SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Předmět Potraviny a výživa Škola SOU a ZŠ Planá Číslo projektu CZ.1.07/ 1.5.00/34.0673 Název školy SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Předmět Potraviny a výživa Tematický okruh Potraviny rostlinného původu Název materiálu Chléb - výroba Číslo materiálu VY_(32)_INOVACE_4.B_PV_12(20) Autor Ing. Petra Pechová
Anotace Cílem prezentace je seznámit žáky s výrobou chleba. Materiál je určen pro žáky prvního ročníku oboru kuchařské práce. Materiál je určen pro výklad nové látky a interaktivní práci ve výuce.
Výroba chleba P. Pechová, 2012
Chléb Je jednou ze základních surovin Vyrábí se z mouky, vody, kypřících prostředků a koření
Druhy chleba světlý chléb – konzumní (z žitné a pšeničné mouky + kmín) – pšeničný, výražkový - z bílé mouky, je lépe stravitelný, má nízkou biologickou hodnotu, energeticky bohatší tmavý chléb – konzumní (liší se podílem žitné mouky, pšeničné + kmín) - samožitný, samožitný graham, tmavý - z celozrnných mouk, obsahuje více V, ML, B, sach, vlákniny, je výživnější, biologicky cenný speciální chléb – šrotový Gravit, sójový, trustový, slunečnicový, pivní, atd.
Výroba chleba 1. příprava kvasu – použijeme čistý a vyzrálý kvas z předchozí výroby, přidáme teplou vodu, mouku a necháme kvasit 2. zadělání těsta – do kvasu přidáme vodu, sůl, mouku, dobře promícháme 3. kynutí těsta – z odvážených kusů formujeme bochníky, necháme kynout 4. pečení – vykynuté bochníky omyjeme vlažnou vodou, pečeme 250 – 300°C, průběžně potíráme vodou 5. chladnutí – 6 – 10 hod. v dobře větratelné místnosti
Jakost chleba - správný tvar, barva kůrky, vůně, chuť, pórovitá střídka, pružnost
Úkol: Najděte na internetu co největší množství druhů chleba.
Použité zdroje: ŠINDELKOVÁ, Alena. Technologie 1. Praha: Parta, 2001, ISBN 80-85989-83-2. METZ; KESSLER, Grüner. Restaurace a host. Praha: Europa - Sobotáles cz., 2008, ISBN 978-80-86706-18-4. www.office.microsoft.com