POTŘEBY DUM _13
Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa: Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE K POZNÁVÁNÍ Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0928 Šablona: III/2 ICT INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY ICT Název a číslo materiálu: ODS_32_INOVACE_JTD1A_13 Vytvořeno: 14. 1. 2014 Autor: Mgr. Martina Hašková Vyučovací předmět: Psychologie Ročník: I. ročník SOŠ Výsledky vzdělávání dle RVP: Žák dokáže definovat lidské potřeby, vysvětlí, jaké jsou priority při uspokojování potřeb, rozlišuje vyšší a nižší potřeby. Typ interakce: Kombinované Druh výukového zdroje: Prezentace Klíčová slova: Potřeby, hierarchie potřeb, vyšší potřeby, nižší potřeby Anotace: Didaktický učební materiál je určen pro žáky maturitních oborů SOŠ. Je zaměřen na prezentaci základních pojmů vztahujících se k tématu psychologie osobnosti. Lze využít jako samostatný studijní materiál nebo jako podklad k diskuzi.
Potřeby potřeba je základní motivační silou = subjektivně pociťovaný nedostatek nebo nadbytek něčeho, který člověk pociťuje jako nepříjemný a má snahu jej odstranit
Druhy potřeb Nižší základní, biologické, primární potřeba kyslíku, spánku, dýchání, sexuální (souvisí s pudy)
Vyšší poznávací sociální – uskutečňují se ve společenských vztazích (potřeba uznání, jistoty, bezpečí, přátelství,…) estetické – hledání a nalézání krásy existenciální – naplňovat v životě určitý záměr, cíl
Hierarchie potřeb psycholog Abraham Herbert Maslow seřadil lidské potřeby hierarchicky podle důležitosti: nejnaléhavější -> nejméně naléhavé uspokojená potřeba už není motivační 1 potřeba uspokojena – objevuje se nová nejdříve člověk uspokojuje nejzákladnější potřeby – pak vyšší
Maslowova pyramida potřeb Obr. 1
fyziologické potřeby - jejich uspokojení je nezbytné pro přežití potřeba bezpečí - pocit jistoty a bezpečí - zajištění existence do budoucna společenské – přátelství, začlenit se mezi lidi uznání – sebeocenění, respekt od ostatních seberealizace – využití veškerého talentu a schopností, podle Maslowa nemůže být nikdy zcela naplněna
podle Maslowa nelze uspokojit potřeby vyšší, pokud nejsou uspokojeny potřeby nižší Victor Frankl: v extrémních situacích vyšší potřeby mohou nahradit nižší (např. vězňové v koncentračních táborech
spánek – odpočinek – láska – jídlo – kyslík Úkol č. 1 Zakroužkujte pojem, který do následující řady nepatří, uveďte důvod a nahraďte jiným pojmem: spánek – odpočinek – láska – jídlo – kyslík nepatří: náhrada:
Úkol č. 2 Spojte pojmy, které spolu souvisí: bezpečí fyziologické potřeby hlad potřeby uznání láska potřeby bezpečnosti sebeúcta společenské potřeby
Zdroje DVOŘÁK, J. Odmaturuj ze společenských věd. Brno: Didaktis, 2008, ISBN 978-80-7358-122-0. HELUS, Z. Psychologie pro gymnázia. Praha: Fortuna, 1995, ISBN : 80-7168-406-6. Obr. 1 AUTOR NEUVEDEN. http://zrcadlo.blogspot.cz [online]. [cit. 4.5.2014]. Dostupný na WWW: http://zrcadlo.blogspot.cz/2008/06/maslowova-pyramida.html