Cestovní kancelář a cestovní agentura – dělení a organizační struktura

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mgr. Irena Fadrhoncová.  Definice: právní norma je obecně závazné pravidlo chování, které je vyjádřeno zvláštní státem uznanou formou a jehož zachování.
Advertisements

Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S1_05.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
ZDROJE FINANCOVÁNÍ MAJETKU Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Marie Hovorková. Dostupné z Metodického portálu
PODNIKÁNÍ VY_32_INOVACE_POD_20. Obsah Základní pojmy Právní úprava Podnikání podle živnostenského zákona Obchodní společnosti Družstva Státní podnik Neziskové.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 1. prosince 2015.
Založení firmy postup. Postup založení firmy 1) Výběr oboru podnikání a vymezení předmětu živnosti 2) Volba právní formy podnikání 3) Určení názvu a umístění.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Pauserová. Dostupné z Metodického portálu ISSN Provozuje.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Pauserová. Dostupné z Metodického portálu ISSN Provozuje.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Pauserová. Dostupné z Metodického portálu ISSN Provozuje.
Právní subjektivita – s.r.o. Výhoda spočívá v omezeném ručení za závazky společnosti. Relativně nízké hodnotě min. základního jmění. Malé administrativní.
Nástroje a prostředky CCR VM k podpoře cestovního ruchu Ing. Zdeněk Urbanovský Centrála cestovního ruchu Východní Moravy, o. p. s. Výroční konference cestovního.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu : CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_20.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu.
Procesy ve veřejné správě Ivo Vašíček Proces veřejné správy Získávání zdrojů dané, poplatky, pokuty Vnitřní a vnější bezpečnost Správa zdrojů Údržba.
ŽIVNOSTI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alena Hůrková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Pauserová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Pauserová. Dostupné z Metodického portálu ISSN Provozuje.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S1_07.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Pauserová. Dostupné z Metodického portálu ISSN Provozuje.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S2_07.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S1_03.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu : CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_11.
Střední průmyslová škola a Střední odborná škola gastronomie a služeb, Most, příspěvková organizace DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL.
Materiál je určen pro 1. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
Držitel certifikátu kvality ISO 9001 a ISO 14001
TRŽNÍ EKONOMIKA A PODNIKÁNÍ
Obchod, trh Základy hospodaření.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Formy rychlého stravování
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Místní rozpočtové jednotky
Úřad práce České republiky
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Kód vzdělávacího materiálu:
Spolupráce průvodce cestovního ruchu s cestovní kanceláří
Světová a národní gastronomie
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Vízum a vízové služby Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Pauserová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN.
Aktivity a činnosti úseku služeb v oblasti dalšího vzdělávání
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Průvodce CR a skupiny návštěvníků
Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady  15
Lázeňské služby Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Pauserová. Dostupné z Metodického portálu ISSN
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Ing. Veronika Doňarová – SOŠ a SOU Čakovice
Orgány a organizace cestovního ruchu ve světě
UNIVERZITA PALACKÉHO V OLOMOUCI
Druhy podniků v ČR Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alena Hůrková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
Digitální učební materiál
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
VÝVOJ, ORGANIZACE A TRH CESTOVNÍHO RUCHU
Autor: Mgr. Yvetta Kałužová
Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
TRŽNÍ EKONOMIKA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Zuzana Sýbková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
XIV. ROČNÍK KRAJSKÉ KONFERENCE
PRACOVNÍ PRÁVO Občanská nauka 1. M.
Podstata a zvláštnosti služeb cestovního ruchu
Právní úprava cestovního ruchu v ČR
Aktuální problémy cestovního ruchu
Transkript prezentace:

Cestovní kancelář a cestovní agentura – dělení a organizační struktura Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Pauserová. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz; ISSN 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

Historie předchůdci cestovních kanceláří už v době římské říše konec 16. a 17. století: Theophraste Renadout Francouz průkopník v činnosti CK počátek 19. století: Thomas Cook Angličan zakladatel první moderní cestovní kanceláře

