Technické přípravné jednání ŘKV 11. dubna 2005 Autoklub, Opletalova 29, Praha 1 Ministerstvo pro místní rozvoj ČR Sekretariát ŘKV (Odbor Rámce podpory Společenství)
Harmonogram EU Únor 2004: Návrh finanční perspektivy a 3. kohezní zpráva Květen 2004: Třetí kohezní fórum Červenec 2004: Zveřejnění balíčku návrhů nařízení Komisí Září 2004: Začátek jednání v pracovní skupině Rady EU Podzim 2005: Rozhodnutí k finanční perspektivě Konec roku 2005: Schválení nových nařízení 2006: Příprava programů pro období 2007-2013 1. leden 2007: Začátek realizace
Politika soudržnosti v období 2000-2006 Cíl posílení ekonomické a sociální soudržnosti a snížení rozdílů mezi regiony Nástroje tři Cíle a čtyři Iniciativy Společenství; 49,5 % populace v EU o 25 členech žije v oblastech spadajících do Cíle 1 nebo Cíle 2 Finanční zdroje přibližně 233 miliard euro představujících třetinu celkového rozpočtu EU neboli 0,45 % HDP EU
pro regionální rozvoj) Programy a nástroje Způsobilost Priority Dotace Cíl Konvergence 78,5 % včetně speciálního programu pro nejodlehlejší regiony (264 miliard EUR) Regionální a národní programy Evropský fond pro regionální rozvoj ESF Regiony s HDP na osobu 75 % průměru EU25 Statistický dopad: 75 % v EU15 a >75 % v EU25 Členské státy s hrubým národním důchodem na osobu < 90 % průměru EU25 inovace; životní prostředí/ prevence rizik; dostupnost; infrastruktura; lidské zdroje; administrativní kapacita doprava (TEN); trvalý rozvoj dopravy; životní prostředí; obnovitelné zdroje energie 67,34% = 177,8 miliard EUR 8,38% = 22,14 miliard EUR 23,86% = 62,99 milliard EUR Politika soudržnosti 2007-2003 3 Cíle Rozpočet: 336,1 miliard EUR (0,41 % HDP EU) Fond soudržnosti Cíl Regionální konkurenceschopnost a zaměstnanost 17.2% (57,9 miliard EUR) Regionální programy (Evropský fond pro regionální rozvoj) a národní programy (ESF) Členské státy navrhují seznam regionů (NUTS1 nebo NUTS2) Postupné začlenění regionů, které v období 2000-06 pokrývá Cíl 1, ale nepokrývá je Cíl Konvergence inovace životní prostředí/ prevence rizik dostupnost strategie evropské zaměstnanosti 83,44% = 48,31 miliard EUR 16,56% = 9,58 milliard EUR Cíl Evropská teritoriální spolupráce 3.94% (13,2 milliard EUR) Přeshraniční a nadnárodní programy a sítě (Evropský fond pro regionální rozvoj) Hraniční a větší regiony nadnárodní spolupráce inovace; životní prostředí/ prevence rizik; dostupnost kultura, vzdělávání 35,61 % přeshraniční programy 12,12 % ENPI 47,73 % nadnárodní 4,54 % sítě
Politika soudržnosti (2007-2013) Rozdělení podle cílů v miliardách Euro (celkem: 336.1 miliard EURO) Přeshraniční spolupráce: 4,7 Vnější hranice: 1,6 Nadnárodní spolupráce: 6,3 Postupné začleňování regionů spadajících pod Cíl 1 v období 2000-06 Sítě: 0,6 Regiony spadající mimo konvergenci Regiony s HDP pod 75 % Speciální program pro nejodlehlejší regiony: 1,1 Fond soudržnosti Konvergence Regionální konkurenceschopnost a zaměstnanost Evropská územní spolupráce Regiony postižené tzv. statistickým efektem
Návrhy nové právní architektury Obecné nařízení pro Evropský fond pro regionální rozvoj, Evropský sociální fond a Fond soudržnosti Rada: jednomyslně EP:souhlas Rada: QMV (kvalifikovaná většina) EP: spolurozhodování EP: souhlas Nařízení Evropského fondu pro regionální rozvoj Nařízení ESF Nařízení Fondu soudržnosti Nařízení zakládající Evropské seskupení pro přeshraniční spolupráci (EGCC) Jedno nařízení Komise Informování, propagace, finanční kontrola a finanční opravy Nově: Obecné nařízení platí i pro Fond soudržnosti; nový Fond pro rozvoj venkova nyní mimo politiku soudržnosti; jedno nařízení Komise místo pěti pro jednotlivé specifické aspekty, zjednodušená pravidla způsobilosti včleněná přímo do nařízení. Pozice ČR – vytvářena v Resortní koordinační skupině pro EU
