Legislativní technika EU a úskalí s ní spojená při vnitrostátní implementaci Petr Votava.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Koncepce organizace posudkové služby JUDr. Jiří Veselý, Ph.D. ředitel odboru výkonu posudkové služby MPSV.
Advertisements

Důvod přijetí novely:  1. Přesunutí úpravy odškodňování pracovních úrazů a nemocí z povolání z přechodných ustanovení (§ 364 až § 390) do jedenácté části.
Ing. Milan Balcer oddělení obnovitelných zdrojů energie Energetická legislativa Novela vyhlášky č. 194/2007 Sb.
Vztah předpisů na ochranu osobních údajů a předpisů k právu na informace Odborný seminář STMOÚ 23. – 25. říjen 2011 Špindlerův mlýn.
Mgr. Jiří Šimon Odbor práva veřejných zakázek a koncesí Praha, Nová směrnice EU pro zadávání veřejných zakázek v kontextu společensky odpovědného.
Pavla Katzová tajemnice Sdružení soukromých škol Čech, Moravy a Slezska.
Pojem a význam práva Souhrn norem, stanovených uznaných státem k dosažení určitých společenských účelů, jejichž zachování je vynucováno státní mocí Objektivní.
P RÁVNÍ POSTAVENÍ EU JAKO NÁSTUPCE ES PREZENTACE
Seminář na MZ Bezpečnost zdravotních služeb - současná priorita MZ MUDr. Markéta Hellerová Ministerstvo zdravotnictví.
Seminář pro žadatele k 3.,4. a 9. výzvě IROP Ing. Helena Mertová Výběrová a zadávací řízení
TEORIE PRÁVA Interpretace práva JUDr. Petr Čechák, Ph.D.
Prof. JUDr. Vladimír Týč, CSc. Právo jako společenský jev: PRÁVO 1.vnitrostátní, 2.mezinárodní a 3.evropské (EU) Masarykova univerzita Brno 2016.
Číslo projektuOP VK Název projektuModerní škola Název školySoukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. PředmětObčanská nauka (klíčová.
Základní informace k veřejné podpoře v OP LZZ Seminář pro žadatele 6. února 2009 Praha.
Krizové štáby. Zákon č. 240/2000 Sb., § 14 (1) Hejtman zajišťuje připravenost kraje na řešení krizových situací; ostatní orgány kraje se na této připravenosti.
Ministerstvo vnitra ČR, leden 2012 Centrální nákup v resortu MV.
Zákon o ochraně veřejného zdraví před hlukem a řízení hluku v komunálním prostředí (Zákon o hluku) věcný záměr.
Rozhodčí řízení Přednáška 5-6 VŠFS Rozhodčí soudy /RS/ stálé rozhodčí instituce -rozhodčí soudy (RS) Zřízeny podle právních předpisů státu, kde.
Novela školského zákona v návaznosti na předškolní vzdělávání a školní stravování Bc. Eva Martinková, odbor školství, mládeže, tělovýchovy a sportu Krajský.
Vyhláška č. 326/2006 Sb., o atestačním řízení pro elektronické nástroje Mgr. Martin Plíšek.
Ochrana ZPF v územních plánech
Zahájení a průběh správního řízení
Úvod do technologie silniční nákladní dopravy a základní legislativa Předmět: Technologie silniční nákladní dopravy - cvičení Ing. František Lachnit,
Pojem přeměna obchodní společnosti
Právo Evropské unie 2 Prezentace
KVALITA – BEZPEČNOST - EFEKTIVITA
Zabezpečení personálu a infrastruktury logistiky
Současný stav HÚL v evropském kontextu
Paragrafované znění I 9. listopadu 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Sociální politika v EU. Charakteristika a vývoj sociální politiky EU
Základní kapitál Základní kapitál je peněžní vyjádření souhrnu
Informace a informační zdroje
Stipendijní řád MU Jiří Nantl 17. května 2006.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Prameny a normy finančního práva
Systém práva, jednota práva, kritéria členění práva na právní odvětví, právní instituty
Ing. Sylvie kršková, Státní zemědělská a potravinářská inspekce
Porada vedoucích Úřadů územního plánovaní
Jan Maršák Odbor odpadů Ministerstvo životního prostředí
Název projektu: Moderní škola
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
Prof. JUDr. Vladimír Týč, CSc
SOUSTAVA CHRÁNĚNÝCH ÚZEMÍ EVROPSKÉHO VÝZNAMU
Správní právo procesní
Obecné výklady o důkazech
Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES
Volný pohyb osob, volný pohyb pracovní síly v EU
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) III. část
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
Paragrafované znění I 8. listopadu 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Prof. JUDr. Vladimír Týč, CSc
Správní řízení I. Správní řád, rozsah jeho působnosti
ZMĚNY V ROZDĚLENÍ VZDUŠNÉHO PROSTORU ČR 2017
Finanční arbitr 25. dubna 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Hodnocení korupčních rizik (CIA) Oddělení boje s korupcí Praha, 2018
Rozpočet Evropské unie
KURIKULUM PRO VŠECHNY R. Votavová /
Transpozice evropské spotřebitelské legislativy a její vymahatelnost
Implementace BAT závěrů do integrovaných povolení v Moravskoslezském kraji Krakow.
Hodnotící zpráva k výsledkům kontrol výkonu přenesené a samostatné působnosti svěřené orgánům obcí, krajů a hlavního města Prahy za léta 2014–2016.
Horizontální opatření ke zlepšení podnikatelského prostředí v ČR
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Novelizace legislativy ve vztahu k RM ovocných rodů a druhů, podmínky pro UŘ v roce 2018 Lísek,
EVROPSKÁ UNIE.
Novela vyhlášky MDS č. 108/1997 Sb.
Život bez střeva , Praha.
Mezinárodní právo Mezinárodní smlouva
Finanční arbitr 17. dubna 2019 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Programové prohlášení Vlády ČR Urychlit a zjednodušit přípravu realizace staveb
Transkript prezentace:

