Lidová kultura Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1
Advertisements

Název šablony: Inovace v HV 32/Hv07/ Zbíral Vzdělávací oblast: Umění a kultura Název výukového materiálu: Historie české populární hudby Autor:
Bedřich Smetana Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo:
Jakub Jan Ryba Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo:
Sluneční soustava Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo:
Název SŠ: Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.107/1.500/ Název projektu: Moderní škola Předmět:Český.
České národní obrození
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.11 Název pro školu:
Antonín Dvořák Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo:
Slavný ( ) spisovatel pochází z chudé ( ) rodiny. Vzdělaný farář přesvědčil ( )
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Název: LIDOVÁ SLOVESNOST Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Ústní lidová slovesnost - folklór
SBĚRATELÉ LIDOVÉ SLOVESNOSTI Mgr. Michal Oblouk
Osobnosti národního obrození
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
LIDOVÉ PÍSNĚ, FOLKLÓR Chodský folklór.
Byzantská říše Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr. Marie Toncrová.
ČESKÉ NÁRODNÍ OBROZENÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Johann Sebastian Bach Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové.
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.02 Anotace: Prezentace obsahuje stručnou definici pohádek, jejich hlavní znaky a dělení. Žáci se seznámí s nejznámějšími autory.
 Název: Leoš Janáček  Šablona : III/ 2  Číslo : 39  Autor : Vyhnálková Zuzana  ZŠ Choltice „Učíme se pro život“  Klíčová slova: moderní hudba 20.
Karel Jaromír Erben Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
VY_32_INOVACE_3D.9.18 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
František Ladislav Čelakovský Mgr. Ludmila Růžičková
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov ŠABLONA: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VZDĚLÁVACÍ OBOR: Český jazyk a literatura.
Školní život Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo: 39.
 Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“  Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT  Pořadové číslo: 31  Autor:
Rok v jeho proměnách a slavnostech Kalendář. Kalendář Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění.
Divadelní scéna Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo:
Osobnosti divadla Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo:
Rok v jeho proměnách a slavnostech Vánoce – zvyky a tradice.
České noviny Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo: 36.
REALISMUS polovina 19. století. Základní anotace  Dějepis - Kultura v dějinách  Šablona: III/2  Pořadové číslo: 1.13  Autor: Mgr. Soňa Blažková 
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: Mgr. Hana Kletečková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ K 03 Karel Jaromír Erben TEMA: Český.
Dušičky. Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo: 45 Autor:
Svatý Václav ROK V JEHO PROMĚNÁCH A SLAVNOSTECH. Rok v jeho proměnách a slavnostech – Sv. Václav Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se.
Literární riskuj národní obrození Jarmila Karlovcová 8. třída Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jarmila Karlovcová. Dostupné.
 Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“  Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT  Pořadové číslo: 26  Autor:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
VY_32_INOVACE_447 Základní škola Luhačovice, příspěvková organizace
Pohádka, báje Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
SBĚRATELÉ LIDOVÉ SLOVESNOSTI Mgr. Michal Oblouk
Dějepis 6.ročníku Úvod do dějepisu.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
1. Fáze Národního obrození
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Josef Jungmann Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo:
Karel Hynek Mácha Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
VY_12_INOVACE_C7.02 Autor: Mgr. Nováková Jana
František Ladislav Čelakovský
Rukopisy Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo: 35 Autor:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Dějepis 6. třídy Datování v dějepise.
3. Fáze Národního obrození
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Karel Jaromír Erben Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové.
Ladislav Stroupežnický
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Rok v jeho proměnách a slavnostech
70. léta 18. století – 50. léta 19. století
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Božena Němcová Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo:
AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ DATUM VYTVOŘENÍ:
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Mikoláš Aleš Základní škola a mateřská škola Nesovice, příspěvková organizace; CZ.1.07/1.4.00/ Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_17_Mikoláš.
2. Fáze Národního obrození
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Transkript prezentace:

Lidová kultura Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo: 38 Autor: Machová Alena Ověření ve výuce: 8. třída Datum ověření: 12. 6. 2012

Lidová kultura

Metodika: Žákům promítneme prezentaci, kterou lze doplnit vlastním výkladem. Z prezentace vybereme několik nejdůležitějších poznámek jako zápis. Pro kontrolu pozornosti žáků při výkladu je určen závěrečný test. Klíčová slova: lidová kultura, lidová slovesnost, B. Němcová, K. J. Erben, F. L. Čelakovský, F. Sušil, trhy, jarmarky, kroje, vesnice, kroniky, sběratelé.

