CESTA Z PRAVĚKU 11. část 20.Století ... SVĚT ... ICT

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Klasicismus Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Komunikace hudebního umění se znakovými systémy uměleckých.
Advertisements

Romantismus v Čechách a v Rusku VYTVOŘIL PETR MELICHAR.
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr.Petra Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_19_28_Jevištní hudební formy Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
9. Mateřská škola, Písek, Alšova Identifikační údaje o škole Právní subjekt:Základní škola Josefa Kajetána Tyla a Mateřská škola Písek, Tylova 2391.
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_30_12_HV9_Skála AUTOR: Mgr. Aleš Skála Základní škola Libina, příspěvková organizace, Libina.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Leon Hahn NÁZEV:VY_32_INOVACE_12:Hudební výchova 9.ročník TÉMA: 20. století ve vážné.
Zpracovala: Mgr. Iva Novotná Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Název školy: Svobodná základní škola,o.p.s. Autor: Ivana Makovičková Název materiálu: VY_32_INOVACE_14_HUDEBNÍ VÝCHOVA_HUDBA VÁŽNÁ A POPULÁRNÍ Název: HUDBA.
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název učiva: BEDŘICH SMETANA
Výsledky, důsledky, možnosti vývoje
Jan Werich Monika Kupková.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Hudba a tanec Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_17_HUDBA A TANEC Téma: HUDEBNÍ NAUKA.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_52_INOVACE_25_Kultura_a_umění_ _romantismus_ib1 Číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/
Písně a jejich vývoj Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_11_PÍSNĚ A JEJICH VÝVOJ Téma:
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/01 
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: Název: VY_52_INOVACE_19_ZEMĚPIS
Typy orchestrů a jejich obsazení
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_14_IMPRESIONISMUS Název materiálu:
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
Filozofie renesance II – Přírodní filozofie
Česká poválečná literatura I.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Hudební renesance v Čechách
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Jaklová
Dějiny hudby a její osobnosti
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
Hudba a slovo Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_18_HUDBA A SLOVO Téma: HUDEBNÍ NAUKA.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/18 
Období vlády jedné strany
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/09
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy: ZŠ a MŠ Zvole Autor: Mgr. Jitka Krupičková
STŘEDNÍ ŠKOLA PEDAGIGOCKÁ, HOTELNICTVÍ A SLUŽEB
NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
Česká hymna a její tvůrci
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA VARNSDORF AUTOR: Petr Smetana, NÁZEV: VY_32_INOVACE_04_ Hudební skladatelé TÉMA: Antonín.
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
KDO SE NA TEBE DÍVÁ? HOSPODÁŘSKÁ ZVÍŘATA.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR
Wolfgang Amadeus Mozart
3. Část ROMÁNSKÁ DOBA ICT 2 –
Název materiálu: VY_32_vlastivěda, sada č. 1, 19
Dějiny hudby a její osobnosti
Dvacáté století – začátek století a první světová válka
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
PRO TY, CO SE RÁDI BOJÍ.
Transkript prezentace:

11. část 20.Století ... SVĚT ... ICT 2 - 1 - 56 CESTA Z PRAVĚKU 11. část 20.Století ... SVĚT ... ICT 2 - 1 - 56 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

doba prudkých změn a převratných událostí: 20. století doba prudkých změn a převratných událostí: I. světová válka vznik samostatného Československa Teorie relativity objev radioaktivita bližší poznání vesmíru objev telefonu – rádia => rychlejší šíření informací jazz Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

20. století Hospodářská krize Mnichovská dohoda 1.9.1939 - obsazení Polska II. světová válka protektorát Čechy – Morava konec II. světové války zvrhnutí atomové bomby – Hirošima a Nagasaki komunistická diktatura Studená válka Železná opona Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

20. století rozdělení Berlína člověk ve vesmíru člověk na Měsíci Okupace sovětských vojsk - 21.srpna 1968 Válka na blízkém východě 17.listopad 1989 – Sametová revoluce terorismus epidemie změny klimatu demokracie Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

20. století mění se svět => mění obsah a forma uměleckých děl 20. století – mnoho nových slohů novými způsoby reagovaly na nové skutečnosti IMPRESIONISMUS EXPRESIONISMUS FOLKLORISMUS FUTURISMUS DADAISMUS NOVOKLASICISMUS Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

IMPRESIONISMUS hudební směr konce 19. století ve Francii nazvaný podle hnutí francouzských malířů : Claude Monet Auguste Renoir hudba chce zobrazit dojmy a nálady - často prchavé a mlhavé užívají se nástroje s jemnějším zvukem : flétna hoboj lesní roh harfa Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

CLAUDE DEBUSSY 1862-1918 pařížská konzervatoř patřil mezi impresionisty orchestrální skladby: tři symfonická Nokturna: Oblaka, Slavnosti, Sirény orchestrální cyklus : Moře literární opera: Pelléas a Mélisanda klavírní tvorba: Dětský koutek Preludia Obrazy I a II Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