Legislativní technika EU a úskalí s ní spojená při vnitrostátní implementaci Petr Votava

Obsah 1) Uvedení do problematiky 2) Interinstitucionální dohoda z 22/12/1998 o společných pokynech k redakční kvalitě právních předpisů Společenství („Interinstitucionální dohoda“) 3) 4 + 1 typ implementačního úskalí

Slovo úvodem Masa evropské práva = cca 30.000 právních předpisů různorodé povahy S množstvím výjimek a zvláštních režimů Snaha o reformu = better regulation/smart regulation Usměrňovací mechanismy v této oblasti = Interinstitucionální dohody z let 1994, 1998, 2001

Interinstitucionální dohoda z 22/12/1998 (=„ID“) Upravuje společné pokyny k redakční kvalitě právních předpisů Společenství „Účelem těchto pokynů je poskytnout vodítko orgánům Společenství při přijímání právních předpisů…“ Pokyny – nejsou právně závazné slouží jako nástroje pro vnitřní použití v orgánech reflektují zásady právní jistoty a předvídatelnosti práva pro jednotlivce

Obecné zásady ID Znění právních předpisů je jasné, jednoduché a přesné Redakce právních předpisů odpovídá typu daného aktu (směrnice, nařízení, rozhodnutí aj.) Brát ohled na osoby při redakci aktu, na něž se má akt vztahovat, aby mohly zjistit svá práva a povinnosti Stejnorodost a přehlednost aktů co do jednotnosti terminologie, pravidel odkazů, standardizace struktury všech aktů Společenství

V praxi však dochází k těmto úskalím při vnitrostátní implementaci : 1) Problém zvolené formy unijního právního předpisu 2) Problém (ne)přehlednosti a jasnosti práva Unie 3) Novelizace směrnic nařízeními EU a naopak 4) Problematika prováděcích opatření 5) Časové hledisko – problematika včasné implementace unijní legislativy v členském státě

Forma unijního právního aktu Forma neodpovídá obsahu Směrnice nebo nařízení? Toto je obtížné stanovit, pokud je směrnice příliš kogentní povahy a podrobná Kopírování směrnic do vnitrostátního právního řádu Je v rozporu s čl. 288 SFEU Rozhodnutí nebo směrnice? – otázka obecnosti právních aktů Nařízení nebo směrnice? – fakultativní ustanovení nařízení se mnohdy tváří jako směrnice

Přehlednost a jasnost Nepřesné a neúplné odkazy v právních normách EU V rozporu se zásadou MINIMALISACE ODKAZŮ deklarovanou v ID Nařízení odkazující na směrnice sporné – adresátem směrnice je stát, nikoli jednotlivec sporné – na co ze směrnice vlastně nařízení odkazuje? Na tvrdé jádro („minimax“ směrnice) či na jiná fakultativní ustanovení ve směrnici?

Nejasný rozsah působnosti a nejednostnost terminologie Porušení ID v bodu 13 – příklad: nejasná formulace sm.2009/31/ES – je v působnosti státu netransponovat směrnici nebo nikoli? Porušení ID v bodě 6 – příklad: sm.2002/92/ES o zprostředkování pojištění a směrnice s antidiskriminační tématikou – rozdílný smysl termínu „usazení“ – výkladové obtíže

Novelisace směrnic prostřednictvím nařízení Jiný typ aktu (směrnice) novelisován jiným (nařízením) – běžný jev Pokud se směrnice ruší částečně či úplně, problémy nenastanou ALE dílčí novely týkající se jednoho slova nebo věty či její části=nařízení (jeho část) se okopíruje do vnitrostátního právního předpisu Rozpor s čl.288 SFEU – přímá použitelnost

Prováděcí opatření Týkají se předpisů přijímaných v rámci tzv. komitologie Upraveno čl. 290 SFEU PO by měla mít pouze doplňkový charakter, může mít charakter směrnice V tomto případě se implementuje ve vnitrostátním právu formou vyhlášky Nutno však upravit zmocňovací ustanovení přímo v zákoně, což je v kombinaci s krátkou transpoziční lhůtou obtížné

Časové hledisko Dlouhý legislativní proces v ČR Jaká část směrnice bude prováděna prostřednictvím zákona (zákonů) a jaká prováděcím předpisem? Pozor na zrychlené řízení o porušení smlouvy – čl. 260 (3) SFEU – sankce už v „nalézací“ fázi

Literatura a právní předpisy: Tvorba a implementace práva EU z pohledu vnitrostátního, Zemánek J. a kol., ISBN:978-80- 86855-81-3 Úvod do evropského práva, Svoboda P., ISBN: 978- 80-7400-334-9 Interinstitucionální dohoda a SFEU

Finis Coronat opus Děkuji za pozornost 