Cestovní kancelář a cestovní agentura – dělení a organizační struktura Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Pauserová. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz; ISSN 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).
Historie předchůdci cestovních kanceláří už v době římské říše konec 16. a 17. století: Theophraste Renadout Francouz průkopník v činnosti CK počátek 19. století: Thomas Cook Angličan zakladatel první moderní cestovní kanceláře
Zrod organizovaného cestovního ruchu Thomas Cook 1841: první hromadný organizovaný výlet vlakem 1845: zřízení první cestovní kanceláře 1851: organizace návštěvy Velké průmyslové výstavy (Liverpool, 165 000 návštěvníků) 1855: první zahraniční zájezd (Světová výstava Paříž) 1865: cestovní kancelář v Londýně 1877: cestovní kanceláře – Evropa, Amerika, Austrálie, Střední východ, Indie
Prvky převzaté od Thomase Cooka voucher: oprávnění pro držitele k ubytování, stravování a dalším službám v hotelech smluvních partnerů rooming list list dostává hotel před příjezdem hosta rezervace předem zaplaceného ubytování popisy trasy, časové harmonogramy, programy včetně služeb bezhotovostní platby, využití cestovních šeků ochrana před krádeží peněz v hotovosti
dohody s železničními společnostmi katalog jízdenky na určité tratě za smluvní ceny katalog 31. 5. 1851 produkt CK
Současnost hlavní funkce cestovní kanceláře (CK) a cestovní agentury (CA) obstarávání a zprostředkovávání služeb cestovního ruchu k uspokojování potřeb účastníků rozdíly mezi CK a CA: CK: živnost koncesovaná CA: živnost ohlašovací volná CK: musí mít pojistnou smlouvu proti úpadku CA: nemusí mít pojistnou smlouvu proti úpadku CK: organizace zájezdů CA: neorganizuje zájezdy
CK: prodej vlastních zájezdů (cestovní smlouva pod vlastním jménem) a zprostředkování prodeje zájezdů pro jiné CK (pod jejich jménem) CA: zprostředkování prodeje zájezdů pro CK (cestovní smlouva uzavřena jménem CK ne CA) CK: nabídka, prodej, zprostředkování prodeje jednotlivých služeb CR CA: nabídka, prodej, zprostředkování prodeje jednotlivých služeb CR CK: organizace, nabídka, prodej a zprostředkování prodeje kombinací jednotlivých služeb CR CA: organizace, nabídka, prodej a zprostředkování prodeje kombinací jednotlivých služeb CR CK: prodej věcí, které souvisejí s CR CA: prodej věcí, které souvisejí s CR
Dělení cestovních kanceláří a cestovních agentur podle předmětu činnosti a postavení v distribučním procesu podle zaměření nabízených zájezdů podle klientely podle územní působnosti podle velikosti podle doby provozu podle formy vlastnictví podle systému prodeje zájezdů a pobytů
CK a CA podle předmětu činnosti a postavení v distribučním procesu organizátoři cest, nebo služeb CR - pouze CK - v praxi tzv. touroperátoři zprostředkovatelé - v praxi tzv. prodejci - prodej a zprostředkování služeb CR - prodej produktu touroperátorů
CK a CA podle zaměření nabízených zájezdů základní (všeobecné) - poskytování služeb v plném rozsahu b) specializované - specializace na určitý druh a rozsah služeb nebo na určitou klientelu, sport, vodní turistiku, dobrodružný cestovní ruch, Chorvatsko, Řecko, …
CK a CA podle klientely příjezdové - služby zahraničním návštěvníkům - umístěny hlavně ve střediscích CR, zde jsou nakupovány služby a prodávány do zahraničí touroperátorům (ubytování, stravování, …) b) výjezdové - služby našim občanům zabezpečovány v jiném místě než v místě bydliště c) zaměřené na domácí CR
CK a CA podle územní působnosti mezinárodní b) celostátní c) regionální d) místní
CK a CA podle velikosti počet pracovníků, objem služeb, počet odbavených osob a) velké: nad 50 zaměstnanců b) střední: 6–50 zaměstnanců c) malé: do 5 zaměstnanců největší CK: Čedok, EXIM TOURS, FIRO-tour největší CA: Asiana, INVIA, EURO Agentur Hotels & Travel
CK a CA podle doby provozu a) celoroční b) sezónní: zima nebo léto
CK a CA podle formy vlastnictví soukromé b) družstevní c) města nebo obce (municipální vlastnictví) - některé turistické informační kanceláře - zřizovatelem je město nebo obec
CK a CA podle systému prodeje zájezdů a pobytů a) klasické - kamenné b) virtuální - komunikace prostřednictvím počítačových technologií
Organizační struktura podnikatelského subjektu v CR závisí: na velikosti podnikatelského subjektu (velikost odpovídá rozsahu jeho činnosti) na charakteru podnikatelského subjektu (samostatná provozní jednotka nebo součást větší organizační struktury) slouží k vyjádření dělby práce v řízení podniku CK určována organizačním řádem (zásady, pravidla, členění podniku, odpovědnost pracovníků)
Členění podniku CK členění podniku napomáhá specializaci pracovníků a dělbě práce části podniku CK: podnikové centrum soustředěny řídící činnosti zastupování podniku ve vztahu k okolí provozní jednotky výkonné složky, plnění úkolů ve vymezeném rozsahu odpovědnost: vedoucí (ředitel, manažer) rozdělení na pracovní úseky (úsek domácího, odjezdového, příjezdového CR) řízení: vedoucí úseku
Požadavky na pracovníky zvýšené nároky na vystupování ve vztahu k zákazníkům odborná kvalifikace jazykové schopnosti morálně-volní vlastnosti úprava zevnějšku přiměřené oblečení pro vedoucí funkce: výrazné manažerské, odborné, jazykové předpoklady pro provozní funkce: schopnost komunikace se zákazníkem v různých jazycích
Kontrolní otázky: Kdo je považován za zakladatele první moderní cestovní kanceláře? Thomas Cook, 19. stol. Které prvky převzaté od Thomase Cooka se dodnes využívají? voucher, rooming list, popisy, bezhotovostní platby, využití cestovních šeků, dohody s železničními společnostmi, katalog Jaká je hlavní funkce CK a CA? obstarávání a zprostředkovávání služeb cestovního ruchu k uspokojování potřeb účastníků
Jaká živnost je činnost CK a CA? CK: živnost koncesovaná CA: živnost ohlašovací volná Jmenujte hlavní rozdíly mezi CK a CA. CK: pojistná smlouva proti úpadku organizace zájezdů prodej vlastních zájezdů Vysvětlete pojem specializované CK a CA. specializace na určitý druh a rozsah služeb nebo na určitou klientelu
Popište rozdíl mezi organizátorem cest a zprostředkovatelem. organizátoři cest, nebo služeb CR (pouze CK), v praxi tzv. touroperátoři zprostředkovatelé, v praxi tzv. prodejci, prodej a zprostředkování služeb CR a prodej produktu touroperátorů Jak se dělí CK a CA podle doby provozu? celoroční nebo sezónní: zima nebo léto Popište virtuální CA. komunikace prostřednictvím počítačových technologií
Jak se dělí CK a CA podle klientely? příjezdové: služby zahraničním návštěvníkům, umístěny hlavně ve střediscích CR, zde nakupují služby a prodávají je do zahraničí především touroperátorům (ubytování, stravování, …) výjezdové: služby našim občanům zabezpečují v jiném místě než v místě bydliště zaměřené na domácí CR Popište střední CK. 6–50 zaměstnanců
Co vyjadřuje organizační struktura? Na čem závisí organizační struktura podnikatelského subjektu v CR? - na velikosti podnikatelského subjektu (velikost odpovídá rozsahu jeho činnosti) - na charakteru podnikatelského subjektu: samostatná provozní jednotka součást větší organizační struktury Co vyjadřuje organizační struktura? dělbu práce v řízení podniku CK
Kdo nebo co určuje organizační strukturu? organizační řád Jaké je členění podniku CK? podnikové centrum, provozní jednotky Charakterizujte podnikové centrum. soustředěny řídící činnosti, zastupování podniku ve vztahu k okolí
Zdroje: ORIEŠKA, J. Technika služeb cestovního ruchu. 1. vyd. Praha : Idea servis, 1999. ISBN 80-85970-27-9. DROBNÁ, D. MORÁVKOVÁ, E. Cestovní ruch pro střední školy a veřejnost. 2. upravené vyd. Olomouc: Fortuna, 2010. ISBN 978-80-7373-079-6.