MAURICE RAVEL 1875- 1937 převzal Debussyho novátorský styl španěl - odraz v tvorbě: Španělská rapsodie Španělská hodinka jeho dílo není čistě impresionistické impresionismus tvoří základ + typické španělské motivy + vliv jazzu celkem asi 60 děl orchestrální skladba: Bolero - původně taneční skladba složena pro baletku Idu Rubinsteinovou balet: Dafnis a Chloé, Pohádky Matky husy opery: Španělská hodinka, Dítě a kouzla klavírní skladby: Vodotrysky, Pavana za mrtvou infantku, Kašpar noci Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

EXPRESIONISMUS je první vzpourou hudby proti stávajícím zvyklostem inspiruje se vášnivými city, stavy chorobné hrůzy, prudce se měnícími duševními stavy, ale také výraznou lyrikou hudba prudkých kontrastů, plná drsnosti, náhlých výbuchů a výkřiků housle - dříve ceněný pro svou zpěvnost -> nyní vyluzují drsné tóny spodních poloh střídány rázem zvuky krajních výšek cílem = vyjádřit vnitřní citové napětí Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

ARNOLD SCHÖNBERG 1874 - 1951 rakouský skladatel, hudební teoretik hlavní představitel hudby 20. století byl Žid - nástup fašismu → emigroval do Francie, USA tvorba => odráží složitý myšlenkový svět  Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

ARNOLD SCHÖNBERG - dílo cyklus melodramů: Pierrot Lunaire (Měsíční pierot) - pro ženský hlas a komorní soubor opera : Mojžíš a Áron oratorium : Žebřík Jakobův vokálně instrumentální kompozice: Ten který přežil Varšavu reflektující drama 2.SV (vyvraždění goetha) hudebně teoretické dílo : Nauka o harmonii Styl a idea Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

CARL ORFF 1895- 1982 německý skladatel a pedagog rozvíjí tvorbu hudebního divadla, především tvorbu jevištní (opery) usiloval o nový typ jevištního díla, v němž se hudba, slovo a pohyb vzájemně doplňují a umocňují vyšel ze zásad antického, středověkého a renesančního divadla a současně se vracel k folkloru směřoval k prostému výrazu, zdůraznění rytmu a co nejjednodušší harmonii Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

CARL ORFF - dílo kantáta : Carmina burana - začátek osobitého stylu - komponování, na texty středověkých vagantských písní oratorní triptych: Trionfi- Carmina burana Catulli carmina Frionfi di Afrodite  opery : Měsíc Chytračka - obdoba Chytré horákyně, královny Koloběžky Antigona Sen noci svatojánské Oidipus- Tyran Prométheus Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

NOVÁ VĚCNOST estetický program německé hudební avantgardy těsně po I.světové válce odmítá romantickou citovost orientuje se na neoklasicismus vstřebává některé prvky expresionismu Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

PAUL HINDEMITH 1895- 1963 skladatel, dirigent, violista, pedagog chtěl nastolit nový hudební výraz odpovídající dobovým ideálům moderní civilizace => naprostá stručnost a přísná věcnost v hudbě má být potlačeno vše osobní, soukromé => „Hudba má být čistá“ nacisty donucen opustit Německo, odešel do Ankary, do USA a žil tam až do roku 1950 po návratu do Evropy žil trvale ve Švýcarsku Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

PAUL HINDEMITH - dílo opera : Harmonie světa symfonie: Malíř Mathias Harmonie světa - (námětem byl život astronoma Keplera) koncertní hudba pro smyčce a žestě opera pro děti: Stavíme město klavírní dílo: Ludus tonalit (Hra s tóny) - sled 12 fug Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

FOLKLORISMUS druhý výrazný styl 20.století folklór -> inspirační zdroj romantismu snaha proniknout až k pradávným kořenům hudby hudba je : * výrazná * křiklavě různorodá * drsná melodická linie * ostrý rytmus Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

FUTURISMUS civilizační tendence futuristé obdivují techniku, stroje, civilizaci kouřící lokomotiva je podle nich krásnější než antická socha Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

DADAISMUS v hudbě se přímo neprosazuje vliv dadaismu se projevuje u autorů sdružených do skupiny Pařížská šestka někteří z nich jsou velkými experimentátory zhudebňují třeba jídelní lístek v restauraci, katalog hospodářských strojů, vtipy nebo inzeráty Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

PAŘÍŽSKÁ ŠESTKA skupina 6 skladatelů, utvářela se během 2.světové války heslem skupiny bylo Faire plaisir = dělat radost, bavit chtěli tvořit „hudbu všedního dne“ jejich hudba měla být srozumitelná a přístupná. Darius Milhaud /darius mió/ Arthur Honegger /artur onégr/ Francis Poulenc /francis pulánk/ méně významní: George Auric /žorž órik/ Luis Dyrey /luj dyrej/ Germaine Tailleferová /žerména tejfrová/ Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

ARTHUR HUNEGGER 1892 – 1955 švýcarského původu patří k největším skladatelům 20. století jeho vzorem : Bach Brahms Stravinskij Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

