (model mezičasové volby)
Zákony trhu. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Fungování tržního mechanismu - neviditelná ruka trhu
Téma 3 Spotřeba, úspory, investice
Transkript prezentace:

Základní pojmy, principy a zákony Mikroekonomie bakalářský kurz - VŠFS Jiří Mihola, jiri.mihola@quick.cz , 2010 www.median-os.cz, www.ak-ol.cz Téma 1 Základní pojmy, principy a zákony

Obsah. Vzácnost a užitečnost. Princip nákladů obětované příležitosti a hranice produkčních možností Princip utopených nákladů Efektivnost Paretovské optimum (Pareto-optimality) Konkurence a inovace Mezní (přírůstkové) veličiny Zákon klesajících mezních výnosů a zákon klesajícího mezního užitku

Efektivnost Chceme-li vyprodukovat nějaký výstup, musíme k tomu použít nějaké vstupy. Většina výstupů má podobu statků, tedy zboží a služeb, které uspokojují naše potřeby. V některých případech může být výstupem přímo dané uspokojení – např. když si čteme knihu, tak je výstupem uspokojení (užitek) z této četby. Výstupem mohou být také výrobní prostředky, které budou složit k výrobě jiných statků.

Přeměna vstupů na výstupy se děje v nějaké černé schránce. Efektivnost Přeměna vstupů na výstupy se děje v nějaké černé schránce. Vstupy jsou obvykle označovány jako výrobní faktory. Ke standardním výrobním faktorům patří půda, práce a kapitálové statky. Změna množství těchto faktorů při nezměněné kvalitě představuje extenzivní faktor. Za vstupy mohou být považovány také intenzivní faktory jako jsou znalosti, schopností, dovednosti, zlepšení organizace, managementu apod.

Veličina vyjadřující množství výstupů z jednoho vstupu je efektivnost. Efektivnost můžeme vyjádřit jako poměr mezi celkovým výstupem a celkovým vstupem. Takové vyjádření je velmi názorné pokud dokážeme všechny vstupy agregovat do jediného celkového vstupu tzv. souhrnný input vstupních faktorů SIF.

Jejich podíl je efektivnost. Vstupy a výstupy je potřeba nějak ocenit. Nejjednodušším způsobem je přiřadit vstupu či výstupu cenu, za kterou jej lze prodat či koupit. Ocenit lze i nehmotné vstupy a výstupy. Při peněžním ocenění mají vstupy podobu nákladů, výstupy podobu výnosů, respektive příjmů. Při peněžním ocenění je potom rozdíl mezi výnosy a náklady ziskem či ztrátou. Jejich podíl je efektivnost.

Efektivnost Pro podnikatele je výstupem celkový příjem TR (tržba) a vstupem jsou celkové náklady TC. Rozdíl obou veličin je zisk EP, pro který podniká EP = TR - TC Podíl obou veličin je efektivnost Ef = TR / TC TC FC TR VC

Efektivnost Tyto vztahy umožňují znázornit všechny čtyři veličiny TR; TC; Ef; EP v jediném diagramu: TR/TC EP

Efektivnost TR TR/TC Tyto vztahy umožňují znázornit všechny čtyři veličiny TR; TC; Ef; EP v jediném diagramu:

Změnila se efektivnost? Př. 14/1.kap. Ef0 = TR0/TC0 EP0 = TR0-TC0 Efe = 2.TR0/2.TC0= Ef0 EPe = 2.TR0-2.TC0= 2.EP0 Efektivnost vzroste na dvojnásobek Efi = 2.TR0/TC0=2.Ef0 EPi = 2.TR0-TC0= 2.EP0+TC0 EPi = EPe+TC0

Změnila se efektivnost? Př. 14/1.kap. TR TR=8 TC=2 EP=6 TR=8 TC=4 EP=4 TR=4 TC=2 EP=2

Paretovské optimum (Pareto-optimality) Ekonomický systém je ve stavu paretovského optima tehdy a právě tehdy, pokud nelze zvýšit užitek kohokoli, aniž by se snížil užitek kohokoli jiného. Paretovské zlepšení je potom takové zlepšení, kdy si alespoň někteří účastníci polepší – zvýší svůj užitek, aniž by se jiným účastníkům užitek snížil. Může dokonce nastat situace, že si všichni účastníci užitek zvýší a nikdo nesníží.

Reálné ekonomické situace nejsou zpravidla paretooptimální. Paretovské optimum Reálné ekonomické situace nejsou zpravidla paretooptimální. Předpokládejme, že osoba A začne produkovat a nabízet nový výrobek, který začne být vysoce poptáván, a v důsledku tohoto objevu, a jím vyvolané poptávky, poklesne poptávka po výrobcích osoby B.