Lidová kultura: V období vzniku moderních národů rostl zájem o lidovou kulturu. Literáti i vědci chodili po venkovských chalupách a zapisovali si lidovou poezii, pohádky, pověsti, lidové zvyky a zajímali se i o výtvarnou kulturu. Malíři se na svých obrazech snažili zachytit lidový kroj, obydlí, apod.

Sběratelé: Božena Němcová, Karel Jaromír Erben, Sbírání lidové slovesnosti se věnovali: Božena Němcová, Karel Jaromír Erben, František Ladislav Čelakovský, František Sušil a další.

Obrázek č. 1 Obrázek č. 3 Obrázek č. 2 Obrázek č. 4

Lidová kultura: V českých zemích v 1. polovině 19. století existovaly na vesnici značné sociální rozdíly. Přes tyto rozdíly bylo vesnické společenství jednotné ve vztahu k velkostatku a robotě, ve svých zvycích, názorech a úzké vazbě na společenství. Svět vesnice byl poměrně malý a velké politické události doby do něj zasahovaly jen zprostředkovaně.

Lidová kultura: Pro venkovské obyvatele měly větší význam důležitější věci (př. počasí). Od vsi ke vsi se odlišovalo i nářečí a kroj. Mimo vesnici se na delší dobu dostávali jen ti, kteří sloužili ve vojsku.

Obrázek č. 5 Obrázek č. 6

Trhy a jarmarky: Pouze na jarmarcích a trzích se pravidelně setkávali lidé z různých vesnic ze širšího okruhu. Trhy byly vedle koupě a prodeje důležitým místem výměny informací i zdrojem kulturního vyžití. Své umění zde předváděli: loutkáři, kejklíři, artisté, apod.

Selská stavení: V selských staveních se za zimních večerů nejčastěji vyprávělo a četlo. Selská domácnost mívala zpravidla několik knih (modlitební knížky, kroniky, zábavné knížky); lidé si také zapisovali modlitby, písně, apod. Ze selských rodin pocházela řada kronikářů. Na vesnici často půjčovali knihy faráři a učitelé, kteří jako jediní vzdělanci, usměrňovali její kulturní vývoj.

Opakování: Jak se nazývali lidé, kteří chodili po venkovských chalupách a zapisovali si poezii, pověsti, apod. Jmenuj některé ze slavných osobností, kteří se této činnosti rovněž věnovali? Jakou důležitou funkci plnily trhy? Kdo patřil mezi vzdělance na vesnici?

Řešení: Sběratelé lidové slovesnosti B. Němcová, K. J. Erben, F. L. Čelakovský, F. Sušil. Trhy byly vedle koupě a prodeje důležitým místem výměny informací a zdrojem kulturního vyžití. Vzdělanci byli faráři a učitelé – usměrňovali kulturní vývoj vesnice.

Zdroje: Literární výchova pro 2. stupeň základní školy. 1. vyd. Praha: SPN, 2001. ISBN 80-7235-026-9. VOLHEJNOVÁ, Veronika. Čeští spisovatelé. 3. vyd. Praha: Fragment, 2011. Odkaz. ISBN 978-80-253- 1273-5. SOCHROVÁ, Marie. Literatura v kostce. 2. vyd. Praha: Fragment, 1996. ISBN 80-7200-052-7. LNĚNIČKOVÁ, Jitka. České země v době obrození. 1. vyd. Praha: Albatros, 1995. ISBN 80-00-00375-9.

Zdroje obrázků: http://www.google.cz/imgres?q=Bo%C5%BEena+N%C4%9Bmcov%C3%A1&hl=cs&sa=X &biw=1366&bih=667&tbm=isch&prmd=imvnsbo&tbnid=doV8XyHhdfxfxM:&imgrefurl=http ://cs.wikiquote.org/wiki/Bo%25C5%25BEena_N%25C4%259Bmcov%25C3%25A1&docid= pcBzW507P7R1FM&imgurl=http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/9f/Bozena_ Nemcova_black.jpg&w=180&h=270&ei=LEpQUNq0BcnGtAaD7YHACA&zoom=1&iact=hc&v px=454&vpy=66&dur=826&hovh=194&hovw=131&tx=99&ty=118&sig=10201727212024 0730438&page=1&tbnh=145&tbnw=101&start=0&ndsp=27&ved=1t:429,r:2,s:0,i:93 (Obrázek č.1 – 12. 6. 2012) http://www.google.cz/imgres?q=karel+jarom%C3%ADr+erben&hl=cs&sa=X&biw=1366& bih=667&tbm=isch&prmd=imvnsb&tbnid=DvWPIhJ8avn4UM:&imgrefurl=http://cs.wikiped ia.org/wiki/Soubor:Karel_Jarom%25C3%25ADr_Erben.jpg&docid=vl__amvuBQQu3M&img url=http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/82/Karel_Jarom%2525C3 %2525ADr_Erben.jpg/333px- Karel_Jarom%2525C3%2525ADr_Erben.jpg&w=333&h=479&ei=jG5QUNSPN8bktQbAhoHg Ag&zoom=1&iact=hc&vpx=756&vpy=287&dur=824&hovh=269&hovw=187&tx=112&ty=1 14&sig=102017272120240730438&page=1&tbnh=140&tbnw=97&start=0&ndsp=25&ved =1t:429,r:13,s:0,i:127 (Obrázek č. 2 – 12. 6. 2012)

