Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0565 Číslo materiálu VY_32_INOVACE_19_SOUVĚTÍ I. Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší odborná škola, Opava, příspěvková organizace Autor Mgr. Pavla Kuzníková Průřezové téma Člověk a svět práce Informační a komunikační technologie Tématický celek Český jazyk a literatura Ročník 2. Datum tvorby 24. 11. 2012 Datum a místo ověření 30. 1. 2013 2.A Druh učebního materiálu Prezentace Anotace Stavba souvětí I. Klíčová slova Věta – hlavní, řídící, závislá, souvětí souřadné, podřadné, spojky, vztažná zájmena Metodický pokyn Na základě znalostí z opakování - praktické provedení cvičení na rozbor souvětí Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora
Souvětí
2. Jak spojujeme jednotlivé věty v souvětí? a) spojkami věty spojkové 1. Definujte souvětí. 2. Jak spojujeme jednotlivé věty v souvětí? a) spojkami věty spojkové b) vztažnými zájmeny věty vztažné c) vztažnými příslovci věty vztažné
3. Souvětí podřadné Pojmy: věta hlavní věta vedlejší věta řídící věta závislá
4. U určování vedlejších vět se nemůžeme řídit 4. U určování vedlejších vět se nemůžeme řídit jen spojkami, ale i tím, která slova ve větě řídící rozvíjejí. Pro snadnější určování doporučuji si zapamatovat spojky u těchto vedlejších vět + otázka+věta hlavní ---spojka příčinná, důvodová proč? z jaké příčiny? protože, poněvadž, jelikož, ježto přípustková logický rozpor, i přes co? ač, ačkoli, třebas, třebaže, přestože účelová proč? za jakým účelem? ve větě hlavní proto, ve VV aby, abychom podmínková za jaké podmínky? jestliže, -li, kdyby
5. Souvětí souřadná určujeme podle významového poměru a pomocí spojovacích výrazů na: slučovací stupňovací odporovací vylučovací důvodové důsledkové
Proveďte rozbor následujících souvětí : Les, ke kterému mířili, se stále vzdaloval. Je smutné, že nemáš pro nás chvilku čas. Martě to nebylo zcela jasné, proto se znovu zeptala. Zablesklo se, ale hrom slyšet nebylo. Cesta byla plná louží, ba místy tekly malé potůčky vody. Zdálo se, že už máme vítězství v kapse. Přestože bylo devět hodin, bylo dosud světlo.
Tvořte souvětí dle daných schémat : 1VH, když 2VV, že 3VV Až 1VV,co 2VV, 3VH 1VH,který 2VV a 3VV, když 4VV Sotvaže 1VV, že 2VV nebo 3VV, 4VH,že 5VV