Konkurence je určitým druhem soutěže. Konkurence a inovace Konkurence je určitým druhem soutěže. Vyhrává v ní právě ten, kdo je schopen statky, které poptáváme, nabídnout v co nejvyšší kvalitě, za co nejnižší cenu. Konkrétním příkladem toho, kdy je každý z nás vystaven konkurenci, je např. profesní trh, tedy trh, na kterém nabízíme své služby, tj. hledáme zaměstnání.

Konkurence a inovace Pokud jsou někde vytvářeny velké zisky, vstoupí do tohoto odvětví, je-li to možné, další výrobci. Konkurence se zde vyostří, neboť poptávka spotřebitelů se rozprostře mezi více producentů, takže na každého producenta připadne menší podíl celkové produkce, a zisky se „vypaří“.

Konkurence a inovace Inovace je záměna starého (dosavadního) za nové, lepší. Inovace se může týkat výrobku, technologie, nových vstupů, organizace, marketingu, řízení, vzdělávání apod. Inovace mohou být také různě intenzivní. Inovace buď šetří náklady, nebo zvyšuje užitek nebo má kombinované důsledky. Inovace jsou základním způsobem zvyšování efektivnosti.

Konkurence a inovace Inovace je pro podnikatele zásadním zdrojem růstu konkurenceschopnosti, potřebného růstu efektivnosti a tím i jeho zisku. Významné inovace mohou vést až k monopolnímu postavení podnikatele, které může být jen dočasné, až do vstupu kopírujících podnikatelů či nových inovací. Realizace inovací přináší rovněž určité riziko, neboť realizace dosud nevyzkoušených postupu se nemusí vždy zdařit. Inovace mohou být také různě intenzivní.

Mezní (přírůstkové) veličiny Při zkoumání ekonomické reality hrají důležitou roli veličiny, které popisují změny, tj. přírůstky, tempo změny nebo indexy stavových či tokových veličin. Mezními přírůstkovými veličinami se nazývají ty přírůstky, které vyjadřují o kolik se změní daná veličina, pokud se změní (vzroste) vstup na, kterém veličina tato veličina závisí o jednotku nebo určitý počet jednotek.

Mezní (přírůstkové) veličiny Mezní užitek: o kolik se zvětší celkový užitek, pokud zvýšíme spotřebu statku o další jednotku (případně určitý počet jednotek). Mezní náklady: o kolik se zvětší celkové náklady, pokud zvýšíme produkci o další jednotku (případně určitý počet jednotek). Mezní příjmy: o kolik se zvětší celkové příjmy, pokud zvýšíme produkci o další jednotku (případně určitý počet jednotek).

Mezní (přírůstkové) veličiny Pokud je přírůstek příjmů/užitku (mezní příjmy nebo mezní užitek) vyšší jak přírůstek nákladů (mezní náklady), vyplatí se danou variantu realizovat. MR (MU) ≥ MC Tedy zvyšujme např. počet vyráběných kusů, dokud z toho ještě bude zisk.

Zákon klesajících mezních výnosů a zákon klesajícího mezního užitku Zákon klesajících mezních výnosů říká, že pokud zvětšujeme množství jednoho vstupu, dříve nebo později začne přírůstek výstupu klesat. Tento zákon platí, i pokud zvyšujeme všechny jednotky vstupu. V takovém případě hovoříme o klesajících výnosech z rozsahu.

Zákon klesajících mezních výnosů

Zákon klesajících mezních výnosů

Zákon klesajících mezních výnosů a zákon klesajícího mezního užitku Zákon klesajícího mezního užitku říká, že pokud v odpovídajícím časovém intervalu zvětšujeme spotřebu určitého statku, tak dříve nebo později mezní užitek z další jednotky statku začne klesat.

Zákon klesajícího mezního užitku

Zákon klesajícího mezního užitku

Zákon klesajících mezních výnosů

Zákon klesajících mezních výnosů

Zákon klesajících mezních výnosů

Farmářský alokační příklad Disponibilní množství vody E = E0 = 30 hl

Farmářský alokační příklad

Farmářský alokační příklad 12,05 q 10 hl 30 q 35 hl 3 3 3 1 5 5 5 5 5 5 1,4.6=8,4 q 1,7 1,7 1,7 1,7 1,7 1,7

Farmářský alokační příklad

Farmářský alokační příklad

Farmářský alokační příklad

Farmářský alokační příklad

Úrody … A+B; A; B A A A B B B A A B A B B

Účinnost využití vody při různých alokacích

Farmářský alokační příklad 50 40 30 20 10

Farmářský alokační příklad

Děkuji za pozornost. Jiří Mihola jiri.mihola@quick.cz www.median-os.cz Teoretický seminář VŠFS Jiří Mihola jiri.mihola@quick.cz www.median-os.cz Děkuji za pozornost.