Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

2. Fáze Národního obrození

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "2. Fáze Národního obrození"— Transkript prezentace:

1 2. Fáze Národního obrození
Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo: 22 Autor: Machová Alena Ověření ve výuce: 8. třída Datum ověření:

2 2. Fáze Národního obrození

3 Metodika: Žákům promítneme prezentaci, kterou lze doplnit vlastním výkladem. Z prezentace vybereme několik nejdůležitějších poznámek jako zápis. Pro kontrolu pozornosti žáků při výkladu je určen závěrečný test. Klíčová slova: ofenzivní fáze, vědecká literatura, poezie, Jungmann, Kollár, Palacký, Čelakovský.

4 2. Fáze Národního obrození:
2. FÁZE NÁRODNÍHO OBROZENÍ = OFENZIVNÍ (rok konec 20. let 19.st.) Pěstování vědecké literatury v češtině, vytvoření umělecky náročné poezie.

5 Hlavní znaky období: Vliv napoleonských válek, národně osvobozeneckého hnutí v Evropě. Vypracován 1. novodobý český národně kulturní program.

6 Hlavní znaky období: Rozvoj básnického i odborného jazyka, rozšíření slovní zásoby . Historismus = kult dávnověku, rehabilitace husitství a veleslavínské doby. Slovanský humanismus = propagace slovanské myšlenky. Aktivita nejen cenit minulé, ale také vytvářet nové hodnoty. Víra v budoucnost národa.

7 Jazykověda: Josef Jungmann se svými přáteli chtěl mít aktivní vztah k národnímu jazyku i umění, chtějí chránit minulé hodnoty. Cíl: dostat ČJ na úroveň světového jazyka; povznést český jazyk.

8 Obrázek č. 1

9 Historie: Pavel Josef Šafařík = Slovák, historik, básník, spolupracovník Palackého. Zařadil se k zakladatelům prehistorie, částečně archeologie. Podal důkaz o tom, že Slované patří k praobyvatelům Evropy - myšlenka všeslovanské vzájemnosti.

10 Obrázek č. 2

11 Historie: František Palacký = historik, úředník - pověřen sepsáním dějin Historii přikládal největší význam pro utváření národa. Pokládán za zakladatele novodobého českého dějepisectví Uvědomoval si nutnost národa znát svou minulost.

12 Obrázek č. 3

13 Myšlenka všeslovanské vzájemnosti:
Vědomí, že malý český národ není ve svém zápase o svobodu osamocen, že patří k velké rodině Slovanských národů. Řadíme sem: P. J. Šafařík, F. Palacký, J. Kollár, F. L. Čelakovský.

14 Obrázek č. 4 – Jan Kollár Obrázek č. 5

15 Opakování: 1) Do jakého časového období zařadíte 2. fázi Národního obrození? 2) Jak se nazývá 2. fáze Národního obrození? 3) Jaký byl hlavní cíl představitelů 2. fáze Národního obrození? 4) Jmenujte alespoň 3 představitele 2. fáze Národního obrození.

16 Řešení: 1) 1800 – 20. léta 19. století 2)Fáze OFENZIVNÍ
3) Víra v budoucnost národa, povznést český jazyk na světovou úroveň. 4) J. Jungmann, F. Palacký, F. L. Čelakovský, J. Kollár, P. J. Šafařík, atd.

17 Zdroje: Literární výchova pro 2. stupeň základní školy. 1. vyd. Praha: SPN, ISBN VOLHEJNOVÁ, Veronika. Čeští spisovatelé. 3. vyd. Praha: Fragment, Odkaz. ISBN SOCHROVÁ, Marie. Literatura v kostce. 2. vyd. Praha: Fragment, ISBN LNĚNIČKOVÁ, Jitka. České země v době obrození. 1. vyd. Praha: Albatros, ISBN

18 Zdroje obrázků: bm=isch&prmd=imvnsbo&tbnid=fTJGCC9msBOlTM:&imgrefurl= hudlice.cz/galerie/album-5/18/&docid=JbzhygY2LkLtAM&imgurl= hudlice.cz/uploads/images/Josef%252520Jungmann/jungmann.jpg&w=374&h=570&ei =fVlOUPjvFYzKtAbvxICYDA&zoom=1&iact=hc&vpx=422&vpy=138&dur=3470&hovh=2 77&hovw=182&tx=95&ty=143&sig= &page=1&tbnh=123&tb nw=81&start=0&ndsp=30&ved=1t:429,r:3,s:0,i:96 (Obrázek č ) &sa=X&biw=1366&bih=667&tbm=isch&prmd=imvns&tbnid=1V8NHnGlT6fnQM:&imgre furl= _Pavel_Josef_%25C5%25A0afa%25C5%2599%25C3%25ADk.jpg&docid=OrtLnsoxhdk _zM&imgurl= 2525ADmek_- _Pavel_Josef_%2525C5%2525A0afa%2525C5%252599%2525C3%2525ADk.jpg&w=5 38&h=683&ei=MFxOUK3YKMjktQa3z4CgDg&zoom=1&iact=rc&dur=10&sig= &page=1&tbnh=144&tbnw=112&start=0&ndsp=25&ved=1t:429,r:1,s :0,i:90&tx=31&ty=84 (Obrázek č. 2 – )

19 Zdroje obrázků: 1366&bih=667&tbm=isch&prmd=imvnsbo&tbnid=YfHps5uLnOiOIM:&imgrefurl= .wikipedia.org/wiki/Franti%25C5%25A1ek_Palack%25C3%25BD&docid=0mO6WT9beZg v- M&imgurl= 3%2525ADmek_-_Franti%2525C5%2525A1ek_Palack%2525C3%2525BD.jpg/225px- Jan_Vil%2525C3%2525ADmek_- _Franti%2525C5%2525A1ek_Palack%2525C3%2525BD.jpg&w=225&h=314&ei=Tl5OUK yEKYjdsgbv6YCAAQ&zoom=1&iact=hc&vpx=298&vpy=160&dur=1386&hovh=251&hovw =180&tx=118&ty=123&sig= &page=1&tbnh=141&tbnw=99&st art=0&ndsp=26&ved=1t:429,r:1,s:0,i:90 (Obrázek č. 3 – ) bm=isch&prmd=imvnso&tbnid=5xgAjEeYrKENrM:&imgrefurl= i/J%25C3%25A1n_Koll%25C3%25A1r&docid=4Uf0LvcyvmBdOM&imgurl= wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/34/Kollar_jan.jpg/250px- Kollar_jan.jpg&w=250&h=304&ei=g2BOUOKFE9DitQaQi4H4CA&zoom=1&iact=hc&vpx=1 79&vpy=161&dur=34&hovh=243&hovw=200&tx=87&ty=133&sig= &page=1&tbnh=134&tbnw=118&start=0&ndsp=28&ved=1t:429,r:0,s:0,i:100 (Obrázek č. 4 – )

20 Zdroje obrázků: &hl=cs&sa=X&biw=1366&bih=667&tbm=isch&prmd=imvns&tbnid=zQVqzLxheL1iFM:&im grefurl= vsk%25C3%25BD&docid=oaax- yNe7PXe9M&imgurl= l%2525C3%2525ADmek_- _Franti%2525C5%2525A1ek_Ladislav_%2525C4%25258Celakovsk%2525C3%2525BD.jp g/250px-Jan_Vil%2525C3%2525ADmek_- _Franti%2525C5%2525A1ek_Ladislav_%2525C4%25258Celakovsk%2525C3%2525BD.jp g&w=250&h=340&ei=6WBOUIywKs3NswbsyoBY&zoom=1&iact=hc&vpx=179&vpy=153& dur=59&hovh=262&hovw=192&tx=108&ty=143&sig= &page=1 &tbnh=137&tbnw=110&start=0&ndsp=24&ved=1t:429,r:0,s:0,i:126 (Obrázek č. 5 – )


Stáhnout ppt "2. Fáze Národního obrození"

Podobné prezentace


Reklamy Google