Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0245 Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_C_04 Tematická oblast: SPOJOVACÍ A KLOUBOVÉ HŘÍDELE, JEJICH KLOUBY, ROZVODOVKY A DIFERENCIÁLY Téma: Stejnoběžné klouby Autor: Ing. Miroslav Bodlák Datum vytvoření: prosinec 2012
Anotace Metodický pokyn Materiál je určen pro 3. ročník studijního oboru Silniční doprava, předmětu SILNIČNÍ VOZIDLA. Inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek – prezentace s názornými obrázky a schématy doplněných textem podporujícím výklad učitele. Metodický pokyn Materiál používá učitel při výkladu – pro větší názornost a atraktivnost výuky a zároveň jej mohou využívat žáci pro domácí přípravu na výuku.
STEJNOBĚŽNÉ KLOUBY Použití: u kloubových hnacích hřídelů kol řídících náprav. Tyto klouby zabezpečují: - Velký výklon os spojovaných hřídelů (až 45o) při natáčení kol do rejdu. - Rovnoměrnost otáčení vstupního a výstupního hřídele. Pro zajištění stejných úhlů výklonu obou hřídelů musí střed stejnoběžného kloubu ležet na ose rejdového čepu nápravy. Podle konstrukčního provedení se stejnoběžné klouby dělí na: dvojité křížové, kamenové, kuličkové.
STEJNOBĚŽNÉ KLOUBY a) Stejnoběžné dvojité křížové klouby: Je to vlastně kloubový hřídel se dvěma křížovými klouby, kde oba klouby jsou konstrukčně spojené do jednoho celku, takže střední část hřídele 2 odpadá. Ukázka dvojitého křížového kloubu: Oba unašeče jsou pomocí křížových čepů spojeny s věncovým unášečem. V jejich okách jsou pro křížové čepy uložena jehlová ložiska.
STEJNOBĚŽNÉ KLOUBY Další konstrukce dvojitého křížového kloubu: K věncovému unašeči jsou přišroubovaná ložiska dvou křížových kloubů. Kříž každého kloubu tvoří věncový čep, ve kterém je na jehlovém ložisku uložen čep kloubu. Čepy jsou vsazeny do oka hnacího nebo hnaného hřídele.
STEJNOBĚŽNÉ KLOUBY Zjednodušením střední části splynuly dva rovnoběžné čepy obou křížových čepů a vznikl stejnoběžný dvojitý křížový kloub zkrácený. Rozšířené konce spojovaných hřídelů (1) a (7) jsou zploštěné a zasunuty do výřezů unašečů (3) a (5), navzájem spojených svislým čepem (4). Ve střední části zploštění hřídelů jsou otvory pro vodorovné čepy (2) a (6), kterými jsou unašeče otočně připojeny k hřídelům. Oba hřídele jsou středěny kulovým čepem, který současně zajišťuje, že osa čepu (4) v každé poloze půlí úhel os obou spojovaných hřídelů a tím je zabezpečena jejich stejnoběžnost.
STEJNOBĚŽNÉ KLOUBY b) Stejnoběžné kamenové klouby: Ukázka možného konstrukčního řešení: Oba spojované hřídele (1) a (7) jsou zakončeny unašeči (2) a (6) s válcovými otvory, do kterých jsou vsazeny válcové kameny (3) a (5), navzájem spojené kotoučem (4). Hřídele se mohou vyklánět jednak okolo os válcových kamenů, jednak okolo středu kotouče.
STEJNOBĚŽNÉ KLOUBY c) Stejnoběžné kuličkové klouby: Kuličkový kloub WEISS-BENDIX: Hřídele (1) a (5) jsou zakončeny unašeči navzájem otočenými o 90o (unašeč 5 je v dolní části obrázku v částečném řezu). Každý unašeč má čtyři drážky (2) nebo (4) polokruhového průřezu, které tvoří oběžnou dráhu pro čtyři kuličky (3), kterými se přenáší točivý moment. Unašeče jsou navzájem středěny kuličkou (6), vloženou do sférických ploch unašečů a nasunutou na kolíku (8), který je vsazen v jednom unašeči a zajištěn stavěcím kolíkem (7).
STEJNOBĚŽNÉ KLOUBY Kuličkový kloub WEISS-BENDIX: Při rotaci kloubu opisují středy kuliček kružnici a kuličky se při výklonu hřídelů posunou tak, že rovina středů kuliček je rovinou symetrie kloubu, čímž je zajištěna jeho stejnoběžnost. Protože oba unašeče nejsou spolu spolehlivě spojeny, musí být spojované hřídele uloženy v konstrukčních skupinách, které zajišťují výklon os těchto hřídelů kolem osy jdoucí středem kloubu.
STEJNOBĚŽNÉ KLOUBY Kuličkový kloub bez axiálního posuvu: Hnaný unašeč kloubu má uvnitř šest drážek polokruhového průřezu, do kterých jsou vloženy kuličky, které současně zabírají do obdobných drážek na vnějším obvodu kulového unašeče nasazeného na hnacím hřídeli. Oba unašeče jsou středěny klecí s kuličkami, takže se mohou vzájemně natáčet jen okolo středu kloubu. Protože drážky v unašečích mají rozdílné středy křivosti, pootočí se rovina kuliček vedených klecí při výklonu os spojovaných hřídelů tak, že tvoří v každé poloze rovinu symetrie os spojovaných hřídelů a tím je zajištěna jejich stejnoběžnost. Kloub umožňuje výklon os až do 45o, proto se používá na vnějším konci hnacího hřídele kola přední nápravy.
STEJNOBĚŽNÉ KLOUBY Kuličkový kloub s axiálním posuvem: Drážky pro kuličky jsou rovné. Při výkyvu hřídelů se kuličky ustaví opět tak, že jejich rovina je rovinou symetrie os hřídelů. U tohoto kloubu je sice povolen výklon do 18o, ale kloub dovoluje axiální posuv do 20mm. Proto se tyto klouby uplatňují na vnitřní straně hnacího hřídele kola, tj. u rozvodovky.
STEJNOBĚŽNÉ KLOUBY OPAKOVÁNÍ: 1. Jaký je účel stejnoběžných kloubů? 2. Jak se dosáhne stejnoběžnosti pomocí křížových kloubů? 3. Popište stejnoběžný kloub kamenový. 4. Popište konstrukci kuličkových kloubů.
Použité zdroje: VLK Klaus a kol. PŘÍRUČKA PRO ELEKTROTECHNIKA. Praha: Europa-Sobotáles cz, s.r.o., 2006, ISBN 80-86706-13-3. JAN, ŽDÁNSKÝ, ČUPERA: Automobily – Převodná ústrojí motorových vozidel (2). Nakladatelství Avid s.r.o. Brno 2007, ISBN 978- 80-87143-04-9. Příručka pro automech. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.