PhDr. Irena Martínková, Ph.D.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
V RODINĚ, V RODINNÉM ŽIVOTĚ jsou uspokojovány psychické potřeby dítěte (ale také rodičů): 1. přísun podnětů 2. smysluplný svět 3. životní jistota 4. vlastní.
Advertisements

Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Spolupráce OSPOD se školami a školskými zařízeními TENTO PROJEKT JE FINANCOVÁN Z EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU PROSTŘEDNICTVÍM OPERAČNÍHO PROGRAMU LIDSKÉ.
Osnova pro pedagogy MŠ a ZŠ a studenty středních pedagogických škol Vypracovala: Mgr. Dominika Valešková.
Projekt Zvyšování kvality života uživatelů sociálních služeb se zdravotním postižením ve Zlínském kraji je spolufinancován Evropským sociálním fondem prostřednictvím.
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Muzikantská rodina Polytechnika v písni. Poznáš písničku? Projekt CZ.1.07/1.3.00/ je spolufinancován.
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
Základy veřejné politiky Kombinované studium Website kursu: Garant kursu a přednášející:
Jaro na statku FARMÁŘ A JEHO PRÁCE. Čtyři roční období.
Poznej, který geometrický tvar chybí na obrázku POZNÁVACÍ SCHOPNOSTI - VNÍMÁNÍ.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
Výroba adventního věnce SEBEOBSLUHA. PROJEKT CZ.1.07/1.3.00/ JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY.2.
Orbis pictus 21. století Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Vnější vlivy na nebezpečí úrazu.
Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Co se přihodí … než se fotka narodí?
Tatínkovo nářadí pro předškoláky.
Příprava na multikulturní výchovu pro učitele a učitelky MŠ
Analýza kvality života aneb proč, jak a pro koho …
se sluchovým postižením“
ČEHO JE VÍC? ZRAKovÉ VNÍMánÍ.
Eva Císlerová, Dis. Pohyb na ledu.
Proměny vody Alena Maurová.
Snídaně – oběd - večeře ZdravÍ, bezpečí.
VYBARVI SI NOVÉ KAMARÁDY…
Tato prezentace byla vytvořena
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Občanská výchova
Najdi jarní květinu, která se nachází jen jednou
Poznávání zvuků kolem nás
Zvuky hudebních nástrojů
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
VELIKONOCE KRASLICE.
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Český ráj poznávání přírodního bohatství země
ZVÍŘATA Kde které potkám?.
JEDNO SLOVO PRO VÍC VĚCÍ
Použitá literatura CINGLOVÁ,L.: Hygiena. Praha. FTVS UK, 2002.
Informační gramotnost
LOGARITMICKÉ ROVNICE- procvičení
Jak nám roste krokus vnímání.
Bc. Miloslava Vavříková
Včela medonosná.
Život v rybníce Jana Kučerová.
POVOLÁNÍ.
Hra na barevná auta IV. Jaroslava Růžičková.
Obrázková básnička Jazyk a řeč.
HODINY - poznej stejný čas, velikost
Jak správně zacházet s knihou
Psychologie test.
KDO SE NA TEBE DÍVÁ? HOSPODÁŘSKÁ ZVÍŘATA.
JAZYK A ŘEČ Poznávací schopnosti – ŘEŠENÍ PROBLÉMŮ, UČENÍ
Exotická zvířata se stejnou hláskou na začátku
Jak parkovat auta Radka Knotková.
VYPRÁVĚNÍ PODLE OBRÁZKŮ
Co si vezmu na….
Svátek svatého Martina
Cesta vánočního stromečku
Dřevěná káča Bc. Lenka Sokolová.
Odkrývání obrázků – poznej místa
Barevné korálky vnímání.
NAŠE DOVEDNOSTI CO UŽ UMÍM.
RIZIKA PŘI ZIMNÍCH SPORTECH
Vztah k životnímu prostředí
Dopravní prostředky A jejich řidiči.
Děti mladšího školního věku a přirozený pohyb
MATEŘSKÁ ŠKOLA Pardubice - Dubina, Erno Košťála 991
Hudební nástroje vnímání.
Transkript prezentace:

PhDr. Irena Martínková, Ph.D. 3. Prožitek PhDr. Irena Martínková, Ph.D. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy.

Terminologie Prožitek – přítomnost + aktivita Zážitek – ucelenost, návrat k minulému prožívání Zkušenost – trvalejší podoba prožité události uplatnitelná i v jiných situacích Požitek – sběr prožitků bez hodnotového zakotvení (Jirásek, 2005)

Prožitek a prostředí Hloubka prožitku v prostředí bohatém i chudém na dění se liší obsahem: Na dění bohaté prostředí: - Prožitky „zvnějšku“ Na dění chudé prostředí: - Prožitky „zevnitř“

Příklady – prostředí chudé na dění Horské prostředí „Každodenní jednání a způsoby reakcí jako dýchání, spaní, mytí se, jedení a pití vyžadují v extrémních podmínkách neobyčejnou pozornost. Vlastní ohraničenost, daná zvláštními okolnostmi v horách, se ukazuje bezprostředně ve specifickém prožívání těla…“ (Bockrath, 1999, 119) Zenová meditace

Příklady – prostředí bohaté na dění Přírodní prostředí - vnímání přirozeného prostředí - vnímání proměnlivosti a přirozeného rytmu života Příliš rušné prostředí - zahlcení vnějším prostředím - přebití prožívání sebe sama - necitlivost k sobě - tělo jako nástroj - problematika stresu

Prožitek a sebepřekonávání Extrémní prožitky, extrémní sporty Extrémní prožitek: - záleží na jednotlivci, co je pro něj extrémní - aktivity se zvýšeným nebezpečím smrti

Problematika smrti a prožívání Smrt a vztah k našemu prožívání Vědomí smrti: naléhavost žití naplno naléhavost žít teď a tady neodkládání snížení plánování do budoucna revize hodnot

FLOW M. Csikszentmihaly Peak experience Flow Zone = Vrcholný prožitek = Optimální prožitek

Charakteristiky FLOW Prožívání: - spontánnost - vysoká pozornost - radostnost - bezcílnost - otevřenost - není diference já-ty, já-něco - připravenost reagovat na vše, co se ukáže + správnost, snadnost, nenásilnost pohybu

Vznik FLOW Vznik: plné soustředění na přítomnost skrze rytmický, cyklický pohyb soustředění se na dýchání soustředění se na pohyb části těla

Obory Pedagogika volného času – zdůrazňuje čas, kdy k výchovnému působení dochází Výchova v přírodě – výchova v přírodním prostředí Výchova dobrodružstvím – prožívání rizikových situací Zážitková pedagogika – získávání zkušeností prostřednictví prožitku (Jirásek, 2005)

Doporučená literatura k tomuto tématu Bockrath, F.: Sebenalezení skrz sebepřekonávání? Poznámky k erótu a smrti v extrémním sportu. In Anna Hogenová (Ed.) Filosofie sportu, Praha Karolinum 1999, str. 118-123. Jirásek, I. Filosofická kinantropologie. Olomouc : Univerzita Palackého, 2005. Jirásek, I. Prožitek a možné světy. Olomouc : Univerzita Palackého, 2001