PhDr. Irena Martínková, Ph.D. 3. Prožitek PhDr. Irena Martínková, Ph.D. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy.
Terminologie Prožitek – přítomnost + aktivita Zážitek – ucelenost, návrat k minulému prožívání Zkušenost – trvalejší podoba prožité události uplatnitelná i v jiných situacích Požitek – sběr prožitků bez hodnotového zakotvení (Jirásek, 2005)
Prožitek a prostředí Hloubka prožitku v prostředí bohatém i chudém na dění se liší obsahem: Na dění bohaté prostředí: - Prožitky „zvnějšku“ Na dění chudé prostředí: - Prožitky „zevnitř“
Příklady – prostředí chudé na dění Horské prostředí „Každodenní jednání a způsoby reakcí jako dýchání, spaní, mytí se, jedení a pití vyžadují v extrémních podmínkách neobyčejnou pozornost. Vlastní ohraničenost, daná zvláštními okolnostmi v horách, se ukazuje bezprostředně ve specifickém prožívání těla…“ (Bockrath, 1999, 119) Zenová meditace
Příklady – prostředí bohaté na dění Přírodní prostředí - vnímání přirozeného prostředí - vnímání proměnlivosti a přirozeného rytmu života Příliš rušné prostředí - zahlcení vnějším prostředím - přebití prožívání sebe sama - necitlivost k sobě - tělo jako nástroj - problematika stresu
Prožitek a sebepřekonávání Extrémní prožitky, extrémní sporty Extrémní prožitek: - záleží na jednotlivci, co je pro něj extrémní - aktivity se zvýšeným nebezpečím smrti
Problematika smrti a prožívání Smrt a vztah k našemu prožívání Vědomí smrti: naléhavost žití naplno naléhavost žít teď a tady neodkládání snížení plánování do budoucna revize hodnot
FLOW M. Csikszentmihaly Peak experience Flow Zone = Vrcholný prožitek = Optimální prožitek
Charakteristiky FLOW Prožívání: - spontánnost - vysoká pozornost - radostnost - bezcílnost - otevřenost - není diference já-ty, já-něco - připravenost reagovat na vše, co se ukáže + správnost, snadnost, nenásilnost pohybu
Vznik FLOW Vznik: plné soustředění na přítomnost skrze rytmický, cyklický pohyb soustředění se na dýchání soustředění se na pohyb části těla
Obory Pedagogika volného času – zdůrazňuje čas, kdy k výchovnému působení dochází Výchova v přírodě – výchova v přírodním prostředí Výchova dobrodružstvím – prožívání rizikových situací Zážitková pedagogika – získávání zkušeností prostřednictví prožitku (Jirásek, 2005)
Doporučená literatura k tomuto tématu Bockrath, F.: Sebenalezení skrz sebepřekonávání? Poznámky k erótu a smrti v extrémním sportu. In Anna Hogenová (Ed.) Filosofie sportu, Praha Karolinum 1999, str. 118-123. Jirásek, I. Filosofická kinantropologie. Olomouc : Univerzita Palackého, 2005. Jirásek, I. Prožitek a možné světy. Olomouc : Univerzita Palackého, 2001