Zrod organizovaného cestovního ruchu Thomas Cook 1841: první hromadný organizovaný výlet vlakem 1845: zřízení první cestovní kanceláře 1851: organizace návštěvy Velké průmyslové výstavy (Liverpool, 165 000 návštěvníků) 1855: první zahraniční zájezd (Světová výstava Paříž) 1865: cestovní kancelář v Londýně 1877: cestovní kanceláře – Evropa, Amerika, Austrálie, Střední východ, Indie

Prvky převzaté od Thomase Cooka voucher: oprávnění pro držitele k ubytování, stravování a dalším službám v hotelech smluvních partnerů rooming list list dostává hotel před příjezdem hosta rezervace předem zaplaceného ubytování popisy trasy, časové harmonogramy, programy včetně služeb bezhotovostní platby, využití cestovních šeků ochrana před krádeží peněz v hotovosti

dohody s železničními společnostmi katalog jízdenky na určité tratě za smluvní ceny katalog 31. 5. 1851 produkt CK

Současnost hlavní funkce cestovní kanceláře (CK) a cestovní agentury (CA) obstarávání a zprostředkovávání služeb cestovního ruchu k uspokojování potřeb účastníků rozdíly mezi CK a CA: CK: živnost koncesovaná CA: živnost ohlašovací volná CK: musí mít pojistnou smlouvu proti úpadku CA: nemusí mít pojistnou smlouvu proti úpadku CK: organizace zájezdů CA: neorganizuje zájezdy

CK: prodej vlastních zájezdů (cestovní smlouva pod vlastním jménem) a zprostředkování prodeje zájezdů pro jiné CK (pod jejich jménem) CA: zprostředkování prodeje zájezdů pro CK (cestovní smlouva uzavřena jménem CK ne CA) CK: nabídka, prodej, zprostředkování prodeje jednotlivých služeb CR CA: nabídka, prodej, zprostředkování prodeje jednotlivých služeb CR CK: organizace, nabídka, prodej a zprostředkování prodeje kombinací jednotlivých služeb CR CA: organizace, nabídka, prodej a zprostředkování prodeje kombinací jednotlivých služeb CR CK: prodej věcí, které souvisejí s CR CA: prodej věcí, které souvisejí s CR

Dělení cestovních kanceláří a cestovních agentur podle předmětu činnosti a postavení v distribučním procesu podle zaměření nabízených zájezdů podle klientely podle územní působnosti podle velikosti podle doby provozu podle formy vlastnictví podle systému prodeje zájezdů a pobytů

CK a CA podle předmětu činnosti a postavení v distribučním procesu organizátoři cest, nebo služeb CR - pouze CK - v praxi tzv. touroperátoři zprostředkovatelé - v praxi tzv. prodejci - prodej a zprostředkování služeb CR - prodej produktu touroperátorů

CK a CA podle zaměření nabízených zájezdů základní (všeobecné) - poskytování služeb v plném rozsahu b) specializované - specializace na určitý druh a rozsah služeb nebo na určitou klientelu, sport, vodní turistiku, dobrodružný cestovní ruch, Chorvatsko, Řecko, …

CK a CA podle klientely příjezdové - služby zahraničním návštěvníkům - umístěny hlavně ve střediscích CR, zde jsou nakupovány služby a prodávány do zahraničí touroperátorům (ubytování, stravování, …) b) výjezdové - služby našim občanům zabezpečovány v jiném místě než v místě bydliště c) zaměřené na domácí CR

CK a CA podle územní působnosti mezinárodní b) celostátní c) regionální d) místní

CK a CA podle velikosti počet pracovníků, objem služeb, počet odbavených osob a) velké: nad 50 zaměstnanců b) střední: 6–50 zaměstnanců c) malé: do 5 zaměstnanců největší CK: Čedok, EXIM TOURS, FIRO-tour největší CA: Asiana, INVIA, EURO Agentur Hotels & Travel

CK a CA podle doby provozu a) celoroční b) sezónní: zima nebo léto

CK a CA podle formy vlastnictví soukromé b) družstevní c) města nebo obce (municipální vlastnictví) - některé turistické informační kanceláře - zřizovatelem je město nebo obec

CK a CA podle systému prodeje zájezdů a pobytů a) klasické - kamenné b) virtuální - komunikace prostřednictvím počítačových technologií

Organizační struktura podnikatelského subjektu v CR závisí: na velikosti podnikatelského subjektu (velikost odpovídá rozsahu jeho činnosti) na charakteru podnikatelského subjektu (samostatná provozní jednotka nebo součást větší organizační struktury) slouží k vyjádření dělby práce v řízení podniku CK určována organizačním řádem (zásady, pravidla, členění podniku, odpovědnost pracovníků)

Členění podniku CK členění podniku napomáhá specializaci pracovníků a dělbě práce části podniku CK: podnikové centrum soustředěny řídící činnosti zastupování podniku ve vztahu k okolí provozní jednotky výkonné složky, plnění úkolů ve vymezeném rozsahu odpovědnost: vedoucí (ředitel, manažer) rozdělení na pracovní úseky (úsek domácího, odjezdového, příjezdového CR) řízení: vedoucí úseku

Požadavky na pracovníky zvýšené nároky na vystupování ve vztahu k zákazníkům odborná kvalifikace jazykové schopnosti morálně-volní vlastnosti úprava zevnějšku přiměřené oblečení pro vedoucí funkce: výrazné manažerské, odborné, jazykové předpoklady pro provozní funkce: schopnost komunikace se zákazníkem v různých jazycích

Kontrolní otázky: Kdo je považován za zakladatele první moderní cestovní kanceláře? Thomas Cook, 19. stol. Které prvky převzaté od Thomase Cooka se dodnes využívají? voucher, rooming list, popisy, bezhotovostní platby, využití cestovních šeků, dohody s železničními společnostmi, katalog Jaká je hlavní funkce CK a CA? obstarávání a zprostředkovávání služeb cestovního ruchu k uspokojování potřeb účastníků

Jaká živnost je činnost CK a CA? CK: živnost koncesovaná CA: živnost ohlašovací volná Jmenujte hlavní rozdíly mezi CK a CA. CK: pojistná smlouva proti úpadku organizace zájezdů prodej vlastních zájezdů Vysvětlete pojem specializované CK a CA. specializace na určitý druh a rozsah služeb nebo na určitou klientelu

Popište rozdíl mezi organizátorem cest a zprostředkovatelem. organizátoři cest, nebo služeb CR (pouze CK), v praxi tzv. touroperátoři zprostředkovatelé, v praxi tzv. prodejci, prodej a zprostředkování služeb CR a prodej produktu touroperátorů Jak se dělí CK a CA podle doby provozu? celoroční nebo sezónní: zima nebo léto Popište virtuální CA. komunikace prostřednictvím počítačových technologií

Jak se dělí CK a CA podle klientely? příjezdové: služby zahraničním návštěvníkům, umístěny hlavně ve střediscích CR, zde nakupují služby a prodávají je do zahraničí především touroperátorům (ubytování, stravování, …) výjezdové: služby našim občanům zabezpečují v jiném místě než v místě bydliště zaměřené na domácí CR Popište střední CK. 6–50 zaměstnanců

Co vyjadřuje organizační struktura? Na čem závisí organizační struktura podnikatelského subjektu v CR? - na velikosti podnikatelského subjektu (velikost odpovídá rozsahu jeho činnosti) - na charakteru podnikatelského subjektu: samostatná provozní jednotka součást větší organizační struktury Co vyjadřuje organizační struktura? dělbu práce v řízení podniku CK

Kdo nebo co určuje organizační strukturu? organizační řád Jaké je členění podniku CK? podnikové centrum, provozní jednotky Charakterizujte podnikové centrum. soustředěny řídící činnosti, zastupování podniku ve vztahu k okolí

Zdroje: ORIEŠKA, J. Technika služeb cestovního ruchu. 1. vyd. Praha : Idea servis, 1999. ISBN 80-85970-27-9. DROBNÁ, D. MORÁVKOVÁ, E. Cestovní ruch pro střední školy a veřejnost. 2. upravené vyd. Olomouc: Fortuna, 2010. ISBN 978-80-7373-079-6.