Zdroje obrázků: http://www.google.cz/imgres?q=f.+l.+%C4%8Delakovsk%C3%BD&hl=cs&sa=X&biw=136 6&bih=667&tbm=isch&prmd=imvns&tbnid=hLjoVBeyYOEavM:&imgrefurl=http://phprs1.3 zsmt.cz/view.php%3Fcisloclanku%3D2008010031&docid=8tFgYcXomITO3M&imgurl=http: //zak.3zsmt.cz:888/all/holesovsky/5.bmp&w=204&h=250&ei=4W9QUP2uHNGVswbfoIC4A w&zoom=1&iact=hc&vpx=200&vpy=155&dur=1765&hovh=200&hovw=163&tx=127&ty=1 71&sig=102017272120240730438&page=1&tbnh=151&tbnw=123&start=0&ndsp=24&ve d=1t:429,r:0,s:0,i:73 (Obrázek č. 3 – 12. 6. 2012) http://www.google.cz/imgres?q=franti%C5%A1ek+su%C5%A1il&hl=cs&sa=X&biw=1366 &bih=667&tbm=isch&prmd=imvnso&tbnid=0CjYJ3snKfhb0M:&imgrefurl=http://cs.wikiped ia.org/wiki/Franti%25C5%25A1ek_Su%25C5%25A1il&docid=UrZJNbjK6ERKDM&imgurl=ht tp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/10/Susil.png/225px- Susil.png&w=225&h=247&ei=23BQULTfJYTIsgbw5IGICQ&zoom=1&iact=hc&vpx=201&vpy =160&dur=325&hovh=197&hovw=180&tx=112&ty=126&sig=102017272120240730438& page=1&tbnh=158&tbnw=142&start=0&ndsp=22&ved=1t:429,r:0,s:0,i:73 (Obrázek č. 4 – 12. 6. 2012)

Zdroje obrázků: http://www.google.cz/imgres?q=lidov%C3%BD+kroj&hl=cs&sa=X&biw=1366&bih=66 7&tbm=isch&prmd=imvns&tbnid=gE8YQvVViz_nZM:&imgrefurl=http://brno.idnes.cz/k roje-se-staly-obeti-mody-zjistili-etnografove-frr-/brno- zpravy.aspx%3Fc%3DA090424_1179605_brno_dmk&docid=Ms9eRmRoItsrOM&imgurl =http://i.idnes.cz/09/043/gal/JAG2aa366_kroj_nyni.jpg&w=460&h=507&ei=sYVQUK6 6N4TOtAb0oYH4Bg&zoom=1&iact=hc&vpx=848&vpy=131&dur=934&hovh=236&hovw =214&tx=84&ty=90&sig=102017272120240730438&page=1&tbnh=139&tbnw=121& start=0&ndsp=24&ved=1t:429,r:4,s:0,i:85 (Obrázek č. 5 – 12. 6. 2012) http://www.google.cz/imgres?q=lidov%C3%BD+kroj&hl=cs&sa=X&biw=1366&bih=66 7&tbm=isch&prmd=imvns&tbnid=vYdiOVVGffP2CM:&imgrefurl=http://www.fslipina.ic. cz/index.php%3Fclanek%3D8&docid=Tb0hkpX1fuyGNM&imgurl=http://www.fslipina.ic .cz/images/kroj/kroje1.jpg&w=600&h=800&ei=sYVQUK66N4TOtAb0oYH4Bg&zoom=1 &iact=hc&vpx=175&vpy=119&dur=10&hovh=259&hovw=194&tx=80&ty=147&sig=10 2017272120240730438&page=1&tbnh=139&tbnw=104&start=0&ndsp=24&ved=1t:4 29,r:0,s:0,i:73 (Obrázek č. 6 – 12. 6. 2012)