Sdílené řízení a kontrola Obecně: členská země musí vytvořit efektivní systém pro řízení, certifikaci a kontrolu výdajů Operační programy: řídící orgán pro implementaci programu. Certifikační orgán pro osvědčení výdajů a kontrolní orgán pro provádění auditů v souladu s mezinárodními standardy Komise: odpovědnost za provádění obecného rozpočtu zahrnující vlastní audity Proporcionalita: při úrovni spolufinancování Společenství pod 33 % nebo 250 miliony EUR se některá ustanovení neuplatňují
Nové programové dokumenty a návazné kroky Strategické obecné zásady Společenství navrhuje Komise, přijímá Rada a schvaluje Evropský Parlament 1 Národní rozvojový plán tvoří členský stát při použití principu partnerství 2 Strategie hospodářského růstu Úřad vlády /sekce místopředsedy vlády pro ekonomiku Národní strategický referenční rámec navrhuje členský stát při použití principu partnerství; odráží zaměření Unie, stanovuje národní strategii a její programy; nakonec o něm rozhoduje Komise 3 Operační programy jeden program na fond a členský stát nebo region NUTS II, popis priorit, řízení a finanční zdroje; nakonec o něm rozhoduje Komise 4 5 Řízení programu a výběr projektu provádí členské státy a regiony NUTS II; princip „sdíleného řízení“ = společný postup s Komisí Strategická průběžná kontrola a výroční diskuse na jaře v Evropské radě, základem je výroční zpráva Komise a členských zemí 6
Řídicí a koordinační výbor Statut a jednací řád (usnesení vlády č. 245/2005) Předseda: Ing. Jiří Paroubek, ministr pro místní rozvoj Tajemník: Mgr. Arnošt Marks, PhD., ředitel ORPS Sekretariát: Odbor Rámce podpory Společenství, MMR Nominace členů a členek – odesílány nominační dopisy Příprava na 1. jednání ŘKV: harmonogram přípravy aktualizace NRP a tvorby NSRF návrh organizace činnosti včetně práce pracovních skupin
Řídicí a koordinační výbor Harmonogram 2005: aktualizace NRP a tvorby NSRF Duben: Výběrové řízení na zpracovatele Květen: Strategie hospodářského růstu (ÚV / spolugestor) Červen/Červenec : Převzetí a sestavení externě zpracovaných částí, dokončení strategie a struktury priorit včetně životního prostředí a regionální dimenze Září: Návrh zaměření operačních programů + První návrh „Národního rozvojového plánu ČR 2007 – 2013“včetně indikativního finančního rámce Listopad: První návrh „Národního strategického referenčního rámce 2007 - 2013“ ?: Finanční části programových dokumentů (finanční perspektiva) Průběžně: ex-ante, SEA, informace vládě
Řídicí a koordinační výbor Návrh organizace činnosti včetně práce pracovních skupin ŘKV – cca 1x za 2-3 měsíce – projednává celkové materiály z PS 5 PS podle priorit v usnesení vlády č. 245/2005 1 PS horizontální PS – cca 1x za 3 týdny dohoda na vedení a složení každé PS + ze strany ORPS zajišťování sekretariátu (komunikace se zpracovatelem, pozvánky, zápisy..) jmenování vedení a členů PS předsedou ŘKV
Děkuji Vám za pozornost. Mgr. Arnošt Marks, PhD. Tajemník Řídicího a koordinačního výboru Kontakt: arnost.marks@mmr.cz Sekretariát ŘKV Kontakty: marek.jetmar@mmr.cz miroslav.danek@mmr.cz eva.horelova@mmr.cz www.strukturalni-fondy.cz (viz sekce Cíle politiky soudržnosti)