ARTHUR HUNEGGER - dílo oratorium: 3 obrazy : 1. David pastevec, náčelník a vůdce stád (boj s Goliášem) 2. Král David 3. David král a prorok symfonická tvorba: odmítá čistou hudbu, umělecké dílo má podle něj vždy něco ztvárňovat; nechce popisovat co se děje, ale aby hudba vyvolávala určité myšlenky, pocity Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

DARIUS MILHAUD 1892 – 1974 studoval na konzervatoři v Paříži klavírista, skladatel, profesor skladby jeho hudbu ovlivnil několikaletý pobyt v Brazílii a USA má vztah k Praze: r. 1966 - řídil na Pražském jaru vlastní skladbu Hudba pro Prahu r. 1972 - vytvořil na počest J. A. Komenského k výročí jeho 300letého úmrtí kantátu operní tvorba: velmi důležitá úloha libreta; některé jsou zhuštěny do krátkých celků = minutové opery obrovské dílo: více než 500 skladeb (33 koncertů, 18 symfonií…) Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

NEOKLASICISMUS se snaží o navrácení rozvrácené hudby plné experimentů do pevně stanovených pravidel skladatelé se obracejí ke: gregoriánskému chorálu renesanci klasicismu přesná forma symetrie hlavní prvky hudebních děl harmonie Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

IGOR STRAVINSKIJ 1882 – 1971 skladatel ruského původu představitel novoklasicismu balet: Pták ohnivák Petruška Svěcení jara Příběh vojáka Agon opera: Potopa Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

SERGEJ PROKOFJEV 1891- 1953 klavírista, skladatel, dirigent studoval na petrohradské konzervatoři, žákem Rimského Korsakova nadaný (komponoval od 10 let) spolupracoval s Ruským baletem 1914- Rubinštejnova cena za 1. klavírní konzert→ koncertní turné přes Sibiř, Japonsko, do USA 1918-1932 - žil střídavě v Paříži a USA Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

SERGEJ PROKOFJEV - dílo symfonií (7) první symfonická pohádka : Péťa a vlk opera: Hráč Láska ke třem pomerančům Ohnivý anděl Vojna a mír Příběh opravdového člověka balety: Romeo a Julie Kamenný kvítek kantáty: Ivan Hrozný Alexandr Hněvský 5 klavírních koncertů hudba k filmům Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

DMITRIJ ŠOSTAKOVITZ 1906- 1975 jedním z největších symfoniků 20.století studoval na konzervatoři v Leningradě, kde byl později pedagogem první skladby- avantgardní tendence, korespondence s expresionismem, sklon k satiře výrazná koncentrace a monumentalizace programových námětů  ke konci života -> vysoká umělecká prestiž doma i v zahraničí => mnohem kritičtější 2006 - Pražské jaro - k uctění jeho památky předvedlo celou řadu jeho děl Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

DMITRIJ ŠOSTAKOVITZ - dílo 15 symfonií: Symfonie č. 7- Leningradská (z 2.SV, blokáda Leningradu nacisty, psal v obležení města. Nabídli mu, že by ho vyvedli- nepřijal, provedení v době blokády) oratorium: Píseň o lesích opery: Nos Kateřina Izmajlová koncerty smyčcové kvartety Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

Zdroje použitých obrázků: 3.- http://www.zstravnik.cz/e_zemepis/8_rocnik/evropa_uvod.htm 3.- http://cs.wikipedia.org/wiki/Maria_Curie- Sk%C5%82odowska 3.- http://www.magazin.ksoft.cz/ruzne_dejiny_odivani.htm 4.- http://promoravia.blog.cz/0904/morava-za-protektoratu 5.- http://procproto.cz/veda-a-technika/astronomie/kdo- vymazal-originalni-zaznam-prvniho-pristani-na-mesici-a-proc/ 7.- http://obrazky.superia.cz/hudba/lesni_roh.php 8.- http://barborarosalie.blogspot.cz/2012/03/monet.html 8.- http://cs.wikipedia.org/wiki/Claude_Monet 9.- http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Pierre- Auguste_Renoir_-_In_the_Garden.jpg 10.- http://cs.wikipedia.org/wiki/Claude_Debussy Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

11.- http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Maurice_Ravel_1912.jpg 13.- http://ahojtom.blogspot.cz/2008/03/expresionismus-kite-sty.html 14.- http://cs.wikipedia.org/wiki/Arnold_Schoenberg 16.- http://www.orff.de/ 19.- http://en.wikipedia.org/wiki/Paul_Hindemith 22.- http://violentinnocence.blog.cz/0912/giacomo-balla-futurismus 23.- http://www.kunsthalle-deutschland.de/verschiedene- kunstbewegungen-in-der-geschichte/ 25.- http://blog.newsok.com/rick-rogers/2012/05/08/arthur-honegger- a-funny-thing-happened-on-the-way-to-the-forum/honegger-artur/ 29.- http://cs.wikipedia.org/wiki/Igor_Fjodorovi%C4%8D_Stravinskij 31.- http://en.wikipedia.org/wiki/Sergei_Prokofiev Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

20. století ... svět ... zpracovala: Mgr. Ilona Daňková CESTA Z PRAVĚKU 20. století ... svět ... zpracovala: Mgr. Ilona Daňková Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR